Mihaela Apetrei, Senior Manager Headline
Un cunoscut mi-a spus, la final de 2008, povestea interesantă a unui lustragiu care, neştiutor în ale crizei, îşi vedea liniştit de treabă, glumea şi rîdea cu clienţii, care se simţeau bine în compania lui. În felul ăsta, lustragiul cîştiga bani frumoşi. După ce bancherul căruia îi lustruia pantofii i-a explicat cum e cu criza şi ce efecte catastrofale o să aibă, omul nostru a devenit tot mai posac, nu-i mai ardea de glumă şi îşi făcea treaba tot mai prost, cu materiale ieftine, ca să facă ceva economii. Rînd pe rînd, clienţii au renunţat la serviciile lui, ceea ce l-a deprimat tot mai tare, pînă cînd a trebuit să-şi schimbe locul şi să găsească alt vad. Întristat, omul nostru îşi spunea în gînd: “uite cîtă dreptate a avut bancherul, chiar e criză…”
Cam acelaşi gen de psihoză sperie serios grija pentru calitate, creativitatea, starea de bine în relaţia cu clienţii. Parteneriatul şi preocuparea pentru o treabă bună sînt cuvintele de ordine şi în 2009, aşa cum ar fi trebuit să fie şi pînă acum. Ba, chiar mai mult, PR-ul cîştigă teren, pentru că face mai eficient şi pe bani mai puţini o felie consistentă din treaba publicităţii. Cel mai probabil, 2009 va fi o şansă pentru relaţiile publice. Pe fondul bugetelor mult scăzute, cienţii se vor reorienta către servicii focusate, către valoare direcţionată la punct fix. Chiar şi cei despre care s-a crezut pînă acum că nu pot rezista fără o machetă, un banner, un spaţiu de reclamă cumpărat pe undeva ca să atragă end-userul, vor testa şi vor alege căi de comunicare pe care le-au dispreţuit pînă acum: campaniile online, prezenţa în diferite comunităţi, unghiuri diferite prezentate diferenţiat în mai multe tipuri de media, evenimente pentru categoriile de audienţă vizate.
Dacă luăm ca reper începutul lui 2009, companiile de mici dimensiuni sînt tot mai interesate să se promoveze eficient, prin PR, cu focus asupra relaţiei cu media. Pentru că nu-şi pot permite să plătească tarifele uriaşe de publicitate, preferă apariţii generate în publicaţii de afaceri, citite de clienţi sau de parteneri, în reviste de profil, pentru comunitatea profesională, sau chiar în ziare generaliste, pentru creşterea gradului de notorietate.
Totodată, se observă şi o accentuare a outsourcing-ului, în condiţiile în care companiile nu mai vor sau nu îşi mai permit să păstreze unul, doi, trei sau zece angajaţi permanent, care implică, în afară de salarii, şi multe alte costuri adiţionale. Fee-ul plătit către agenţie reflectă punctual munca depusă şi colaborarea este definită pe proiecte, în funcţie de nevoile sau de interesele existente la un moment dat, iar alocarea de resurse este variabilă, după cum o cere nivelul de activitate.
În contextul actual, previzonările pentru 2009 sînt dificil de făcut. Cert rămîne însă un lucru: cît timp clienţii rămîn mulţumiţi şi se simt bine într-o relaţie de beneficiu reciproc, lustragiul nu are de ce să-şi mute scaunul. Tot ce are de făcut este să-şi menţină standardele de calitate, atît în execuţie, cît şi în atenţia customizată faţă de client şi faţă de nevoile lui.
Mihaela Apetrei – A infiintat agentia de PR Headline, pe care o conduce de aproape 8 ani. In acest timp, a reusit sa o dezvolte considerabil, aducand clienti de prestigiu ca Microsoft, Siemens, Symantec, GIGABYTE, Autodesk sau centrul medical Med-As. In paralel, este si Senior Trainer MTW Romania, avand la activ peste 250 de sesiuni de training, la care au participat aproximativ 3500 de persoane. {mosloadposition user10}