Preocupare pentru dezvoltare durabilă, calitatea aerului şi tranziţie energetică, alături de potenţial pentru inovaţie şi experimente – aceastea sunt setul de valori la care au ajuns BMW Group şi Municipalitatea din Rotterdam, după semnarea unui memorandum. De-a lungul următorilor trei ani, BMW şi Municipalitatea vor colabora pentru îndeplinirea provocărilor din acordul de climă de la Paris, în timp ce vor răspunde la întrebările pe care le ridică tranziţia energetică prin câţiva paşi concreţi şi proiecte cu rezultate măsurabile. Acesta memorandum face ca Rotterdam să fie primul oraş din afara Germaniei care se angajează într-o asemenea colaborare de testare a tranziţiei energetice.
Paşi concreţi
După semnarea memorandumului, BMW Group şi Municipalitatea din Rotterdam au prezentat presei şi părţilor interesate primul proiect important al acordului – un proiect-pilot numit “Electric City Drive” – în timpul evenimentului „Experienţa Mobilităţii Vizionare” a BMW Group ce a avut loc în oraş. Acest proiect-pilot a fost creat pentru a încuraja un nivel mai mare de condus electric în centrul oraşului printre conducătorii de automobile plug-in hybrid (PHEV). Automobilele plug-in hybrid au şi motor termic, dar şi motor electric şi baterie de capacitate mare pentru a permite maşinii să ruleze în regim pur electric pentru o anumită distanţă. De asemenea, un model PHEV se poate alimenta prin intermediul unei staţii de încărcare, la fel ca orice automobil electric. Dacă utilizatorul maşinii conduce şi reîncarcă electric, modelul PHEV contribuie şi poate contribui semnificativ la calitatea aerului şi reducerea emisiilor CO2 în centrul oraşelor.
BMW recunoaşte că viitorul condusului electric are consecinţe va transforma şi modul în care oraşeşe sunt organizate. “BMW vrea să contribuie la modelarea viitorului mobilităţii”, declară Peter Schwarzenbauer, membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG şi responsabil pentru MINI, Rolls-Royce, BMW Motorrad, Angajamentul Clienţilor şi Inovaţie în Afaceri Digitale ale BMW Group.
Arno Bonte, viceprimar al oraşului Rotterdam şi responsabil pentru Dezvoltare Durabilă, Calitatea Aerului şi Tranziţie Energetică, împărtăşeşte această viziune: “Este deosebit de important să se combine competenţa şi tehnologia. În acest fel, putem lua măsuri concrete care ar putea fi interesante şi pentru alte oraşe din regiunea noastră. Prin reţelele noastre internaţionale, putem ajuta şi alte oraşe de pe mapamond”. Bonte a mai spus: “Cred că este important să lucrăm rapid în acest domeniu şi acest început rapid este foarte binevenit. Mă aştept să pot anunţa în curând proiecte suplimentare”.
Electric City Drive
Proiectul-pilot include o zonă din Rotterdam şi implică proprietarii de automobile PHEV ale mărcilor BMW şi MINI care trăiesc şi/sau lucrează în şi în jurul Rotterdam şi astfel merg deseori în oraş. Ei se pot înregistra la www.rotterdam.nl/wonen-leven/electric-city-drive. Întrebarea principală în acest studiu este: cum sunt încurajaţi să utilizeze modul electric integral al automobilelor PHEV şi să încarce suficient în perimetrul unei arii speciale definită geografic din oraş, denumită ca “zona Electric City Drive”? Toţi participanţii vor primi “Rotterdampas” (un crad de reduceri pentru produse şi servicii) ca recompensă pentru participare.
“Modelele plug-in hybrid oferă următorul pas spre o calitate superioară a vieţii şi fac mediu mai curat, mai sănătos şi mai silenţios, acolo unde contează cel mai mult: în oraş”, spune Stefanie Wurst, director general al BMW Group Olanda.
