2007 inseamna, pentru Romania, integrarea in Uniunea Europeana. Implicatii vor fi multe, insa dintre toate acestea, care sunt cele mai importante cele pentru relatiile publice din tara noastra?
PRwave a propus mai multor specialisti in domeniu o serie de intrebari care trateaza exact aceasta tema. Dumneavoastra aveti ocazia de a vedea care sunt raspunsurile lor.
Primul in seria de materiale este raspunsul Lindei Willy, Director Executiv al agentiei BtB Advertising.
PR-ul romanesc in 2007 – raspunsuri BtB Advertising
Linda Willy
Director Executiv
BtB Advertising
- Se va modifica ceva in activitatea de PR si in relatiile publice din Romania in 2007? Care vor fi implicatiile aderarii asupra PR-ului?
Ca in majoritatea celorlalte domenii, pe de o parte se va impune cu siguranta un set de reguli si standarde privitoare la calitatea serviciilor oferite, iar pe de alta parte, vor ramane in piata companiile care prezinta soliditate financiara si corectitudine in raportarile contabile fata de autoritati (atat in privinta modalitatii de a trata angajatii, cat si a metodelor de obtinere a veniturilor). In ultima vreme exista clauze contractuale, mai ales in privinta obtinerii de clienti internationali, care specifica acest tip de detalii, inclusiv cu privire la licentele autorizate pentru software-ul specific derularii activitatii etc. Ori in momentul in care te prezinti unor companii internationale, trebuie sa joci dupa regulile acestora. In continuare, nu cred ca se va inregistra un aflux semnificativ de investitii in PR din partea companiilor romanesti – acestea se vor confrunta in acest stadiu, al integrarii si intrarii in competitia directa cu piata europeana, cu cheltuieli masive in retehnologizari, relocari in zone industriale / parcuri logistice, (re)instruirea personalului etc., deci PR-ul va fi probabil mai inspre capatul listei de prioritati, la capitolul “soft”.
- {viewonly=registered,special}Ce lucruri bune vor ramane?
Vor ramane cu siguranta liderii de opinie si bunii profesionisti care deja si-au realizat echipe valoroase si profiluri de servicii interesante pentru clientii lor. Si relatiile de parteneriat bazate pe corectitudine si valoare profesionala, anticipand aici o desprindere de sistemul balcanic de alocare a proiectelor & bugetelor in functie de cine propune angajamente de interes privat clientilor…
- A fost cumva pregatita in vreun fel integrarea PR-ului din Romania in UE? Evolutia ultimilor ani sugereaza ceva?
Deocamdata in Romania majoritatea companiilor existente s-au axat pe consolidarea echipelor si portofoliilor, pentru a oferi calitate si stabilitate. In paralel, diviziile interne de PR ale celor mai importante agentii de publicitate internationale au devenit sau urmeaza sa devina entitati autonome, ex. The Practice / Leo Burnett sau Pleon / Graffiti BBDO, tocmai pentru a-si pregati infrastructura pentru clientii internationali pregatiti sa li se aflilieze inclusiv pe acest tip de servicii, de project management in domeniul PR, media relations etc., realizate de profesionisti ancorati in realitatile pietei noastre. Cred ca acest tip de experienta si pregatire poate constitui un semn de maturizare si aliniere a pietei noastre la asteptarile clientilor cu traditie in investitiile in PR.
- Se va modifica PR-ul in Romania din punctul de vedere al numarului agentiilor? Va creste acesta? Se va diminua? Se va merge mai mult pe agentii full-service sau pe specializari? Se vor cauta mai mult oameni pentru departamentele interne de PR?
Cred ca mai curand se va stabiliza, cine a vrut sa intre pe piata, a cam facut-o pana acum. Din acest stadiu, urmeaza consolidarile, extinderile portofoliilor de servicii si specializari, axarea pe un anumit tip de clientela etc. Majoritatea agentiilor, cel putin cele internationale, dispun de o infrastructura si baza informationala foarte bine bine puse la punct, deci nu le va fi greu sa se adreseze / sa raspunda oricarui tip de client care le trece pragul, inclusiv companii intrate noi pe piata, fiindca va exista o experienta comuna in exterior. Deci vor exista probabil companii-client noi, dar, intrand prin afiliere cu o agentie existenta, nu vor justifica infiintarea altor companii de PR, cum se intampla acum 5-6 ani, cand un client exclusiv sustinea infiintarea unei agentii.
Va continua sa existe un echilibru intre clientii deserviti de o agentie full-service si cele specializate, fiindca la fel sunt si clientii: unii au adresabilitate larga, detin portofolii de zeci de marci active in paralel, deci necesita echipe largi si diverse, altii – dimpotriva – ofera produse foarte specializate unor nise de piata si, ca atare, necesita mai multa atentie si aprofundare pentru a le indeplini corect asteptarile. Sunt segmente de piata care necesita un anumit tip de expunere, experienta si limbaj, cum ar fi de exemplu domeniile financiar sau IT, si pentru care agentii precum mmd sunt absolut de recomandat. Fiecare se adapteaza tipului de activitate pe care pana la o urma o intelege cel mai bine, dar, cu siguranta, este loc pentru toata lumea in PR-ul din Romania integrata.
- Parere personala
Este de dorit si de asteptat sa inceapa fidelizarea clientilor pe tipul de servicii oferite de agentiile de PR, fiindca joaca un rol foarte important continuitatea si consecventa cu care se investeste si implementeaza o strategie pe termen lung. Ma bucur de fiecare data cand citesc ca un client (companie mare sau medie) semneaza un parteneriat cu o agentie de PR in urma unei licitatii, insa e important ca acea colaborare sa fie si de durata, sa se dezvolte in timp si spatiu, atat pentru intelegerea nevoilor clientului de catre agentie, cat si pentru stabilitatea imaginii respectivului client pe piata. In momentul in care exista consistenta capitolelor acestora, cred ca PR-ul are o sansa reala in Romania, dincolo de compararea listelor de tarife aplicata de unii clienti pe proiecte punctuale cu varii agentii, in ideea ca pretul primeaza in alegerea unui partener de comunicare, care, de fapt, ajunge doar sa intermedieze inchirierea unei locatii si tiparirea unor mape de presa…
Cu o experienta de peste 7 ani in managementul activitatilor de comunicare si marketing pentru clienti din domeniul comertului si FMCG, precum miniMAX Discount, Automobile Bavaria, CEZ Romania, Bonduelle, L'Oreal, Rewe-XXL Mega Discount!, Kraft Foods, Topway, Xerox, Jim Beam si Philip Morris, Linda vorbeste fluent limbile germana, engleza si romana. Absolventa a Departamentului de Comunicare si Relatii Publice din cadrul Facultatii de Litere a Universitatii Bucuresti, Linda ocupa de aproape doi ani pozitia de Director Executiv al agentiei BtB Advertising, activand anterior ca PR Manager al agentiei Young & Rubicam/Team Advertising Bucharest intre 1999 – 2003 si apoi ca Marketing Manager la compania miniMAX Discount.
In afara programului, Linda isi dedica timpul ca PR Consultant pentru o serie de programe de marketing cultural ale asociatiei de tineret "add" – o echipa de profesionisti entuziasti implicati in promovarea tinerilor artisti in mediul economic autohton.{/viewonly}
{mosloadposition user10}