Raliul de regularitate TRANSYLVANIA CLASSIC a fost scena debutului MINI Electric Racing. În perioada următoare, cu implicarea Vitesco Technologies şi a reţelei de service Automobile Bavaria, automobilul va fi pregătit pentru competiţiile FRAS de viteză în coastă, super rally şi ROTAC.
În 2010, un MINI E, special pregătit, stabilea primul record din istorie pentru o maşină electrică pe faimoasa buclă Nürburgring-Nordschleife. La 10 ani distanţă de această performanţă, automobilul Vitesco Technologies MINI Electric Racing pregătit în România va fi prima maşina electrică de competiţie din istoria mărcii britanice. Proiectul foloseşte platforma deosebit de dinamică a primului model electric vândut de marca britanică – MINI Cooper SE – şi este susţinut de o serie de parteneri valoroşi. Vitesco Technologies, o companie de tehnologie care include soluții de electrificare de 48 de volți, unități electrice și electronice de putere pentru vehicule hibride și full electrice, va pregăti automobilul pentru solicitările dinamice în diverse competiţii. Automobile Bavaria, cea mai mare reţea de dealeri BMW şi MINI din sud-estul Europei, va oferi asistenţa tehnică şi logistică pentru proiect.
“MINI Cooper SE este un model deosebit de dinamic şi o bază excelentă pentru un automobil de competiţie. Avem tradiţia sportivităţii probată în competiţii şi de vârful de gamă John Cooper Works. Ne dorim ca MINI Electric Racing să sublinieze că primul nostru automobil electric de serie este un MINI adevărat, adică un model foarte dinamic. Suntem foarte încântaţi să marcăm această premieră absolută pentru marca britanică din România”, explică Dr. Josef Reiter, director general BMW Group România.
Vitesco Technologies MINI Electric Racing va fi pregătit pentru a participa la mai multe competiţii în România, inclusiv Campionatul Naţional de Viteză în Coastă, Campionatul Naţional de Super Rally şi ROTAC.
Pilotul principal al proiectului este Dominic Marcu, cu o experienţă de 5 ani în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă. În sezoanele 2015-2019, a obţinând mai multe victorii şi clasări pe podium în clasele A1 şi N1. Dominic are o lungă serie de colaborări cu BMW Group România din postura de trainer de pilotaj. Iarna îl găseşte pe pârtiile din Valea Prahovei, unde a fost sportiv de performanţă în Campionatul National de Ski Alpin şi acum a înfiinţat şi conduce Școala de Ski şi Snowboard Snowline.
„Din punct de vedere al pilotajului, am fost plăcut surprins, m-am obişnuit destul de repede cu maşina și cu noul stil de pilotaj, destul de diferit faţă de tot ce am condus până acum. Sunt convins ca vom reinventa motorsportul şi ca în viitor vom vedea cât mai multe maşini electrice prezente la start”, declară Dominic Marcu.
Federaţia Română de Automobilism Sportiv a arătat deschidere şi susţinere pentru a susţine participarea automobilelor electrice la startul competiţiilor naţionale, unde au fost deja stabilite mai multe premiere importante. „Am primit cu mare bucurie intenția de a pregăti pentru competiții recent lansatul model MINI Cooper SE. Este un moment memorabil şi mă bucur să fim parte din acest pas îndrăzneţ. Piaţa maşinilor electrice este într-o dezvoltare rapidă şu faptul că un sistem cu propulsie electrică poate face faţă ritmului impus de o competiție automobilistică certifică fiabilitatea modelului pentru traficul de zi cu zi. România, prin programele Federației Române de Automobilism Sportiv, este deschizătoare de drumuri în acest domeniu, acum doi ani fiind printre primii din lume care am susținut un proiect de acest gen, alături de Kaufland. În acest moment, în cadrul federației se desfăşoară un campionat de karting exclusiv electric, iar maşini electrice participă în campionatele de viteză în coastă, super rally, women rally, sau time attack. Aşadar inițiativa în premieră marca MINI este primită de FRAS cu încredere, apreciere şi susținere. Suntem siguri că proiectul MINI electric de competiție va fi un succes pentru domeniul auto, pentru marcă şi parteneri”, declară Norris Măgeanu, preşedintele Federaţiei de Automobilism Sportiv.
Un program de teste la cursa de coastă de la Cheile Grădiştei a relevat potenţialul dinamic al MINI Cooper SE. Dominic Marcu cu maşina, într-o echipare de serie, fără nici o pregătire specială, a obţinut un timp în plutonul de participanţi. Raliul de regularitate TRANSYLVANIA CLASSIC a marcat prezentarea specială a maşinii, înscrisă în competiţia de electrice. MINI Electric Racing a fost aliniat la start de echipajul de ingineri Vitesco Technologies: Vlad Ruxandu şi Răzvan Simion. La prima participare într-o astfel de competiţie, cei doi au reuşit la final o clasare pe locul al cincilea dintr-un total de 25 de participanţi.
Următoarele etape în pregătirea MINI Electric Racing sunt pregătirile de siguranţă: roll-cage, scaune sport, centuri cu prindere în 5 puncte etc., urmând ca pe parcursul anului să aibă loc îmbunătăţiri constante de dinamică şi performanţe ale sistemului de rulare electric. Primul obiectiv competiţional este o participare oficială în Campionatul Naţional de Super Rally, la etapa din 11-12 septembrie de la Mangalia.
Participarea Automobile Bavaria
Automobile Bavaria deține cea mai mare reţea de dealeri autorizaţi BMW şi MINI din sud-estul Europei. La acest proiect interesant asigură suportul tehnic şi logistic. Pe lângă asistenţa tehnică în timpul cursei, pregătirile specifice pentru modelul de curse, cum ar fi instalarea unor componente precum scaunele de curse sau setările de suspensie, se vor face în atelierele de service Automobile Bavaria.
Despre MINI Cooper SE
Noul MINI Cooper SE, produs la uzina mărcii din Oxford (Marea Britanie), a debutat pe piaţă în luna martie a acestui an. Modelul este susţinut de o baterie cu o capacitate netă de 28,9 kWh şi asigură o autonomie de 235-270 km măsurată conform standardelor WLTP corelată la valori NEDC. Motorul electric oferă 135 kW/184 CP şi 270 Nm, asigurând o acceleraţie 0-100 km/h în numai 7,3 secunde.
Cu o masă la gol de 1.365 de kilograme, modelul cu propulsie pur electrică este mai greu cu doar 145 de kilograme faţă de MINI Cooper S (3 uşi) cu transmisie Steptronic. Bateria este integrată în podeaua noului model, astfel încât spaţiul interior şi pentru bagaje nu este afectat.
Cu un centru de greutate care este mai coborât cu cel puţin 30 de milimetri faţă de MINI Cooper S, distribuţia optimă a maselor ajută noul MINI Cooper SE să obţină un nivel de dinamică în viraje care este unic în segmentul automobilelor mici. Performanţele dinamice sunt susţinute şi de noul sistem ABR pentru controlul patinării roţilor faţă, care debutează astfel la marca MINI. Acest sistem de control al patinării, conceput special pentru livrarea spontană a puterii oferită de motoarele electrice, duce la calităţi superioare de condus în orice condiţii de drum. Pentru răspuns de până la 3 ori mai rapid faţă de unul convenţional, o unitate de control dedicată, amplasată în zona punţii faţă, este dedicată funcţiilor ABR. Acest lucru optimizează perceptibil tracţiunea la demaraj şi stabilitatea la condus atât în modul de generare a energiei la frânare, cât şi la accelerare la ieşirea din virajele strânse.