Intrucat numerosi jurnalisti ne solicita declaratii privind brandul de turism al Romaniei, iata mai jos punctul nostru de vedere.
In primul rand, ne vom abtine sa emitem judecati de valoare asupra pozitionarii, logoului etc, intrucat aceste afirmatii ar fi percepute ca fiind subiective,
data fiind participarea Brandient (in consortiul condus de Wally Olins) la licitatia pentru realizarea brandului de turism al Romaniei. Trebuie insa sa facem urmatoarele precizari, in interesul unei dezbateri relevante.
1. Caietul de Sarcini al licitatiei prevedea in mod expres: "[..] vom descalifica de la inceput fiecare companie care nu este o firma specializata de consultanta de brand". In acest sens trebuie precizat ca firma THR, Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion SA, castigatoarea licitatiei, nu este o firma specializata de consultanta de brand. In timpul procedurii de atribuire, Ministerul Turismului a invocat lipsa unui criteriu legal care sa evalueze aceasta specializare. Chiar si in lipsa unui astfel de criteriu legal, Ministerul Turismului ar fi putut solicita consultantilor sai de specialitate (IAA, UAPR) sa avizeze, iar acestia ar fi putut accesa website-ul firmei THR (www.thr.es), sectiunea Servicii, unde apar 18 tipuri de servicii, fara a fi mentionat cuvantul branding. Plansele cu diverse logouri de tara, vehiculate in prezentarile oficiale, creeaza, prin omisiunea altor informatii, impresia gresita ca THR ar fi creat de exemplu logoul Spaniei sau al Greciei etc, ceea ce nu este real, in multe din aceste proiecte THR fiind realizatorul planului de marketing turistic sau oferind alte servicii conform specializarii sale.
2. In contradictie cu litera si spiritul documentelor de licitatie mentionate mai sus, firme de branding cu reputatie si experienta de decenii: Landor, Future Brands, Siegel & Gale au fost descalificate in procesul de licitatie, iar consortiul condus de legendarul Wally Olins a fost respins din cauza pretului mai mare.
3. Este de asemenea regretabil ca, in dezbaterea lansata dupa dezvaluirea elementelor de brand, comentariile se concentreaza prea mult pe latura politica si arunca in discutie idei paguboase cum ar fi ca “nu avem nevoie de asa ceva” si “oricine poate face un brand in 5 minute pe calculator”. Avem nevoie, astazi mai mult decat oricand, de o abordare competenta a reputatiei Romaniei, iar brandul de turism ar fi fost o modalitate de a incepe acest lucru in mod profesionist. Din pacate, este acum si mai evident ca nu “oricine” stapaneste mecanismele de strategie si cele creative pentru a crea un brand, si ca cea mai sigura reteta ar fi sa se apeleze la cei care au dovedit de-a lungul anilor si prin nenumarate proiecte de succes ca pot face asta.
“Cred ca cel mai rau lucru acum este sa judecam orbiti de pasiuni politice si de ego-uri. Ministerul Turismului trebuie sa se profesionalizeze si sa isi asume responsabilitatea viitorului turismului romanesc. Cei 73 de milioane de euro destinati campaniei de promovare pentru anii urmatori pot fi investiti cu profit pentru tara sau doar cheltuiti fara rost. Pozitionarea nu inseamna diferentiere de dragul diferentierii, ci acea diferentiere sustenabila si relevanta, capabila sa sustina cresterea unei afaceri – in cazul de fata turismul romanesc. Nu este o tragedie ca un client (aviz celor de la Ministerul Turismului) sa se intoarca la consultant si sa-i ceara sa livreze si alte rute de diferentiere. Este o tragedie insa sa mearga mai departe cu nesabuinta, mai ales cand vorbim de sume foarte mari de bani publici. Trebuie sa incetam galceava nationala si sa facem ceea ce este mai bine pentru noi, romanii, si nu pentru o firma de aiurea sau pentru un politician.” Aneta Bogdan, Chartered Marketer, Managing Partner Brandient.
{mosloadposition user9}