Prima ediție a studiului „Podcast în România” realizat de BRAT – Biroul Român de Audit Transmedia, cu susţinerea Thinkdigital, la inițiativa Băncii Transilvania, relevă date surprinzătoare, optimiste, legate de consumul de conținut audio în format digital.
Rezultatele studiului, realizat între 17 iunie și 1 iulie a.c., au fost prezentate azi în cadrul primului eveniment dedicat acestei noi industrii, Podfest:
- 37,8% dintre românii cu vârste cuprinse între 16 și 50 de ani – şi anume 3,2 milioane de persoane – consumă conținut audio online în format podcast.
- Podcasturile se ascultă – dar, important, se și vizionează în versiune video – mai ales în orașe (44%), dar și în mediul rural (29%).
- Bărbații preferă ceva mai mult această formă de conținut (54,3% dintre ascultători).
- 8,4 ore lunar petrec românii din targetul studiat ascultând un podcast (10 episoade, în medie).
- Majoritatea românilor ascultă podcasturi acasă, iar cel mai utilizat mediu de ascultare este, aparent surprinzător, Youtube (peste 90%), apoi Facebook (45%). Urmează Spotify (31,4%), Google Podcasts (28%) și alte platforme audio dedicate.
- 73,6% acceptă sau consideră utile momentele publicitare din podcasturi, fiind o piață incipientă; publicitatea este adesea integrată sau în legătură cu subiectul discutat.
- Venitul mediu pe gospodărie al ascultătorilor de podcasturi este de circa 1.000 de euro.
- 30% dintre ascultători au studii superioare.
Podcasturile care au cea mai mare notorietate sunt realizate de nume cunoscute. În sondajul la care au răspuns aproape 4.000 de persoane pe primul loc a fost menționat, „Starea Nației” cu Dragoș Pătraru (cu 36,4%), urmat de „România, știi bine” realizat de echipa Pro TV (27,2%) şi de ESCA, realizat de Andreea Esca (25,4%). Clasamentul complet, precum şi o serie de alte cifre relevante despre piaţa podcasturilor pot fi consultate pe site-ul Thinkdigital (aici), partener al proiectului şi care operează prima rețea de publicitate audio digitală pentru podcasts.
„Noile medii de comunicare au devenit în ultimul timp relevante pentru public şi încep să atragă atenţia clienţilor şi agenţiior de publicitate, care au nevoie de informaţii credibile, corecte, pe care să îşi bazeze deciziile strategice de comunicare. Vremea intuiţiilor şi a convingerilor personale faţă de aceste noi medii a trecut, este timpul ca ele să devină subiectul studiilor şi să poată fi analizate comparativ cu celelate medii”, spune Arina Ureche, director general BRAT și coordonator al studiului.
„Sper ca demersul nostru să ajute atât creatorii – de la specialişti în diferite domenii, vedete şi influenceri și până la studiori sau posturi radio, cât și companiile care sunt interesate de noile formate audio. Am găsit parteneri de nădejde în BRAT, Thinkdigital și Dragoş Stanca și am reușit să punem studiul pe picioare într-un timp record”, a completat Sergiu Mircea, Director Executiv Marketing, Comunicare & PR, Banca Transilvania.
Banca Transilvania a lansat podcastul BT Talks în decembrie 2019, ca parte din comunicarea 360° BT şi înseamnă dialoguri cu invitaţi relevanţi din diferite industrii şi din echipa băncii. Cei mai recenţi invitaţi sunt Bogdan Buta – fondator UNTOLD şi Neversea, Simona Halep şi Radu Muntean – regizor.