Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Procedura de infringement pe OUG 50/2010 – un bau bau de speriat membrii Camerei Deputatilor

Ca urmare a unor articole apărute în presă referitor la scrisoare Comisiei Europene către autorităţile române prin care sunt solicitate clarificări în legătură cu transpunerea Directivei 48 din 2008 privind creditele de consum, dorim să facem anumite precizări.

Trebuie să subliniem faptul că această scrisoare nu reprezintă nimic altceva decât o solicitarea de informaţii, normală pentru o viziune de ansamblu obiectivă asupra transpunerii directivei prin OUG 50/2010, în condiţiile unor posibile sesizări îndreptate către Comisia Europeană.

 

În aceste condiţii suntem de părere că aducerea în discuţie a unei posibile proceduri de infringement (acţiune în neîndeplinirea obligaţiilor) împotriva României este deplasată şi nu poate decât să pună presiune suplimentară asupra membrilor Camerei Deputaţilor care analizează în aceste zile, în cadrul comisiilor parlamentare, OUG 50/2010.

Ne vedem nevoiţi să oferim o scurtă descriere a procedurii de infringement pentru a arăta cât se poate de clar că scrisoarea transmisă de Comisia Europeană autorităţilor române nu reprezintă decât o solicitare de informare şi nimic altceva.

Astfel, în cazul în care Comisia Europeană constată încălcarea dreptului comunitar de către unul din statele membre poate declanşa acţiunea în neîndeplinirea obligaţiilor (infringement) împotriva acestuia. Ca o primă etapă, Comisia va soma statul membru în cauză să îi comunice, într-un termen stabilit, observaţiile sale referitoare la problema de aplicare a dreptului comunitar constatată. Ulterior acestui răspuns, dacă este cazul, Comisia Europeană va trimite statului membru un aviz motivat prin care va prezenta motivele pentru care s-a ajuns la concluzia existenţei unei încălcări ale dreptului comunitar şi prin care statul membru va fi invitat să pună capăt problemelor constatate până la o anumită dată.

În cazul în care nu există un răspuns din partea statului membru sau răspunsul este unul negativ, Comisia Europeană va iniţia o acţiune împotriva acestui stat în faţa Curţii Europene de Justiţie.

Referitor la motivul invocat şi anume presupusa retroactivitate, cu riscul de a ne repeta, în acest caz nici nu se discută despre o eventuală retroactivitate a OUG 50. Într-adevăr, noua reglementare se aplică şi contractelor aflate în derulare şi de aici se poate crea impresia unei retroactivităţi, dar adevărul este că OUG 50 se aplică numai pentru viitor, numai efectelor viitoare ale contractelor încheiate înainte de intrarea sa în vigoare, nu are nici un efect asupra prestaţiilor deja efectuate (nu sunt recalculate dobânzi plătite anterior, nu se prevede posibilitatea returnării comisioanelor deja încasate).

Bucuresti, 06.10.2010

{mosloadposition user9}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.