Pe 15 octombrie, în Elveţia, s-a deschis trecerea dintre Faido şi Sedrun, de-a lungul părtii de est a Tunelului Gotthard. În timpul construcţiei celui mai lung tunel feroviar din lume, utilizarea produselor chimice pentru construcţii furnizate de BASF a fost esenţială pentru a asigura eficienţă, durabilitate, siguranţă şi o abordare sustenabilă a construcţiei.
Aditivi de beton ce îndeplinesc cerinţe contradictorii
BASF a furnizat aditivi pentru betoane şi torcrete, maşini de torcretare si mortar pentru protecţia împotriva incendiilor pentru două din cele cinci secţiuni de construcţie şi pentru aproximativ 20 din cei 57 de kilometri parcurşi de tunel. În secţiunea dintre Erstfeld şi Sedrun, aditivii de beton furnizaţi de BASF au fost utilizaţi pentru două linii de tunel paralele şi pentru pasajele de trecere ce unesc tuburile la fiecare 300 de metri.
"Când este folosit pentru lucrări subterane, betonul trebuie să îndeplinească cerinţe dintre cele mai contradictorii: atunci când este transportat mai mulţi kilometri în interiorul muntelui, este esenţial ca betonul să nu se întărească şi să îşi menţină lucrabilitatea pentru mai multe ore. În ceea ce priveşte Tunelul Gotthard, aceasta este una dintre cele mai mari provocări. Pe de altă parte, betonul trebuie să se întărească rapid, de îndată ce este aplicat pe perete tunelului", declară André Germann, Manager Construcţii Subterane pentru Germania, Austria, Elveţia şi Europa de Est. Acest lucru este posibil numai prin utilizarea unei combinaţii corecte de aditivi de beton BASF: superplastifianţii fac ca betonul să fie fluid. Pe de altă parte, acceleratorii pentru betonul torcretat asigură faptul că betonul, odată aplicat pe peretele tunelului, se întăreşte şi aderă în câteva secunde.
Un aditiv creat pentru transportul pe distanţe lungi şi la temperaturi ridicate
BASF a dezvoltat un aditiv în scopul rezolvării provocărilor speciale privind lucrabilitatea betonului în cadrul tunelului Gotthard. Acesta încetineşte procesul de hidratare a cimentului. Combinat cu superplastifianţii BASF, betonul poate fi folosit foarte bine chiar şi atunci când este transportat pe distanţe lungi şi expus la temperaturi ridicate în interiorul muntelui. În cadrul Tunelului Gotthard, acest sistem care combină agenţi fluidificanţi cu agenţi de întârziere, a fost folosit pentru asigurarea măsurilor iniţiale de securitate în timpul excavării, precum şi în timpul betonării structurii interioare.
Maşini de torcretare şi mortar pentru protecţie împotriva incendiilor pentru pereţii tunelului
În plus, maşinile de torcretare BASF sunt folosite la lucrările tunelului Gotthard. Această maşină specială a fost dezvoltată pentru a face faţă condiţiilor dificile din timpul construcţiei tunelului. Imediat după îndepărtarea rocilor, aceste maşini pulverizează betonul pe pereţii tunelului, prevenind orice dislocare a pietrelor, cât şi infiltrarea apei în tunel.
Pentru a se asigura că pereţii tunelului de lângă intrarea dinspre sud sunt protejaţi în cazul unui incendiu, aceştia au fost trataţi cu mortar special ce asigură protecţie împotriva incendiilor. "Fiind protejaţi cu acest strat, pereţii tunelului rezistă la temperaturi de până la 1400 de grade Celsius timp de minim 90 de minute. În acest fel, se câştigă timp preţios în stingerea incendiilor, " declară Frank Clement, expert BASF pentru soluţii de protecţie împotriva incendiilor subterane.
Începând din 2017, tunelul de cale ferată va scurta timpul de călătorie între Zurich şi Milano cu o oră. În plus, trenurile de marfă vor putea să călătorească cu de două ori mai multă încărcătură şi cu viteză dublă, datorită înclinării într-un grad mai mic a liniei ferate. Aceasta înseamnă că atât bunurile, cât şi oamenii, vor putea traversa Alpii într-un mod mai rapid, mai sigur şi mai ecologic.