Copiii cu deficienţe de auz îşi pot dezvolta capacităţile de înţelegere a textelor cu ajutorul unui sistem adaptativ de învăţare
Experţi europeni din 8 ţări furnizează în cadrul proiectului TERENCE conţinut didactic specializat
Un sistem adaptativ de învăţare, realizat în parteneriat cu organizaţii din opt ţări din Europa, va fi la îndemâna copiilor de vârstă şcolară cu deficienţe de auz, pentru a-i ajuta să înţeleagă mai bine textele pe care le citesc.
Învăţarea adaptativă presupune proiectarea conţinutului didactic astfel încât fiecare utilizator să poată parcurge materialele în ritm propriu.
Acesta este principalul obiectiv al proiectului TERENCE, iniţiat de Universitatea de Studii dell’Aquila din Italia, în calitate de solicitant, împreună cu SIVECO Romania, Universitatea Libera di Bozen-Bolzano, Italia, Universitatea Moholy-Nagy din Budapesta, Ungaria, Universitatea Catolică Leuven, Belgia, Fundaţia Bruno Kessler, Italia, Universitatea Sussex, Marea Britanie, Centrul de Cercetare L3S Research, Hannover, Germania, Universitatea de Studii din Verona, Italia, Biomedicine, Intelligent Systems, Educational Technology, Salamanca, Spania, Centre for Scientific Visualisation, din Ljubljana, Slovenia, Universitatea de Studii din Padova, Italia, în calitate de parteneri.
Dezvoltarea capacităţii copiilor de a înţelege textele scrise reprezintă un element cheie în dezvoltarea lor ca tineri adulţi. Competenţele în întelegerea textelor se dezvoltă mult între 7 şi 11 ani. În zilele noastre, din ce în ce mai mulţi copii au o capacitate redusă de a face deducţii şi înţeleg cu greu ceea ce citesc, deşi sunt buni cititori. Pe acest fond, crearea unui sistem inteligent de învăţare este mai mult decât necesar.
În cadrul proiectului TERENCE se vor furniza instrumente pentru înţelegerea poveştilor şi realizarea de deducţii, alături de un sistem de învăţare adaptativ de referinţă care să-i ajute pe copii să facă conexiuni între diferite evenimente din textele pe care le parcurg.
Jocurile inteligente ale sistemului, dezvoltate şi clasificate conform unor modele precise, vor stimula copiii cu deficienţe de auz să facă deducţii privind evenimentele temporale din poveşti, care sunt scrise atât în limba italiană cât şi în engleză.
În plus, sistemul va permite profesorilor să aleagă şi să particularizeze adecvat tipurile de poveşti şi de jocuri potrivit nevoilor elevilor lor.
Instrucţiunile, modelele şi sistemul vor fi rezultatul unui efort intra-disciplinar al experţilor europeni din diverse domenii complementare (artă şi design, calculatoare, inginerie, lingvistică, medicină), şi cu implicarea constantă a utilizatorilor finali (persoane cu dificultăţi de auz şi educatorii lor) din şcoli din Brighton (Marea Britanie), şi din regiunea Veneto (Italia). În general, elevii cu deficienţe de auz au probleme în a face deducţii şi de aceea este necesară monitorizarea capacităţii lor de înţelegere, mai ales a problemelor legate de cuvintele dificile din text.
Proiectul a fost demarat în data de 1 octombrie 2010 şi are o perioadă de implementare de 36 de luni.