Florentin Scarlat
Corporate Affairs Director
Grupul Ozone Laboratories
- Se va modifica ceva în activitatea de PR şi în relaţiile publice din România în 2007? Care vor fi implicaţiile aderării asupra PR-ului?
Activitatea de comunicare în general a devenit extrem de efervescentă în ultimii doi ani şi acest lucru are evident legătură cu creşterea economică pe care România o cunoaşte în prezent. Rolul relaţiilor publice a devenit din ce în ce mai important în cadrul strategiilor de promovare a companiilor şi sunt convins vom asista în continuare la creşterea ponderii acestora.
Aderarea României la Uniunea Europeana nu va produce un impact major asupra PR-ului românesc, în condiţiile în care nivelul de profesionalism local este foarte apropiat de cel din Uniunea Europeană. Cred ca schimbările care se vor produce după aderare vor fi mai degrabă cantitative decât calitative şi este normal să fie aşa.
- {viewonly=registered,special}Ce lucruri bune vor rămâne? Ce va dispărea?
Cu siguranţă că cei care au dat dovadă de profesionism în toţi aceşti ani nu vor fi afectaţi de aderarea ci din contră vor avea oportunitatea de a lucra pe brief-uri mai diverse şi mai sofisticate, punându-şi astfel în valoare întregul bagaj de cunoştinţe şi skills-uri.
Credeţi că există vreo asemănare cu ţările care au aderat deja şi cu ceea ce s-a întâmplat acolo dpdv imagine, comunicare, pr?
Peste tot în regiune pieţele de comunicare au cunoscut transformări similare: intrarea unor jucători de talie europeană, specializarea serviciilor şi consolidarea pieţei.
- A fost cumva pregătită în vreun fel integrarea PR-ului din România în UE? Evoluţia ultimilor ani sugerează ceva?
Nu cred că putem vorbi de o pregătire a integrării PRului românesc. Este foarte important de ştiut că la nivel de comunicare nu au existat frontiere sau taxe vamale, prin urmare, aşa cum am menţionat anterior, impactul integrării nu va fi unul de amploare.
Pe de alta parte, comunicarea instituţională, mă refer aici la instituţiile publice, va fi afectată în mod special de aderarea României la Uniunea Europeană. Acest lucru se datorează în special lipsei de transparenţă de care dau dovadă instituţiile publice româneşti, un handicap care nu poate supravieţui într-o ţară membră a Uniunii Europene.
- Se va modifica PR-ul în România din punctul de vedere al numărului agenţiilor? Va creşte acesta? Se va diminua? Se va merge mai mult pe agenţii full-service sau pe specializări? Se vor căuta mai mult oameni pentru departamentele interne de PR?
Cred că piaţa va creşte atât cantitativ cât şi calitativ. Specializarea va fi pe termen mediu şi lung cartea câştigătoare pentru agenţiile care vor şti să identifice nişele cele mai atractive. În ceea ce priveşte departamentele interne, dacă până acum un departament intern de PR era oarecum opţional, am convingerea că această categorie de specialişti va deveni indispensabilă pentru companii, iar bugetele vor fi şi ele în creştere.
- Părere personală
Cred că este important de menţionat faptul că targetul comunicării se va mări considerabil în perioada care va urma momentului aderării. Odată cu integrarea României în piaţa comună va creşte exponenţial şi interesul cetăţenilor şi companiilor europene pentru piaţa românească, iar PR-ul local va trebui să fie în măsură să promoveze interesele româneşti nu numai local dar şi la nivel european.
Florentin Scarlat coordoneaza activitatea de comunicare, responsabilitate sociala corporatista si government relations a Grupului Ozone Laboratories in Regiunea Europei Centrale si de Est.{/viewonly}
{mosloadposition user10}