BMW iX este primul model bazat pe o nouă arhitectură modulară şi scalabilă a BMW Group. Cu modelul care a fost conceput din start pentru o mobilitate electrică, BMW redefineşte conceptul de succes al Sports Activity Vehicle (SAV). BMW iX combină plăcerea de a conduce fără emisii locale, sportivitatea agilă şi autonomia impresionantă cu confortul interior luxos şi concentrarea încă de la început către dezvoltare durabilă. În plus, în noul avanpost tehnologic al BMW Group, cele mai recente dezvoltări ale companiei se concentrează pe domeniile de inovaţie strategică Design, Condus Autonom, Conectivitate, Electrificare şi Serviciilor, oferindu-i atribute unice în lumea automobilului.
Cu conceptul său de spaţiu, tehnologia de propulsie şi şasiu specifice, precum şi sistemul de operare inovator şi sistemele avansate de asistare a condusului, BMW iX anunţă o nouă eră a mobilităţii premium individuale. Asemenea modelelor BMW X mari şi luxoase, acesta are proporţiile, caracterul versatil, precum şi poziţia înaltă a scaunelor pentru a oferi o imagine de ansamblu bună a situaţiei din trafic. Rigiditatea structurală înaltă a caroseriei, coordonarea suspensiei şi amortizării, roţile mari, precum şi confortul ridicat al rulării şi al acusticii transmit soliditate şi o imagine de calitate superioară. În acelaşi timp, tracţiunea, agilitatea şi stabilitatea beneficiază de livrarea spontană a puterii motoarelor, de tracţiunea integrală electrică, de reacţiile rapide ale sistemului de control al patinării roţilor, de direcţia precisă şi de frânele puternice. În plus, distribuţia echilibrată a maselor cu centrul de greutate coborât şi cele mai mari ecartamente din segment contribuie la dinamică remarcabilă a BMW iX în viraje. Acest lucru creează o experienţă de condus clar definită în orice situaţie, care reflectă deceniile de experienţă ale unui producător de automobile premium în dezvoltarea şi aplicarea integrată a componentelor de propulsie şi şasiu de înaltă calitate.
Lansarea pe piaţa mondială a BMW iX începe în noiembrie 2021, inclusiv pentru România. La lansare, BMW iX xDrive50 va avea o putere de sistem de 385 kW/523 CP, un consum combinat de energie de 19,8-23,0 kWh/100 km, emisii de CO2 de 0 g/km şi o autonomie de până la 630 de kilometri în ciclul de testare WLTP (peste 480 km conform EPA; valoare provizorie), în timp ce BMW iX xDrive40 va oferi o putere a sistemului de 240 kW/326 CP, un consum combinat de energie de 19,4-22,5 kWh/100 km, emisii de CO2 de 0 g/km şi o autonomie de până la 425 de kilometri în ciclul de testare WLTP.
Ulterior, gama de modele va fi extinsă pentru a include şi mai puternicul BMW iX M60. Primul automobil BMW M complet electric din segmentul SAV oferă o putere de peste 440 kW/600 CP. Noua combinaţie între tehnologia BMW eDrive a mărcii BMW i şi competenţa de dezvoltare a BMW M GmbH acumulată în motorsport conduce la o experienţă remarcabilă de performanţă şi condus fără emisii locale. Consumul combinat de energie determinat în ciclul de testare se ridică la 21,6 kWh/100 km, emisiile de CO2 sunt de 0 g/km. (Toate informaţiile privind performanţa motorului şi consumul de energie sunt prognoze bazate pe nivelul anterior de dezvoltare al automobilului.)
Tehnologia şasiului şi experienţa condusului
Dinamică suverană, confort pentru segmentul de lux.
Structura caroseriei, precum şi principiul de proiectare şi coordonarea tehnologiei şasiului utilizate la BMW iX sunt concepute pentru a combina confortul superior la volan cu caracteristicile de manevrare sportive. Conceptul structurii spaceframe din aluminiu include un mix inteligent de materiale pentru caroseria, care combină rigiditatea crescută cu masa optimizată. Acest lucru avantajează siguranţa pasivă, dinamica şi consumul de energie în egală măsură. Tehnologia de înaltă calitate a şasiului promovează confortul pe distanţe lungi, precum şi condusul dinamic cu acceleraţii longitudinale şi laterale ridicată. Datorită caracteristicilor de condus perfect echilibrate, BMW iX este robust şi confortabil, dar şi agil şi uşor în acelaşi timp.
Puntea faţă cu dublu braţ transversal a BMW iX oferă baza ideală pentru un comportament precis de direcţie şi un nivel ridicat al confortului la condus. Cu acest design, funcţiile de ghidare a roţii şi amortizoarele sunt separate. Acest lucru asigură un contact rutier optim pe întreaga cursă a suspensiei. În acest fel, se pot realiza acceleraţii laterale ridicate fără a sacrifica confortul la volan. În acelaşi timp, amortizoarele nu sunt influenţate de forţe laterale, astfel încât să poată răspunde foarte sensibil la suprafeţele de drum inegale. La fel, direcţia rămâne în mare parte liberă de forţele perturbatoare corespunzătoare. Conexiunea rigidă a suportului din aluminiu al punţii faţă la caroserie facilitează răspunsul direct al direcţiei. În plus, un panou de forfecare din aluminiu în combinaţie cu carcasa bateriei de înaltă tensiune optimizează rigiditatea în zona frontală. Furca suspensiei, rulmentul pivotant şi volanul sunt construite de asemenea din metal uşor şi contribuie astfel la reducerea masei automobilului. Montarea elastică în suportul punţii faţă a motorului electric responsabil de antrenarea roţilor faţă asigură o izolare acustică optimă de caroserie.
Punţile faţă şi spate ale BMW iX formează o axă de rulare aproape paralelă, ceea ce duce la o tranziţie şi un comportament de rulare fluid la virare. Puntea spate cu suspensie multibraţ, special dezvoltată pentru modelele cu propulsie electrică, permite o ghidare precisă a roţilor şi o stabilitate direcţională optimă. Baza mare de sprijin a suportului pentru puntea spate promovează dinamica, precum şi confortul acustic. Confortul la rulare beneficiază de elastocinematica specifică. Legăturile punţii, precum şi suportul punţi spate sunt realizate din aluminiu şi sunt fabricate utilizând o construcţie cu carcasă din tablă prin tehnologia de forjare. Şi motorul care acţionează roţile spate este montat elastic în suportul punţii şi astfel are o protecţie acustică eficientă. Prin înşurubarea arcurilor în zonele inferioare ale bielelor de înclinare, înălţimea totală a punţii este redusă, ceea ce avantajează atât lăţimea de încărcare, cât şi volumul portbagajului BMW iX.
Echilibru optimizat între dinamică şi confort la condus datorită amortizoarelor cu răspuns variabil în funcţie de cursă
Tehnologia standard a şasiului BMW iX include bare stabilizatoare pentru ambele punţi, precum şi amortizoare cu răspuns variabil în funcţie de cursă, ceea ce are o contribuţie semnificativă la echilibrul caracteristic între dinamică şi confortul la volan. Amortizarea hidraulică suplimentară a fost integrată în amortizor, care acţionează pe puntea faţă în direcţia de revenire şi pe puntea din spate în direcţia de compresie. Astfel se dozează duritatea amortizoarelor progresiv în funcţie de cursa arcului. Când se rulează peste denivelări mari, caroseria este împiedicată să oscileze prea mult, în timp ce forţele reduse de amortizare în prima parte a cursei asigură un nivel ridicat de confort atunci când se rulează peste denivelări reduse. În plus se asigură un comportament de tranziţie mai stabil în viraje.
Funcţionarea amortizoarele cu răspuns varaibil în funcţie de cursă este asgiurată pe prima parte a cursei în mod convenţional, prin intermediul pistonului şi supapei de bază. Doar atunci când sarcina este mai mare, cu mişcări de cursă mari, pistoane suplimentare coboară în manşonul interior al amortizorului şi generează astfel o amortizare suplimentară.
Braţele transversale au un lagăr de susţinere în trei direcţii. Suspensia şi arcurile auxiliare sunt conectate direct la caroserie, în timp ce suportul din cauciuc trebuie doar să absoarbă forţa amortizorului, astfel încât elastocinematica să poată fi reglată indiferent de starea de încărcare a automobilului.
Suspensia pneumatică pe ambele punţi opţională cu amortizoare controlate electronic
Opţional, BMW iX are un şasiu adaptiv cu amortizoare controlate electronic şi suspensie pneumatică cu funcţie de autonivelare pe ambele punţi. Diferite programe de amortizare şi gardă la sol pot fi activate pentru un condus confortabil sau sportiv.
Amortizoarele controlate electronic şi individual pe roţile punţilor faţă şi spate optimizează agilitatea şi stabilitatea caroseriei în virajele abordate într-un mod sportiv, precum şi confortul. Controlul adaptiv al forţei amortizoarelor are loc prin intermediul unor supape reglabile continuu, a căror control ia în considerare acceleraţia longitudinală şi laterală, viteza de deplasare şi unghiul de direcţie, precum şi acceleraţia caroseriei şi a roţii pe puntea faţă pentru a activa forţa necesară a amortizorului în câteva milisecunde. Există posibilitatea de a alege între un program optimizat pentru condus sportiv sau unul orientat spre confort, ale cărei caracteristici pot fi distincte clar una de alta. Programul de funcţionare al amortizoarelor face parte din setarea generală a automobilului, care poate fi activată de conducător folosind butonul My Modes de pe consola centrală.
Direcţie Servotronic cu raport variabil ca echipare standard, Direcţia Integrală Activă este disponibilă opţional
BMW iX este echipat standard cu un sistem de direcţie asistat electromecanic. Acesta combină asistarea de direcţie Servotronic cu variaţie în funcţie de viteză şi un raport variabil (în funcţie de cursa volanului) de pinion şi cremalieră. Noul raport de direcţie, utilizat la BMW iX pentru prima dată, garantează atât o stabilitate direcţională superioară atunci când se conduce cu viteză mare, cât şi o precizie ridicată şi un feedback clar în virajele dinamice. În plus, confortul direcţiei este optimizat la parcare şi la manevră.
Roţile spate pot fi bracate prin intermediul Direcţiei Integrale Active – disponibilă opţional – pentru un plus de agilitate şi stabilitate. Direcţia Integrală Activă ajută BMW iX să aibă un comportament foarte stabil, permite schimbări de bandă deosebit de confortabile şi creşte agilitatea. Direcţia acţionată electric a roţilor spate – cu bracare în acelaşi sens sau în sens opus faţă de roţile faţă, în funcţie de viteza de rulare -optimizează manevrabilitatea automobilului în traficul urban şi pe viraje, precum şi confortul la volan la schimbarea benzii la viteză medie sau mare. La parcarea, la viteză redusă şi la trecerea prin spaţii înguste, BMW iX câştigă în mod vizibil manevrabilitatea prin direcţia roţilor spate.
Tracţiune unică şi stabilitate la volan datorită tracţiunii integrale electrice şi sistemului de control al patinării roţilor
Tracţiunea integrală electrică a BMW iX asigură o transmisie dozată în mod ideal a cuplului motor către roţile faţă şi spate în orice situaţie de condus. Datorită controlului său inteligent, chiar şi în condiţii meteorologice nefavorabile şi în condiţii de drum dificile, este asigurat întotdeauna un răspuns optim al sistemului de propulsie. Transmisia complet variabilă a puterii este adaptată exact la situaţia de moment – totul este posibil: de la tracţiunea spate pură, extrem de eficientă, la tracţiunea integrală.
Pentru o optimizare suplimentară a tracţiunii şi a stabilităţii la volan, BMW iX beneficiază de sistemul de control al patinării roţilor ARB, care a fost dezvoltat pentru modelele cu propulsie electrică ale mărcii şi este utilizat acum pentru prima dată şi împreună cu tracţiunea integrală. Cu un control extrem de rapid şi precis, acesta permite automobilului să accelereze dinamic cu o stabilitate perfectă în linie dreaptă chiar şi pe drumuri cu aderenţă scăzută. În acest sistem, special conceput pentru furnizarea spontană a energiei de la motoarele electrice, controlul tracţiunii este integrat în comanda motorului. Acest lucru elimină traseele lungi ale semnalului către unitatea de control a DSC (controlul dinamic al stabilităţii), astfel încât intervenţiile de control atât pe puntea faţă, cât şi pe cea spate să fie vizibil mai rapide, coordonate între axe şi cu o dozare foarte precisă.
