Conform celei mai recente editii a studiului ROADS, realizat de catre IAB Romania si PwC Romania pentru al 8-lea an consecutiv, piata de publicitate online din Romania a avut in anul 2014 o valoare raportata de companiile participante de 112.824.515 lei adica 25,4 mil. euro la un curs mediu anual de 4,4446 lei/euro.
La nivel anual, 2014 a generat o crestere in termeni reali, de 7% fata de anul precedent (luand in calcul doar companiile care au participat la studiu in toate cele 4 semestre din 2013 si 2014).
"Cred ca daca la aceasta crestere naturala de 7% in termeni reali mai adaugam si rezultatele unor viitoare eforturi de industrie, in urmatorii doi ani vom putea avea si o crestere de doua cifre. Pentru a ajunge acolo ne propunem sa avem o mai mare implicare in acest tip de activitati din partea cat mai multor actori din aceasta piata", a declarat Ionut Oprea, Presedinte al Asociatiei IAB Romania
"Piața media din România, în general, şi segmentul publicităţii online, în special, se confruntă în continuare cu diverse provocări. Potenţial de creştere există, pentru că traversăm o perioadă de accelerare a creşterii economice, când jucătorii se luptă pentru câştigarea cotei de piaţă, însă este nevoie de inovaţie la nivelul publisherilor online pentru a reuşi să monetizeze interesul crescut al advertiserilor. De asemenea, există loc de îmbunătăţire a modelului de afaceri al publisherilor online şi de optimizare a procesului de vânzare. S-a observat de asemenea faptul că în ultimii doi ani au început să câştige teren segmentele de mobile şi video advertising, odată cu dezvoltarea accelerata a Internetului mobil si a interconectării accentuate a dispozitivelor inteligente. Acestea sunt zone asupra cărora publisherii trebuie să se concentreze îndeosebi, pentru a crea conținut de calitate şi a capitaliza oportunităţile de piaţă", a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanță pentru Management, PwC România.
In ambele semestre din 2014, formatele publicitare de tip display au ramas cele mai populare segmente ale publicitatii online, acestea fiind urmate de content sponsorships.
Printre industriile care au condus topul investitiilor in publicitatea online in a doua jumatate a anului 2014, se numara: Telecomunicatii, pentru al saselea an consecutiv lider pe piata, secondat de data aceasta de Drinks si Online retail. Retailul online ajunge astfel in premiera pe locul trei in topul consumului de publicitate online, depasind segmentul Auto care detinuse locul al treilea la nivel de volum in primul semestru al anului 2014.
2014 este al 8-lea an in care IAB Romania si PwC Romania realizeaza acest studiu, rapoartele pentru toata perioada 2007-2014 fiind disponibile tuturor membrilor asociatiei IAB Romania, precum si celor care aleg sa devina membri ai asociatiei in perioada urmatoare. Raportul complet pentru cel de-al doilea semestru 2014 precum si pentru intregul an 2014 va fi disponibil in luna iunie 2015.
Despre ROADS
Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study) este studiul de referinta pentru analiza vanzarilor industriei de publicitate online din România, analizând piaţa în funcție de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe Internet și lunile din fiecare semestru si an pentru determinarea sezonalității. Inca din 2008, ROADS agrega direct vanzarile nete, directe de publicitate online, ale companiilor participante (publisheri), oferind astfel cifre exacte despre volumul total al vanzarilor companiilor participante, in acelasi timp asigurand confidentialitatea datelor oferite de fiecare dintre acestea.
Rapoartele complete pentru intreaga perioada 2007-2014 sunt disponibile gratuit membrilor asociației IAB România, împreună cu raportul similar la nivel european realizat de către IAB Europe, asociația europeană în care IAB România este membru fondator. Companiile care nu sunt încă membre IAB sunt invitate să contacteze IAB România în acestă privință.