Piata de publicitate locala este mai mare, mai fragmentata, mai competitiva, mai profesionista, cu bugete mari, dar si cu o profitabilitate mai scazuta. Aceasta este una dintre concluziile rezultate din delcaratiile date in exclusivitate revistei Campaign Romania de catre oamenii momentului din publicitatea locala: Bogdan Enoiu, Catalina Cernica, Radu Florescu, Ioana Iordache, Manuela Necula, Veronica Savanciuc si Felix Tataru.
Raportul agentiilor de publicitate (ATL si BTL), media si PR din Romania este un proiect special Campaign care cuprinde o trecere in revista a activitatii celor mai importante companii, incluzand profilul agentiilor, clientii castigati, campanii importante derulate si premii obtinute, dar si planurile acestora pentru 2008.
Caracteristicile pietei de publicitate din Romania la momentul actual
Piata de publicitate locala a crescut constant, cu aproximativ 20% de la an la an. Pentru pietele dezvoltate acest procent ar fi un boom spectaculos. Pentru Romania este o crestere precauta, dar semnificativa. Astfel, piata de publicitate locala se prezinta mai mare, mai fragmentata, mai competitiva, mai profesionista, cu bugete mari, dar si cu o profitabilitate mai scazuta. Acest lucru obliga agentiile pe de o parte sa gaseasca modalitati de eficientizare a muncii, pe de alta parte sa vina cu idei si servicii adaugate. Chiar daca am intrat in Uniunea Europeana, influenta acesteia la nivelul pietei de comunicare se va simti abia în 3-4 ani.
Provocari si efecte pozitive
Cea mai mare provocare a industriei de publicitate autohtona la ora actuala este atingerea cifrei de un miliard de euro, dar si castigarea de premii, câtiva ani la rând la festivalul de publicitate de la Cannes. Aceste premii sunt menite sa certifice valoarea pietei.
Printre efectele pozitive ale acestei cresteri se remarca: expunerea tot mai mare de care beneficiaza publicitatea romaneasca in regiune, dovedita si prin faptul ca tot mai multe agentii locale actioneaza ca hub-uri regionale. Este un semn de recunoastere pentru calitatea oamenilor si a muncii pe care piata din Romania le ofera.
Si bugetele de media au cunoscut o crestere substantiala in ultimul an, dar comisioanele agentiilor nu au crescut pe masura, in ciuda faptului ca acestea au pus mai multa presiunea asupra costurilor si asupra salariilor. Ca si modalitate de transmitere a mesajelor, viitorul apartine neconventionalului care castiga teren in defavoarea mijloacelor clasice. Astfel, conceptele de product placement, comunicare virala, „spoof PR” sau publicitate „de gherila” vor deveni totmai familiare. Avand in vedere acest aspect, bugetele din TV vor migra catre alte medii.
Efecte negative
Principalul aspect negativ al cresterii accelerate a pietei este dezechilibrul fortei de munca. Sectoare conexe publicitatii, ca media si marketingul, atrag si ele oameni din publicitate, ceea ce duce la presiuni mari la nivelul salariilor si compensatiilor, la fluctuatii mari de echipe si la fragmentarea pietei.
Industria necesita un dialog constructiv si repere relevante. Din cauza inflatiei media, chiar daca au crescut bugetele în euro sau dolari si a faptului ca leul s-a apreciat destul de mult, toti vor fi nevoiti sa se adapteze tarifelor în RON. Aceast motiv impiedica o cuantificare a cresterii acestei piete. Un alt aspect negativ al cresterii pietei de publicitate o reprezinta confruntarea egou-rilor, care de multe ori discrediteaza industria locala.
Raportul Agentiilor este realizat de revista Campaign Romania si se afla anul acesta la a doua editie. Acesta include declaratiile unora dintre cele mai importante persoane din industria de publicitate locala legate de starea pietei, evolutia acesteia si provocarile la care sa ne asteptam si profilul celor mai importante agentii de publicitate, media, PR si BTL de pe piata. Raportul Agentiilor este publicat in numarul 23 al revistei Campaign, urmand sa apara pe piata vineri 15 iunie 2007.
{mosloadposition user10}