Dinamică de condus controlabilă cu precizie până la limită
În timp ce sistemul de control al patinării roţilor integrat în sistemul de management al motorului previne pierderile de tracţiune, în special la accelerare, sistemul DSC optimizează stabilitatea la volan şi capacitatea de virare în situaţii dinamice prin frânarea selectivă a roţilor individuale. Principalele funcţii includ ABS, controlul tracţiunii şi controlul electronic al stabilităţii. În configuraţia adecvată a modului de condus SPORT sunt permise valori mai ridicate de patinare a roţilor, care sprijină conducătorul în apropierea limitelor fizice ale automobilului. În acest fel poate fi utilizată o supravirare controlată precis.
Suplimentar, sistemul DSC promovează stabilitatea, agilitatea şi dinamismul BMW iX prin funcţii precum Performance Control (program electronic care compensează frânarea unei roţi de către sistemul DSC cu o accelerare a roţii opuse), pregătirea pentru frânare, asistarea la frânare, compensarea brake fade şi uscarea frânelor, precum şi funcţia de stabilizare a oscilaţiilor remorcii. Asistentul de pornire şi funcţiile de frână automată adaugă un plus de confort. În timpul manevrelor de frânare intensivă pe benzi cu coeficienţi de frecare diferiţi, conducătorul primeşte un impuls de direcţie care îl ajută să compenseze eventualele momente de giraţie care apar.
Sistemul de frânare integrat optimizează decelerarea şi “one pedal feeling”
Sistemul de frânare integrat utilizat la BMW iX, unic în segmentul său, asigură performanţe excelente de decelerare şi aşa-numitul “one pedal feeling”. Cu această tehnologie inovatoare, funcţiile de acţionare a frânei, servofrână şi controlul frânei sunt combinate într-un singur modul compact. Presiunea de frânare necesară în fiecare caz este declanşată cu ajutorul unui servomotor electric. Acest principiu măreşte dinamica în generarea presiunii de frânare şi asigură, de asemenea, intervenţii semnificativ mai rapide şi mai precise prin controlul stabilităţii. Sistemul de frânare integrat adaptează performanţele de decelerare în mod precis la solicitarea conducătorului şi îi oferă constant aşa-numitul “one pedal feeling” care nu este afectat de impulsuri perturbatoare, indiferent dacă drumul este ud, acceleraţie laterală puternică sau temperaturi ridicate ale frânei.
Jantele din aliaj uşor optimizate aerodinamic şi anvelopele cu zgomot redus cresc autonomia şi confortul la volan
În mod standard, BMW iX rulează pe jante de 20 de ţoli, din aliaj uşor, cu design optimizat aerodinamic. Jantele din aliaj uşor, cu dimensiuni de 21 de ţoli şi – unic în mediul concurenţial – 22 de ţoli, sunt oferite ca echipamente speciale, al căror principiu special de construcţie are un efect pozitiv atât asupra masei, cât şi asupra proprietăţilor aerodinamice.
Jantele opţionale din aliaj uşor sunt combinate cu anvelope inovatoare special concepute pentru BMW iX, care, prin amortizare integrată a zgomotului, asigură un nivel foarte ridicat de confort acustic. Un strat de spumă din interiorul anvelopei acţionează ca un corp de rezonanţă şi absoarbe zgomotul cauzat de vibraţiile din cavitatea anvelopei. Acest lucru reduce semnificativ zgomotele rutiere care pot fi auzite în interiorul BMW iX.
Disponibil standard, controlul presiunii în anvelope – o versiune mai avansată care îşi are debutul la BMW iX – are o contribuţie suplimentară la plăcerea condusului, siguranţă, confort şi eficienţă. Senzorii sistemului furnizează date individuale ale roţilor despre presiunea şi temperatura de umflare, care sunt procesate pentru a furniza informaţii relevante pe displayul central. Datele specifice ale anvelopei instalate – precum producătorul, dimensiunea, dar şi data producţiei – sunt înregistrate automat de automobil flosind un cod QR din fabrică sau la partenerul de service.
Transmisie, aerodinamică şi construcţie uşoară inteligentă
BMW Efficient Dynamics pentru o nouă eră.
Cu pachetul de tehnologie Efficient Dynamics, BMW Group a prezentat în 2007 un concept care este încă unic în industria auto până astăzi. Reducerea continuă a consumului de combustibil şi a emisiilor de CO2 asociate au fost combinate cu o creştere constantă a plăcerii de a conduce. Ca parte a BMW Efficient Dynamics, fiecare aspect al dezvoltării automobilului este măsurat, fără excepţie, în ceea ce priveşte modul în care poate contribui la optimizarea dezvoltării durabile. În plus faţă de propulsie, acest lucru se aplică în special gestionării energiei, proprietăţilor aerodinamice şi reducerii masei prin construcţie uşoară inteligentă. BMW iX demonstrează impresionant modul în care această abordare holistică este transferată într-o nouă eră a mobilităţii individuale.
Un plus de dinamică pentru BMW Efficient Dynamics prin electrificare
Dezvoltarea către o durabilitate mai mare declanşată de BMW Efficient Dynamics primeşte un plus de dinamică prin electrificarea consecventă a portofoliului de sisteme de propulsie. Obiectivele de dezvoltare durabilă ale BMW Group pentru viitorul apropiat sunt în mod corespunzător ambiţioase. Până în anul 2030, emisiile de CO2 în faza de utilizare a automobilelor vor fi reduse cu peste 40% pe kilometru parcurs comparativ cu 2019.
Brandul BMW i a jucat întotdeauna un rol de pionierat în domeniul mobilităţii electrice în ceea ce priveşte orientarea holistică către dezvoltare durabilă. Originile sale stau în project i, care a fost demarat în 2007, cu care a început dezvoltarea unui model de serie conceput de la început pentru mobilitate pur electrică în aglomerările urbane. BMW i3 a intrat pe piaţă în 2013 şi până în prezent rămâne în continuare simbolul mobilităţii urbane premium fără emisii locale. De atunci, marca BMW i a fost nucleul pentru sisteme de propulsie electrificate şi numeroase alte inovaţii pentru dezvoltare durabilă optimizată, ca parte a BMW Efficient Dynamics.
Sistemul de propulsie: integrat şi foarte eficient
A cincea generaţie a tehnologiei BMW eDrive cuprinde un sistem de propulsie în care motorul electric, electronica de putere şi transmisia sunt integrate într-o carcasă comună. Această abordare de design permite o densitate de putere mai mare cu aproximativ 30% decât ar putea oferi sistemele de propulsie electrice anterioare. Poziţionarea sistemului de propulsie electric extrem de integrat este un factor-cheie în eficienţa remarcabilă a BMW iX. În plus, conduce la o reducere semnificativă a spaţiului de instalare în raport cu puterea unităţii.
Motoarele electrice dezvoltate intern de BMW Group au un factor de eficienţă de 93% în ultima lor versiune. Acestea nu numai că depăşesc motoarele cu ardere curente, care ating valori mai mici de 40%, dar se află şi în elita segmentului competitiv al propulsiilor electrice. Eficienţa lor joacă un rol-cheie în a permite BMW iX xDrive50 să înregistreze un consum combinat de energie electrică de 19,8-23,0 kWh/100 km şi emisii de CO2 de 0 g/km în ciclul de testare WLTP, iar BMW iX xDrive40 să înregistreze o valoare de 19,4-22,5 kWh/100 km şi emisii de CO2 de 0 g/km. Motoarele electrice de la BMW iX se deosebesc şi prin dezvoltarea foarte rapidă a puterii, profilul de performanţă sportivă şi silenţiozitate.
Concept de motor independent: mai multă dinamică, mai puţine materii prime critice
Calităţile specifice ale motoarelor electrice sunt rezultatul unui design care diferă fundamental de tehnologia utilizată în mod obişnuit în mediul concurenţial. Ele funcţionează pe principiul unui motor sincron AC, care se remarcă printr-un răspuns optimizat faţă de un motor asincron. Acţionarea rotorului la motoarele BMW iX nu este însă indusă de magneţii permanenţi ficşi, ci de alimentarea cu energie electrică. Acest lucru permite ca pământurile rare necesare componentelor magnetice să fie evitate în totalitate în producţia motoarelor.
Dezvoltarea puterii sistemului de propulsie beneficiază de principiul său specific de proiectare. Motorul asigură cuplul maxim complet imediat de la pornire şi îl menţine pe un interval de turaţii foarte larg. Datorită alimentării rotorului, care poate fi controlată cu precizie prin intermediul unei surse de alimentare, acesta dezvoltă şi o densitate de putere foarte mare. Cuplul maxim al sistemului este de 630 Nm la BMW iX xDrive40 şi chiar de 765 Nm la BMW iX xDrive50.
Trăsătura definitorie a experienţei de condus la bordul BMW iX este o dezvoltarea puterii pe cât de rapidă, pe atât de consistentă, subliniind excelenţa sportivă specifică mărcii. BMW iX xDrive50 accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,6 secunde. BMW iX xDrive40 poate accelera de la 0 la 100 km/h în 6,1 secunde. Viteza maximă a ambelor variante de model este limitată electronic la 200 km/h.
Recuperarea adaptivă a energiei în timpul unei călătorii poate fi ajustată în funcţie de situaţie
Recuperarea adaptivă şi reglată individual a energiei de frânare permite creşterea eficienţei sistemului de propulsie la BMW iX. Managementul recuperării inteligente înseamnă că intensitatea recuperării energiei la frânare poate fi adaptată la situaţia de condus, aşa cum este detectată de datele din sistemul de navigaţie şi de senzorii utilizaţi de sistemele de asistare a condusului. Când automobilul se apropie de o intersecţie sau senzorii radar detectează alt automobil mai lent în faţă, pe aceeaşi bandă, gradul de recuperare poate fi crescut. La apropierea de intersecţii cu semafoare (în ţările unde infrastructura permite acest lucru, pentru moment funcţia nu este disponibilă în România), generarea energiei la frânare este anulată dacă luminile trec de la roşu la verde. Decelerarea controlată în mod inteligent prin recuperare contribuie şi la creşterea autonomiei.
Pe de altă parte, pe drum liber, funcţia “coasting” îmbunătăţeşte confortul şi eficienţa, automobilul deplasându-se liber, fără frânări, ori de câte ori conducătorul eliberează acceleraţia. Reglajele adaptive în funcţie de situaţia de condus se efectuează şi atunci când funcţia de navigaţie nu este activată.
Baterie de înaltă tensiune: densitate de energie optimizată, autonomie crescută
Tehnologia BMW eDrive de generaţia a cincea include şi o baterie de înaltă tensiune cu tehnologie de ultimă generaţie a celulelor. Densitatea energetică gravimetrică din bateria litiu-ion a fost crescută din nou cu aproximativ 20% faţă de bateria din generaţia anterioară. În plus, ultima generaţie a bateriei de înaltă tensiune afişează calităţi remarcabile în ceea ce priveşte capacitatea de performanţă, încărcarea şi descărcarea, durabilitatea şi siguranţa. De asemenea raportul dintre masă şi capacitatea de stocare este extrem de bun. Bateriile de înaltă tensiune ale BMW iX sunt învelite în aluminiu şi poziţionate jos în podeaua automobilului, ca parte integrantă a caroseriei.
Sistem de încălzire şi răcire integrat cu funcţie de pompă de căldură, management termic predictiv pentru baterie
În mod standard, BMW iX are un sistem de încălzire şi răcire integrat pentru interior, bateria de înaltă tensiune şi sistemul de propulsie, care funcţionează cu o pompă de căldură deosebit de eficientă. Sistemul este format din trei circuite de răcire sau încălzire care pot fi cuplate prin supape electrice cu un rezervor de expansiune comun. De exemplu, când temperatura exterioară este scăzută în timpul condusului, căldura reziduală generată de motoare este utilizată pentru a încălzi bateria de înaltă tensiune. Un modul de răcire cu două niveluri, un compresor frigorific, două evaporatoare, un condensator răcit cu apă şi o unitate de control performantă asigură controlul ideal al temperaturii componentelor BMW eDrive şi a interiorului în fiecare stare de funcţionare şi în toate condiţiile meteorologice obişnuite.
