dedicat tuturor tipurilor de motociclete
Vechiul argument conform căruia sistemele de antiblocare la frânare (ABS) sunt prea mari şi prea grele pentru motociclete nu mai este valabil. „Cu o capacitate de 0,4 litri şi o greutate de 700 de grame, actuala generaţie 9 de la Bosch are doar puţin peste jumătate din dimensiunile şi greutatea generaţiei precedente. Astfel, acesta este cel mai mic sistem ABS pentru motociclete din lume”, declară Tobias Fluck, expert Bosch în sisteme ABS pentru motociclete. Compania oferă acest sistem modular în trei variante, două versiuni de bază (ABS 9 şi ABS 9 plus) şi una premium (ABS 9 optimizat), ce integrează un sistem electronic de frânare combinat eCBS. Aceasta înseamnă că, pentru orice motocicletă, există o versiune perfectă, de la sisteme de bază la preţ rezonabil, la sisteme super-sport. Generaţia 9 a intrat în producţia de serie din 2010, iar în prezent este utilizată în cadrul modelelor produse de Kawasaki, BMW, Ducati şi KTM. Comisia UE recomandă ca din 2017, toate autovehiculele pe două roţi să fie dotate standard cu sistemul ABS. Decizia finală va fi luată până la sfârşitul acestui an.
Frânare sigură cu sistemul ABS
În prezent, în condiţiile în care motocicliştii trebuie să frâneze cât mai repede posibil într-o situaţie critică, aceştia au de îndeplinit o sarcină dificilă. În cazul majorităţii modelelor de motociclete, aceştia trebuie în primul rând să acţioneze separat frâna de mână şi frâna de picior pentru a controla presiunea de frânare a roţilor din faţă şi din spate. După aceea, aceştia trebuie să prevină cu orice preţ blocarea roţilor. Rezultatele unui studiu efectuat de Bosch în urma informaţiilor furnizate de GIDAS, cea mai mare bază de date germană cu statistici ale accidentelor, confirmă bănuielile specialiştilor germani: 47% dintre accidentele de motociclete sunt cauzate de frânări greşite sau ezitante. Sistemul de antiblocare la frânare ABS rezolvă această problemă, permiţând frânarea sigură prin prevenirea blocării roţilor. Acest lucru poate împiedică o cădere şi reduce semnificativ distanţa de frânare. Din păcate, însă, puţine motociclete sunt dotate cu sisteme ABS. Dacă în Europa, încă din 2004, toate autovehiculele au fost echipate standard, din fabrică, cu sistemul ABS, numai 16 % din motocicletele noi, produse în 2010, au fost dotate cu ABS.
Sistemul compact de la Bosch este disponibil în trei versiuni
Sistemele ABS precedente oferite de diverşi furnizori se bazau pe tehnologia autoturismelor, fiind astfel mult mai mari. Deşi puteau fi montate pe modele de dimensiuni mai mari, acest lucru nu era adesea posibil în cazul motocicletelor de dimensiuni mici. Specialiştii de la Centrul de inginerie Bosch din Japonia au proiectat un sistem ABS special pentru motociclete. Rezultatul muncii acestora s-a materializat în lansarea noii generaţii ABS 9, care are doar jumătate din dimensiunea versiunii precedente. Este, de asemenea, un sistem modular, care permite producerea mai multor variante pentru funcţii diferite, iar fabricarea modelului este rentabilă, aspect deosebit de important dacă urmează să fie utilizat la scară largă, pentru toate motocicletele cu sisteme de frânare hidraulice.
Versiunile de bază: sistemele ABS 9 şi ABS 9 plus
În ciuda construcţiei compacte, sistemul de bază ABS 9 oferă protecţie completă împotriva blocării roţilor. În plus, secţiunile de drum cu pietriş sau pete de ulei care apar brusc nu mai reprezintă un motiv de îngrijorare. Sistemul ABS permite chiar şi motocicliştilor neexperimentaţi să frâneze în siguranţă. Sistemul ABS 9 plus este adecvat în mod special pentru autovehicule puternice. Datorită utilizării unui senzor de presiune suplimentar, sistemul se activează chiar şi în timp ce creşte presiunea în timpul frânării de urgenţă. Acest fapt previne ridicarea roţii din spate, eliminând riscul unei răsturnări.
Cea mai puternică – versiunea premium ABS 9 optimizat cu funcţia eCBS
eCBS înseamnă „sistem electronic de frânare combinat”. Acesta reprezintă o combinaţie inovatoare între frâna faţă şi frâna spate. În această versiune integrată, motociclistul trebuie doar să acţioneze una dintre cele două frâne, faţă sau spate. Astfel, sistemul ABS 9 optimizat acţionează automat şi cea de-a doua frână, fără ca motociclistul să fie nevoit să aplice mai multă presiune sau să modifice forţa de frânare. Astfel, motocicleta poate frâna în siguranţă, atât pe carosabil umed, cât şi pe drumuri uscate cu aderenţă bună.
Cu ajutorul sistemului eCBS, ABS-ului Bosch îi pot fi adăugate şi mai multe funcţii. În prezent, sunt testate cu succes versiuni care modulează atât de eficient presiunea de frânare, chiar şi în curbe, încât se vor putea elimina toate accidentele tipice de motocicletă care se produc din cauza supra-frânării pe roata din faţă sau spate. De asemenea, deoarece se poate interveni în mod controlat asupra sistemului de gestionare a motorului, se pot integra noi funcţii precum controlul tracţiunii şi asistarea la urcarea în rampă.
Din 2017, sistemul ABS va fi integrat pentru toate autovehiculele cu două roţi
În 2009, peste 5.000 de motociclişti au decedat în accidente pe drumurile europene. Conform Consiliului European pentru Siguranţa Transportului (ETSC), pe aceeaşi distanţă parcursă, pericolul unui accident fatal este de 18 mai mare pentru motociclişti, decât pentru şoferii de autovehicule. Conform multor studii ştiinţifice, sistemul ABS aduce cel mai mare plus de siguranţă motocicletelor. De exemplu, un studiu din 2009 prezentat de către Vägverket, Regia naţională pentru autostrăzi din Suedia, confirmă că 38% din toate accidentele care implică răniri şi 48% din toate accidentele grave şi fatale pot fi prevenite cu ajutorul sistemului ABS. Un studiu Bosch, realizat pe baza datelor furnizate de GIDAS, arată că un sfert din toate accidentele şi decesele ar putea fi prevenite dacă sistemul ABS ar fi în dotarea standard. Încă o treime din toate accidentele şi cazurile de deces ar putea fi cel puţin atenuate prin sistemul de antiblocare. Un studiu privind beneficiile sistemului ABS, efectuat de către Comisia Europeană, arată că peste 5.000 de vieţi ar putea fi salvate în următorii 10 ani dacă sistemul ABS ar fi obligatoriu. În 2010, astfel de rezultate au convins Comisia UE să propună impunerea utilizării sistemului ABS pentru toate autovehiculele cu două roţi, începând din 2017. Se estimează că decizia va fi luată până la sfârşitul acestui an. Condiţia ca acesta să fie utilizat pe scară largă este ca autovehiculele să fie echipate cu sisteme de frânare hidraulice. Acest standard devine din ce în ce mai acceptat pe toate pieţele.