Conform ECC-NET, mărcile online de încredere au nevoie de uniformitate.
În raportul său "Pot avea încredere în marca de încredere?", Rețeaua de Centre Europene pentru consumatori, ECC-Net, oferă consumatorilor o listă a 54 de scheme de marcă de încredere on-line existente în UE. Raportul detaliază criteriile folosite pentru a evalua modul în care mărcile de încredere îşi ating obiectivele ce garantează că membrii lor îşi desfăşoară activitatea folosind bune practici comerciale, oferă securitate și confidențialitate pentru consumatori. Problema principală este lipsa de uniformitate în diferite caracteristici oferite de aceste sisteme.
Raportul se bazează pe un sondaj web efectuat asupra a 573 de consumatorii europeni din 19 țări, care a confirmat că sunt cunoscători a ceea ce înseamnă mărcile de încredere, dar le lipsesc cunoștințele despre caracteristicile și fiabilitatea lor. ECC-Net a analizat, din perspectiva consumatorului, în detaliu, cele 54 de mărci de încredere, care se afla în sistemele existente în UE. Rezultatele arată diferențe mari între ele, cu atât mai mult dacă sunt din țări diferite dar şi dacă sunt din aceeaşi țară.
Raportul conține tabele detaliate pentru toate schemele examinate în scopul de a arata consumatorilor diferenţele de caracteristici într-un mod ușor și accesibil. Informațiile sunt disponibile pe aspecte cum ar fi calitatea de membru, cooperare cu sistemele de ADR sau SOL, procesul de certificare, inspecții, revocarea mărcii de încredere, lista neagră.
Mărcile de încredere pot fi îmbunătățite:
• Trebuie să participe obligatoriu la schemele de soluţionare alternativă a disputelor / soluţionare online a disputelor (ADR / SOL) și pentru să se conformeze deciziilor sau recomandărilor implementate la nivel de UE.
• Furnizarea unui sistem de tratare a reclamaţiilor interne unitar pentru mărcile de încredere și comercianții online deţinători ai acestor mărci de încredere, prin care consumatorii pot trimite problemele cu care s-au confruntat in legătura cu anumite acţiuni ale unor comercianţi nesiguri .
• Furnizarea de reguli transparente și clare pentru procedurile de control. Impunerea exclusiv sau parțial a controalelor externe ale membrilor.
• Furnizarea de informații și servicii în mai multe limbi.
Este clar că mulţi consumatori se confruntă cu o "junglă" a mărcilor de încredere și, de asemenea, nu au habar despre regulile la care se supun deţinătorii de astfel de mărci de încredere. Prin urmare, este dificil pentru consumatori să decidă care mărci de încredere pot fi într-adevăr de încredere .
ECC-Net recomandă ca mărcile de încredere care sunt dezvoltate în conformitate cu cele mai bune practici uniforme europene, norme minime sau coduri comune de conduită ar putea fi stabilite la un nivel pan-european de către asociațiile de afaceri cu care colaborează.
Sondajul web, de asemenea, a arătat ca majoritatea consumatorilor (82%) utilizează, înainte de achiziția unui produs online, informaţiile oferite de comentariile altor cumpărători.
Opinia ECC-Net este că este nevoie să se evalueze modul în care acest instrument (marca de încredere) este necesar pentru creșterea gradului de conștientizare a consumatorilor și sporirea încrederii fără a scăpa de sub control și a induce în eroare, mai degrabă decât să ghideze consumatorii, în viitor.
Mai multe informații
Raportul ECC-Net privind Raportul ECC Net referitor la mărcile de încredere poate fi consultat, în limba engleză pe site-ul Rețelei ECC: //goo.gl/4k5P8T.