Federația “Coaliția pentru Educație” va organiza în data de 21 aprilie, la București, o dezbatere publică privind modul de pregătire a profesorilor, considerând că această temă este una critică, ce nu mai suportă amânare.
Tema dezbaterii, organizată în format de audiere publică, este: “Masterat didactic sau modul psihopedagogic (I + II): ce tip de formare inițială va crește calitatea în sistemul de învățământ din România?”
· Cine și cum poate participa la audierea publică?
Sunt încurajați să participe la această audiere publică și să-și argumenteze punctul de vedere, în favoarea sau nu a unei dintre opțiuni, inclusiv să propună altă strategie de formare inițială a cadrelor didactice, toți cei co-interesați: experți în domeniu, reprezentanți ai asociațiilor profesionale ale cadrelor didactice, reprezentanți ai sindicatelor din învățământ, studenți la modulul psihopedagogic, profesori, directori de instituții de învățământ, reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale implicate în educație, specialiști în resurse umane. Principiul unei audieri publice este ca orice cetățean interesat să poată transmite și susține o Depoziție de care să se țină cont în formularea unei propuneri de politică publică.
Dacă sunteți interesați să participați, este necesar să transmiteți în prealabil punctul dumneavoastră de vedere, argumentat, prin înscrierea unei depoziții scrise, audio sau video. Pentru aceasta, puteți completa formularul disponibil aici și veți informații suplimentare pe site-ul Coaliției pentru Educație www.coalitiaedu.ro. Termenul pentru transmiterea depoziției este 17 aprilie 2016, ora 23:00!
· De ce este necesară o dezbatere publică?
Primăvara anului 2016 a adus o veste îngrijorătoare pentru viitorul României: 6 din 10 elevi de clasa a VIII-a au obținut o medie sub 5 la simularea Evaluării Naționale. În plus, rezultatele simulării Bacalaureatului arată că doar 4 din 10 elevi de clasa a XII-a ar promova acest examen.
În acest context și ținând cont de studiile din domeniu, Coaliția pentru Educație susține creșterea calității resurselor umane ca prioritate publică și consideră că România are nevoie de profesori competenți, motivați, autonomi, respectați și încurajați să învețe! ”Investiția în profesori, în atragerea unor tineri valoroși către cariera didactică, în programe de formare inițială de calitate trebuie regândită și considerată o prioritate de investiție, ACUM! Dacă autostrăzile sunt atât de importante pentru mișcarea capitalurilor, profesorii sunt importanți pentru mobilitatea capitalului uman pe care o națiune îl are în responsabilitate. Un profesor bun, căruia îi pasă, poate fi ”autostrada” către o viață de calitate a unui copil care să devină un adult autonom, responsabil și implicat în creșterea comunității din care face parte”, spune Daniela Vișoianu, președinta Coaliției pentru Educație.
De altfel, la finalul anului 2015, Coaliția pentru Educație a atras atenția asupra amânării succesive a aplicării Legii Educației Naționale nr. 1/2011 cu privire la organizarea masteratului didactic (vezi aici). Introducerea masteratului didactic în formarea inițială a cadrelor didactice a fost un subiect intens discutat de-a lungul ultimilor ani. Deocamdată lipsește, însă, o poziționare clară a majorității actorilor co-interesați și o decizie asumată pe termen lung.
Acestea sunt motivele pentru care Coaliția pentru Educație pune la dispoziție spațiul și formatul pentru ca opiniile relevante în domeniu să fie exprimate și asumate public.
· Ce se va întâmpla după audierea publică?
Toate depozițiile colectate și raportul rezultat vor fi publicate pe site-ul www.coalitiaedu.ro. Pe baza depozițiilor, vor fi formulate recomandări de politici publice de către o comisie de experți, în curs de confirmare în componența finală, din care vor face prof. dr. Lazăr Vlăsceanu, prof. dr. Daniel David, prorector al Universității Babeș-Bolyai, dr. Șerban Iosifescu, președinte A.R.A.C.I.P. și prof. dr. Florence Mihaela Singer, Institutului pentru Dezvoltarea Evaluării în Educație (IDEE).
Audierea publică este face parte din proiectul de formare și dezvoltare a Coaliției pentru Educație, finanţat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România. Proiectul este susținut de către Asociaţia C4C – Communication for Community, Asociația Română de Dezbateri, Oratorie și Retorică și Institutul pentru Dezvoltarea Evaluării în Educație (IDEE).