transparenţei paginilor de internet prin intermediul cărora care vând bilete de avion
Astăzi au fost publicate rezultatele unui studiu recent realizat la nivelul UE, care arată că siteurile europene care vând bilete de avion au făcut un „salt calitativ” în ceea ce priveşte respectarea normelor de protecţie a comsumatorilor. Aceste rezultate au fost publicate în raportul final privind un proces de combatere, la nivel comunitar, a publicităţii înşelătoare şi a practicilor incorecte, care a durat 18 luni. Ca urmare a unei anchete privind aplicarea legislaţiei, iniţiată de UE în septembrie 2007 – împreună cu 15 autorităţi naţionale din UE şi cu Norvegia – au fost luate măsuri corective în cazul a 115 dintre cele 137 de siteuri ale companiilor aeriene care au făcut obiectul anchetei. În martie 2009, în urma unui bilanţ suplimentar al „stării de sănătate”, implicând cumpărări anonime („mystery shopping”) efectuate de persoane independente, care au avut ca obiect 67 de mari companii aeriene, 52 dintre acestea au primit un aviz de sănătate favorabil şi s-au angajat să menţină aceleaşi standarde sau au reacţionat cu promptitudine în urma consultărilor cu Comisia, luându-şi angajamentul de a remedia problemele constatate (a se vedea lista de mai jos). În cadrul bilanţului stării de sănătate, siteurile au fost verificate pe baza unei liste de control cuprinzătoare de 14 puncte, convenită în prealabil şi cu sectorul transporturilor aeriene. În prezent, Comisia lucrează la elaborarea unui acord la nivel sectorial pentru a asigura, la nivelul UE, condiţii de egalitate pentru companiile aeriene şi pentru a menţine siteurile la standarde înalte.
Comisarul european pentru protecţia consumatorior, Meglena Kuneva, a declarat: „Această anchetă paneuropeană desfăşurată în sectorul transporturilor aeriene are drept rezultat o remodelare a siteurilor companiilor aeriene la nivelul UE. Nu este însă cazul să ne oprim aici; mai sunt încă multe de făcut. Totuşi, această primă anchetă paneuropeană cu privire la aplicarea legislaţiei a demonstrat că este eficientă şi poate să ducă la rezultate concrete. Pasul următor va consta în încheierea unui acord la nivel sectorial, iar noi vom continua să monitorizăm îndeaproape evoluţia acestui sector.”
Vice-preşedintele Antonio Tajani, responsabil cu transporturile, a afirmat: „Transparenţa deplină a preţurilor este una dintre obligaţiile prevăzute de Regulamentul privind serviciile aeriene. Este de datoria companiilor aeriene să impună standarde înalte în întregul sector, în timp ce responsabilitatea noastră este aceea de a asigura faptul că toate părţile interesate respectă aceleaşi norme. Acest aspect este de o importanţă fundamentală pentru consumatorul care doreşte să compare preţurile oferite de companiile aeriene pentru a putea face o alegere realmente corectă.”
1. Rezultatele anchetei realizate în 2007 în vederea reglementării vânzărilor de bilete de avion
Până în prezent, măsurile de aplicare a legislaţiei au fost finalizate cu succes în 85% dintre cazuri. Până în prezent, 115 dintre cele 137 de siteuri investigate, reprezentând aproximativ 80 de companii, au aplicat măsurile corective (a se vedea tabelul recapitulativ din MEMO/09/238 anexat, care prezintă situaţia aplicării legislaţiei la sfârşitul lunii martie 2009).
2. Studiul privind bilanţul „stării de sănătate” a companiilor aeriene
Bilanţul „stării de sănătate” a avut drept scop monitorizarea exhaustivă a situaţiei generale din domeniul vânzărilor online de bilete de avion, ţinând seama şi de două noi acte legislative europene menite să îmbunătăţească protecţia consumatorilor (Directiva privind practicile comerciale neloiale şi Regulamentul privind serviciile aeriene), care au intrat în vigoare la o dată ulterioară primelor verificări efectuate în septembrie 2007. Pe baza unei liste de control de 14 puncte, convenită cu sectorul transporturilor aeriene (a se vedea MEMO/09/238), cele mai importante 7 siteuri aparţinând unor companii aeriene din toate cele 27 de state membre – şi anume, 67 de companii aeriene şi, în total, aproximativ 339 milioane de pasageri – au făcut obiectul bilanţului stării de sănătate. Rezultatele procesului de consultări desfăşurat de Comisie pe baza constatărilor studiului, inclusiv angajamentele luate de companiile aeriene, sunt sintetizate în anexa de mai jos. (a se vedea tabelul din anexa 1 la comunicatul de presă)
Care sunt paşii următori?
– Rezultatele bilanţului stării de sănătate au fost transmise autorităţilor naţionale de aplicare a legislaţiei pentru ca acestea să ia măsurile necesare, dacă este cazul.
– Comisia lucrează împreună cu sectorul transporturilor aeriene la elaborarea unui acord la nivel sectorial privind respectarea standardelor, care include monitorizarea independentă de către terţi.
– În iunie 2009, Comisia va prezenta o comunicare privind aplicarea legislaţiei, pentru a consolida activitatea reţelei autorităţilor naţionale de aplicare a legislaţiei (reţeaua CPC) după primii doi ani de funcţionare.
Tabel cu rezultatele consultării dintre Comisie şi companiile aeriene, bazate pe studiul privind bilanţul stării de sănătate[1].
Companii aeriene care respectă toate standardele stabilite în bilanţul stării de sănătate şi care şi-au luat angajamentul de a-şi menţine paginile de internet la acest nivel
Air Malta |
Blue1 |
bmi |
bmibaby |
Estonian Air |
Finnair |
Iberia |
Malmö Aviation |
SAS |
Sata Air Açores |
Sata International |
Spanair |
TAP |
Tarom |
TUIfly |
Virgin Atlantic |
[1]Bilanţul de sănătate reprezintă un studiu de documentare cu privire la situaţia generală a sectorului transporturilor aeriene. Concluziile acestui studiu au avut drept rezultat o iniţiativă politică a Comisiei menită să îmbunătăţească respectarea elementelor stabilite pe lista de control. Aceste constatări şi măsurile luate în consecinţă de către Comisie nu sunt echivalente cu prezumţia de încălcare a legii. Numai autorităţile naţionale de aplicare a legislaţiei sunt în măsură să ancheteze în mod oficial încălcările.
Companii aeriene care au oferit garanţii privind faptul că au abordat deja problemele evidenţiate în bilanţul stării de sănătate sau că le vor aborda în curând pentru a se asigura că respectă pe deplin toate standardele
Adria Airways |
Aegean Airlines |
Aer Arann |
Aer Lingus |
Air Berlin |
Air Europa |
Air One |
Alitalia |
Austrian Airlines |
Binter Canarias |
Blue Air |
Brussels Airlines |
Bulgaria Air |
Carpatair |
Cimber Sterling |
Condor |
Cyprus Airways |
Cyprus Turkish Airlines |
Czech Airlines |
Delta Air Lines |
EasyJet |
Finncomm Airlines |
Flybe |
LOT |
Lufthansa |
Luxair |
Malév Hungarian Airlines |
Meridiana Air |
Norwegian Air Shuttle |
Pegasus Airlines |
Ryanair |
Skyways |
Swiss |
transavia.com |
VLM Airlines |
Wizz Air |
{mosloadposition user10}