La 15 şi 16 mai a fost prezentat "Dacă Tate Modern a fost Muzeul Dansului?", creat de Boris Charmatz
Weekendul trecut, Tate Modern a fost transformat temporar în Musée de la danse (Muzeul Dansului), condus de renumitul dansator şi coregraf francez Boris Charmatz, în cadrul BMW Tate Live. În zilele de 15 şi 16 mai, echipa lui Charmatz, formată din aproximativ 90 de dansatori, a pus stăpânire pe Tate Modern cu o serie de spectacole ce s-au desfăşurat prin clădire. Intrat acum în cel de-al patrulea an, BMW Tate Live este un parteneriat major între BMW şi Tate, care pune accentul pe reprezentaţii şi artă interdisciplinară în galerie şi în online, explorând diversele modalităţi în care artişti abordează spectacolele live în secolul XXI.
Pe durata transformării Tate Modern în "Musée de la danse", dansul a fost interpretat, afişat şi diseminat prin toată clădirea, prin prezentarea unor lucrări individuale, dar şi prin evidenţierea corografiei "găsite" în activităţile cotidiene. Lucrările majore de dans ale lui Charmatz au fost găzduite în Turbine Hall, unde dansatorii s-au răspândit printre lucrările expuse, iar o expoziţie live a invitat artiştii şi teoreticienii să interpreteze şi să împărtăşească idei cu privire la ce ar putea fi muzeul dansului.
Program:
Turbine Hall de la Tate Modern a prezentat o succesiune de lucrări care au fost montate, interpretate şi demontate. Sesiune publică de warm up a făcut loc pentru unele dintre cele mai importante lucrări coregrafice ale lui Charmatz. Aceste prezentări au fost combinate cu sesiuni în care coregrafia a fost predată audienţei. Formatul obişnuit de atelier al Muzeului Dansului, "Adrénaline" – un ring de dans deschis tuturor -, a fost organizat ca un club de noapte temporar, inclusiv cu disco glob, ridicat în cadrul acestui spaţiu în schimbare. Spaţiul public din Turbine Hall s-a transformat continuu de la lecţii de dans la interpretări, de la participare la petrecere şi de montare a decorului la demontare şi din nou la montare.
Prin galerii au fost explorate lucrări ale altor coregrafi şi artişti internaţionali. "expo zero", un proiect al Musée de la danse care nu a fost realizat niciodată la Londra, a fost o expoziţie interpretativă în care interpreţii, artiştii şi teoreticienii au discutat şi au pus în aplicare ideile lor privind ceea ce ar putea fi un muzeu al dansului. Audienţa a fost invitată să asiste şi să se alăture acestor discuţii, conduse de nume celebre precum Tim Etchells, Mette Ingvartsen, Claire Bishop şi Sung Hwan Kim. Prin galerii, "20 de dansatori ai secolului XX" a explorat istoria dansului, de la balet la hip hop, dansatori de toate genurile întâlnindu-se cu arta în galeriile Tate Modern. Vizitatorii au putut urmări aceste interpretări prin prezentarea colecţiilor reimaginate dintr-o perspectivă coregrafică.
În cadrul transformării Tate Modern în Muzeul Dansului, interpretările de sâmbătă, 16 mai, au fost transmise prin live streaming din galerie la tate.org.uk/dancingmuseum. Atât spectatorilor online, cât şi celor offline li s-a adresat întrebarea "Cum ţi-ai imagina muzeul dansului?", cu toţii fiind invitaţi să-şi exprime opiniile prin utilizarea hashtagului #dancingmuseum.
Orarul galei
Turbine Hall, etajul 0
12.00 Warm-up public cu Boris Charmatz (60 de minute)
13.30 À bras-le-corps (35 de minute)
14.15 Levée des conflits – solo (30 de minute)
14.45 Levée des conflits – versiunea vizitatorilor (50 de minute)
15.45 Levée des conflits (90 de minute)
17.15 Adrénaline: un ring de dans pentru toată lumea (60 de minute)
18.15 Roman Photo, cu voluntari londonezi
18.45 Adrénaline: un ring de dans pentru toată lumea (90 de minute)
20.15 Manger (răspândit, 60 de minute)
Prin Galeriile cu Colecţii, etajele 2 şi 4
13.00 20 Dansatori pentru Secolul XX (5 ore)
Galeriile Tâmplarilor, etajul 2
13.00 expo zéro (5 ore)
BMW Tate Live: If Tate Modern was Musée de la danse? (Dacă Tate Modern a fost Muzeul dansului?) a fost o colaborare între Catherine Wood (curator Artă şi Interpretări Contemporane, Tate Modern) şi Capucine Perrot (curator asistent, Tate Modern), Boris Charmatz (director, Muzeul Dansului / Centrului Naţional de Coreografie din Rennes şi Bretagne), Martina Hochmuth (director de producţie) şi echipa Muzeului Dansului.
Boris Charmatz
Iniţial, Boris Charmatz a pregătit la Paris Opera Ballet şi timp de peste 20 de ani a provocat noţiunile preconcepute ale dansului. În 2009, Charmatz a devenit director al Centrului Naţional de Coreografie din Rennes şi Bretagne (Franţa), pe care l-a redenumit Musée de la danse (Muzeul Dansului). Conceptul lui de muzeu ca dispozitiv de încadrare pentru dans – cea mai efemeră formă de cultură – redefineşte chiar şi noţiunile de muzeu şi colecţie. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi museedeladanse.org.
BMW Tate Live
Tate Live este un parteneriat pe termen lung între BMW şi Tate, care prezintă interpretări şi evenimente live inovatoare, inclusiv transmisiuni web în direct, spectacole, seminarii şi ateliere în galerie. BMW Tate Live îşi propune să ajungă la o audienţă internaţională prin noi forme de artă, care se adresează nevoilor, gusturilor şi intereselor publicului privind arta, care sunt în schimbare. Iniţiativa creează un nou spaţiu pentru colaborări şi programe care cuprind spectacole, film, sunet, montaje şi studii – domenii în care artiştii îşi pot asuma riscuri mai mari şi pot experimenta liber. Programul cercetează transformarea sub toate formele ei şi îşi propune să provoace dezbateri asupra modului în care arta poate afecta schimbările intelectuale, sociale şi fizice. Mai multe informaţii la www.tate.org.uk/bmwtatelive.