Unitate de încărcare Combined Charging Unit pentru încărcare rapidă de până la 200 kW
Noua tehnologie de încărcare, alături de propulsoarele electrice şi bateriile de înaltă tensiune optimizate, face parte din generaţia a cincea BMW eDrive. Unitatea de încărcare Combined Charging Unit / CCU din BMW iX permite un nivel extrem de ridicat de flexibilitate atunci când vine vorba de utilizarea staţiilor de încărcare de diferite tipuri. Prin urmare, alimentarea cu energie electrică a automobilului este un proces rapid şi uşor pe toate pieţele auto internaţionale. De asemenea, furnizează energie electrică şi pentru consumatorii conectaţi la sursa de alimentare de 12V a BMW iX – cum ar fi iluminatul şi sistemul audio. CCU reuneşte, într-un singur pachet, funcţiile transformatorului de tensiune, electronica de încărcare şi distribuţia energiei, precum şi sistemele de gestiune pentru transmisie, înaltă tensiune şi funcţiile de încărcare a sistemului de propulsie şi a bateriei de înaltă tensiune. Prin urmare, această platformă extrem de integrată are un rol-cheie în crearea experienţei inegalabile de condus electric la BMW iX.
Încărcarea bateriei de înaltă tensiune dintr-o priză convenţională sau o staţie casnică/de putere mică (Wallbox) permite încărcarea monofazată şi trifazată cu curent alternativ (AC) de până la 11 kW. Folosind această metodă, BMW iX xDrive50 îşi poate reîncărca bateria de la 0 la 100% în mai puţin de 11 ore. BMW iX xDrive40 necesită mai puţin de opt ore pentru a-şi încărca complet bateria de la zero. O soluţie de încărcarea la curent alternativ cu o putere de până la 22 kW va fi oferită pentru modelele comandate la o dată ulterioară.
La conectarea la o staţie de încărcare rapidă alimentată cu curent continuu (DC) se pot realiza puteri de încărcare semnificativ mai mari şi timpi de încărcare corespunzător mai scurţi.
Autonomie mai mare datorită proprietăţilor aerodinamice optimizate
Utilizarea consecventă a avantajelor care rezultă din propulsia pur electrică şi o implementare amplă a măsurilor dovedite ajută BMW iX să obţină proprietăţi aerodinamice optimizate, are au un efect pozitiv atât asupra performanţei de condus, cât şi asupra autonomiei modelului SAV electric. Pe lângă caroseria cu un limbaj de design simplificat, pur, habitaclul retras, mânerele integrate ale uşilor, oglinzile exterioare foarte subţiri şi muchiile aerodinamice realizate cu precizie, numeroase alte măsuri contribuie la rezistenţa redusă a aerului. Cu un coeficient Cd de doar 0,25, BMW iX are proprietăţi aerodinamice remarcabile în segmentul său de automobile.
Doar elementele aerodinamice personalizate pentru partea frontală, partea din spate, caroserie şi pasajele roţilor adaugă peste 65 de kilometri la autonomia maşinii. Aproximativ 25 de kilometri pot fi atribuiţi comenzii clapetei active de aer din a treia generaţie aflată în partea din faţă a automobilului, care direcţionează aerul de răcire spre unităţile de propulsie şi sistemul de frânare după cum este necesar. În situaţii normale de condus, atât grila BMW, cât şi prizele de aer din partea de jos a spoilerului faţă sunt complet închise. Această setare implicită permite aerului să curgă în jurul automobilului, reducând astfel semnificativ rezistenţa aerodinamică. Clapetele de aer controlate electronic sunt deschise complet numai în cazul rar în care este necesară cantitatea maximă de aer de răcire sau când pompa de căldură pentru aerul condiţionat automat al BMW iX este în funcţiune. Clapetele pot fi reglate în trepte, permiţând aerului de răcire să fie direcţionat eficient către conductele de aer ale frânelor şi către componentele de transmisie în cantităţi controlate cu atenţie.
La modelele cu pachetul Sport, clapetele de aer închise în mare parte sunt completate de deschideri proiectate cu precizie în zonele exterioare ale spoilerului frontal care optimizează şi mai mult debitul de aer de-a lungul automobilului.
Rezistenţă aerodinamică şi masă redusă: jante Air Performance
În echiparea standard, BMW iX dispune de jante de 20 de ţoli, din aliaj uşor, cu un design optimizat aerodinamic. Suprafeţele lor cele mai închise aduc o reducere efectivă a cantităţii de turbulenţă a aerului produsă în jurul roţilor. Jantele Air Performance – disponibile opţional în formate de 21 de ţoli şi 22 de ţoli – contribuie la reducerea rezistenţei aerodinamice într-un mod foarte inovator. BMW Group este primul producător auto din lume care foloseşte acest design inovator al roţilor, care uneşte proprietăţile aerodinamice optimizate cu toată eleganţa unei jante. Acestea cântăresc cu aproximativ 15% mai puţin decât jantele convenţionale din aliaj uşor cu un design îmbunătăţit aerodinamic, contribuind suplimentar la eficienţa BMW iX.
Jantele Air Performance cuprind o jantă de bază din aluminiu, cu inserţii personalizate între spiţe care le conferă un design plat, rezultând un flux de aer mult mai lin. Autonomia este extinsă cu până la 15 km datorită jantelor Air Performance.
Carbon Cage: construcţie uşoara vizibilă
Remarcabil de uşoare, dar extrem de rezistente la torsiune, componentele CFRP din partea laterală a caroseriei, din spate şi de la acoperiş formează un element-cheie al conceptului de siguranţă pentru celula de pasageri a BMW iX. În acelaşi timp, agilitatea automobilului este susţinută prin optimizarea masei. Componentele CFRP pentru cadrul lateral, canalele de ploaie, rama plafonului, panoul capotei şi rama lunetei formează împreună “Carbon Cage”, o soluţie folosită pentru prima dată o dată cu caroseria BMW iX. BMW Group şi-a folosit numeroşii ani de experienţă în lucrul cu acest material uşor de înaltă tehnologie, acumulat în timpul producţiei modelelor BMW i şi a actualului BMW Seria 7, pentru a utiliza CFRP în mod inteligent pentru rigidizarea caroseriei, economisind masă în acelaşi timp. Carbon Cage a evoluat din Carbon Core folosit la Seria 7 şi permite clienţilor să perceapă vizual proprietăţile fascinante ale materialului high-tech.
Cadrul lateral uşor din CFRP duce la o reducere a masei, dar şi la coborârea centrului de greutate al automobilului. Componentele panoului capotei şi ale cadrului lunetei sunt fabricate din termoplastice continue armate cu fibre (CFRTP) folosind o metodă complet nouă. Combinaţia inovatoare de materiale stă la baza unui profil extrem de subţire care se adaugă la senzaţia de spaţiu în habitaclu. Mai mult, consolele pentru unităţile de comandă, conductele de lichid de spălare şi cablajele pot fi încorporate şi ele în aceste componente. Cu rigiditate optimizată, construcţia CFRTP asigură o reducere suplimentară a masei cu aproximativ 5 kilograme în comparaţie cu componentele similare din oţel.
Noul BMW iDrive.
Omul şi automobilul în dialog natural.
Experienţa de utilizator în BMW iX este în mare măsură modelată de noul BMW iDrive. Cea mai recentă generaţie a sistemului de afişare şi control realizează interacţiunea dintre conducător şi automobil în viitorul digital. Cu noul sistem de operare BMW 8, o nouă generaţie de afişaje, comenzi şi software, precum şi reţele şi prelucrări de date deosebit de puternice pune bazele pentru ca BMW iX să devină un partener inteligent şi proactiv pentru fiecare situaţie. Astfel, operarea intuitivă şi multimodală devine un dialog natural între om şi automobil, care are ca obiectiv alinierea tuturor funcţiilor controlate prin BMW iDrive într-un mod ergonomic şi precis.
Noul BMW iDrive a fost proiectat cu un accent clar pe interacţiunea prin dialog, utilizând limbajul natural şi operarea tactilă. Inovaţiile care pot fi experimentate imediat constau în capacităţile extinse ale Asistentului Personal Inteligent BMW, care acum ia contact cu pasagerii sub forma unui nou design grafic, precum şi pe ecranul central curbat BMW, care este o unitate de monitor de informaţii şi display central curbată spre conducător şi care reprezintă noul sistem de afişare complet digital a BMW iX.
My Modes pentru o experienţă de condus completă
Noile My Modes creează momente unice în timpul condusului printr-o interacţiune completă a celor mai variate funcţii, care rezultă dintr-o combinaţie de proprietăţi ale automobilului şi ambianţa interioară adaptată situaţiei respective. My Modes pot fi apelate foarte uşor folosind o comandă vocală, un buton special creat pe consola centrală, care înlocuieşte Driving Experience Control la BMW iX, sau prin comanda tactilă în meniul My Modes de pe displayul central.
Cele trei moduri PERSONAL, SPORT şi EFFICIENT sunt disponibile la BMW iX. Acestea pot fi utilizate pentru a activa setări specifice pentru sistemul de propulsie şi şasiu, stilul de prezentare al monitoarelor, schema de culori a luminii ambientale, sunetul propulsiei şi lăţimea spătarului scaunelor.
BMW iX îl întâmpină pe conducător: “Great Entrance Moments”
“Great Entrance Moments” este denumirea experienţei de utilizator din momentul în care conducătorul se apropie prima dată de automobil până când începe călătoria. Toţi paşii sunt orchestraţi de automobil pentru a obţine un efect optim şi se îmbină într-o experienţă generală care inspiră. Tehnologia radio cu bandă ultralargă (UWB) permite localizarea precisă între automobil şi cheie sau smartphone. Automobilul poate detecta, cu o precizie de câţiva centimetri, locul din care se apropie conducătorul şi la ce distanţă se află.
De la o distanţă de trei metri, diferiţi paşi sunt perfect coordonaţi şi pregătiţi de automobil. Aceştia variază de la un joc orchestrat al luminilor exterioare şi interioare, activarea Welcome Light, iluminarea mânerelor uşii, deblocarea automată a automobilului, activarea dispozitivelor de intrare, precum şi a volanului şi a suprafeţelor încălzite la interior (scaune, cotieră, volan), redarea animaţiei de pornire pe ecranul curbat central BMW, activarea BMW ID şi asocierea smartphone-ului la o fereastră de întâmpinare personalizată, cu un salut personal şi sugestii şi sfaturi utile.
Navigare precisă şi informaţii suplimentare cu Augmented Reality Video
Noua funcţie Augmented Reality Video, care în BMW iX completează afişarea pe hartă a sistemului de navigaţie BMW Maps la cerere, permite o orientare deosebit de precisă în trafic. Un semnal video live este afişat pe displayul central, peste care se supraimpun informaţii relevante de orientare. De exemplu, într-o intersecţie, o săgeată direcţională animată integrată în imaginea video poate ajuta conducătorul să se îndrepte spre banda ideală conform planificării traseului. În funcţie de situaţie, afişajul Augmented Reality Video este prezentat înainte de manevra necesară şi apoi ascuns din nou.
Reprezentarea Augmented Reality oferă noi posibilităţi de a ajunge la destinaţie în siguranţă şi relaxat. Pe lângă afişarea săgeţilor direcţionale, şi aşa-numitele puncte de interes (POI) pot fi evidenţiate dacă acestea sunt relevante pentru conducător. Prin atingerea POI afişate sunt oferite informaţii suplimentare, cum ar fi recenzii ale utilizatorilor, orarul sau imagini.
Instantanee, o privire în interiorul automobilului şi protecţie împotriva furtului cu ajutorul noii camere de interior
Camera de interior din zona plafonului care debutează o dată cu noul BMW iX permite ocupanţilor să facă instantanee în timp ce conduc. În acest fel, momentele speciale pot fi imortalizate şi împărtăşite cu prietenii şi familia. Înregistrarea poate fi declanşată prin comandă vocală, gest sau touch – opţional, chiar şi cu timer (3 secunde). În plus, sistemul de camere poate fi setat astfel încât să facă o fotografie atunci când cel puţi un ocupant zâmbeşte. Camera are funcţie HDR pentru funcţionarea cu lumină redusă. Chiar şi noaptea sau când există puţină lumină în automobil, în modul nocturn pot fi realizate imagini alb-negru clare. Imaginile pot fi partajate foarte uşor prin scanarea unui cod QR de pe displayul central cu smartphone-ul, care este conectat la automobil prin WLAN.
De asemenea, clienţii pot solicita înregistrări de pe camera de interior de pe smartphone folosind funcţia de la distanţă din aplicaţia My BMW, de exemplu pentru a arunca o privire în interior, de exemplu dacă doresc să verifice dacă au uitat ceva în interior. Camera de interior este pornită şi atunci când este activat Remote Theft Recorder, care este disponibil pentru prima dată odată cu BMW iX. După ce a fost declanşat sistemul de alarmă antifurt al automobilului, acest sistem trimite un mesaj către smartphone-ul clientului. Apoi, acesta poate apela şi salva înregistrările de pe camera de interior şi de pe camerele faţă, spate şi de pe oglinzile laterale ale BMW iX.
