Una din rarele interpretări ale “Marşului BMW”, într-un aranjament pentru coarde al lui Sabin Pena şi o interpretare susţinută de membrii festivalului SoNoRo, a fost înregistrată la finalul lui 2018 şi este o premieră mondială absolută – prima înregistrare modernă, de calitate, a misterioasei compoziţii.
“Marşul BMW”, compus în 1930, este într-adevăr învăluit în mister. Este cunoscut că este opera compozitorului german Frank Anatol, dar nu se ştie dacă este o iniţiativă proprie sau o comandă a companiei.
Cântecul a fost compus într-o perioadă de efervescenţă pentru BMW, când compania se reinventa. După momentele dificile care au marcat sfârşitul Primul Război Mondial, BMW intra în ofensivă, întâi ca producător de motociclete, din 1923, apoi ca producător de automobile, din 1928-1929. Totul avea să culmineze în 1936 cu lansarea BMW 328, unul din cele mai sportive automobile ale momentului, un model care a marcat profund imaginea BMW.
O partitură a marşului este acum în arhiva BMW Group Classic, alături de o înregistrare pe un suport neconvenţional, un disc de carton. Prima interpretare modernă a fost realizată în 2017, la un eveniment BMW România împreună cu Festivalul Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo, într-un aranjament pentru o formaţie de coarde realizat de muzicianul Sabin Penea pe baza partiturii din arhiva BMW Group Classic.
Proiectul a fost reluat şi la finalul anului trecut, cu ocazia unui eveniment special de prezentare a noului BMW Seria 8. Încă o dată Festivalul SoNoRo a susţinut proiectul, de această dată în formaţia: vioară – Alexis Cardenas, violă – Răzvan Popovici, violoncel – Jan-Erik Gusse Gustafsson.
A fost un moment cu multe incursiuni istorice, organizat în Uzinele Electrice Filaret. Cu 111 ani în urmă, aceste hale găzduiau motoare diesel de sute de cai putere şi generatoare care produceau electricitatea pentru Bucureşti. Alături de BMW Seria 8 a fost prezentat un BMW E9. Modelul debuta cu 51 de ani în urmă şi readucea BMW în clasa coupé-urilor de mari dimensiuni şi a motoarelor cu şase cilindri în linie, atât de emblematice pentru marcă. Alături de eveniment a fost şi fotograful Radu Chindriş, care a imortalizat proiectul cu o cameră foto cu plăci de colodiu umed şi un obiectiv din anii 1860, instantaneul realizat de el fiind prezentat în înregistrarea video a marşului.
Marşul BMW
https://www.facebook.com/BMW.Romania/videos/565899193873153
Filmul evenimentului de lansare BMW Seria 8
https://www.facebook.com/BMW.Romania/videos/2283328201947072
Sunetele şi muzica sunt elemente prin care marca BMW se defineşte şi se identifică. Primul produs care a purtat sigla BMW a fost un motor cu şase cilindri în linie (motorul de avion BMW IIIa) şi această configuraţie de propulsoare a devenit definitorie pentru marcă, în special la automobile. Asocierea cu artişti renumiţi de jazz sau proiecte culturale dedicate muzicii clasice a întărit imaginea de rafinament şi exclusivitate a mărcii. Compania organizează proiecte renumite precum Festivalul SoNoRo în România, proiectul “Operă pentru toţi” – cu mari concerte în aer liber în Londra, Berlin şi München – sau tradiţionalul BMW Welt Jazz Award găzduit de faimoasa clădire BMW Welt. BMW s-a exprimat prin muzică şi în publicitate, legendara compoziţie Take Five a lui Dave Brubeck fiind folosită la primele spoturi TV ale companiei în anii ’60 şi la evenimentele mărcii din aceeaşi perioadă. În plus, BMW este una din puţinele mărci care foloseşte şi un aşa-numit sound logo, utilizat la finalul clipurilor pentru radio şi televiziune.