Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Studiu sociologic: Prietenia românilor cu mediul şi stilul de viaţă sănătos

În perioada 3 octombrie – 13 octombrie 2016 Cult Market Research a efectuat un sondaj telefonic reprezentativ la nivel naţional privind atitudinile românilor față de un stil de viață sănătos și față de mediul înconjurător.

În contextul existenţei unui discurs media orientat spre problemele ecologice şi pe importanţa adoptării unui stil de viaţă sănătos, românii ne-au oferit câteva răspunsuri la întrebările legate de aceste două teme.

Stilul de viaţă sănătos – între realitate şi dorinţă

Peste două treimi dintre români se declară destul de informaţi în ceea ce priveşte un stil de viaţă sănătos. Preocuparea pentru sănătate a românilor variază în funcție de vârstă și de nivelul de educație. Contrar stereotipurilor, bărbaţii şi femeile din România se informează în egală măsură despre stilul de viaţă sănătos.

Pe ansamblu, aproape 90% dintre respondenţi susţin că fac eforturi pentru ca sănătatea lor să fie în stare foarte bună. Puţin peste jumătate dintre români îşi doresc să trăiască sănătos şi au posibilitatea de a-şi îndeplini această dorinţă. Cu cât înaintează în vârstă, cu atât românii îşi doresc să trăiască mai sănătos, dar declară că nu îşi permit. Degradarea stării de sănătate odată cu vârstă poate alimenta dorinţa adoptării unui stil de viaţă mai sănătos. Femeile îşi doresc într-o mai mare măsură să trăiască o viaţă mai sănătoasă, dar nu au suficiente resurse financiare. De asemenea, aspiraţia la un stil de viaţă mai sănătos este exprimată mai mult de persoanele cu studii sub medie.

Aproximativ un sfert dintre participanţii la studiu recunosc că au adoptat principiile unei vieţi sănătoase pentru că aşa este la modă în acest moment. Românii cu un nivel de educaţie mai scăzut şi cei mai în vârstă spun că sunt influențați de mass media în căutarea unui stil de viață sănătos.

Atenţia la detalii joacă un rol important în adoptarea unui stil de viaţă sănătos. Mai mult de 75% dintre români declară că sunt atenţi la etichetele alimentelor pe care le consumă. Femeile şi persoanele care au copii acordă într-o mai mare măsură atenţie ambalajelor produselor pe care le consumă ele sau familia lor.

Curele voluntare

O treime dintre români au ţinut o cură voluntară, nedatorată unor probleme de sănătate, în ultimii 3 ani. Cele mai populare cure au fost cele de slăbire (57%) şi cele de detoxifiere. În momentul aplicării chestionarului, puţin peste 10% dintre români ţineau o cură voluntară. Popularitatea curei de slăbire şi cea de detoxifiere se păstrează, iar cea a curei fără carne (vegetariene sau vegane) este în creştere.

Peste o treime dintre respondenţi intenţionează să îşi schimbe regimul alimentar. Jumătate dintre doritori ar începe o cură de slăbire, un sfert ar opta pentru o cură de detoxifiere, iar sub 10% ar alege un regim alimentar fără zahăr sau unul vegetarian ori vegan. Nu există diferenţe între femei şi bărbaţi în ceea ce priveşte curele alimentare nedatorate unor probleme de sănătate.

Românii – „prietenii mediului”

Peste jumătate dintre români se declară implicaţi în rezolvarea problemelor legate de mediu. Dintre aceştia cei mai mulţi spun că au un comportament ecologist în mod constant, iar o treime susţin că se implică în probleme de mediu doar atunci când îi afectează în mod direct. Printre iniţiativele românilor,”prieteni ai mediului”, se numără strângerea deşeurilor, reciclarea şi plantarea copacilor.

Pe de altă parte, una dintre acțiunile corelate cu reciclarea este considerată refolosirea pungilor/sacoşelor de cumpărături. Cea mai mare parte a românilor care nu reciclează dau vina pe lipsa centrelor de reciclare din zona lor de rezidenţă.

Tinerii români, cei cu studii superioare şi cei necăsătoriţi par să identifice modalităţi de protejare a mediului ce nu implică resurse materiale însemnate. Persoanele mai în vârstă consideră că au nevoie de mai mulţi bani pentru a proteja mediul.

Aproximativ jumătate dintre români apreciază că au început să folosească mai rar maşina personală în favoarea mijloacelor de transport în comun pentru a nu contribui la creşterea nivelului de poluare. Totuşi, o treime dintre români se opun ferm renunţării la maşina personală.

Puţin peste un sfert dintre respondenţi cred că principalele companii din România care se implică în protejarea mediului sunt: OMV Petrom, Carrefour, Mega Image, Rebu, Dorna şi Selgros.

Românii consideră că acţiunile ecologice prioritare ale companiilor ar trebui să fie: reciclarea deşeurilor, plantarea copacilor, folosirea ambalajelor biodegradabile, susţinerea micilor producători şi implicarea în educarea civică a copiilor. Românii cu studii superioare susţin utilizarea ambalajelor biodegradabile şi neutilizarea organismelor modificate genetice de către companii. În acelaşi timp, persoanele cu studii sub medie sunt de părere că organizaţiile ar trebuie să asigure transportul angajaţilor şi să se implice în amenajarea parcurilor.

Despre studiu și despre Cult Market Research

Rezultatele prezentate au fost obținute în urma unei cercetări cantitative reprezentative la nivel național, cu o marjă de eroare de ±3% la un nivel de încredere de 95%. Aceasta reflectă opiniile a 1051 de respondenți, cu vârste cuprinse între 16-60 ani, al căror venit pe gospodărie este de  peste 1500 de RON şi care locuiesc în zonele urbane şi peri-urbane. Metoda de culegere a datelor a fost interviul telefonic.

Cult Market Research este o firmă specializată în cercetarea de piață și de marketing parte a CULT Group. Echipa Cult Market Research este formată din specialişti în sociologie, marketing, comunicare și publicitate.

Compania a dobândit 8 ani de experiență pe piața românească și oferă o gamă diversificată de servicii de cercetare clasice (ex. interviul telefonic) și mai puțin clasice (ex. eye tracking, etnografie).

CULT Group este format din Cult Market Research, Institutul de Studii Sociale şi Politice (ISSPOL), CALL2B şi ARENAS (ONG).

By Liliana K

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.