Navigare, parcare şi încărcare cu BMW Maps
Cu sistemul de navigaţie bazat pe cloud BMW Maps, calcularea traseului este semnificativ mai rapidă şi, de asemenea, mai dinamică. BMW Maps combină informaţii în timp real cu modele de prognoză despre situaţia traficului de-a lungul traseului. Precizia obţinută în calculul timpului de sosire reprezintă un nivel de lider nu numai în domeniul auto, ci şi în cel al smartphone-urilor. Baza de date este harta HERE, îmbogăţită cu cunoştinţele colectate despre inteligenţa swarm a întregii flote BMW Group conectată, cu peste 14 milioane de automobile în întreaga lume. Datele hărţii sunt actualizate periodic over-the-air. Algoritmii de învăţare automată sunt utilizaţi şi pentru procesarea datelor în BMW Cloud.
Odată cu lansarea noului sistem de operare BMW 8 pe BMW iX, serviciile digitale pentru navigaţie, parcare şi încărcare vor fi integrate complet şi orientate către utilizator în sistemul BMW Maps bazat pe cloud, iar funcţiile inteligente vor fi extinse continuu. Calculul situaţiei traficului este actualizat acum în fiecare minut. Introducerea unei destinaţii în automobil este mai uşoară şi mai rapidă. Cu One Box Search, adresele pot fi introduse într-o linie de căutare ca într-un motor de căutare online. În plus, peste 120 de milioane de puncte de interes pot fi găsite în întreaga lume. Informaţiile stocate sunt actualizate de mai multe ori pe săptămână pentru a menţine BMW Maps actualizat la zi. Destinaţiile pot fi transferate de pe smartphone pe automobil folosind aplicaţia My BMW. De asemenea, BMW Cloud oferă informaţii contextuale suplimentare despre punctele de interes, cum ar fi calificativele, orarul şi imaginile, precum şi informaţii detaliate despre staţiile de încărcare publice.
Una dintre funcţiile centrale noi şi inteligente este “Learning Navigation”. BMW Maps învaţă pe baza obiceiurilor care sunt legate de BMW ID individual şi anticipează către ce destinaţie este probabil să se îndrepte conducătorul.
Connected Charging: încărcare convenabilă datorită reţelei inteligente
Datorită serviciilor digitale de la Connected Charging, călătoriile pe distanţe lungi cu BMW iX sunt uşoare şi convenabile. Pe drum, sistemul de navigaţie BMW Maps arată staţii de încărcare publice de-a lungul traseului parcurs sau în apropierea destinaţiei. Disponibilitatea staţiilor de încărcare poate fi recunoscută şi direct în listă prin intermediul unui indicator colorat. În plus, sunt afişate detalii suplimentare, cum ar fi capacitatea de încărcare oferită sau informaţii despre operator şi opţiunile de plată. La căutarea staţiilor de încărcare poate fi setat un filtru pentru afişarea doar a staţiilor de încărcare rapidă.
Cu Connected Charging, opririle intermediare pentru încărcarea bateriei pot fi luate în considerare şi atunci când este planificat traseul în aplicaţia My BMW. Şi aici sunt furnizate informaţii suplimentare despre escală şi staţiile de încărcare. Sistemul calculează strategia optimă de încărcare şi sugerează cel mai rapid traseu general în fiecare caz. Planificarea exactă şi detaliată a traseului conduce la o prognoză precisă a orei de sosire. Atunci când este selectată o staţie de încărcare publică, sistemul de navigaţie listează şi sugestii pentru restaurante, cafenele, obiective turistice sau instituţii culturale din apropiere, pentru a profita la maximum de timpul de încărcare.
În plus faţă de procesul de încărcare, precondiţionarea BMW iX poate fi controlată şi prin intermediul Remote Services din aplicaţia My BMW.
Integrare smartphone şi cu terţe parţi
Integrarea extinsă a Apple CarPlay în BMW iDrive permite clienţilor să utilizeze un număr mare de funcţii în automobil în forma familiară de pe smartphone-ul lor. O inovaţie importantă este că, atunci când este utilizat Apple CarPlay, harta de navigaţie Apple Maps nu este afişată numai pe displayul central, ci şi pe monitorul de informaţii al ecranului central curbat BMW. Informaţiile de navigaţie corespunzătoare pot fi văzute şi pe BMW Head-Up Display când orientarea pe traseu este activă. În 2022, utilizarea Apple Maps va fi extinsă pentru a include o funcţie specială pentru automobilele pur electrice. Dacă distanţa până la destinaţie este mai mare decât autonomia rămasă a automobilului, o oprire de încărcare este planificată automat în Apple Maps, iar traseul este ajustat în consecinţă.
Cu Google Android Auto, clienţii au acces la numeroase funcţii şi conţinut de pe smartphone-ul lor în timp ce conduc.
Sisteme de asistare a condusului.
Inteligenţă remarcabilă ca bază
pentru confort şi siguranţă.
BMW iX este primul model de serie al BMW Group care foloseşte sisteme de asistare a condusului dintr-un nou set de tehnologie modulară. Printre altele, oferă un potenţial considerabil pentru dezvoltarea consecventă în continuare a funcţiilor de condus semiautonom şi parcare autonomă. Pentru progresul continuu în acest domeniu, pe lângă dezvoltarea bazată pe date, sunt utilizate opţiuni pentru includerea inteligenţei artificiale în procesarea sarcinilor complexe. Optimizări, extensii sau inovaţii de funcţii pot fi încărcate prin intermediul actualizării software-ului la distanţă, printre altele, prin care BMW iX şi software-ul său sunt actualizate permanent şi convenabil cu cea mai recentă tehnologie.
Printre altele, noul set de tehnologie modulară oferă automobilului o inteligenţă remarcabilă atunci când vine vorba de monitorizarea împrejurimilor sale şi de transmiterea şi prelucrarea datelor. De exemplu, prelucrarea datelor procesează un volum de 20 de ori mai mare decât cel al modelelor anterioare. Aceasta înseamnă că un număr mare de date de la senzori pot fi procesate. Senzorii în sine sunt, de asemenea, mult mai puternici ca niciodată. De asemenea, BMW iX are capacitate 5G pentru transferul rapid şi fiabil de cantităţi mari de date între automobil şi BMW Cloud.
BMW iX are o gamă largă de funcţii de asistare care fac condusul şi parcarea mai sigure şi mai convenabile. Atât în echiparea de bază, cât şi în cele opţionale Driving Assistant Professional şi Parking Assistant Plus, funcţiile extinse, optimizate şi noi sunt oferite pe termen lung pentru a oferi clientului cel mai bun sprijin posibil în conducere.
Noua generaţie de senzori, o platformă de calcul puternică
Inteligenţa remarcabilă a BMW iX rezultă în special dintr-o platformă de software complet nouă, asociată cu ultima generaţie de senzori şi o platformă de calcul deosebit de puternică pentru evaluarea şi prelucrarea datelor determinate despre împrejurimile automobilului. Obiectivul şi calitatea senzorilor ating valori de top în mediul concurenţial: raza de acţiune şi rata de detectare ridicate pentru pietoni, automobile, semne de circulaţie şi alte obiecte înconjurătoare sunt obţinute cu camera frontală de 8 MPix, care este utilizată pentru prima dată în industria auto. De asemenea, un sistem radar frontal este utilizat pentru prima dată la nivel mondial într-un automobil atinge o rază maximă de acţiune de până la 300 de metri şi, în premieră, o rezoluţie verticală pe mai multe niveluri. În total, cinci camere, cinci radare şi 12 senzori cu ultrasunete captează împrejurimile automobilului, iar datele lor constituie baza modelului de mediu BMW de pe platforma de calcul.
În cazul în care clienţii îşi dau consimţământul, datele senzorilor din situaţii de condus deosebit de dificile sunt evaluate prin cloud în BMW Backend cu ajutorul inteligenţei artificiale şi utilizate pentru îmbunătăţirea continuă a sistemelor de asistare. Aceste îmbunătăţiri sunt luate în considerare în orice moment în contextul certificării sistemului global, aşa-numita omologare, şi în nici un moment nu încalcă conformitatea produsului. La rândul lor, acestea pot fi transmise over-the-air în toată flota.
La montarea senzorilor automobilului, BMW Group se bazează în mod deliberat pe o combinaţie ţintită de diferite tehnologii, care se completează reciproc în mod ideal cu abilităţile şi punctele forte specifice, pentru a crea o imagine clară şi fiabilă a mediului automobilului. De exemplu, datele determinate de senzorii radar despre automobilele din faţă sau alţi utilizatori ai drumului sunt comparate permanent cu imaginile furnizate de camerele din faţă. Acest lucru contribuie la evaluarea cât mai detaliată posibil a situaţiei respective de trafic şi pentru a permite o reacţie adecvată a funcţiilor corespunzătoare în domeniul asistării condusului.
Cele mai importante inovaţii în ceea ce priveşte designul includ sistemele de camere şi senzori radar care sunt integrate în mod invizibil în grila BMW. Radarul frontal este perfect integrat în grila dublă BMW. Pentru a asigura o precizie maximă a funcţiei radar, la fabricarea grilei se foloseşte un proces de acoperire pe bază de vid la scară nano. Aici, finisajul bicolor şi efectul 3D vizibil sunt produse prin vaporizare utilizând tehnologia laser şi printr-o tehnică de aplicare cu plasmă într-un vid ridicat. Procesul laser special dezvoltat pentru producţia grilei BMW iX şi o combinaţie precis definită de grosime a materialului şi a stratului garantează performanţe radar optime coroborate cu un aspect caracteristic şi de înaltă calitate.
O acoperire suplimentară cu poliuretan reduce predispoziţia grilei BMW la deteriorare. Efectul de autovindecare al suprafeţei sale elimină, de exemplu, zgârieturile uşoare în decurs de 24 de ore la temperatura camerei sau în cinci minute printr-o sursă de aer cald. Grila radiatorului de la BMW iX este, prin urmare, o componentă esenţială pentru sistemele de condus şi parcare automatizate avansate. Camera situată în centrul grilei, precum şi camera integrată în sigla BMW din spate au un sistem de curăţare specific. Până la două camere suplimentare sunt poziţionate în zona oglinzii interioare de pe parbriz. Şi oglinzile exterioare de la conducător şi pasager au fiecare o cameră. Asemenea camerelor, senzorii cu ultrasunete şi radar ai BMW iX garantează o vizualizare completă de jur-împrejur. Există şase senzori cu ultrasunete în fiecare din spoilerele faţă şi spate. Senzorii radar sunt dispuşi pe ambele părţi ale automobilului, în zonele din faţă şi din spate.
Echipare standard vastă cu funcţii extinse de siguranţă
Echipamentul standard extins stă la baza potenţialului mare al BMW iX în optimizarea confortului şi a siguranţei. Disponibilă standard, avertizarea de coliziune frontală poate decelera automobilul până la oprire, în funcţie de situaţie, pentru a evita o coliziune sau pentru a minimiza consecinţele acesteia. Funcţionează şi detectează automobile, pietoni şi biciclişti.
Abilitatea sistemului de a detecta pietonii şi bicicliştii care se apropie din spate sau din faţă, paralel cu şoseaua, chiar şi atunci când virează la dreapta, asigură o siguranţă suplimentară atunci când se circulă în traficul urban. Aceasta reduce riscul ca automobilul care virează să se ciocnească de pietoni sau biciclişti. În plus, avertismentul de coliziune din faţă monitorizează acum şi traficul care se opreşte pentru virare la stânga. Dacă un automobil din lateral pe un drum pe care conducătorul urmează să îl traverseze, acesta este avertizat cu semnale optice şi acustice, iar virarea este împiedicată prin intermediul funcţiei de frânare.
Avertismentul de intersecţie, disponibil tot standard, include şi funcţie de frânare (nu este încă disponibil în România). Acest lucru minimizează riscul unei coliziuni cu traficul transversal la intrarea într-o zonă de intersecţie cu vizibilitate redusă.
La BMW iX, asistentul de evitare cu schimbarea benzii face parte din echiparea standard. Contribuie la evitarea coliziunilor cu automobile sau chiar pietoni care apar brusc. De îndată ce este recunoscută o manevră de evitare corespunzătoare, sistemul sprijină conducătorul cu o intervenţie de direcţie pentru a se îndrepta spre o bandă adiacentă liberă.