Combinaţie inteligentă
“Pe lângă o bogată istorie în mobilitate, avem competenţa şi cunoştinţele despre noi soluţii, de la automobile electrice până la gestionarea locurilor de parcare şi a infrastructurii de încărcare”, declară Schwarzenbauer. “Dar puterea tuturor acestor cunoştinţe şi tehnologii vine din combinaţii inteligente. Avem nevoie de parteneri pentru a realiza un impact real”, a spus Bonte, adăugând: “Municipalităţii din Rotterdam îi place să ofere spaţiu pentru testarea noilor tehnologii în practică. BMW vin aici cu Electric City Drive pentru a convinge conducătorii de modele plug-in hybrid să intre în oraş, să treacă direct în modul electric al maşinii lor. În acest fel, nu se consumă kilometri fosili inutili, iar emisiile rămân minime. Eu am primit acest proiect cu toată inima.”
De asemenea, practica BMW şi a municipalităţii investighează utilizarea camioanelor grele electrice grele şi a infrastructurii de încărcare care le revine. Schwarzenbauer are aşteptări mari în ceea ce priveşte colaborarea cu Rotterdam: “Oraşul este cunoscut pentru abordarea sa concretă şi pentru învăţarea din practică. Aştept cu nerăbdare să lucrez cu factorii de decizie din Rotterdam”. Municipalitatea din Rotterdam şi BMW Group Olanda au încheiat un parteneriat pentru o perioadă de trei ani. BMW este unul dintre numeroşii parteneri care, împreună cu Primăria din Rotterdam, s-au angajat să atingă obiectivele Acordului de Climă de la Paris. Anterior, BMW s-a angajat în colaborări similare cu oraşele Berlin, München şi Hamburg.
Electric City Drive în practică
Imediat ce maşina se apropie de zona Electric City Drive, automobilul recomandă conducătorului, prin intermediul afişajului central iDrive de pe panoul de bord, să comute manual pe modul complet electric. Pentru acest proiect-pilot a fost dezvoltată o aplicaţie specială Electric City Drive. Aceasta comunică prin platforma ConnectedDrive a modelului BMW sau MINI. Aplicaţia urmăreşte frecvenţa cu care participantul îşi conduce automobilul şi rulează fără emisii în zona Electric City Drive şi apoi îi atribuie puncte de recompensă, pe baza mai multor factori printre care:
· Numărul evenimentelor de încărcare 100 de kilometri;
· Numărul de kilowatt-oră (kWh) încărcaţi per 100 de kilometri;
· Procentajul de kilometri fără emisii în interiorul şi exteriorul zonei Electric City Drive;
· Procentajul de călătorii efectuate cu aplicaţia Electric City Drive.
Prin aplicaţie, participanţii pot vedea statistici despre încărcare şi condusul electric şi pot compara rezultatele lor cu ale altor participanţi.
Următorii paşi
Proiectul-pilot utilizează modele plug-in hybrid BMW şi MINI şi o aplicaţie care rulează pe smartphone-ul conducătorului. Obiectivul pe termen mediu este un scenariu în care software-ul automobilului recunoaşte o zonă Electric City Drive şi comută automat pe propulsia electrică. În prezent, adaptarea software-ului automobilului se află în faza de testare. Cu un rezultat reuşit al proiectului-pilot de la Rotterdam, fiecare producător va putea să utilizeze tehnologia Electric City Drive prin adaptarea software-ului modelului PHEV şi, la fel de important, fiecare oraş va putea prelua acest concept.
Proiectul Electric City Drive are loc timp de patru luni în perioada septembrie-decembrie a acestui an. Cercetarea este efectuată de Universitatea Erasmus din Rotterdam. Proiectul-pilot ajută BMW Group şi Municipalitatea din Rotterdam în multe domenii precum identificarea şi eliminarea barierelor prin care conducătorii de modele PHEV sunt împiedicaţi să ruleze sau să reîncarce electric.