Alina Galeriu
managing partner, Galeriu & Partners PR
Nu mai e o surpriză pentru nimeni că suntem în permanență conectați, hiperactivi și reușim să jonglăm cu mai multe sarcini în același timp. Suntem toți multifuncționali, super-eroi de zi cu zi, avem în noi un pic din “Mafalda care le știe pe toate” și un pic de Tanti Lili din La bloc care nu ratează nicio ocazie să își dea și ea cu părerea despre… orice. Noi suntem consumatorii de azi, mereu pe fugă, mereu în “priză”, omniscienți și omniprezenţi ca naratorul de la stilul epic despre care învățăm în liceu.
Mai mult decât orice, jonglăm inter-screen, de la ecranul telefonului mobil care ne este parcă lipit de mână toată ziua, la ecranul laptopului pe care scriem rapoartele lungi de la birou și până la ecranul tabletei pe care ne jucăm SimCity seara în pat, înainte de culcare. Totul este despre conectare permanentă și comutarea atenției cât mai rapid.
Începem cu mailul care intră în inbox încă dinainte să ne sune alarma de trezire și face telefonul să zbârnâie la ora la care ne-am fi dorit să mai dormim măcar puțin, dar care nu ne cruță pentru că undeva pe lume, pe alt fus orar ziua a început de multă vreme și task-urile încep să curgă și pentru noi, de la vreun client global. Continuăm cu articolul despre tendințe geopolitice într-o lume aflată în plină frământare. E interesant, dar nu apucăm decât să îl frunzărim la micul dejun pe tabletă pentru că mailurile zbârnâie pe telefon și ne fură din concentrare. În fine, pornim spre birou și alertele de știri “senzaționale” care ne populează feed-ul de Facebook pe ecranul telefonului, ne agasează și ne intrigă în acelaşi timp. Toate nu sunt altceva decât un slalom printre tone de informații și date. Și nu e încă decât începutul unei zile pline.
Ah, dar deja nu mai vorbeam despre noi, consumatorii, în general, ci despre cum decurge orice zi pentru mine… Recunosc, poate că unele dintre cele listate mai sus țin de specificul meseriei mele. Poate că nu toți consumatorii duc o viață atât de agitată. Însă, miezul rămâne: facem slalom și ne testăm limitele atenției și concentrării într-o lume în care multiscreen a devenit normă.
În timp ce scriu acest articol mă uit cu coada ochiului la TV, la un serial care deja a devenit companionul cu care adorm seara, pe unul dintre ecrane. E captivant, misterios și deștept. Se numește White Collar. Cu toate astea, nu îmi mai oferă suficientă adrenalină astfel încât să îl urmăresc dedicându-i exclusiv atenția și timpul meu. Ba scriu la o prezentare pe laptop, ba citesc mailuri pe telefon sau îmi arunc o privire pe ceva articole sau studii de caz pe tabletă sau mă joc tot pe tabletă ca să îmi relaxez mintea după o zi plină. Seară de seară se repetă povestea. Poate că aici este cheia; tocmai noțiunea de a aloca timp pentru ceva. Și eu, ca orice alt consumator hiperconectat, am devenit extrem de selectivă, poate chiar zgârcită, aș spune, cu timpul meu. Nu îl mai dau pe degeaba. Vreau să îl investesc. Să simt că îl folosesc, nu că îl pierd.
Poate că anii din urmă au fost pe rând despre goana după bunuri și proprietăți sau despre goana după popularitate, mai recent. Mărturie stau generațiile părinților noștri și chiar generația noastră. Însă a venit timpul ca goana cea mai mare să fie astăzi… după timp. Și mărturie stau mai ales generațiile care vin din urmă. Și implicit noi, cei ce, prin prisma meseriei ne racordăm instant la trenduri.
Ce e rău și ce e bun din această nouă stare de fapt? E rău că nu mai avem răbdare și că nu mai analizăm lucrurile în profunzime. O realitate pe care brandurile trebuie să o conștientizeze și la care este nevoie să se adapteze în comunicare.
Însă, nu trebuie să uităm și ce aduce bun lumea multiscreen. Aduce abilitatea de a face mai mult, mai repede, de a ne depăși limitele, de a ne exersa flexibilitatea minții. Ne aduce perfecționarea abilității de a face corelații între elemente nebănuite și de a le pune în contexte surprinzătoare fapte și evenimente pe care, altfel le-am privi mereu și mereu din același unghi. Ori acum tocmai despre cum unghiul de abordare se schimbă în permanență este vorba. Și, să nu uităm și de alt lucru bun ce derivă din realitatea multiscreen și multitasking: o lume multi-choice. Niciodată n-a fost consumatorul mai potent în a alege ce, când, cum, cât decide să consume din ceea ce i se oferă.
Iar brandurile au șansa de a captiva noul tip de consumator, prin mijloace noi, care îl fac să rămână un pic mai mult pe ecranul pe care îl descoperă, să îl caute și pe celelalte ecrane și să îl recunoască dintr-o mie ori de câte ori, în noianul de informații, se întâlnesc cu el. Similar cu momentul de revelație când în mulțimea de la metrou recunoaștem pe cineva cunoscut. Despre această emoție este vorba! Asta trebuie să caute brandurile în comunicarea cu consumatorul multiscreen: emoția regăsirii, indiferent pe ce ecran.
Iar dacă vorbim de emoție în comunicare, despre transcederea mediilor de comunicare și despre recognoscibilitatea mesajului peste timp, nu putem vorbi decât despre PR în cheie modernă, mai util ca niciodată pentru branduri. Un motiv în plus să credem în continuare că PR-ul poate fi soluția pentru branduri într-o lume în care adblocker-ele nu lasă alt loc de acțiune decât discursul onest, autentic, empatic al brandurilor.
Alina Galeriu este un comunicator entuziast, cu o experienta de 8 ani in jurnalism si PR. In prezent este managing partner al agentiei Galeriu & Partners PR, parte din The Group, cel mai important grup de comunicare din Romania. A urmat facultatea si masteratul la SNSPA, precum si Modulul I al IAA School of Marketing & Communications. Atunci cand nu construieste povesti despre si in slujba brandurilor de care se ocupa, ii place sa observe oamenii si sa le descopere lor povestile.
foto header: multiscreen, by Stokkete on Shutterstock