Speed Limit Info, cu recunoaşterea indicatoarelor rutiere – inclusiv afişarea interdicţiei de depăşire -, este o altă facilitate disponibilă standard. Cu ajutorul tempomatului se poate defini o viteză maximă aleasă de conducător pentru a evita depăşirea involuntară a limitei de viteză. Funcţia de asistare a limitei de viteză permite ca o limită de viteză detectată de camera frontală să fie adoptată ca viteză dorită prin simpla apăsare a unui buton sau în mod automat atunci când se conduce cu tempomatul activat. Tot disponibilă standard este şi avertizarea de părăsire a benzii, care înregistrează marcajele de bandă şi foloseşte o vibraţie a volanului pentru a avertiza conducătorul cu privire la riscul abaterii neintenţionate de la curs. În plus, sistemul sprijină acum conducătorul cu un impuls de direcţie activ pentru a ghida automobilul înapoi pe banda corectă.
Tot standard: Driving Assistant îmbunătăţit
Funcţiile combinate în cea mai recentă versiune a Driving Assitant asigură standard şi o creştere notabilă a siguranţei la BMW iX. Avertizarea la schimbarea benzii reduce riscul de coliziune în cazul unei virări în banda secundară anunţată prin activarea semnalizatorului. Printr-un semnal optic în oglinda exterioară şi o vibraţie a volanului, sistemul atrage atenţia conducătorului asupra unui automobil aflat în unghi mort pe banda laterală sau care se apropie din spate. La viteze de cel puţin 70 km/h, sistemul sprijină conducătorul şi cu un impuls de direcţie activ pentru a readuce BMW iX pe banda sa originală. La BMW iX, avertismentul pentru schimbarea benzii este completat în premieră de o funcţie de asistare la viraje. La o viteză de până la 20 km/h, sistemul avertizează şi asupra unui risc de coliziune care ar putea rezulta dintr-o manevră de virare anunţată prin activarea indicatorului.
Driving Assistante include şi avertizarea de coliziune din spate şi avertizarea de trafic transversal din spate, care utilizează senzorii radar de pe lateral şi reduce riscul de coliziune la marşarier, de exemplu în situaţii de vizibilitate redusă, cu notificări de avertizare şi intervenţie de frânare.
O altă inovaţie este funcţia de avertizare la deschiderea uşii. Dacă un automobil sau un biciclist se apropie rapid de BMW iX şi există riscul de coliziune pe una dintre cele două părţi ale automobilului, semnalele vizuale şi acustice sunt activate. Conducătorul sau pasagerul din faţă este avertizat de pericol prin LEDurile intermitente ale oglinzii sau lumina ambientală. În plus, se emite un avertisment acustic şi deschiderea uşilor BMW iX pe partea respectivă a automobilului este întârziată. Acest mecanism de întârziere este activat pentru toate cele patru uşi, inclusiv în spate.
Driving Assistant Professional cu asistent de control al direcţiei şi al benzii optimizat
Componentele centrale ale Driving Assistant Professional – disponibil opţional – sunt tempomatul activ cu control al distanţei şi asistentul de control al direcţiei şi al benzii, care sunt proiectate în mod constant pentru eficienţa energetică în modul de conducere Efficient. Aceasta suplimentează tempomatul cu funcţia de frânare disponibil standard, cu respectarea automată a distanţei de siguranţă care poate fi selectată în trei paşi. Tempomatul automat cu control al distanţei frânează BMW iX până la oprire, dacă este necesar. În plus, setarea distanţei faţă de traficul din faţă a fost extinsă şi îmbunătăţită. Odată cu noua funcţie, butoanele de distanţă de pe volan au fost eliminate. Sistemul adaptează distanţa la situaţia de condus pe baza nivelului de distanţă selectat. În cazul blocajelor de trafic sau al traficului lent, automobilul porneşte din nou automat imediat ce situaţia o permite, atunci când conducătorul priveşte înainte.
Cea mai recentă versiune a asistentului de control al direcţiei şi al benzii de rulare, prezentată pentru prima dată pe BMW iX, poate fi utilizată în situaţii de trafic mult mai extinse decât înainte. Pentru funcţionalitatea sa complexă, sistemul ia în considerare datele furnizate de camerele frontale şi laterale, precum şi de senzorii radar orientaţi spre înainte, înapoi şi pe latrale. Asistentul de control al direcţiei şi al benzii este disponibil la viteze de până la 200 km/h. Se bazează pe marcajele de bandă şi pe automobilele care circulă înainte pentru a sprijini conducătorul în mod cooperant, făcând corecţii de direcţie repetate pentru menţinerea cursului pe banda recunoscută. Sistemul oferă un ajutor eficient şi în situaţiile de trafic aglomerat.
Un buton separat plasat pe partea stângă în spatele volanului este disponibil pentru o operare convenabilă a sistemelor. Cu acesta, tempomatul automat, precum şi asistentul de control al direcţiei şi al benzii pot fi activate prin simpla apăsare a unui buton. Conducătorul primeşte o imagine de ansamblu a sistemelor activate şi a funcţionalităţii acestora prin intermediul Assisted View din panoul de bord. Zona din mijloc a afişajului cockpitului este rezervată pentru o reprezentare tridimensională a automobilului şi a împrejurimilor sale. Automobilele şi camioanele, precum şi motocicletele sau bicicliştii detectaţi de senzori de cameră şi radar sunt afişate cu reprezentarea benzii de deplasare şi benzilor adiancete. Automobilele care se deplasează la o distanţă critică sunt evidenţiate. Simbolurile grafice indică manevrele de condus care pot fi efectuate în situaţia respectivă cu ajutorul sistemelor de asistare. În acest fel, Assisted View oferă conducătorului un mod convenabil de a vedea imediat şi în orice moment starea sistemelor de asistare a condusului şi opţiunile asociate.
Gama de funcţii a Driving Assistant Professional include şi sistemul de avertizare la părăsirea benzii cu protecţie activă împotriva coliziunilor laterale prin intermediul corecţiei direcţiei, dar şi asistentul pentru banda de urgenţă disponibil în anumite ţări europene. Avertismentul de sens unic şi contrasens, precum şi avertismentul de trafic transversal din faţă contribuie la protecţia activă împotriva coliziunilor. Ultimele două sisteme nu sunt disponibile în România.
Sprijin la parcare şi manevrare: Parking Assistant şi cameră de marşarier standard, Parking Assistant Plus opţional
Conducătorul BMW iX primeşte, de asemenea, un sprijin eficient la parcare şi la manevră. Gama de funcţii a dotării standard Park Distance Control (PDC) cu senzori în faţă şi în spate include semnale vizuale şi acustice, precum şi intervenţie de frânare automată pentru a evita coliziunile cu obstacolele aflate în lateralul şi în spatele automobilului. Echiparea standard include şi Parking Assistant, care sprijină conducătorul în selectarea şi utilizarea locurilor de parcare care sunt dispuse în paralel cu drumul sau perpendicular pe acesta. Locurile libere adecvate sunt detectate cu ajutorul senzorilor cu ultrasunete în timp ce se trece pe lângă ele. O nouă facilitate este posibilitatea de parcare perpendiculare cu faţa sau cu spatele. În cea mai recentă versiune a sa, sistemul poate fi utilizat atât pentru parcare, cât şi ieşirea din spaţiul de parcare. Parking Assistant nu numai că îşi asumă sarcinile de direcţie, ci şi manevrele de acceleraţie şi frânare, precum şi schimbările de viteză necesare la manevrare, totul complet automat, fiind necesară numai superivzarea conducătorului auto pentru a interveni în situaţii excepţionale.
O cameră de marşarier, care include Panorama View, şi asistentul de marşarier sunt incluse şi ele în echiparea standard a BMW iX. Asistentul de marşarier permite efectuarea revenirii automate şi, prin urmare, deosebit de confortabile în spaţii înguste precum parcări sau intrări în curte. Pentru a face acest lucru, salvează mişcările de direcţie pe ultima distanţă parcursă înainte şi la o viteză maximă de 36 km/h. Apoi, sistemul poate manevra automobilul în sens invers pentru o distanţă de până la 50 de metri pe trasa parcursă anterior înainte. Conducătorul trebuie să se concentreze doar pe apăsarea pedalelor de acceleraţie şi de frână şi asupra monitorizării împrejurimilor. Viteza atinsă în timpul revenirii automate poate fi de până la 9 km/h. Sistemul funcţionează doar pe baza traseului salvat mergând înainte şi nu face ajustări dinamice în momentul în care apar modificări de traseu sau obstacole noi.
Parking Assistant Plus, cu Remote 3D View 3D, BMW Drive Recorder şi Remote Theft Recorder
Funcţiile incluse în dotarea opţională Parking Assistant Plus asigură o imagine de ansamblu perfectă în diferite situaţii. Cu ajutorul asistenţei, parcării şi vederi panoramice, inclusiv 3D View, o imagine de 360 de grade a automobilului şi a împrejurimilor sale este afişată pe displayul central din diferite perspective. În plus, conducătorul poate utiliza funcţia Remote 3D View pentru a transmite o imagine tridimensională a automobilului său şi a împrejurimilor acestuia direct către smartphone-ul său.
BMW Drive Recorder, care este inclus şi în Parking Assistant Plus, foloseşte camerele sistemelor de asistare a condusului şi înregistrează imagini video în jurul automobilului pentru a le salva şi a le reda apoi pe displayul central atunci când automobilul este staţionat sau pentru a le exporta prin interfaţa USB. În acest fel, conducătorul poate, de exemplu, să facă înregistrări video ale unui peisaj foarte spectaculos de pe drum sau în timpul manevrelor de condus care merită revăzute – care apoi pot fi transferate pe mediul său de stocare USB conectat şi partajate. În cazul unei coliziuni, scenele sunt salvate automat imediat înainte şi după impact.
Remote Theft Recorder este disponibil pentru prima dată odată cu BMW iX şi, atunci când este declanşat, activează şi camera de interior, care este tot o noutate. În cazul în care automobilul este furat, acest sistem trimite un mesaj către smartphone-ul clientului. Apoi se pot apela şi salva înregistrările de pe camera de interior, precum şi videoclipurile înregistrate de camerele din faţă, spate şi de pe oglinzile laterale ale BMW iX.
O nouă aplicaţie va fi disponibilă în automobil pentru lansarea pe piaţă a BMW iX în SUA, care suplimentează sistemele de asistare a condusului. Aplicaţia denumită “Suprafaţă rutieră neuniformă” îl avertizează pe conducător asupra unor denivelări potenţial periculoase pe drum, cum ar fi limitatoare de viteză, gropi şi drumuri accidentate. Informaţiile pot fi afişate fie pe monitorul de informaţii, fie în Head-Up Display. Datele necesare privind starea drumului au fost colectate anterior de la flota de automobile BMW conectate şi consolidate şi procesate în BMW Cloud. Acest lucru asigură că aplicaţia oferă cele mai recente informaţii despre condiţiile de drum şi poate oferi avertismente eficiente în consecinţă.
Design exterior.
Semnalele clare pentru începutul
unei noi ere a plăcerii de a conduce.
BMW iX este construit ca un Sports Activity Vehicle SAV modern, cu un nou limbaj de design, minimalist, cu suprafeţe simplificate. Designul impunător al exteriorului este modelat de un număr mic de linii precise şi conferă automobilului un aspect puternic, robust şi clar definit. Noul limbaj se concentrează pe funcţionalitatea BMW iX ca un automobil fără emisii locale şi oferă spaţiu pentru o mobilitate confortabilă în viaţa de zi cu zi şi în timpul călătoriilor.
Proporţii de SAV musculos, design redus al suprafeţelor
Dimensiunile exterioare ale BMW iX sunt 4.953 milimetri în lungime, 1.967 milimetri în lăţime şi 1.695 milimetri în înălţime. Acesta combină funcţionalitatea BMW X5 cu prezenţa dinamică a BMW X6 şi aspectul expresiv al BMW X7. Automobilul reinterpretează proporţiile puternice ale unui SAV BMW mare. Ca lungime şi lăţime, BMW iX este comparabil cu BMW X5, datorită liniei cursive a acoperişului, înălţimea sa este aproape aceeaşi cu cea a BMW X6, în timp ce dimensiunile roţilor amintesc de BMW X7. Un ampatament care măsoară exact 3.000 de milimetri şi ecartamentele largi atât pe puntea faţă, cât şi pe cea spate oferă platforma ideală pentru reglarea şasiului care îmbină confortul luxos pe distanţe lungi şi caracteristicile sportive în viraje. Limbajul de design independent al automobilului optimizează şi eficienţa aerodinamică, care are un efect pozitiv asupra autonomiei.
