Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Premiera: World Vision Romania pune bazele primei retele nationale pentru sustinerea mestesugarilor

din mediul rural

Săptămâna acesta, la Sibiu, World Vision România a dat startul constituirii primei rețele naționale de meşteşugari rurali, structură care va contribui la revigorarea meșteșugurilor tradiționale şi crearea de oportunităţi pentru dezvoltarea economică a comunităţilor rurale vulnerabile prin intermediul meşteşugurilor populare.

Vizita de studiu, organizată în perioada 23-25 iunie 2015, în beneficiul meşteşugarilor participanţi la proiectul MADE IN RURAL a reprezentat primul pas în cristalizarea unei rețele de meşteri, retaileri şi asociaţii non-profit sau guvernamentale. Obiectivul reţelei este să creeze şi promoveze bune practici, strategii și tactici de poziţionare şi distribuţie pe piaţă a produselor, dar şi acţiuni de advocacy pentru încurajarea și promovarea tradițiilor.

Reprezentanţii sectorului public şi privat – Fundaţia Pact şi KCMC România – și membrii asociațiilor de meșteșugari create prin proiectul MADE IN RURAL au apreciat vizita de studiu ca oportunitate unică şi valoroasă de a împărtăşi cunoştinţe, experinţe şi de a dezbate provocările aduse vânzării de artizanat autentic de dinamica pieţei actuale.

Meşteşugari din 17 comunităţi rurale din judeţele Bistrița, Cluj, Dolj, Constanța, Iași, Ialomița, Vaslui și Vâlcea au avut pentru prima dată ocazia să discute avantajele formelor asociative şi să caute soluţii pentru atragerea tinerilor „de partea tradiţiei” sau crearea unor produse meşteşugăreşti inovative şi atractive pentru publicul urban, selectiv şi capricios. De asemenea, ei au vizitat asociaţii locale de meşteşugari şi un muzeu etnografic local şi au întâlnit distribuitori de artizanat din regiunea Sibiului.

„Ne dorim să ajutăm meșterii populari să devină proprii purtători de cuvânt, capabili să-şi reprezinte şi apere competent și profesionist interesele. Experiența World Vision România în proiecte similare ne-a arătat care sunt obstacolele legislative, economice şi sociale pe care le întâmpină meşterii din mediul rural. Unul dintre ele este necoordonarea acţiunilor de revigorare şi dezvoltare a meşteşugurilor şi, de aceea, considerăm că parteneriatul actorilor implicaţi este o premisă pentru revitalizarea meşteşugurilor şi dezvoltarea economică rurală.

Invităm meşterii populari din întreaga ţară, asociaţiile şi grupurile de iniţiativă locală şi autorităţile guvernamentale responsabile să se alăture iniţiativei noastre. Împreună putem contribui la dezvoltarea unei legislaţii adecvate şi actuale, astfel încât să evităm ca meşteşugurile tradiţionale să devină o activitate reprezentată doar în spaţiile muzeale. Cei mai multi meşteri populari au vârste foarte înaintate, iar tinerii nu sunt încurajaţi spre ucenicie, a declarat Adrian Secal, managerul proiectului MADE IN RURAL.

„În activitatea Fundaţiei Pact în comunităţi rurale am întâlnit şi sprijinit oameni pricepuţi, meşteşugari care doresc să schimbe în bine viaţa familiilor lor şi a comunităţilor în care trăiesc. Resursele de la nivel local sau regional la care ei au acces sunt limitate. Această reţea înseamnă de fapt punerea în comun de resurse, de la informaţii de interes general pentru meşteri (surse de finanţare, oportunităţi de desfacere) până la consultanţă specializată. Credem că o reţea naţională a meşterilor din mediul rural este o oportunitate de dezvoltare care vine în completarea programelor punctuale din mediul rural, în sprijinul resursei umane preocupate de meşteşuguri.” a completat doamna Mădălina Ene, director de programe al Fundaţiei Pact.

Meştesugurile tradiţionale: resursă de dezvoltare rurală insuficient valorificată

Piaţa artizanatului este într-un trend ascendent, încurajat îndeosebi de promovarea intensă în ultimii ani a iei tradiţionale româneşti, dar şi de organizarea frecventă a târgurilor handmade. Obiectele lucrate manual, în serii mici, sunt din ce în ce mai apreciate, făcând concurență producțiilor în masă, prin unicitate și valoare.

Cadrul legislativ ridică însă o serie de obstacole micilor antreprenori rurali şi îngreunează demararea și susţinerea afacerilor meşteşugăreşti . Legea meşteşugurilor nu şi-a găsit încă locul pe masa niciunui reprezentant al Parlamentului ca prioritate şi oportunitate pentru dezvoltarea comunităţilor rurale.

De asemenea, problemele existente în reglementările cu privire la ucenicie descurajează tinerii să își facă o meserie din meșteșugurile tradiționale. Principalele mijloace de promovare şi vânzare a artizanatului autentic rămân târgurile sezoniere la care costurile de participare depăşesc profitul din vânzările realizate.

Fundaţia World Vision România dezvoltă de peste patru ani proiecte care urmăresc revitalizarea artei meşteşugăreşti şi promovarea acesteia ca oportunitate accesibilă oamenilor din mediul rural pentru dezvoltarea economică a comunităţilor lor. Reţeaua naţională pentru susţinerea meşteşugarilor reprezintă pasul următor în structurarea iniţiativelor noastre şi urmăreşte să împuternicească asociaţiile de meşteşugari să găsească resurse şi resorturi pentru a se autosusţine.

Instituţiile şi persoanele interesate de afilierea la reţea sunt rugate să îl contacteze pe Iulian Ifrim, Coordonator Regional Centru la tel. 0 746 123 696 sau email iulian_ifrim@wvi.org .

Bucuresti, 26.06.2015
{mosloadposition user9}
By Alina E. Popescu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.