Internetics, un proiect The Institute, este un altfel eveniment în industria de publicitate din România pentru că juriul este format în cea mai mare parte din profesioniști din companii, și astfel creează o punte vitală între clienți și agenții de publicitate. Anual, agențiile își prezintă proiectele și abordările în fața juraților, iar potențialii lor „clienți” evaluează proiectele, determinând astfel agențiile câștigătoare. Internetics servește astfel drept platformă de evaluare, conectare și recunoaștere a excelenței în publicitatea digitală din România.
În acest context, PRwave explorează opiniile juraților din cadrul competiției Internetics printr-o serie de interviuri despre campanii digitale. În acest interviu, aflăm ce funcționează în publicitatea digitală, care sunt direcțiile spre care ar trebui să îndreptăm atenția și cum putem aborda viitorul în această industrie în continuă schimbare cu trei dintre cei 90 de jurați Internetics, profesioniști din industriile Health și Pharma: Alina Neagu – Digital Marketing Manager MedLife Group, Mădălina Cazamir – Marketing & Communication Director Help Net & Farmexim și Adrian Călărașu – Brand Manager Novo Nordisk.
Alina Neagu are o experiență de 18 ani în domeniul comunicării, dobândită atât în agenții de publicitate, cât și în echipele de marketing, și coordonează în prezent departamentul de marketing digital al Grupului MedLife. Ea este pasionată de inovație și noile tendințe din industria publicității și marketingului, implementandu-le prin campaniile de lansare pentru brandul MedLife, dar și prin strategiile de marketing, comunicare și conținut. Premiată la cele mai prestigioase festivaluri de publicitate din întreaga lume, cum ar fi Cannes, Creativity Awards, Effie și Internetics, ea caută în mod constant noi oportunități și este concentrată să creeze campanii bazate pe perspectivele reale ale pacienților, menite să aibă un impact pozitiv și real asupra vieților oamenilor.
Mădălina are o experiență de 18 ani în marketing, în cadrul unor companii multinaționale de top. Ea a gestionat de-a lungul timpului branduri de prestigiu și proiecte majore, atât în medii B2C, cât și B2B și consideră că gândirea neconvențională o ajută să fie tot timpul cu un pas înaintea competiției. Mădălina se laudă cu o bogată expertiză în strategie, planificare, proiectare și punere în practică a diverselor campanii (ATL și BTL/digitale, incluzând componente de display și performanță) și deține experiență solidă în coordonarea evenimentelor de lansare a produselor, a evenimentelor B2B, gestionarea relației cu clienții atât în mediul offline, cât și online, și colaborarea strânsă cu agențiile media și creative.
Cu peste 16 ani de experiență în publicitate, comunicare și marketing, Adrian Călărașu a colaborat de-a lungul timpului atât cu antreprenori locali, cât și cu unele dintre cele mai importante branduri internaționale, iar cariera sa s-a consolidat în companii precum TBWA, Sanofi Romania, Unilever și Tuborg Romania. Începând cu august 2023, contribuie la strategia și implementarea campaniilor depentru compania farmaceutică Novo Nordisk.
PRwave: Care a fost experiența de a juriza Internetics? Este prima oară când jurizați competiția?
Alina Neagu: A fost o experiență captivantă să fac parte din juriul Internetics pentru al doilea an consecutiv. Am avut ocazia să jurizez proiecte interesante fiind un susținător al inovației și al creativității în lumea digitală.
Mădălina Cazamir: O bucurie, an de an, ediție de ediție în care am participat în calitate de jurat, să descopăr campanii și advertiseri, industrii și colegi. Internetics, la fel ca și Effie, sunt reperele noastre ca oameni de marcomm, indiferent de care parte a ecranului ne aflăm, în calitate de inițiator, creator, media consumator sau jurat. Mă bucur să văd interesul și seriozitatea cu care este tratată competiția, adaptarea la noile realități (vezi anul 2020:)), și dinamica, în linie cu trendurile la nivel internațional. Abordarea se reflectă și în procesul de jurizare, prin schimbările în metodologia de jurizare, prezența unor invitați speciali din Marcomm în calitate de președinte juriu, dar și moderatorii minunați:)
Adrian Călărașu: Este al 2-lea an în care sunt invitat și particip cu plăcere. Experiența participării anul trecut a fost foarte bună din punct de vedere organizare, împărțire pe categorii, descriere proiecte, tot pachetul. Case-uri-le care au participat anul trecut au fost bine argumentate și aș zice că în 95% din situații au fost încadrate corect în categoriile de înscriere, ceea ce a făcut mai ușoară înțelegerea, interpretarea și atribuirea unui scor corect vs. obiective.