Aspectul puternic al BMW iX este subliniat şi de designul redus al suprafeţelor sale. Utilizarea minimalistă a liniilor de caracter şi suprafeţele generoase modelate inspiră precizie şi siguranţă. Liniile precise, structura clară şi contururile aproape dreptunghiulare din zona pasajelor roţilor creează impresia unei caroserii impunătoare. Designul minimalist îndreaptă privirea spre detalii construite cu precizie, care accentuează caracterul sofisticat, identitatea mărcii şi aerodinamica optimizată care definesc BMW iX.
Partea frontală: grila verticală expresivă serveşte drept panou de tehologie
Designul părţii frontale a BMW iX îi conferă o prezenţă marcantă. Grafica BMW caracteristică – o combinaţie între grila BMW distinctă şi farurile duble la fel de familiare – a fost interpretată într-un stil futurist. În centrul părţii frontale se află grila proeminentă, accentuată vertical, a cărei suprafaţă are o structură piramidală tridimensională.
Deoarece sistemul de propulsie electric al BMW iX necesită doar o cantitate mică de aer de răcire, grila este complet închisă. Rolul său a fost adaptat în mod corespunzător ca o platformă digitală. Tehnologia video, funcţiile radar şi alţi senzori sunt integrate perfect în grila din spatele unei suprafeţe transparente. Elementele de încălzire şi sistemul de curăţare pentru senzori sunt încorporate şi ele în grila frontală.
Faruri LED cu funcţie matrix şi BMW Laserlight
BMW iX dispune de cele mai subţiri faruri care au fost disponibile vreodată pe un model de serie al mării. Acestea oferă o abordare proaspătă şi minimalistă a imaginii “four-eyed” familiare a BMW. Luminile de zi au un design nou, ca benzi bidimensionale de-a lungul marginii superioare a farurilor – şi se încadrează în limbajul de design marcant al exteriorului. Acest lucru oferă farurilor un aspect total nou în lumina zilei şi accentuează prezenţa sigură a părţii frontale. Benzile luminoase de zi includ funcţia de semnalizare.
BMW iX este echipat standard cu faruri LED integrale. Corpurile de iluminat întunecate, care sunt aşezate mult în spate în secţiunile interioare ale farurilor şi, prin urmare, devin vizibile numai la pornire, generează atât faza scurtă, cât şi faza lungă.
Cea mai recentă generaţie BMW Laserlight este disponibilă opţional. Pentru aceasta sunt combinate farurile LED adaptive cu funcţie matrix şi un nou tip de modul Laserlight, cu două soluţii de fază lungă, una acţionată manual sau în modul selective beam, alta automat. Funcţia matrix a fazei lungi BMW Selective Beam măreşte raza de acţiune şi, în acelaşi timp, evită orbirea altor utilizatori ai drumului.
Capota BMW iX, cu sculptura sa tridimensională pronunţată, se extinde până la faruri şi la grila BMW. Toate liniile capotei converg dinamic pe grila BMW şi logoul de deasupra acesteia. Logoul are o componentă funcţională, care serveşte ca buşon de umplere pentru lichidul de spălare a parbrizului şi lunetei. Se deschide şi se închide printr-o apăsare uşoară. Capota nu are un mecanism de deschidere pentru utilizare de către client. Tehnologia sistemului de propulsie şi electronica de putere de sub suprafaţă pot fi accesate numai de către tehnicienii din service.
Vedere din lateral: structurare clară a suprafeţei, linii precise
Când BMW iX este privit din lateral, limbajul său de design redus accentuează stilul modern şi foarte distinctiv al modelului SAV full electric. Sculptura minimalistă a suprafeţelor creează o caroserie atletică, al cărei aspect simplu este evidenţiat de numărul mic de linii definite cu precizie. Contururile aproape dreptunghiulare ale pasajelor roţilor faţă şi spate reprezintă un element de design exterior ce atrage privirile. Acestea adoptă una dintre caracteristicile originale de design ale familiei BMW X şi subliniază atitudinea puternică a automobilului.
Un element de design exterior distinctiv al modelelor BMW i în grafica geamurilor laterale şi tranziţia spre partea spate apare aici în formă actualizată. Conicitatea graficii geamurilor spre spate şi montantul C înclinat în faţă subliniază liniile dinamice ale siluetei automobilului. “Fluxul cursiv” al liniilor convergente imită fluxul de aer de-a lungul flancurilor maşinii. La BMW iX, această grafică distinctivă ia forma unei suprafeţe negre care realizează conexiunea între geamurile laterale spate şi lunetă şi poartă inscripţia de model, un detaliu care evocă soluţii folosite pe primele modele ale mărcii BMW i, BMW i3 şi BMW i8.
Uşi cu mânere integrate la nivelul suprafeţelor şi ferestre fără ramă
Designul uşilor sporeşte impresia unei caroserii musculoase. Un număr mic de linii de caracter definesc suprafeţe clare, mărind dimensiunea lor vizuală. Mânerele uşilor sunt încastrate la suprafaţa portierei şi sunt finisate într-o culoare contrastantă. Deschiderile electrice ale uşilor, care sunt acţionate prin simpla apăsare a unui buton, şi funcţia opţională Soft Close permit accesul uşor. Iluminarea indirectă a adânciturilor mânerelor le oferă un fundal elegant. Datorită ultimei generaţii a sistemului Comfort Access opţional, uşile se blochează sau se deblochează automat pe măsură ce proprietarul se apropie sau se îndepărtează de automobil. Semnalul necesar este trimis maşinii folosind telecomanda radio sau BMW Digital Key (prin smartphone-ul clientului).
Uşile cu geamuri fără rame îşi fac debutul într-un SAV BMW de clasă mare. Folosită anterior doar la coupé-urile BMW, această construcţie subliniază caracterul sportiv al BMW iX şi aduce un aspect fluid pentru grafica geamurilor laterale ca ansamblu. Finisajul negru lucios pentru montanţii B oferă un contrast atractiv faţă de culoarea caroseriei. Trei straturi de etanşare în jurul uşilor oferă un confort acustic excelent.
Oglinzi exterioare optimizate aerodinamic, contururi negre ale caroseriei
Designul inovator al oglinzilor exterioare de la BMW iX ajută la reducerea zgomotului vântului şi la optimizarea aerodinamicii şi a vizibilităţii generale. Bazele supersubţiri ale oglinzilor se ataşează la marginea inferioară a conturului geamului lateral, eliminând necesitatea triunghiului clasic al oglinzii în faţa geamurilor laterale. Capacele oglinzilor sunt vopsite în culoarea caroseriei şi marcate în partea lor inferioară de baza oglinzii în negru lucios, creând un contrast coloristic atractiv. Geometria subţire a oglinzilor şi aripioarele aerodinamice poziţionate cu precizie îmbunătăţesc confortul acustic. Semnalizatoarele, care au o lăţime de aproximativ doi milimetri şi sunt integrate în oglinzile exterioare în spatele capacelor de sticlă, produc o lumină puternică în ciuda dimensiunilor reduse.
Printre caracteristicile de design familiare de la modelele BMW X clasice se află conturul negru de la marginea inferioară a caroseriei. La BMW iX, acesta se extinde mult şi formează o bandă în jurul întregului automobil, de la spoilerul faţă de-a lungul liniei laterale, până în spate. Priza de încărcare este amplasată acolo unde ar fi buşonul de umplere cu combustibil la modelele BMW cu propulsie convenţională – adică în spatele unei clapete pe pasajul roţii din spate dreapta.
Partea spate: modernă, minimalistă, atrăgătoare
Caracterul BMW iX se reflectă şi în designul părţii spate. Designul modern şi minimalist al suprafeţelor de dimensiuni generoase generează un aspect expresiv care accentuează în mod deosebit atitudinea puternica şi lăţimea BMW iX. Limbajul de design minimalist, cu un număr mic de articulaţii şi linii de caracter, emană o aură de claritate şi rafinament. Aerodinamica BMW iX este îmbunătăţită şi mai mult de curgerea aerului peste plafon până la marginea acestuia, dar şi de difuzorul atent definit aerodinamic.
Hayonul nu are articulaţii de separare şi se extinde pe tot spatele, prezentând suprafaţa expresivă cu un efect spectaculos. Camera de marşarier este integrată discret în inelul negru al logo-ului BMW mare poziţionat în centrul hayonului. Obiectivul camerei este curăţat automat de un sistem de pulverizare cu apă care se extinde la nevoie din spatele suprafeţei logo-ului.
Stopuri extrem de subţiri, cu design atractiv
Stopurile dintr-o singură piesă sunt dispuse cu grijă în hayon şi se prelungesc mult în flancuri. Asemenea farurilor, stopurile au un design mai subţire ca cele întâlnite pe orice automobil BMW Group produs în serie din istorie. Toate funcţiile de lumină utilizează tehnologia LED. Corpurile de iluminat sunt integrate direct în corpurile tridimensionale ale capacului lentilei, creând o imagine spectaculoasă. Forma L familiară de la alte modele BMW este prezentată într-o interpretare modernă în interiorul benzii de lumină unice care conţine atât stopurile, cât şi luminile de frână şi cuprinde şi semnalizatoarele orizontale, care devin vizibile doar atunci când sunt active.
Luminile de marşarier şi luminile de ceaţă spate sunt amplasate împreună cu reflectorul într-o bandă extrem de subţire în difuzorul spate. Grupurile optice secundare poziţionate la limitele exterioare ale automobilului, dincolo de deschiderea hayonului, includ semnalizatoarele, stopurile şi luminile de frână, asigurându-se că semnalele luminoase relevante sunt vizibile şi atunci când hayonul este deschis.
Shy tech pentru exterior: tehnologie integrată subtil
Pe lângă panoul de informaţii din grila BMW, BMW iX are şi o serie de alte camere şi senzori poziţionate în mod discret – toate utilizate de sistemele de asistare a condusului pentru a uşura misiunea conducătorului în situaţii monotone sau neclare pe drum – care susţin principiul “shy tech”. De exemplu, senzorii de măsurare a distanţei sunt integraţi discret în marginea neagră a caroseriei din partea frontală şi spate a automobilului.
Mânerele uşilor integrate la nivelul suprafeţelor şi camera de marşarier cu sistem de curăţare integrat în logo-ul BMW de pe hayon sunt alte exemple de folosire a shy tech. Principiul de bază este că tehnologia rămâne în fundal şi devine evidentă doar pe măsură ce funcţiile relevante sunt puse în acţiune.
Accente caracteristice în BMW i Blue
BMW iX de bază are numeroase accente de design care prezintă nuanţa albastră specifică BMW i. Acestea includ accente albastre ale barei care scot în evindeţă designul aerodinamic. O bandă de accent albastră în pragurile laterale face referire la prezenţa bateriei de înaltă tensiune, poziţionată jos, în podeaua BMW iX. Indiferent de motor şi echipament, logo-urile BMW de pe capotă şi hayon au un chenar în BMW i Blue.
În secţiunea inferioară a difuzorului, două elemente decorative albastre, poziţionate la limitele exterioare, se evidenţiază faţă de suprafeţele negre standard. Ele încadrează grupurile optice separate şi elementul difuzor şi definesc vizual atât atributele aerodinamice excelente ale BMW iX, cât şi sistemul său de propulsie electric. Acolo unde ţevile de eşapament ale modelelor cu propulsie convenţională s-ar extinde în mod normal spre spate, aceste accente evocă o mobilitate durabilă.
Individualitate expresivă: pachet Sport şi BMW Individual Exterior Line Titanium Bronze
BMW iX va fi oferit opţional cu un pachet Sport. Acesta conferă modelului SAV electric o aură de mare putere. Aspectul clasic al părţii frontale, cu cele trei prize de aer foarte mari, a fost regândit. “Scuturile” triunghiulare mari la limitele exterioare ale spoilerului faţă ghidează aerul care trece spre Air Curtains, optimizând fluxul de aer în jurul şi prin caroseria automobilului.
Design interior şi echipamente.
Mai mult spaţiu şi personalizare.
