Conform studiului ROADS derulat de IAB Romania si PWC in 2011 reiese ca publicitatea online clasica a generat cele mai mari incasari in prima jumatate a anului trecut. De asemenea, studiul mai arata ca veniturile cele mai mari au fost obtinute din bannere sau reclame integrate in textul paginii. Acest tip de publicitate este urmat la o mare distanta de formatele interuptive de tip pop-up si de continut sponsorizat. La inceputul acestei saptamani a inceput colectarea datelor pentru semestrul 2 al anului 2011, estimand ca rezultatele vor fi disponibile la inceputul lunii aprilie.
22,68 milioane de lei in primele 6 luni din 2011. Aceasta este suma totala generata de publicitatea online de tip embedded, reprezentata de bannere si reclame incorporate in structura paginii. Reclamele pop-up, imagini, texte sau video care apar pe ecran direct la accesarea paginii sau prin simpla miscare a mouse-ului au adus 6,37 milioane lei. Pe locul al treilea, ca valoare a incasarilor, se afla continutul sponsorizat – 4,88 milioane lei.
Din cele 13 formate urmarite de studiul ROADS, 92% din venituri au fost obtinute din utilizarea a 6 formate: embedded, interruptive, continut sponsorizat, cautari sponsorizate, direct e-mail marketing si marketing afiliat.
Conform studiului ROADS formatele cele mai frecvent folosite nu difera foarte mult din 2007 si pana acum. Companiile ce investesc in publicitatea online din Romania abordeaza inca formatele clasice de publicitate online. Formatul embedded a inregistrat pe parcursul primelor cinci luni o ascensiune din punct de vedere al veniturilor generate, in luna mai ajungandu-se la o dublare a acestora fata de luna ianuarie, urmand o scadere discreta in luna iunie ( 6%).
„In opinia mea, piata online din Romania prezinta o interesanta continuitate data deopotriva de marii advertiseri, cat si de formatele de publicitate folosite. Cred ca anul 2012 va fi anul revolutiilor si chiar daca formatele de publicitate cel mai des intalnite vor ramane cele clasice, se va pune mai mult accent pe gasirea unora noi, creative, care in acelasi timp sa fie mai putin agresive si intruzive. De asemenea, din punctul de vedere al clientilor cred ca vom avea cateva rasturnari de top. Educatia online a marilor companii este in crestere si cred ca acest lucru se va concretiza in alocarea de bugete din ce in ce mai mari spre industria online, fiindca aici rezultatele sunt mai usor masurabile si scalabile.” declara Adrian Ghisa, Country Manager Carnation Group Romania.
Din 2007 si pana in iunie 2011, interesul investitorilor in publicitatea online a crescut considerabil. Datele studiului ROADS arata o dublare a veniturilor obtinute din formatul embedded in primul semestru al anului 2011 (22,7 miloane lei) fata de aceeasi perioada a anului 2007 (11,3 milioane lei). Locurile 2 si 3 in topul formatelor utilizate urmaresc linia ascendenta in aceeasi perioada de timp.
“In primul rand vreau sa remarc stabilitatea la care s-a ajuns. Pe o tendinta de usoara crestere, din cate stiu eu unica in media romaneasca, daca ne uitam la variatiile si sezonalitatile majoritatii parametrilor studiati (evident excluzand fatidicul prim semestru al lui 2009) constatam ca nu avem de-a face cu schimbari majore in ce priveste sezonalitatile si ponderile fie ca vorbim de top spenderi, fie ca vorbim de formate sau tipuri de publicitate. Acest lucru mi se pare un semn foarte bun in ce priveste evolutia pietei online catre stabilitate si predictibilitate, doua elemente majore care incurajeaza consumul de media.In ce priveste tendintele, ca si in tarile vestice, publicitatea de tip display scade usor in pondere iar cea din zona performance creste. Cresterea din zona formatelor agresive reflecta nervozitatea player-ilor fata de criza iar cresterea formatelor de tip content sponsorship reflecta o maturizare.” declara Calin Rotarus, Managing Director ARBO Interactive
„Piata publicitatii online se consolideaza si evolueaza, insa intr-un ritm mult mai scazut decat se anticipeaza anual. Mai ales din 2008 incoace, daca la fiecare inceput de an se prevad cresteri optimiste de buget, sfarsitul de an dezvaluie niste evolutii cu mult mai timide decat anticipat.
Studiul ROADS este foarte util advertiserilor, fiind cam singurul ce poate fi luat ca reper oficial de volume si mai ales detaliat pentru mediul digital. Din punct de vedere planificare si cumparare, publicitatea online a inceput deja sa nu mai fie vazuta ca stat in stat: se masoara din ce in ce mai mult componenta de display ca parte din reach-ul cumulat per intreaga campanie. Vorbim de aportul sau adaugat la ce se obtine cu celelalte medii si asta aduce mai multa credibilitate si incredere. Publicitatea online nu mai e demult doar un trend, face parte din realitate si nu mai poate fi ignorata” declara Anca Radulescu, Digital Leader MediaCom
Veniturile totale din publicitatea online ale companiilor care au participat in studiul ROADS se ridica la 43.7 milioane lei pentru primele 6 luni din acest an, in scadere cu 0.6% fata de ultimul semestru din 2010, dar cu 4% mai mari decat in perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2010. Totodata, investitiile in publicitatea online in primul semestru din 2011 au generat cele mai mari venituri fata de aceeasi perioada din 2007 si pana in prezent.
Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study), realizat de PwC Romania si IAB Romania, aflat la cea de-a cincea editie, furnizeaza semestrial date privind piata publicitatii online din Romania, cea mai recenta editie acoperind perioada 1 ianuarie-30 iunie 2011. Datele pentru semestrul 2 al anului 2011 (1 iulie – 31 decembrie) vor fi disponibile la inceputul lunii aprilie, colectarea acestora demarand la inceputul saptamanii in curs. Scopul acestui raport a ramas acelasi inca de la debutul sau din 2007, de a furniza date care reflecta cea mai precisa monitorizare a veniturilor din piata de publicitate online din Romania. La ultima editie a studiului au participat 22 de companii care detin peste 1400 de site-uri romanesti.