PRwave: Care credeți că este ingredientul principal care stă la baza unei campanii reușite pentru a genera rezultate vizibile?
Alina Neagu: Ingredientul principal care stă la baza unei campanii reușite pentru a genera rezultate vizibile este “o strategie bine definită și bine pusă în aplicare.” O strategie eficientă este esențială pentru a ghida toate aspectele unei campanii, de la stabilirea obiectivelor până la alegerea tacticii și evaluarea rezultatelor.
Mădălina Cazamir: Consider că adresarea corectă a nevoii, în mediul și la momentul oportun este ingredientul care stă la baza unei campanii cu rezultate vizibile.
Adrian Călărașu: Common sense. O viziune clară a ambiției pe care vrei să o atingi și focusul necesar pentru a o pune în practică fără să fii distras de zgomotul de fundal din jur. Cred cu tărie că tot procesul este important; de la cum este scris, explicat și interpretat brieful, la cât de bine și în detaliu cunoaștem audiența, la interpretarea conceptelor creative și bineînțeles la alocarea resurselor financiare și umane implicate în implementare. O idee strălucită poate avea mari satisfacții la nivel personal, însă nu cred că este de ajuns pentru a genera rezultate vizibile în categorie fără pașii de mai sus.
PRwave: Ce v-ar plăcea să vedeți mai des în campaniile din industrie? Ce credeți că ar trebui să ia în calcul mai des clienții? Dar agențiile?
Alina Neagu: În campaniile din industrie aș aprecia să văd mai des un accent crescut pe research, aplicabil atât clienților, cât și agențiilor de publicitate. În general, ambele părți ar trebui să înțeleagă că cercetarea și învățarea continuă sunt cheia pentru a rămâne competitiv și pentru a oferi campanii de succes care se adaptează la mediul în schimbare al industriei de marketing.
Mădălina Cazamir: Din partea clientului , un accent mai mare pe “end user”, pe consumator și pe insight-urile legate de acesta, iar la agenții mi-ar plăcea să remarcăm preocuparea pentru utilitate (evident, nu în detrimentul creativității).
Adrian Călărașu: Mi-ar plăcea să văd campanii care pleacă de la un insight și care se concentrează pe un storytelling adaptat audienței, neforțat, non-cliseic.
PRwave: Cum vi se pare industria de advertising/digital în România, comparativ cu alte țări? Ce credeți că ne lipsește? Dar care credeți că sunt atuurile românilor?
Alina Neagu: Industria de advertising digital din România este în dezvoltare rapidă, aprecierea pentru calitățile românilor, cum ar fi seriozitatea, inteligența și creativitatea, reflectă atuurile semnificative pe care le aduc în această industrie. Este important să recunoaștem că există progrese semnificative în peisajul digital românesc, iar aptitudinile și atitudinea pozitivă a profesioniștilor din domeniu contribuie la consolidarea reputației țării în acest sector. Continuarea dezvoltării tehnologice, a inovației și a colaborărilor poate consolida poziția României în industria globală de advertising/digital.
Mădălina Cazamir: Cred că am reușit să devenim cu adevărat o industrie și drumul nu a fost nici scurt, și nici ușor. Îi avem încă în agenții sau la client pe acei “oameni” care au pus bazele și au scris istorie 🙂 iar legacy-ul acesta este pe mâini bune… avem creativi și strategi buni, deci viitor. Deși România este încă deficitară la capitolul inovație și dezvoltare ( R&D, infrastructura), românii rămân ingenioși și creativi.
Adrian Călărașu: Cred că suntem acolo, cu restul țărilor, nu cred că ne lipsește nimic față de alte țări, ba din contra as spune că suntem early adopters din mai multe puncte de vedere(tehnologie și trenduri). Am avut ocazia să lucrez în echipe mixte cu colegi din diferite părți ale lumii și românii sunt TOP, serioși, muncitori, isteți, creativi cu umor și bun simț.
PRwave: Dați-ne un exemplu de o campanie reușită din istoria digital-ului din România care v-a impactat. Dar în plan internațional?
Alina Neagu: Ah, sunt atât de muuulte, nu mă pot decide la numai una 😊 “România te iubesc” (ProTV) campanie a implicat o serie de reportaje și documentare care au explorat subiecte sensibile și importante din România. “Digitaliada” de la Samsung pentru a promova educația digitală în școli, “Donate with a Like” de la Fundația Vodafone ce a permis oamenilor să doneze pentru cauze caritabile printr-un simplu “like” pe Facebook. Internațional aș alege campania “Ice Bucket Challenge” destinată să sensibilizeze și să strângă fonduri pentru cercetarea ALS; personal imi plac adurile de la Heineken care s-a implicat activ în abordarea stereotipurilor de gen prin diverse campanii, demonstrându-și angajamentul pentru promovarea incluzivității și provocarea normelor sociale.
