Proiectul Vitesco Technologies MINI Electric Racing marchează o premieră mondială absolută – prima competiţie de viteză a unui MINI Electric din istorie cu participarea la ultima etapă în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă, Trofeul Opel Braşov, în weekendul 9-11 octombrie.
Proiectul urmăreşte pregătirea unui automobil de curse pe baza noului MINI Cooper SE, demonstrând astfel performanţele dinamice MINI, dar şi potenţialul tehnologiei de electrificare a BMW Group. Implicarea Vitesco Technologies – o companie de tehnologie care include soluții de electrificare de 48 de volți, unități electrice și electronice de putere pentru vehicule hibride și full electrice – urmăreşte optimizarea trenului de rulare MINI Cooper SE pentru solicitările în regim de cursă. Automobile Bavaria susţine proiectul cu asigurarea asistenţei tehnice şi pregătirii modelului pentru competiţie, în timp ce Michelin asigură pneurile pentru participări în diverse competiţii.
“Prima cursă pentru MINI Electric Racing marchează startul unei aventuri foarte curajoase. A fost o mare provocare să putem aduce maşina la start, mai ales în aceste vremuri dificile. Suntem încă la începutul proiectului. În acest moment nu avem modificări speciale care să îmbunătăţească performanţele sportive ale modelului, ceea ce arată că, şi în configuraţia de stradă, MINI Cooper SE este un model deosebit de sportiv, competitiv şi care păstrează experienţa „go-kart”. Este clar – spiritul John Cooper este prezent în fiecare MINI model, inclusiv în maşina noastră electrică”, explică Dr. Josef Reiter, Director General BMW Group România.
Maşina s-a aliniat la start cu modificări minime, exclusiv pe partea de siguranţă, absolut necesare pentru o participare într-o competiţie de viteză sub egida Federaţiei Române de Automobilism Sportiv. Modelul MINI Electric Racing nu a beneficiat de nici o modificare de natură dinamică, inclusiv pneurile folosite au fost unele de stradă, dar unele de foarte bună calitate – Michelin Pilot Sport 4. Suplimentar, modificările legate de partea de siguranţă, care au inclus eliminarea scaunelor, banchetei, capitonajelor, dar şi instalarea unui rollcage performant, a scaunelor şi centurilor speciale pentru un automobil de curse, au dus la o reducere de masă de aproximativ 150 kg. “Am dorit în primă fază, la prima noastră participare, să avem o referinţă despre dinamica modelului de serie şi să înţelegem de unde vin principalele provocări pentru un proiect competitiv. Credem că putem aduce o îmbunătăţire de aproximativ 3-4 secunde pe km cu modificări în ceea ce priveşte suspensia, pneurile de competiţie şi managementul termic. MINI este un model agil, mult mai bine pregătit pentru circuitele şi traseele tehnice, nu cele de viteză, nu în ultimul rând şi pentru că modelul electric este limitat, cel puţin în primă fază, la 150 km/h.
Vreau să mulţumesc pionierilor electrici din motorsportul românesc – Kaufland e-Rally Team cu pilotul Sorin Ghişoi, ei au fost una din inspiraţiile pentru proiectul nostru. Sperăm ca anul viitor să aliniem la start un model competitiv şi să oferim alături împreună un spectacol electric în campionat. În acelaşi timp experienţa noastră de pregătire MINI Cooper SE pentru competiţie sperăm să fie inspiraţie şi referinţe pentru viitoare echipe în campionat care pot concura cu acelaşi model”, explică Alexandru Şeremet, manager de comunicare BMW Group România.
O serie de probleme personale au făcut ca pilotul principal al proiectului, Dominic Marcu, să nu poată participa la eveniment. Sarcinile de pilot au fost preluate de Andrei Barbu, care astfel s-a întors în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă după o pauză de patru ani. “Am pornit în aventura asta destul de sceptic în privința performanțelor mașinii, mai ales că urma să concurez în Campionatul Național de Viteză în Coastă fără nici un fel de alt test, fără să cunosc mașina și fără să știu la ce să mă aștept. Dar, pe parcursul celor opt urcări pe Drumul Poienii am învățat multe despre mașină, despre puncte forte și cele slabe și am reușit să obținem timpi mai buni cu fiecare urcare, pentru a rămâne în final în jurul a 3 minute și 8 secunde pentru cei cinci kilometri ai etapei. Evident, sunt multe lucruri care pot fi îmbunătățite, iar cel mai important este cel legat de managementul termic al bateriei, pentru a putea avea urcări constante cu maximul de putere pe care mașina îl poate oferi. Aici cred că Vitesco Tehnologies, partenerii din aceast experiment, joacă un rol extrem de important și sunt sigur că vor reuși să găsească o soluție optimă pentru menținerea bateriei și a motorului electric în plaja optimă de temperatură. Partea bună – sau chiar foarte bună – e aceea că MINI nu se dezminte și reușește să transpună acel «go-kart feeling» și în varianta electrică, așa că am avut o mașină foarte plăcut de pilotat. Lucru extrem de impresionat, ținând cont că ne-am prezentat la start cu suspensia și frânele de serie, dar și cu anvelope de stradă, un excelent set Michelin Pilot Sport care se comportă impecabil și în regim de competiție, ajungând în temperatura optimă rapid și păstrându-și performanțele de aderență pe tot parcursul traseului. În final, pentru mine a fost o experiență unică, cu repere complet noi, dar am descoperit o mașină electrică ce are potențialul de a deveni cel puțin la fel de rapidă precum modele termice cu puteri similare. Dacă nu chiar mai rapidă, ținând cont de faptul că motorul electric dezvoltă un cuplu foarte bun, disponibil instantaneu,” explică Andrei.
MINI Electric Racing, fără optimizări dinamice, s-a clasat în a doua jumătate a plutonului la finalul Trofeului Opel. Cel mai bun timp pentru urcarea de 5 km pe drumul de Poiană a fost 3:07,478, echivalentul unei viteze de 96 km/h, un rezultat excelent pentru un automobil electric de stradă. În regim de cursă, consumul mediu a atins 50 kWh/100 km pe urcare şi a ajuns la aproximativ 25-30 kWh/100 km beneficiind de regenerarea pe coborâre, astfel încât maşina, cu bateriile de serie, a avut suficiente resurse pentru a acoperi ziua de concurs. A fost pentru prima dată în istoria competiţiei când două echipaje electrice au terminat cursa, MINI Electric Racing fiind devansat de echipajul Kaufland e-Rally Team.
“Etapa a fost foarte valoroasă pentru noi. Am învăţat foarte multe despre consum în regim de competiţie, despre recuperare, management termic, dar şi despre care trebuie să fie următorii paşi în dezvoltarea proiectului. Avem alături de noi parteneri valoroşi care ne vor ajuta să oferim anul viitor spectacol electric pe circuit”, a concluzionat Alex Şeremet.
Vitesco Technologies MINI Electric Racing
Modelul de bază: MINI Cooper SE
Motor electric sincron
Putere maximă: 135 kW- 184 CP
Cuplu maxim: 270 Nm de la 0 rpm
Putere maximă la recuperare: 50 kW
Baterie: Capacitate netă 32.6 kWh, 12 module în T integrate în podea, producător celue CATL
Modificări (în acest moment): eliminare scaune, capitonaje, roll-cage produs de service omologat FRAS, scaune şi centuri pentru competiţie, sistem de stingere incendii, pneuri Michelin Pilot Sport 4