· In Marea Britanie, prima convorbire prin telefonul mobil s-a realizat in reteaua Vodafone, acum 30 de ani
· Apelul a fost initiat pe 1 ianuarie 1985 de catre Michael Harrison, fiul primului presedinte al companiei Vodafone
· La 30 de ani de la aceasta convorbire telefonica, Vodafone are 438 de milioane de clienti si ofera servicii de telefonie mobila in 26 de tari, respectiv servicii de voce si date fixe in 17 tari
Prima convorbire prin telefonul mobil realizata in Marea Britanie a fost initiata acum 30 de ani, folosind reteaua Vodafone, ce fusese lansata cu putin timp inainte. Michael Harrison, fiul primului presedinte al Vodafone – Sir Ernest Harrison, a fost primul care a testat reteaua mobila, apelandu-si tatal la miezul noptii, pe 1 ianuarie 1985.
Michael Harrison a plecat, in secret, de la petrecerea din seara de Revelion, ce avea loc la resedinta familiei in Surrey (Marea Britanie), special pentru a-si surprinde tatal, pe care l-a sunat ulterior din Londra, din Parliament Square. Harrison a realizat acest apel istoric folosind unul dintre primele dispozitive mobile – un Vodafone Transportable VT1, care cantarea 11 lb (5 kg) si avea autonomie de aproximativ 30 de minute. Harrison isi aminteste ca se auzea perfect, in ciuda zgomotului din piata creat de cei care se adunasera sa sarbatoreasca Revelionul in strada.
Michael a povestit ca Sir Ernest Harrison a raspuns la telefon, iar Michael i-a spus: “Buna, tata. Sunt Mike. Aceasta este prima convorbire mobila realizata intr-o retea britanica.” La celalalt capat, s-a auzit zgomotul facut de dopurile de pluta ale sticlelor de sampanie deschise de invitatii la petrecere, iar fotografii au surprins perfect momentul – punctul culminant a trei ani de munca intensa, de cand fusese castigata licitatia, in 1982.
La cateva zile de la acest eveniment, actorul de comedie Enie Wise a repetat experienta si a realizat prima convorbire prin telefonul mobil, in public, in fata multimii stranse pe St Katherine’s Dock, in Londra. Wise a folosit acelasi dispozitiv mobil si a initiat apelul dintr-o diligenta specifica secolului 19. Ernie Wise a intrat in legatura cu unul dintre angajatii aflati in primul sediu Vodafone, in Newbury, Berkshire.
In primele 9 zile ale anului 1985, Vodafone a fost singura companie care dispunea de o retea de telefonie mobila in Marea Britanie.
Prima generatie de telefoane mobile se vindea deja in Marea Britanie din 1984 – inainte ca primele servicii sa fie disponibile si inainte ca reteaua sa se lanseze oficial. Cererea pentru telefoane mobile era atat de mare incat echipa de vanzari a companiei Vodafone inregistrase deja peste 2000 de comenzi inainte ca Michael Harrison sa initieze primul apel de pe un telefon mobil. La sfarsitul anului 1985, se vandusera deja peste 12.000 de terminale.
Modelul era departe de ceea ce numim astazi “un telefon mobil” si costa aproximativ £2,000 – echivalentul a £5,000, luand in considerare rata inflatiei. Cu toate acestea, primele dispozitive mobile au adus o revolutie in comunicatii si, desi erau greoaie si semanau cu niste caramizi, au devenit, in scurt timp, niste obiecte ravnite de toata lumea.
Treizeci de ani mai tarziu, tehnologia Vodafone joaca un rol major in vietile a peste 400 de milioane de oameni din intreaga lume. Vodafone este lider in inovatii, oferind acces la servicii 4G in 15 tari, la tehnologia “machine-to-machine” (M2M) sau la serviciul de transfer de bani si plati, M-Pesa. Vodafone continua sa inoveze in ritm rapid: in 2013, Vodafone a lansat proiectul Spring – dispunand de cel mai mare capital de investitii din istorie – mai precis, £19 miliarde, pentru extinderea retelelor si serviciilor din piete importante din Europa, Asia si Africa, pe durata a doi ani de zile.
“La inceput, cei care au fondat compania Vodafone se adresau oamenilor de afaceri britanici, agentilor de vanzari, jurnalistilor, doctorilor si medicilor veterinari. La treizeci de ani de la acele momente, printre clientii Vodafone se numara, astazi, de la tineri din Europa, India si Africa la unele dintre cele mai mari companii multinationale din intreaga lume. In timp ce business-ul nostru s-a schimbat radical in ultimele trei decade, misiunea noastra a ramas aceeasi: aceea de a continua sa ii sprijinim pe clientii nostri, oricine si oriunde ar fi, prin calitatea conectivitatii, intr-o vreme in care comunicatiile mobile si internetul mobil au ajuns sa transforme societatea intr-un mod care era de neimaginat in anii ’80.” a spus Paolo Bertoluzzo, Chief Commercial and Operations Officer, Vodafone Group.
Cu ocazia acestei aniversari, Vodafone ii provoaca pe oameni sa isi aduca aminte de experienta primului lor apel de pe un telefon mobil, precum si de primul terminal mobil achizitionat, folosind hashtag-urile #myfirstmobile si #30yearsVodafone, pe retelele sociale.