Într-o lume agitată și mereu în mișcare, alimentația sănătoasă devine din ce în ce mai importantă. În acest context, proiectul „Gustă cu Atenție. Bucură-te de Moment.” transformă obiceiurile alimentare ale tinerilor, oferindu-le instrumente pentru alegeri mai sănătoase și conștiente.
De la lansarea sa în 2020, proiectul a crescut exponențial, ajungând la cea de-a patra ediție, care se desfășoară în perioada septembrie 2023 – iunie 2024, în parteneriat cu licee din București și din țară. Programul este derulat de Asociația Sută la Sută Românesc, fiind organizat în parteneriat cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Inspectorate Școlare din 9 județe și București, cu Centrul de Cercetare în Management (CCM) din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA) și susținut de compania Mondelēz International, lider pe piața globală a gustărilor.
Programul are ca obiectiv responsabilizarea adolescenților și oferirea de metode concrete pentru a acționa în vederea adoptării unor schimbări comportamentale de durată. Astfel, remodelează obiceiurile de a lua gustări și abordarea generală a alimentației, introducând practici de mindfulness. Conturat ca parteneriat public-privat de succes, acest program a devenit un model de proiect responsabil, transformativ și amplu, aducându-și contribuția la îmbunătățirea stării de sănătate a tinerilor din România.
„Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) salută cu entuziasm și sprijină proiectul ‘Gustă cu atenție’ pentru educația în domeniul nutriției și promovarea unei alimentații echilibrate. Suntem ferm convinși că acest program are un impact semnificativ asupra conștientizării consumatorilor în ceea ce privește alegerile alimentare și importanța citirii etichetelor produselor. Dorim să educăm copiii și tinerii să citească eticheta, să înțeleagă că scrisul de pe ambalajul unui produs alimentar – poate aparent neinteresant – conține informații pe care ulterior ar putea să le considere utile în procesul achiziționării produsului respectiv. Considerăm că un consumator informat este un consumator mai bine pregătit să facă alegeri alimentare sănătoase și să își protejeze propria sănătate”, a declarat Horia Constantinescu, Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
„Acest proiect îi învață pe tineri să facă alegeri conștiente, dar și să aibă curaj să le facă, să învețe să ia decizii alimentare aici și acum, să construiască o relație sănătoasă cu modul în care răspund nevoilor alimentare. Proiectul ‘Gustă cu atenție. Bucură-te de moment’ vine în întâmpinarea adolescenților într-o manieră care să îi sprijine, cu înțelegere și empatie și a devenit un partener de nădejde pentru cei curioși și dornici să înțeleagă cum pot deține controlul obiceiurilor alimentare, cum le pot dezvolta pentru a deveni mai sănătoase, dar și cum acestea contribuie la o stare emoțională mai bună”, a declarat Ana-Maria Ștefan, Inspector școlar pentru activități extrașcolare ISMB.
„Gustă cu Atenție. Bucură-te de Moment.” adoptă o abordare multidisciplinară, oferind adolescenților un curs integrat cu module interconectate, care acoperă psihologia, organizarea și planificarea, nutriția, mindfulness-ul, mișcarea, educația civică și autoconștientizarea. Prin intermediul acestor module, tinerii dobândesc competențe esențiale pentru a-și îmbunătăți obiceiurile alimentare și pentru a-și asuma responsabilitatea pentru propria sănătate.
La rândul său, Lidia Feher, coordonatorul proiectului a subliniat că: „Unul dintre aspectele-cheie ale acestui proiect este abordarea sa inovatoare. Nu ne oprim la simpla transmitere a informațiilor, ci intrăm în dialog cu adolescenții, derulând mini campanii în școli, construind relații pe termen lung și oferindu-le răspunsuri la provocările și întrebările de zi cu zi. Astfel, avem ocazia să influențăm schimbări de comportament semnificative și durabile în ceea ce privește alimentația. Feedback-ul pozitiv și cererile tot mai numeroase din partea școlilor ne-au determinat să extindem capacitatea programului cu peste 20% față de planul inițial, iar în această ediție vor participa aproximativ 15.000 de liceeni din 55 de licee din țară și București”.
Nutriționiștii, psihologii și mentorii în mindful snacking implicați în acest proiect lucrează în strânsă colaborare pentru a asigura impactul mesajelor și pentru a se conecta autentic cu adolescenții. În plus, prezența unor invitați speciali, precum artiști, adaugă atractivitate programului, creând o conexiune autentică cu tinerii.
Echipa de specialiști a proiectului este formată din Lidia Feher, coordonator proiect, Lidia Bădilă, coordonator regional al programului, Dana Dobrescu, Manager Corporate & Government Affairs România, Mondelēz International și mentor în domeniul Mindful snacking, Florentina Baloș-Cioropină, ambasadorul proiectului din partea Asociației Sută la Sută Românesc, inspectori ANPC, Dr. Laura Davidescu, medic cu competențe în Nutriție și Siguranță Alimentară, Mădălina Preda, Professional Organizer | Chronic Disorganization Specialist® CVOP™️ | Time Management and Productivity Specialist | Speaker, Iulia Avădănii, psiholog, dezvoltare personală pentru tineri, Anca Ghinea,creator, Cornel Mihalache, mentor formator, Cosmin Natanticu și Jean Gavril, guest stars, Liviana Tane, scriitor, editor, consultant scriere creativă.
Echipa Centrului de Cercetare în Management (CCM) din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), condus de Prof. univ. dr. habil. Elena – Mădălina Vătămănescu, va elabora instrumentul de cercetare pentru proiectul „Gustă cu Atenție. Bucură-te de Moment.”. Echipa este coordonată de Conf. univ. dr. Andreea Mitan, Director Executiv al CCM, doctor atât în Științele Comunicării, cât și în Management, alături de Dr. Elena Dinu și Drd. Victor-Emanuel Ciuciuc, cu expertiză în domeniile marketing, branding și CSR.
În cadrul celor trei ediții anterioare, peste 15.000 de elevi și 617 cadre didactice din 30 de licee din diverse regiuni ale țării, precum București și județele Sibiu, Alba, Brașov, Iași, Cluj și Mureș, au participat la workshop-uri și întâlniri online.
Datorită rezultatelor, proiectul a fost prezentat ca studiu de caz pentru regiunea Europa în raportul global de sustenabilitate al companiei Mondelez, publicat în luna mai 2023.