· Noul Panamera îmbină sportivitatea cu confortul
· Cele mai înalte standarde în materie de tehnologie şi individualitate
Cu noul Panamera, Porsche se mândreşte să aducă în scenă primul Gran Turismo cu patru uşi din istoria companiei. Proiectat ca o maşină sport grand tourism, cu patru uşi, modelul Panamera îmbină mai multe caracteristici specifice mărcii Porsche: sportivitate cu un spaţiu generos la interior şi confort deosebit, caracteristic unui autovehicul de familie (Gran Turismo). Panamera reprezintă cea de-a patra gamă Porsche, completând modelele sport 911, Boxster şi Cayman, precum şi SUV-ul sport, Cayenne. Noul Porsche Panamera a fost prezentat pentru prima oară publicului internaţional în cadrul Salonului Auto de la Shanghai, în China.
Noua gamă de modele Porsche, a patra după 911, Boxster/Cayman şi modelul sport de teren Cayenne, este de o deosebită importanţă strategică pentru marca germană. Prin introducerea modelului cu patru uşi Panamera, Porsche face o mutare decisivă pe câmpul performanţei de lux, adresându-se clienţilor care, în afară de confortul şi spaţiul specific unei berline de lux, se aşteaptă să găsească şi performanţa sportivă constantă, atât de tipică unui Porsche. Astfel, Porsche se adresează unor noi grupuri de cumpărtori, oferind în acelaşi timp clienţilor fideli ai mărcii o nouă serie de opţiuni. Panamera este un model nou, care păstrează în acelaşi timp aspectul unui Porsche veritabil. Datorită proporţiilor sale, Panamera se evidenţiază în segmentul din care face parte: maşina are o lăţime de 1931 mm şi o înălţime de 1418 mm, fiind mai lată şi mai joasă decât alte modele cu 4 uşi, comparabile. Silueta GT inconfundabilă se datorează unei lungimi totale de 4970 mm, consolelor faţă/spate scurte şi sportive. Stilul şi detaliile corespund filozofiei de design Porsche, care a fost cizelată de-a lungul timpului pe modelul 911 şi implementată cu succes pe modelele Boxster, Cayman şi Cayenne.
Segmentul premium, completat acum de modelul Panamera, cuprinde de la automobilele sport GT clasice, până la berlinele de lux, bucurându-se, într-un context economic stabil, de un volum global de piaţă de aproximativ un milion de autovehicule noi vândute pe an. Porsche intenţionează să atingă o cifră medie de cel puţin 20.000 de automobile Panamera vândute pe an la nivel mondial, de-a lungul perioadei de producţie a acestui model.
Cu un design inovator, Panamera se va impune în faţa competitorilor din noul segment. Simbioza dintre genele unei veritabile maşini sport, ce se desprind din forma de coupé, precum şi interpretarea proprie a formei clasice de limuzină şi avantajele oferite de conceptul de spaţiu variabil, conferă noului model Porsche o imagine inconfundabilă. Spre exemplu, Panamera oferă elemente individuale pentru admisia aerului, puternic evidenţiate, ce înlocuiesc grila clasică a radiatorului. Pasajele pronunţate ale roţilor şi capota de motor alungită creează aceea imagine specifică părţii frontale a modelului 911, atât de apreciată de clienţii Porsche de mai bine de 45 de ani: capota este plată, fiind încadrată de aripile proeminente. Capota maşinii şi geamul din spate în forma unei săgeţi conferă modelului Panamera aspectul unei maşini sport. Elementele caroseriei, linia sportivă a plafonului, caracteristică unui coupé, şi tobele de eşapament reprezintă de asemenea elemente specifice unui Porsche veritabil.
Curbura elegantă a plafonului, ce acoperă într-un mod stilat interiorul spaţios, te invită să intri în maşină. La fel ca toate modelele Porsche, modelul Panamera a fost creat pornind de la nevoile şi dorinţele şoferului. Datorită noului concept de spaţiu şi arhitecturii sportive a interiorului, oricare dintre cele patru locuri este acum la fel de confortabil, atât locurile din faţă cât si cele din spate fiind la fel de ergonomice. Portbagajul este deosebit de spaţios. Datorită conceptului de spaţiu variabil, cu posibilitate de a plia spătarele locurilor din spate, spaţiul pentru bagaje poate fi adaptat conform nevoilor şoferului şi pasagerilor. Design-ul sportiv combină utilitatea de zi cu zi cu eleganţa.