Ambianţa interioară a BMW iX se caracterizează prin reţeaua de monitoare complet digitale a ecranului central curbat BMW, cea mai recentă generaţie a sistemului de operare iDrive, o arhitectură inovatoare pentru cockpit şi consola centrală cu volan hexagonal şi o reducere cu 50% a numărului de butoane şi comutatoare. La acestea se adaugă materialele durabile şi noi principii de design, precum Shy Tech. Designul progresiv al interiorului contribuie semnificativ la noua experienţă de condus. Caracterul premium luxos al BMW iX se reflectă şi în opţiunile extinse şi variate de personalizare. Cu echipamente opţionale sofisticate, inclusiv BMW Head-Up Display, sistem de sonorizare Bowers & Wilkins Diamond Surround şi acoperişul panoramic din sticlă cu umbrire electrocromatică, îmbunătăţesc atât confortul, cât şi funcţionalitatea în traficul cotidian, dar şi în călătoriile lungi. Opţiunile de înaltă calitate şi alegerea a trei universuri interioare oferă clienţilor şi libertate atunci când configurează BMW iX pentru a-l adapta la stilul personal.
“Am proiectat BMW iX din interior spre exterior. În acest proces, am avut o grijă deosebită pentru a crea un design interior modern, cald şi minimalist, cu un sentiment deosebit de spaţiu”, declară Domagoj Dukec, directorul BMW Design.
Un spaţiu foarte generos, o selecţie de materiale de înaltă calitate, scaune nou dezvoltate şi extinderea extraordinară a acoperişului panoramic din sticlă se combină pentru a învălui cele cinci locuri din interiorul BMW iX într-o ambianţă de lux specifică unui lounge. Noua arhitectură a habitaclului BMW iX stă la baza unei funcţionalităţi perfect clare şi directe, care este dezvoltată în jurul nevoilor şi emoţiilor conducătorului şi ale pasagerilor. Conceptul de transmisie înseamnă că nu există tunel central, ceea ce contribuie la un habitaclu spaţios asigurând în acelaşi timp spaţiu suplimentar pentru picioare în faţă şi în spate, spaţiu suficient pentru depozitare şi o consolă centrală concepută să arate ca o piesă de mobilier de înaltă calitate.
Accentul este pus pe oameni, tehnologia inteligentă în fundal
Tehnologia de la bordul BMW iX este implementată inteligent, manifestându-se doar atunci când este de fapt necesară. Acest lucru o face intuitiv de utilizat, mai degrabă decât să pară prea complexă. Designul interior transmite un sentiment de siguranţă şi familiaritate şi generează un nou tip de legătură între pasageri şi automobil.
Afişajele şi comenzile sunt reduse până la esenţial, consolidând suplimentar impresia unui habitaclu simplu care oferă un loc de relaxare. Abordarea shy tech pentru interior poate fi văzută într-o serie de caracteristici, inclusiv difuzoare integrate discret, guri de aerisire sculptate elegant, suprafeţe încălzite şi încastrarea discretă a proiectorului BMW Head-Up Display în panoul de instrumente, astfel încât devine aproape invizibil. Volanul cu formă hexagonală, un comutator oscilant pentru selectarea modului de funcţionare a sistemului de regenerare şi a treptei de marşarier, ecranul central curbat BMW – care face parte din noua generaţie a sistemului de operare BMW – toate sunt elemente distinctive care definesc o abordare futuristă.
Suprafeţe clar structurate pentru un sentiment generos de spaţiu
O ambianţă de lux modern dă tonul atât pentru compartimentul din faţă, cât şi cel din spate ale interiorului BMW iX. Limbajul de design minimalist şi suprafeţele clar structurate conferă habitaclului o senzaţie excepţională de spaţiu. Modelul panourilor uşilor prezintă o divizare diagonală distinctă, folosind diferite culori şi materiale. Mânerele uşilor au fost integrate elegant în banda diagonală de accent care găzduieşte şi butonul pentru activarea funcţiei de deschidere electrică a uşii. Butoanele pentru reglarea poziţiei scaunului sunt situate în partea superioară a uşilor, unde sunt aranjate ergonomic sub forma unui scaun. Cotiera de pe partea pasagerului încorporează şi un compartiment pentru telefonul mobil. Totodată, difuzoarele medii ale sistemului audio, încorporate sub tapiţeria din panourile uşilor, sunt ascunse vederii, dar au un impact audio deosebit asupra plăcerii călătoriei.
Sunt disponibile trei variante de design interior
Există trei variante de design dintre care poţi alege pentru designul individual al interiorului, fiecare dintre acestea incluzând materiale şi culori specifice pentru suprafeţele scaunelor, panourile uşilor din cotiera consolelor centrale şi partea superioară a tabloului de bord. În acest fel există universuri unice de design şi culoare, fiecare cu caracteristicile sale. Linia standard Atelier include suprafeţe în pielea artificială Sensatec, care au un model atractiv de cusătură cu zone perforate şi sunt disponibile în culorile negru, Oyster şi Mocha. Dacă este specificată decoraţiunea Loft opţională, suprafeţele scaunelor sunt decorate cu un model diagonal de materiale şi culori care combină textilele de înaltă calitate şi ţesături din microfibre. Stilul asimetric şi matlasarea compusă din secţiuni triunghiulare, pătrate şi pentagonale conferă scaunelor un aspect modern. Cusăturile contrastante pe suprafeţele scaunului adaugă o notă deosebită. Tabloul de bord imprimat într-un gradient este o noutate absolută în sectorul auto.
Această abordare ste disponibilă şi varianta de echipare Suite, care include suprafeţe cu finisaj exclusiv din piele naturală şi culorile Castanea şi Amido. Suprafaţa din piele utilizată pentru scaune şi tabloul de bord este tratată cu un extract natural de frunze de măslin, evitând astfel orice reziduu de producţie care dăunează mediului şi asigurând în acelaşi timp un material din piele cu un aspect de înaltă de calitate, natural. Acest proces deosebit de blând, dovedit de-a lungul anilor în tratarea suprafeţelor din piele la BMW i3, conferă acum interiorului BMW iX un aspect natural de înaltă calitate. Abordarea orientată spre dezvoltare durabilă aplicată la selectarea materiilor prime şi a metodelor de producţie a dus şi la utilizarea lemnului certificat FSC şi la o proporţie ridicată de materiale plastice reciclate pentru suprafeţele panourilor uşilor, scaunelor, consolei centrale şi panourilor de podea, precum şi pentru covoraşe.
Scaune nou dezvoltate, cu tetiere integrate
Scaunele nou dezvoltate pentru conducător şi pasagerul din faţă au tetiere integrate pentru un aspect sportiv. În premieră la un model BMW Group există opţiunea de a integra difuzoarele în structura scaunului. Sursele de sunet poziţionate sub suprafaţă în tetieră şi în zonele lombare îmbogăţesc şi mai mult experienţa acustică din interiorul BMW iX şi sunt un alt exemplu de folosire a shy tech. Pe lângă reglarea complexă electrică multidirecţională a scaunelor, există şi opţiunile de încălzire a, ventilaţie şi masaj. Curelele centurii de siguranţă sunt disponibile în varianta neagră sau BMW i Blue.
Ambianţă în stil lounge în compartimentul din spate
Bancheta a fost concepută pentru trei pasageri. Cele două locuri laterale au tetiere integrate, care pot fi echipate şi cu difuzoare integrate. Tetiera locului central poate fi rabatată pentru a îmbunătăţi vizibilitatea în spate. Lipsa unui tunel central înseamnă că toată lumea din al doilea rând se bucură de un spaţiu extrem de generos pentru picioare. Sentimentul de spaţiu deschis pe care acesta îl creează este combinat cu bancheta largă, care se extinde în zonele uşilor, pentru a consolida senzaţia de lounge şi pentru a spori confortul pasagerilor. Un sistem Travel & Comfort integrat în scaunele din faţă poate fi utilizat de pasagerii din spate pentru a ataşa umeraşe de haine sau pentru a susţine tabletele. O pereche de porturi USB-C se regăseşte şi în fiecare dintre tetierele din faţă.
Opţional, scaunele din spate pot fi comandate şi cu funcţie de încălzire. Această funcţie face parte din pachetul opţional de confort termic, care include şi încălzirea suprafeţei în zona panoului de bord, a torpedoului, a panourilor uşilor, a cotierei centrale şi a volanului. Ele contribuie la o încălzire eficientă a interiorului. Încălzirea suprafeţei, distribuită pe mai multe zone ale automobilului, are un efect mult mai rapid asupra percepţiei temperaturii din interior decât furnizarea convenţională de aer cald. Contactul direct cu suprafeţele încălzite asigură faptul că se asigură în timp scurt un nivel de confort termic pentru ocupanţii BMW iX.
Spătarul banchetei este divizat în raport 40:20:40, ceea ce permite extinderea portbagajului, după cum este necesar, prin rabatarea secţiunilor individuale. Când se utilizează toate scaunele, volumul de depozitare este de 500 de litri, cu o capacitate maximă de până la 1.750 de litri, care poate fi utilizat confortabil datorită pragului de încărcare adânc şi deschiderii largi. Ca opţiune pentru BMW iX este disponibilă şi un cârlig de tractare, retractabil electric. Sarcina maximă admisă a remorcii este de 2.500 de kilograme.
Panou de instrumente subţire, ecran central curbat BMW
La aspectul modern şi spaţios al interiorului BMW iX contribuie şi panoul de instrumente subţire. Standard este acoperit cu Sensatec, varianta opţională fiind cu ţesătură din microfibre sau piele naturală argăsită cu extracte de frunze de măslin. În specificaţia Loft Stone Grey, gradarea precisă a culorii de la zone deschise la întunecate întăreşte impresia unui design extrem de uşor.
Geometria tabloului de bord se ridică spre faţă, transformându-l în scena perfectă pentru gruparea futuristă, complet digitală a ecranelor de la BMW iX. Ecranul central curbat BMW stă pe o structură de susţinere care este ascunsă vederii pasagerilor, astfel încât pare că pluteşte liber în cockpit. Are o carcasă de magneziu şi o suprafaţă de sticlă dintr-o singură bucată, fără ramă. Tehnologia de afişare de înaltă calitate, care utilizează sticlă antireflex, face posibilă şi renunţarea la habitaclul obişnuit pentru a proteja citirile de lumina soarelui, oferind zonei cockpitului un aspect remarcabil de ordonat şi aerisit.
“BMW iX este primul model al BMW Group care dispune de impresionantul ecran curbat central de înaltă rezoluţie, care este mult mai mare şi mai clar decât afişajele din modelele noastre actuale”, declară Frank Weber, membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG, responsabil pentru dezvoltare. “Prin urmare, interiorul BMW iX arată calea de urmat pentru proiectarea cockpitului viitoarelor modele BMW.”
Afişajul curbat dintr-o singură piesă, care serveşte ca element central de control, reinterpretează într-o formă vizionară designul tradiţional centrat pe conducător al cockpiturilor BMW. Aceasta a presupus reunirea afişajului de bord de 12,3 ţoli (31,24 cm) şi a displayului central cu diagonala ecranului de 14,9 ţoli (37,87 cm) pentru a forma o singură unitate înclinată spre conducător. Ansamblul de afişaj interconectat, orientat către cel de la volan, optimizează modul în care sunt afişate informaţiile, iar controlul tactil intuitiv al afişajului este şi mai simplu de utilizat. În acelaşi timp, secţiunea displayului central încă poate fi văzută clar şi utilizată uşor de către pasagerul din faţă.
Ecranul central curbat al BMW iX face echipă cu noua generaţie de sistem de operare BMW pentru a oferi o experienţă grafică total nouă. Panoul de instrumente oferă opţiuni de afişare noi, complet personalizabile, care oferă conducătorului informaţii precise adaptate situaţiei în cauză. Funcţionarea extrem de intuitivă, prin utilizarea controlul vocal sau tactil, permite conducătorului să interacţioneze uşor şi sigur cu funcţii inteligente suplimentare de la bordul BMW iX.
Panou de control cu design nou pe consola centrală
Poziţia şi tehnologia ecranului central curbat au fost optimizate pentru a facilita utilizarea intensivă şi intuitivă a funcţionalităţii ecranului tactil. În acelaşi timp, toate elementele din meniul iDrive pot fi selectate şi activate şi cu ajutorul controlerului de pe consola centrală a BMW iX. Formează elementul principal de comandă de pe consola centrală, a cărei schemă de culori şi selecţie a materialelor creează aspectul unei piese de mobilier clasice între scaunele faţă confortabile.
