Marco Wittmann (Germania) a câştigat titlul piloţilor în ceea ce probabil este cel mai disputat campionat de turisme din lume, cu două etape înainte de încheierea sezonului 2014 din DTM. Succesul marchează punctul culminant al urcării rapide a tânărului german spre glorie în DTM, după un debut ce a avut loc în 2013.
Cu un avans de 69 de puncte faţă de Christian Vietoris (Mercedes, Germania), el a reuşit să asigure un avans insurmontabil în fruntea clasamentului general înaintea ultimelor două etape de la Zandvoort (Olanda) şi Hockenheimring (Germania).
La vârsta de 24 de ani şi 294 de zile, Wittmann devine cel mai tânăr campion DTM din istorie care a purtat culorile BMW, urmând traseul deschis de Volker Strycek (1984, Germania) şi continuat de Eric van de Poele (1987, Belgia), Roberto Ravaglia (1989, Italia) şi Bruno Spengler (2012, Canada). De asemenea, el este al treilea cel mai tânăr pilot din întreaga istorie DTM care câştigă titlul piloţilor. De la începerea noii ere a Deutsche Tourenwagen Masters, adică din 2000, este pentru prima dată când un pilot este încoronat campion în doar al doilea sezon al său în competiţie.
"Este dificil să-mi descriu emoţiile", a spus pilotul BMW Team RMG după cursa de la Lausitzring. "Când eşti implicat în motorsport atât de mulţi ani şi când îţi îndeplineşti obiectivul principal, trăieşti un sentiment incredibil. Dintotdeauna mi-am dorit să pilotez în DTM. Acum, eu sunt campionul. Este multă emoţie pentru că îţi aduce aminte de multe momente din trecut. Şi te simţi fantastic."
În ciuda acestui succes, Wittmann a reuşit să rămână un om cu picioarele pe pământ atunci când a fost vorba de viaţa privată. Având calificare de constructor de şasiuri, el poate fi găsit deseori – atunci când nu participă la etapele DTM – în atelierul auto pe care tatăl său îl deţine Fürth (Germania). "Dintotdeauna am considerat că este bine să am o a doua coardă de siguranţă, în cazul în care, la un moment dat, lucrurile nu mai merg aşa cum trebuie în motorsport ", spune el. "Faptul că am lucrat ca şi constructor de şasiuri m-a învăţat foarte multe. Muncă de echipă, precizie şi, desigur, înţelegerea laturii tehnice a automobilelor: toate acestea sunt aspecte foarte importante în motorsport."
În vârstă de 24 de ani, Marco a crescut alături de părinţii săi şi de fratele său în Markt Erlbach (Germania), în regiunea Franconia din Germania. Chiar dacă Wittmann a dedicat o mare parte din timp motorsportului încă de la o vârstă fragedă, el şi-a finalizat cu succes studiile liceale. Ar fi putut urma o specializare la o şcoală de gramatică, dar acest lucru a fost imposibil ca urmare a costurilor tot mai mari pe care le solicita cariera în motorsport.
Încă din faza iniţială, cariera lui Wittmann s-a aflat într-o strânsă asociere cu BMW. Cucerirea titlului în DTM înseamnă pentru el închiderea unui cerc: după ce s-a bucurat de succes pe circuitele de karting, el a făcut primii paşi în cursele de monoposturi în Formula BMW Germania. Cu două victorii şi alte patru clasări pe podium, Wittmann a încheiat sezonul 2007 pe locul al cincilea. Un an mai târziu, performanţa lui s-a îmbunătăţit, terminând ca vicecampion în Formula BMW Europe.
Foarte rapid, tânărul a continuat să se lupte – timp de trei ani – pentru puncte şi victorii în Formula 3 Euro Series, încheind pe locul al doilea în 2010 şi 2011, totodată impresionând şi prin clasările pe podium la curse clasice din Formula 3 precum Macao (China) şi Zandvoort (Olanda). Chiar şi în această perioadă el a rămas ataşat de BMW Motorsport, aşa că nu a fost nici o surpriză când Wittmann a ajuns în premieră în cockpitul unui model BMW DTM, ca pilot junior, la 14 decembrie 2011. Talentul său excepţional a ieşit imediat în evidenţă la testele efectuate cu BMW M3 DTM la Monteblanco (Spania).
Prin urmare, în sezonul următor, el a urmat un program variat pentru BMW Motorsport. Wittmann a concurat cu BMW Z4 GT3 pentru diferite echipe client BMW şi a participat la cursa de 24 de ore de la Nürburgring (Germania), ce are loc pe bucla Nordschleife. În acelaşi timp, el a fost implicat în programul BMW DTM în calitate de pilot de teste şi dezvoltare. Acest rol i-a permis să acumuleze mai mulţi kilometri de teste şi să fie prezent la curse, ceea ce a făcut ca Marco să se familiarizeze cu procedurile din cadrul campionatului. Performanţele lui au fost atât de impresionante, încât Wittmann a fost recompensat cu un loc de titular pentru sezonul 2013 din DTM. Un pole position, două cele mai rapide tururi şi locul al doilea în etapa de la Spielberg (Austria) i-au adus titlul de debutantul anului în primul său sezon cu BMW Team MTEK.
În 2014, Wittmann şi-a continuat ascensiunea meteorică. Un punct de reper în drumul spre titlu a fost prima victorie de etapă la cea de-a 11-a cursă în DTM: el a trecut primul linia de sosire în cursa de deschidere a sezonului, la Hockenheim (Germania), reuşind primul succes pentru noul BMW M4 DTM şi BMW Team RMG, precum şi a 60-a victorie pentru BMW în DTM. Au urmat alte trei victorii – şi titlul piloţilor la Lausitzring, cu două curse rămase în calendar.
Prin câştigarea titlului, Wittmann a continuat o tradiţie specială: oricând a apărut BMW cu un model nou în DTM, titlul în competiţia piloţilor a fost obţinut, la finalul stagiunii, de constructorul din München. După succesul reuşit de Strycek cu BMW 635 CSi în 1984, van de Poele a repetat isprava cu BMW M3 în 1987, iar Spengler a continuat tradiţia cu BMW M3 DTM în 2012. Wittmann a asigurat că primul an al noului BMW M4 DTM va intra şi el în cartea de istorie a mărcii.
Cariera lui Marco Wittmann în motorsport pe scurt:
Data naşterii: 24 noiembrie 1989
Reşedinţă: Fürth (Germania)
Statut civil: Necăsătorit
Număr de concurs: 23
Maşină: Ice-Watch BMW M4 DTM
Coordonate:
2014 DTM, locul I
2013 DTM, locul VIII, "Debutantul Anului"
2012 BMW Motorsport, pilot de teste şi dezvoltare
2011 Formula 3 Euro Series, locul II
2010 Formula 3 Euro Series, locul II
2008 Formula BMW Europe, locul II
2007 Formula BMW Germania, locul V
1996-2007 Karting