Claudia Doanţă
Senior Account Executive www.chelgate.ro
Traim intr-o lume branduita, totul in jurul nostru este brand, de la periuta de dinti la masina pe care o conducem. Dar oare ne gandim vreodata la noi insine ca la niste branduri? Cu siguranta ca cei mai multi dintre noi asociem notiunea de brand personal cu persoanele publice, vedetele, fara sa constientizam faptul ca orice om obisnuit este un brand, fie ca-si da seama sau nu de acest lucru. Foarte putini, insa, sunt cu adevarat interesati de notiunea de brand personal si ii dau importanta cuvenita.
Cred ca ar trebui sa fim cu totii constienti de faptul ca in societatea complet branduita de astazi nu mai este suficient sa fii foarte competent, foarte bun in ceea ce faci, trebuie sa te si diferentiezi de ceilalti. Stiu ca exista inca destul de multi oameni care cred ca daca sunt competenti in ceea ce fac oamenii vor veni singuri la ei, ii vor gasi, vor avea destui clienti. Lucru complet fals, intrucat a avea succes nu inseamna doar a fi competent, ci si a fi bine perceput de catre ceilalti, iar singurul mod de a pastra o buna perceptie in ochii celorlalti si a te diferentia de competitori este printr-un brand personal puternic.
Ce inseamna brand personal? Definitia cea mai simpla a acestui concept este urmatoarea: care este valoarea ta in ochii celorlalti, cum te percep clientii, prietenii, familia ta si publicul larg. O persoana cu un brand personal puternic isi depaseste limitele, creeaza produse/proiecte cu valoare adaugata, inconfundabila pentru clienti, face lucruri in care crede si care conteaza cu adevarat. In plus, este un fanatic al inovatiei, foloseste fiecare ocazie pentru a invata ceva nou si isi creeaza si conserva o reputatie de incredere si integritate.
Nu vei putea sa-ti construiesti un brand personal peste noapte, insa sunt cativa pasi cu care ai putea incepe pe care ii voi dezvolta pe scurt mai jos.
Primul pas: Auditul brandului tau personal
Primul lucru pe care trebuie sa-l faci este o evaluare personala onesta, sa te intrebi ce-ti place sa faci si ce nu-ti place, care sunt telurile tale, ce pretuiesti, de ce esti pasionat, ce trasaturi de caracter te reprezinta si prin ce te diferentiezi de ceilalti, ce te motiveaza, ce te face remarcabil, care sunt valorile tale personale, ce este important pentru tine, cum ai vrea sa te vada lumea etc. O astfel de analiza este un punct de plecare esential in crearea brandului tau personal.
Al doilea pas: Analiza imaginii actuale a brandului tau personal
Analiza inceputa din interiorul tau trebuie completata cu o analiza a imaginii tale in ochii celorlalti, astfel ca urmatorul pas este sa stabilesti cum esti tu perceput de catre ceilalti (familie, prieteni, colegi, clienti, concurenta). Practic brandul tau personal este imaginea celor din jur despre tine, ceea ce cred ceilalti despre tine, nu ceea ce spui tu despre tine. Cum poti afla ce cred ceilalti despre tine? Pur si simplu ii intrebi, trimiti mailuri, mesaje pe Facebook sau vorbesti la teleon cu 20-30 de persoane si le rogi sa-ti spuna care sunt primele 3 cuvinte/idei care le vin in minte cand se gandesc la tine. Faci o lista cu toate cuvintele spuse de catre toti cei care au raspuns, iar cuvintele care se regasesc de mai multe ori reprezinta imaginea reala a brandului tau. S-ar putea sa fii surprins, e posibil ca imaginea ta despre tine sa fie foarte diferita de ceea ce cred ceilalti despre tine, dar nu uita: imaginea brandul tau personal este ceea ce cred ceilalti despre tine, nu ceea ce crezi tu.
