Radu Gazda, Angajat.ro
Ca intreprinzator ce viseaza si pune in aplicare mereu noi proiecte, domeniul finantarilor, adica modalitatile, sursele si economia (costuri / beneficii) obtinerii de bani necesari, este foarte important. Ca intreprinzator roman, acest domeniu capata cateva puncte in plus la capitolul importanta tocmai datorita mult mediatizatei integrari in Uniunea Europeana, a “asaltului” ofertelor bancare pentru categoria din care fac parte, a informatiilor vehiculate in mass media despre parca eternele si inepuizabilele surse de finantare.
Astfel ca, preocupat de obtinerea de informatii pertinente din sectorul finantarilor, am inceput sa frecventez in ultima vreme tot felul de seminarii, conventii, sesiuni de comunicari pe aceasta tema aceasta in provincie cat si in mareata noastra capitala. Dupa un numar de participari mai mare decat degetele de la ambele maini, mi-am dat seama si nu numai eu, un tanar intreprinzator, ca cel putin la nivelul comunicarilor oficiale, comunicarea lasa mult de dorit.
Dupa cunostintele mele, PR sunt o formă specifică de comunicare interumană; relatiile publice promovează şi menţin imaginea unei organizatii, ele nu vand, profitul pierderile constand in bunavointa (good willing) publicului, Scopul essential al PR este ca sunt un mediator intre o organizatie si publicul sau existent sau potential.
Deci, prin PR organizatiile finantatoare (UE, institutiile financiare private si de stat, etc) ar trebui sa isi faca cunoscute ofertele catre publicul larg. Spunand acestea nu ma refer la advertising aici, el avand rolul lui bine trasat. Insa una este sa vezi o reclama in mass-media si alta este sa participi de bunavoie la o informare publica. Una este sa fii indopat cu informatii si alta este sa cauti tu acea informatie, constientizand ca esti pe taramul performantei si al concurentei si ca sunt sanse mai mari sau mai mici de a da faliment daca ramai inchis in biroul tau.
Din pacate trebuie sa spun ca am avut niste surprize neplacute din partea unor institutii private la capitolul PR. De la comunicari prost organizate, cu informatii aiurite si departe de obiect, pana la a “uita” sa informeze publicul despre succesele sau insuccesele lor. Din pacate iar trebuie sa spun ca cei insarcinati cu munca de relatii publice din marile organizatii financiare ale Romaniei de cele mai multe ori plimba hartiile dintr-un birou in altul, iar toata munca de lor este rezolvata de cateva spoturi sau articole publicate in cateva ziare centrale, fara a se chinui macar sa aloce niste resurse minime de a crea si distribui niste comunicate de presa oneste. Daca nu pot sa utilizeze ei aceste metode de informare sau nu stiu, oricand se pot uita in ograda unei institutii publice, Uniunea Europeana, care incearca sa isi promoveze ofertele de finantare in toate mediile, investesc bani si timp in studii ante si post etape de comunicare, totul realizat asa doar din convingerea ferma ca doar fiind profesionist ai sanse reale de a fi auzit de publicul tau tinta.
Ca o mica paranteza, Organizatia Natiunilor Unite a declarat anul 2005 ca Anul International al Microcreditarii, ca o recunoastere a importantei microfinantarii pentru asigurarea accesului persoanelor cu venituri mici la surse de finantare. Astfel, specialistii ONU in microfinantare din Europa Centrala si de Est si din fostul spatiu sovietic au aratat prin studiile realizate ca persoanele cu venituri mici au nevoie de servicii specializate pentru a-si gestiona mai bine resursele financiare, pentru a reduce vulnerabilitatea la socuri si pentru a gestiona mai bine riscurile si ca pâna acum ca pot raspunde eficient acestor provocari dar, cu toate acestea, cei mai multi oameni cu venituri mici din regiune au dificultati în a beneficia de serviciile financiare existente. Sper din tot sufletul ca aceste concluzii vor insemna niste semnale de alarma acolo unde trebuie, ca la viitoarele seminarii si prezentari sa nu mai auda intreprinzatorii romani numai auto-laude si “realizari marete” ale bancilor si statului roman…
{mosloadposition user10}