ATCA (Asociația de Terapie Comportamentală Aplicată), cu susținerea Telus Romania, a înregistrat deja rezultate pozitive în proiectul demarat în luna septembrie care vizează integrarea a 50 de copii cu tulburări comportamentale și din spectrul autist în sistemul educațional de masă. Terapeuții implicați în program au monitorizat progresele copiilor pe baza fișelor de evaluare, iar educatorii și profesorii din instituțiile unde cei mici urmează cursurile au transmis, la rândul lor, feedback pozitiv în acest sens.
În cadrul proiectului sunt înscriși copii între 3 și 12 ani, care lucrează deja individual cu terapeuții ATCA. Modulele derulate până la acest moment au vizat deprinderea unor abilități sociale de bază precum: prezentarea personală în fața colectivului și modalități de a interacționa cu colegii de clasă, jocuri simbolice, de rol, de echipă, interactive și practice, precum și scrierea la tablă și rezolvarea de exerciții matematice. Întâlnirile de până acum au vizat și tehnici de identificare a emoțiilor celor din jur și de exprimare a celor proprii, însușirea de reguli sociale (de la formulele de salut adecvate, la reguli de joc în grup), dar și dobândirea de cunoștințe generale (despre animale, fructe și legume, meserii, calendar și anotimpuri, noțiuni opuse și asocieri).
La rândul lor, părinții au fost implicați în activități împreună cu copiii. Au participat la jocuri, la activitățile didactice, iar cei mici au învățat noțiuni despre spațiul personal și despre persoanele alaturi de care pot fi în siguranță (familie, prieteni, educatori).
Structura ședințelor de socializare pentru copiii preșcolari a cuprins: activități în semicerc, jocuri structurate (distractive/ educative), lucrul pe bază de fișe adaptate curricular pentru asimilarea și înțelegerea conceptelor de bază și a celor abstracte, jocuri libere și activități practice.
“Pentru grupa preșcolarilor, activitățile în semincerc au fost cele mai provocatoare pentru că am încercat să acoperim toate palierele de dezvoltare și să corectăm toate comportamentele neadecvate din cadrul activităților sesizate atât de terapeute, cât și de educatoare. Prin jocurile structurate urmărim îmbunătățirea abilităților de socializare, cum ar fi: urmez și respect instrucțiunile jocului, sunt atent la partenerul de joacă, îmi aștept rândul, mă bucur când câștig, învăț să pierd. Fișele pentru îmbunătățirea abilităților matematice, lingvistice, logicii si perspicacității, atenției au fost extrase din caietele de activități care se folosesc la grădinițe, dar am folosit și unele personalizate în funcție de nevoile particulare ale copiilor.
În cadrul jocului liber, copiii sunt lăsați să se joace singuri, dar sunt ajutați atunci când este nevoie să inițieze un joc, să aibă o tonalitate corespunzătoare, să nu părăsească jocul înainte de finalizarea acestuia, să rămână activi în cadrul locului, să generalizeze toate abilitățile pe care le învață în cadrul jocului strucurat”, a declarat Valentina Popa, terapeuta care coordonează grupele de preșcolari din cadrul proiectului ATCA de integrare educațională.
Fiecare dintre copii este evaluat la începutul programului, pe parcursul și la finalul acestuia, în urma monitorizării fiind făcute recomandări individualizate pentru părinți, respectiv profesori pentru îmbunătățirea lucrului cu fiecare dintre aceștia.
Conform unui studiu al ANPDCA (Autoritatea Naţională pentru Protecţia Copilului şi Adopţie) din 2015, în învăţământul de masă sunt integrați 23.773 de copii cu dizabilităţi, în învăţământul special -14.859, iar la domiciliu sunt şcolarizaţi alţi 1.083 de copii, în total 39.715 fiind încadraţi în învăţământ. Astfel, ponderea medie a copiilor cu dizabilităţi, şcolarizaţi pe ciclurile de învăţământ preşcolar, primar, gimnazial şi liceal din învăţământul de masă este de 36%. Din păcate, la acest moment nu există o statistică oficială privind numărul copiilor cu dizabilități specifice spectrului autist.
În ultimii 9 ani, terapeuții ATCA au consiliat peste 1.000 de cadre didactice și părinți prin intermediul a zeci de tipuri de programe menite să faciliteze interacțiunile cu copiii cu tulburări din spectrul autist.