Al treilea pas: Stabilirea identitatii brandului personal si pozitionarea acestuia
In cadrul acestei etape trebuie sa stabilesti cum vrei sa fie brandul tau in viitor, ce vrei sa transmiti publicurilor tau, cum vrei sa te pozitionezi in mintea lor. Trebuie sa creezi o imagine credibila si unica a ta in mintea oamenilor care crezi ca reprezinta publicurile tale tinta. Pentru a reusi toate aceste lucruri trebuie sa-ti stabilesti niste obiective clare si o strategie care sa te ajute sa duci la bun sfarsit aceste obiective. Este important sa-ti stabilesti cateva obiective clare, nu-ti propune prea multe obiective pentru ca risti sa-ti risipesti energia in prea multe parti si sa nu-ti duci la bun sfarsit niciunul. E important ca obiectivele pe care ti le stabilesti sa fie SMART (specific, masurabil, realizabil, relevant, limitat in timp). Dupa ce ti-ai stabilit obiectivele, trebuie sa creezi strategia care te va ajuta sa-ti transpui in practica aceste obiective. In strategia vei spune cum iti vei indeplini obiectivele, ce optiuni ai pentru a duce la bun sfarsit ceea ce ti-ai propus, care sunt barierele care pot sta in calea acestor oportunitati, ce puncte forte ai pentru a activa strategia. Cheia acestei etape este o planificare foarte eficienta care te va ajuta sa ajungi acolo unde ti-ai propus.
Al patrulea pas: Implementarea, monitorizarea si ajustarea noului brand
Ultimul pas in crearea noului tau brand personal este si cel mai dificil intrucat presupune sa pui in aplicare tot ceea ce ai “schitat” in cadrul pasilor anteriori. De multe ori planurile esueaza din cauza proastei implementari, chiar daca par a avea multe sanse de reusita. Secretele unei bune implementari sunt flexibilitatea strategiei pe care ti-ai propus-o si angajamentul tau fata de aceasta strategie. Trebuie sa te concentrezi pe planul tau, sa nu te lasi distras, sa nu renunti atunci cand pot aparea impedimente. Daca esti flexibil, treci peste probleme, schimbi pe parcurs anumite lucruri care nu merg si, pana la urma, ajungi tot acolo unde ti-ai propus. Este essential sa fii pozitiv, sa nu renunti la visurile tale, viata nu este o linie dreapta, are urcusuri si coborasuri, trebuie sa accepti acest lucru si sa fii perfect constient ca singura constanta este schimbarea, cum ar spune Tom Petres in cartea sa “Brand you 5”.
Cu siguranta ca nu este usor sa incepi sa-ti creezi un brand personal, dar gandeste-te ca daca nu-ti creezi tu un brand, cu siguranta o vor face ceilalti pentru tine prin ceea ce comunica despre tine, prin modul cum te percep ei si e posibil ca imaginea aceea sa nu-ti convina, sa nu fie ceea ce vrei tu sa transmiti. Asa ca ai o singura varianta: sa creezi tu mesajele si imaginea propriului tau brand.
Claudia Doanţă
Claudia Doanță este Senior Account Executive Chelgate România din septembrie 2010, fiind implicată în organizarea de evenimente şi campanii ale Reprezentanţei Comisiei Europene în România. În prezent este coordonator pe partea de organizare şi moderator de dezbateri în cadrul campaniei de informare în şcoli şi licee "Europa, casa noastră". Claudia este absolventă de Relaţii Internaţionale şi Studii Europene şi are un Masterat în Comunicare şi Relaţii Publice în cadrul SNSPA.
Pe PRwave Claudia a mai scris:
- Strategia de PR – un must-do pentru organizatiile non-guvernamentale
- Cum ne influenteaza emotiile performanta in activitatea de relatii publice?
- Implementarea campaniei de PR: intre "control freak" si spontaneitate
- PR-ul: intre glamour si stres