Controlerul este înconjurat de un panou de control elegant, cu un cadru negru lucios, o suprafaţă cu efect de sticlă şi butoane albe cu iluminare de fundal. Restul designului panoului de control este un alt exemplu clar al principiilor shy tech şi reducerii la esenţial. În locul butoanelor convenţionale, pentru a selecta meniurile iDrive, modurile de condus şi alte funcţii se foloseşte o suprafaţă de control cu input haptic activ. Controlerul Touch, proiectat într-un finisaj cu efect de sticlă, este înconjurat de o ramă vopsită în Gold Bronze. Un buton cilindric rotativ permite reglarea convenabilă a volumului sistemului audio. Butonul Start/Stop este iluminat în nuanţa BMW i Blue specifică, ceea ce semnalizează prezenţa unui sistem de propulsie full electric. Amplasat între butonul Start/Stop şi butonul pentru frâna de parcare electromecanică este un comutator oscilant nou care ia locul manetei obişnuite a selectorului de viteze.
Controlerul, comutatorul oscilant pentru selectarea treptelor de viteză, butonul cilindric audio şi butoanele de reglare a scaunului pot fi comandate opţional şi într-un finisaj de cristal lustruit. Specificaţia Clear & Bold include suplimentar o suprafaţă a panoului de control din lemn certificat FSC. Finisajul de nuc poros încorporează din nou butoane iluminate în fundal.
Spaţiul câştigat din absenţa tunelului central este utilizat şi pentru a crea soluţii suplimentare de depozitare în zona consolei centrale. Drept urmare, nivelul inferior al consolei centrale găzduieşte două suporturi pentru pahare, un sertar cu încărcare wireless pentru smartphone, o priză de 12V şi două porturi USB-C.
Cotiera consolei centrale – care este disponibilă opţional într-o versiune încălzită – funcţionează ca un capac fluture care se deschide pentru a dezvălui un compartiment spaţios şi iluminat. Consola se termină în gurile de aerisire ale compartimentului din spate cu un contur negru lucios. În funcţie de echipamentul opţional comandat, aici se găsesc şi seturi de butoane pentru încălzirea scaunelor spate sau controlul independent al climatizării din spate.
Premieră la BMW iX: volanul hexagonal
BMW iX este primul model al BMW Group care este echipat cu un volan hexagonal. Geometria sa poligonală îl face ideal pentru comutarea între condusul autonom şi cel activ. Conturul inspirat din motorsport ajută la îmbunătăţirea accesului în automobil şi a spaţiului pentru conducător. De asemenea, forma hexagonală oferă conducătorului o vedere mai bună a secţiunii ecranul central curbat poziţionat direct în spatele volanului. Conturul hexagonal al volanului stabileşte scena pentru asimilarea focalizată a tuturor informaţiilor legate de condus.
Butoanele multifuncţionale cu aspect nou de pe panourile de comandă, cu finisaj de înaltă calitate cu efect de sticlă, optimizează funcţionarea intuitivă a funcţiilor audio şi de comunicaţii şi a sistemelor de asistare a condusului. Încălzirea volanului, cu un nou sistem de comandă în trei trepte utilizat în premieră, este disponibilă pentru BMW iX ca opţiune.
BMW Head-Up Display cu integrare fără ramă a proiectorului
Cea mai recentă generaţie a BMW Head-Up Display este un ajutor suplimentar pentru concentrarea la condus în BMW iX. Pentru prima dată, proiectorul BMW Head-Up Display a fost montat la suprafaţa tabloului de bord fără cadru, ceea ce înseamnă că este ascuns vederii. Proiectează informaţii legate de condus pe parbriz sub formă unei de grafici care apare direct în câmpul vizual al conducătorului. Acest lucru oferă toate informaţiile-cheie fără ca cel de la volan a fi nevoit să-şi abată atenţia de la drum. Informaţiile proiectate de BMW Head-Up Display includ viteza maşinii, limitele de viteză în vigoare şi restricţiile de depăşire, mesajele Check Control, indicatoarele de stare şi avertismentele de la sistemele de asistare a condusului, orientarea detaliată pe traseu şi instrucţiunile de virare, precum şi telefonul şi listele de divertisment. Unghiul de imagine (pentru corelarea cu ochelari de solare cu polarizare), înălţimea şi luminozitatea afişajului pot fi reglate individual.
Climatizare automată cu noi comenzi şi filtru nanofibre integrat
Climatizarea automată în patru zone a BMW iX permite reglarea setărilor de temperatură şi ventilaţie individual pentru pasagerii din spate, precum şi pentru conducător şi pasagerul din faţă. Limbajul de design redus al interiorului, funcţionarea confortabilă şi tehnologia optimizată asigură faptul că ocupanţii se simt mai confortabil ca niciodată. Reglarea sistemului de aer condiţionat la dorinţele individuale ale conducătorului şi pasagerului din faţă are loc pe afişajul de comandă sau prin comandă vocală. Temperatura dorită este variabila centrală de control din cadrul programului automat. În funcţie de specificaţiile din meniul sistemului de climatizare, controlul încălzirii şi al ventilaţiei scaunului este de asemenea ajustat atunci când temperatura este reglată. În acest fel, funcţiile individuale nu mai trebuie să fie operate separat de utilizator. În plus, se poate observat imediat dacă sistemul răceşte sau încălzeşte în prezent interiorul şi dacă încălzirea sau ventilarea scaunului sunt active.
În plus faţă de volumul de aer şi de distribuţia aerului, aerul condiţionat automat inteligent reglează şi încălzirea volanului, încălzirea scaunului şi ventilaţia scaunului pentru a asigura un confort climatic optim. Controlul automat al acestor funcţii suplimentare de confort are loc în funcţie de situaţie şi individual pentru conducător şi pasagerul din faţă. De asemenea, ia în considerare numărul şi poziţia pasagerilor la bord, iar sistemul măsoară intensitatea şi direcţia radiaţiei solare. Pentru prima dată, toate funcţiile de temperatură şi confort ale automobilului sunt controlate în ansamblu în acest fel.
Cel mai sofisticat sistem de climatizare din industria auto asigură o operare inteligentă automată, astfel încât utilizatorul să nu fie nevoit să facă ajustări continue şi justifică astfel reducerea butoanelor de operare clasice.
O funcţie electrică de climatizare staţionară şi precondiţionare este inclusă standard pe BMW iX, aşa cum este la toate modelele electrificate ale BMW Group.
Gurile de aerisire sunt amplasate la vedere în zona picioarelor şi în apropierea parbrizului, în timp ce gurile de aerisire extrem de subţiri, cu contururi Gold Bronze, din zona tabloului de bord formează un punct vizual foarte atractiv. Ele sunt dispuse orizontal în mijlocul tabloului de bord şi vertical la marginile sale exterioare. Gurile de aerisire suplimentare pentru controlul climatizării din spate pot fi găsite pe spatele consolei centrale şi în montanţii B. Direcţia şi intensitatea fluxului de aer pot fi reglate manual.
Tehnologia inovatoare de filtrare cu nanofibre oferă un mijloc deosebit de eficient de a ajuta la menţinerea curată a aerului din habitaclul BMW iX, deoarece împiedică pătrunderea particulelor ultrafine, a anumitor particule microbiene şi a alergenilor în interiorul automobilului. Tehnologia de filtrare cu nanofibre este semnificativ mai eficientă decât sistemele de filtrare obişnuite, eliminând practic toate particulele din aer de la interior în câteva minute când modul de recirculare a aerului este pornit. Conducătorii pot utiliza şi aplicaţia My BMW pentru a activa funcţia de ventilaţie a sistemului de aer condiţionat înainte de începerea călătoriei, pentru a purifica aerul din habitaclu rapid şi eficient.
Iluminare interioară cu LED
Unităţile LED sunt utilizate pentru toate funcţiile de iluminare interioară ale BMW iX. Toate comenzile au iluminare de fundal albă, facilitând localizarea acestora pe timp de noapte. Designul armonios al ecranului central curbat se adaugă la senzaţia relaxată lounge, la fel ca şi lumina interioară colorată, care este vizibilă clar şi în lumina zilei datorită numărului mare de LEDuri utilizate. Lumina interioară accentuează suprafeţele extinse şi liniile clare ale panourilor uşilor, oferind în acelaşi timp iluminare indirectă la nivelul picioarelor şi a zonelor de acces.
Un ghidaj suplimentar de lumină cu fibră optică este integrat în umerii uşilor BMW iX. Lumina vizibilă clar are şi o funcţie de informare şi avertizare. Semnalele verzi oferă confirmarea blocării uşilor şi a încărcării bateriei, în timp ce lumina roşie apare când avertismentul de ieşire este activat.
Acoperiş panoramic din sticlă cu umbrire electrocromatică
BMW iX este disponibil cu opţiunea unui acoperiş panoramic din sticlă. Suprafaţa sa transparentă dintr-o singură bucată acoperă întregul interior, fără niciun element transversal care să o întrerupă, făcându-l cel mai mare acoperiş din sticlă instalat vreodată pe un model al BMW Group. Acoperişul panoramic din sticlă amplifică semnificativ senzaţia de spaţiu şi atmosfera stil lounge din interiorul BMW iX şi are avantajul suplimentar de a maximiza spaţiul pentru cap pentru pasageri prin renunţarea la necesitatea unei tapiţerii a plafonului. În schimb, acoperişul din sticlă are umbrire electrocromatică, care poate fi activată prin apăsarea unui buton pentru a proteja interiorul de lumina directă a soarelui.
Acoperişul panoramic este compus dintr-un cadru de oţel, două panouri de sticlă şi trei straturi de film încastrate între ele. Construcţia din sticlă laminată oferă atât o protecţie optimă împotriva razelor ultraviolete, cât şi un standard excelent de confort acustic. Învelişul argintiu triplu al panoului superior de sticlă este conceput pentru a menţine un climat confortabil în habitaclu.
În loc să aibă o tapiţerie interioară, acoperişul este singurul de acest gen din industria auto care foloseşte tehnologia PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal/cristal lichid dispersat în polimer) pentru umbrirea interiorului. Transparenţa acoperişului panoramic din sticlă este modificată prin aplicarea unei tensiuni pe stratul median al filmului. Cristalele lichide dispersate ca picături într-o matrice polimerică sunt aliniate uniform de curentul electric şi permit razelor de lumină să treacă în interior fără obstacole. Când sunt dezactivate, este nevoie de mai puţin de o secundă pentru ca acele cristalele să se distribuie într-un model dezordonat care creează efectul de umbră. Această funcţie de umbrire electrocromatică poate fi activată şi dezactivată cu ajutorul unui buton din faţa acoperişului panoramic din sticlă. Modul de umbrire este activat automat după ce BMW iX a fost parcat.
Experienţă sonoră de pionierat: sistemul de sonorizare Bowers & Wilkins Surround cu audio 4D
Sistemul audio montat standard în BMW iX cuprinde un sistem de sunet HiFi cu 12 difuzoare şi un amplificator de 205 Waţi. Un sistem de sonorizare Harman Kardon Surround este disponibil opţional, cu 18 difuzoare şi o putere a amplificatorului de 655 Waţi. Pe lângă cinci difuzoare medii şi cinci tweetere sunt utilizate şi patru difuzoare integrate în tetierele din spate. Reglarea automată a sunetului bazată pe nivelul de performanţă dinamică a automobilului şi tehnologia Logic7® Surround Sound oferă o plăcere de ascultare superbă pentru toţi ocupanţii. Combinaţia dintre două difuzoare centrale de bas şi două subwoofere suplimentare, situate sub banchetă, nu a mai fost întâlnită până acum la un model BMW şi asigură performanţe acustice puternice. Designul atemporal şi funcţional al grilelor tweeterelor Harman Kardon se potriveşte perfect cu designul interior al BMW iX, în timp ce difuzoarele medii sunt integrate discret sub decoraţiunea de stofă a panourilor uşilor.
Disponibilă ca opţiune pentru prima dată, cea mai recentă versiune a sistemului de sunet Bowers & Wilkins Surround duce experienţa audio într-o nouă dimensiune, transformând BMW iX într-o sală de concerte pe roţi.
Protecţie acustică a pietonilor şi BMW IconicSounds Electric
Sistemul de propulsie electric care alimentează BMW iX nu produce emisii locale şi este extrem de silenţios. Pentru a avertiza alţi utilizatori ai drumului că iX se apropie, acesta dispune standard de un sistem acustic de protecţie a pietonilor. Dezvoltat special pentru automobilele BMW electrificate, generat artificial şi emis prin difuzoare exterioare, sunetul este activ la viteze de până la 21 km/h pe pieţele europene şi 31 km/h în SUA. Soluţia oferă automobilului o coloană sonoră tipică mărcii, fără a afecta confortul celor de la bord.