Porsche a proiectat pentru modelul Panamera motoare puternice, ce ţin totodată cont de condiţiile actuale de mediu. Este vorba de motoare în V, cu 6 respectiv 8 cilindri, ce dezvoltă o putere cuprinsă între 300 şi 500 CP. Unele dintre aceste motoare folosesc tehnologia supraalimentării turbo, fiind în acelaşi timp puternice şi economice, datorită sistemului de injecţie directă a combustibilului.
Toate modelele sunt dotate cu sistem de injecţie directă a combustibilului, sisteme de transmisie cu frecare redusă, având caroserii uşoare. Totodată, toate modelele echipate cu cutie de viteze automată cu ambreiaj dublu (PDK) dispun şi de noua funcţie „Auto Start Stop”. Aceasta are rolul de a opri în mod automat motorul atunci când autovehicul staţionează iar şoferul acţionează pedala de frână – de exemplu la semafor sau în timpul unui blocaj de trafic.
Autovehiculul cu patru uşi îmbină în premieră o serie de caracteristici aparent contradictorii în segmentul premium: Panamera prezintă sportivitatea caracteristică unui Porsche veritabil, oferind în acelaşi timp un confort foarte ridicat. Deşi are silueta foarte joasă a unui coupé, habitaclul oferă spaţiu suficient pentru patru persoane şi o capacitate de încărcare variabilă, ce permite transportarea unui volum mare de bagaje. Totodată, modelul Panamera este echipat cu motoare eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, ce oferă în acelaşi timp performanţe deosebite.
În funcţie de model, este disponibilă fie cutia de viteze manuală în şase trepte, fie noua cutie de viteze PDK (cutie de viteze cu ambreiaj dublu) în şapte trepte, care poate fi comandată opţional pentru toate modelele Panamera care nu au prevăzută această dotare în echiparea standard. Astfel, modelul Panamera îmbină în mod ideal sportivitatea cu confortul. Opţional, Porsche oferă pentru Gran Turismo un pachet Sport Chrono, care face ca maşina să fie şi mai sportivă, permiţând modelului Panamera să atingă performanţe şi mai ridicate.
Modelele Panamera echipate cu motoare V6 şi V8 aspirate dispun de tracţiune spate. Pentru versiunea de top pe care este montat motorul biturbo este disponibil sistemul PTM (Porsche Traction Management) cu tracţiune integrală activă, deosebit de uşoară. Sistemul PTM este disponibil şi pentru celelalte modele.
Pe lângă suspensia standard ce asigură atât sportivitate, cât şi confort, pentru modelul Panamera este disponibilă la cerere şi noua suspensie pneumatică adaptivă. Aceasta funcţionează după o întreagă serie de caracteristici care sporesc confortul şi sportivitatea. În modul Sport Plus suspensia pneumatică coboară şi mai mult întreaga caroserie la nivelul şoselei, îmbunătăţind comportamentul dinamic şi aerodinamic. Astfel, se asigură o creştere a siguranţei şi o scădere a consumului. Opţional, Panamera dispune de sistemul PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control), ce compensează în mod activ înclinarea laterală a maşinii la deplasarea în curbe şi îmbunătăţeşte manevrabilitatea acesteia, în timpul deplasării pe drum drept cu denivelări.
Datorită utilizării unor oţeluri foarte rezistente, a metalelor uşoare precum aluminiul şi magneziul şi a materialelor plastice, greutatea a fost redusă în mod semnificativ pentru această clasă, ceea ce asigură o reducere a consumului de combustibil şi o îmbunătăţire a comportamentului dinamic.
În afară de PDK – cutia de viteze cu ambreiaj dublu de la Porsche – şi de primul sistem de pornire-oprire conectat la o transmisie automată, lista de inovaţii tehnice disponibile pe modelul Panamera şi introduse pentru prima dată pe un model de serie din clasa de lux cuprinde noua suspensie pneumatică adaptivă cu un volum suplimentar de aer, precum şi aerodinamica activă cu un spoiler cu reglare multidimensională, care se ridică la viteza potrivită, disponibil pe vedeta gamei, Panamera Turbo.