Mădălina Cazamir: Pe plan internațional am remarcat și reținut, de-a lungul timpului, campaniile unor branduri ca Nike, P&G care vin cu mesaj puternic și sunt construite în jurul unor insight-uri valoroase. Un exemplu ar fi campania Nike – Crazy Dreams.
Dintre cele autohtone, nu poți uita- nu ai cum😊 – sloganurile sau Headline-urile primelor campanii “istorice”- CONNEX, BANCA TRANSILVANIA (ZANUL), UNICREDIT -TIRIAC (PITICII), ING……iar în ultimii ani , cred că cele mai de impact au venit de la Vodafone, Emag, FashionDays si platformele de streaming ( lansarile de filme – vezi Netflix- Luther sau Bridgerton).
Adrian Călărașu: În 2023 cred că totul a fost despre lansarea filmului Barbie. Love it or hate it, dar nu a trecut neobservat, de la mainstream media până la ultimul banner din colțul îndepărtat al internetului, totul a fost roz, roz, roz.
PRwave: Cum vedeți viitorul în digital?
Alina Neagu: În contextul rapidelor evoluții tehnologice și schimbărilor culturale, viitorul în domeniul digital se anunță extrem de dinamic și plin de oportunități. AI-ul va continua să joace un rol central în digital, putând aduce inovații semnificative în toate aspectele vieții, de la sănătate și educație la business și entertainment. Dispozitivele interconectate vor fi din ce în ce mai prezente în viața de zi cu zi, dezvoltarea infrastructurii 5G va deschide calea pentru servicii mai rapide și inovatoare, cum ar fi realitatea virtuală/augmentată și vehiculele autonome, iar telemedicina și dispozitivele medicale conectate vor juca un rol din ce în ce mai important în gestionarea sănătății noastre. În ansamblu, viitorul în digital va fi plin de inovații și oportunități, dar va veni și cu provocări legate de securitate și etică. Este important să continuăm să ne educăm și să fim conștienți de evoluțiile tehnologice pentru a putea profita la maximum de această eră digitală într-un mod responsabil.
Mădălina Cazamir: Multă inovație la nivel de canal si mediu -media support, immersive marketing & combinat cu personalizare și content on demand.
Adrian Călărașu: Sunt mai multe tendințe și evoluții care modelează peisajul digital (Artificial Intelligence, Digital Health, 5G Technology, Internet of Things (IoT), Extended Reality (XR), Quantum Computing si multe altele), iar aceste tendințe sunt interconectate, iar impactul lor va varia în funcție de industrii și regiuni.
Împreună, Alina, Mădălina și Adrian aduc în discuție elemente cheie pentru succesul unei campanii digitale: de la o strategie bine pusă la punct, la adaptabilitate și o viziune clară. Astfel, privind către viitorul industriei de advertising/digital din România, ei observă necesitatea unei investiții continue în dezvoltare și inovație, în ciuda unor eventuale restricții legate de resurse financiare. În final, interviul dezvăluie o panoramă complexă, conturată de experiențe variate care contribuie la înțelegerea mai amplă a evoluției și provocărilor cu care se confruntă industria de publicitate digitală în România.
Fondat şi organizat de The Institute, Internetics este un festival de marketing digital, care stabileşte standardele în comunicarea online din România. Festivalul premiază cele mai bune campanii interactive, tehnologii, site-uri şi tool-uri de promovare online, încurajând totodatǎ creativitatea şi abordarea strategică. Prima ediţie Internetics a avut loc în 2001, încă de la începutul conturării industriei de online din România, contribuind pe parcursul acestor ani la creşterea şi dezvoltarea acesteia.
Gala de Premiere Internetics a avut loc în data de 28 noiembrie, la NORD Events Center by Globalworth (Bd. Dimitrie Pompeiu, nr. 4-6) și a fost moderată de Andi Moisescu.
Internetics este un proiect THE INSTITUTE.
Parteneri: Coca-Cola, Kozel, Globalworth, YouTube, Black Rhino Radio
Cu Sprijinul: Primăria Municipiului București prin ARCUB, Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti
Parteneri Media Strategici: Pro TV, Rock FM, HotNews.ro, Euromedia, YOOH
Parteneri Media: Iqads, Smark, PRwave, BIZ, Spotmedia, RADOR, Zona IT, Start-up.ro, Nine O’Clock
Parteneri Tradiţionali: Netvibes, mediaTRUST
O campanie: Gavrilă&Asociaţii