9,400 de manageri au fost testati din punct de vedere al viziunii strategice
Demarat în martie 2011, iPlan este unul dintre cele mai bune programe de training din lume cu ZERO cheltuieli și se bazează pe cele mai bune instrumente de planificare strategică din lume: Strategic Driver şi Markstrat. 9,400 de manageri s-au înscris în program și au fost testați în prima etapă, de prescreening, cu Strategic Driver. În medie, aceștia au obtinut puțin peste 50 puncte din 100, ceea ce arată că, în esență, „competența de planificare strategică nu este una care sa fie exersată și dezvoltată prea mult în peisajul economic românesc”, după cum declară Cristina Gheorghe, Manager al programului iPlan.
Încurajând planificarea strategică în rândul managerilor români și susținând o abordare educată a acesteia prin intermediul seminarului gratuit, programul și-a propus să îmbunătățească setul de competențe de planificare strategică pentru 1,000 de manageri români. La aproape 2 ani și jumătate de la lansarea proiectului, echipa de implementare a iPlan trage câteva concluzii importante privind feedback-ul comunității de management la propunerea lansată de program.
O „radiografie” a viziunii strategice în rândul managerilor români
Programul iPlan a generat interes in comunitatea de business din Romania, generand inscrierea a 9,400 de manageri. Dintre aceștia, majoritatea provine din sectorul serviciilor financiare (27%), FMCG și alte industrii (27%). Douasprezece procente dintre cei înscriși provin din comerț, douasprezece din IT și comunicații și noua procente din aria consultanței. Procente mult mai mici s-au înregistrat pentru industria prelucrătoare (3%), construcții, transport si utilități (3%). Sectoare precum educația și industria hotelieră au fost reprezentate de doar 2% dintre înscriși, iar sectorul agriculturii și cel al administrației de doar 2%. Cele mai slab reprezentate sectoare au fost, însă, cultura, sectorul imobiliar și industria extractivă.
O concluzie interesantă trasă de Eusediu Margasoiu, Manager al programului, este că sectoarele care ar avea mare nevoie de instruire în planificare strategică și care beneficiază și de bugete pe care le-ar putea utiliza în acest sens – de exemplu administrația publică – au un număr foarte mic de manageri înscriși, în timp ce industriile care au în ADN-ul lor procese de planificare strategică (în general companiile multinaționale) generează cele mai multe dintre înscrierile în iPlan.
Din punctul de vedere al genului, s-a observat că 43% dintre managerii înscriși în program sunt femei. Aici este interesant faptul că, raportat la o incidență mai mică a prezenței managerilor femei în management (34% in Romania in anul 2012 – conform companiei Mercer), procentajul înscrierilor pentru managerii de sex feminin este foarte mare.
În ceea ce privește repartiția pe regiuni a celor înscriși, zona capitalei se evidențiază prin cele 53 de procente, fiind urmată de Moldova, cu 12 procente. Managerii transilvăneni însumează 10% dintre cei înscriși, iar cei proveniți din zona Crișana și Maramureș 9%. Regiunile mai slab reprezentate sunt Muntenia, Banatul (7%), Dobrogea (5%) și Oltenia (4%). Situarea Moldovei imediat în urma Bucureștiului în termenii numărului de manageri înscriși este o surpriză plăcută și denotă nevoia de gestionare eficientă născută într-o zonă în care resursele sunt reduse.
Structurarea în funcție de cifra de afaceri a companiilor din care provin cei înscriși evidențiază un clasament pe al cărui loc întâi se află companiile cu o cifră de afaceri de peste zece milioane de euro – 49%. Optsprezece procente dintre cei înscriși provin din companii cu o cifră de afaceri între două și zece milioane de euro, iar douăsprezece procente reprezintă companii cu o cifră de afaceri între cinci sute de mii și două milioane de euro. Încurajator este faptul că 23% dintre înscriși provin din firme cu o cifră de afaceri de mai puțin de cinci sute de mii de euro.
Structurarea în funcție de numărul de angajați denotă interesul managerilor din companii cu peste 250 de angajați pentru planificarea strategică – aceștia au reprezentat aproape jumătate din numărul înscrișilor. Douăzeci la sută dintre managerii intrați în program provin din companii cu un număr între cincizeci și două sute cincizeci de angajați, iar paisprezece procente din companii cu un număr între zece și cincizeci de angajați. O altă surpriză plăcută sunt cele șaisprezece procente reprezentate de manageri înscriși provenind din firme cu mai puțin de zece angajați. Procentele apropiate de 50% ale celor înscriși care provin din companii cu peste 250 de angajați și cu o cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro sunt o statistică încurajatoare.
În ceea ce privește rezultatele medii obtinute de cei 9,400 de manageri inscrisi (pe o scara de la 1 la 100), obținute în urma parcurgerii etapei de prescreening cu Strategic Driver, acestea se prezintă astfel:
Calitativ, pe o scară de la 1 la 100, managerii înregistrați sunt evaluați în ceea ce privește comportamentul de planificare strategică la media de 52,2. Practic, comportamentul de a avea viziune pe termen lung nu este specific culturii manageriale românești.
Evaluând notele în funcție de cele 5 criterii care compun această medie, observăm că se înregistrează cea mai mică notă la angajamentul și capacitatea oamenilor – 48,8, deloc surprinzător, în timp ce oarecum mai bine se situează stabilirea și clarificarea obiectivelor – 57,2.
Experiența iPlan pentru managerii participanți la program:
„O experiență deosebită! Prin intermediul unor exerciții practice și interactive, am realizat cât de importante sunt viziunea și planificarea pe termen lung, atât în managementul unui proiect, cât și în «managementul» propriei persoane,” a declarat Roberto Pătrășcoiu, Manager de proiect – Organizația World Vision Romania.
„iPlan a fost ca o străfulgerare în viața mea. M-am simțit exact ca atunci când esti pe mare, în mijlocul unui taifun și dintr-o dată îți sclipește în minte soluția magică. iPlan mi-a redat siguranță că, aplecându-mă foarte atent încă o dată asupra tuturor factorilor relevanți dintr-o piață și achiziționând date din surse valide, împreună cu o echipă interdisciplinară – poți să «vezi» unde ajunge business-ul tau făcând planuri pe termen mediu și lung. E incredibil pentru că mi-a afectat profund pozitiv viața profesională dar neașteptat… și viața personală! Felicit inițiatorii și am recomandat tuturor oamenilor cu capabilități acest seminar!” – Carmen Gavrilescu, Director Agricola SA, Bacău.
„Am participat la foarte multe cursuri, de la vânzări până la cursuri de IT, dar acesta este de departe cel mai bun. Emoțiile pe care le-am trăit la acest curs s-au ridicat la nivelul emoțiilor avute la examenul de admitere la facultate. Cursul a fost cu mult peste așteptările mele, am povestit prietenilor și colegilor mei și, cu siguranță, o parte dintre ei se va înscrie la acest curs.” – Mircea Dan, Director Neonlighting
The Network, echipa de implementare a programului, este condusă de Cristina Gheorghe și Eusediu Margasoiu, consultanți care beneficiază de o largă recunoaștere în mediul marcomm românesc, având peste 15 ani de experiență în management, marketing și strategie.