Inginerii de dezvoltare de la Porsche au acordat o deosebită atenţie valorilor de consum ale modelului Panamera. Utilizarea motoarelor V8 extrem de eficiente cu injecţie directă de combustibil, construcţia deosebit de uşoară, sistemul automat de pornire-oprire, aerodinamica optimă, inovatoarea cutie de viteze cu ambreiaj dublu creată de Porsche şi diversele măsuri tehnice de reducere a pierderilor prin frecare şi hidraulice asigură un consum de combustibil extrem de scăzut pentru un Gran Turismo cu patru uşi de un asemenea calibru, impunând încă o dată noi standarde în sfera concurenţilor direcţi.
Datorită consolei centrale care uneşte planşa de bord de locurile din spate, modelul Porsche Gran Turismo în patru uşi oferă o nouă senzaţie de spaţiu pentru fiecare din cele patru locuri. Interiorul asigură condiţii ergonomice optime pentru şofer şi în plus accentuează spaţiul personal al fiecărui pasager, fiecare din cele patru locuri fiind proiectat special pentru ocupantul său. Poziţia joasă a scaunelor şi volanul sport şi plat oferă un bun feed-back asupra şoselei, specific automobilelor Porsche.
Pe lângă aceste valori clasice, Panamera oferă clienţilor numeroase posibilităţi de a personaliza interiorul, fiind disponibile 13 culori de piele naturală fină şi combinaţii de materiale, inclusiv patru variante bicolore, care pot fi combinate cu şapte stiluri decorative, ce includ materiale exclusive precum carbonul sau lemnul de măslin.
Opţional este disponibil un sistem automat de climatizare cu patru zone, ce asigură reglarea individuală a temperaturii, a intensităţii ventilatorului şi a distribuţiei aerului pentru fiecare dintre locuri. Şoferul şi pasagerii noului model Panamera sunt protejaţi de airbagul pentru şofer şi pasagerul din faţă şi de airbag-urile cortină, iar pentru locurile din faţă sunt disponibile airbag-uri laterale şi pentru genunchi, ce asigură o protecţie optimă în caz de accident. Opţional sunt disponibile airbag-uri laterale pentru locurile din spate.
Pentru echiparea standard a modelelor Panamera S şi 4S, scaunele tip „Confort” disponibile pentru locurile din faţă au o ergonomie ridicată şi pot fi reglate electric pe opt direcţii pentru a asigura pasagerilor un confort deosebit pe toată durata deplasării. Cele două locuri din spate prevăzute cu o cotieră centrală rabatabilă asigură un loc generos pentru picioare şi cap, chiar şi pentru pasagerii înalţi.
Modelul Panamera Turbo îmbină scaunele reglabile electric cu pachetul „Comfort Memory”, oferind inclusiv posibilitatea de a extinde şezutul scaunului. Totodată este disponibil un suport lombar şi un reglaj electric pentru volan. De asemenea, sunt disponibile opţional şi alte dotări precum scaunele sport adaptabile sau scaune tip „Confort” pentru locurile din spate, ce pot fi reglate electric în diferite poziţii.
Noul model Panamera este primul automobil Porsche dotat cu sistem de sonorizare „High-End Surround”, produs de către compania berlineză Burmester, una dintre cele mai renumite companii producătoare de sisteme „high-end audio”. Este pentru prima dată când în conceptul iniţial a fost inclusă o suprafaţă atât de mare de membrane, aceasta fiind apoi implementată în producţia de serie a autovehiculului. Cei peste 2.400 centimetri pătraţi de membrane oferă o experienţă audio similară unui concert live iar cele 16 difuzoare comandate de către 16 canale de amplificare cu o putere totală de peste 1.000 W oferă un sunet unic, completat de subwoofer-ul activ şi amplificatorul Class D de 300 W.
Utilitatea de zi cu zi a modelului Panamera este demonstrată şi de capacitatea portbagajului şi de conceptul de încărcare: în spatele scaunelor din spate pot fi încărcate cu uşurinţă patru valize aşezate vertical, pentru a putea fi accesate uşor. Portbagajul are o capacitate de 445 litri pentru modelele Panamera S şi 4S şi de 432 litri pentru modelul Panamera Turbo – ajungând până la 1.250 litri atunci când spătarul banchetei este pliat.
Pentru început, modelul Panamera va fi disponibil pe piaţă numai cu motoare V8, cu tracţiune spate sau tracţiune integrală. Versiunea de bază a modelului Panamera S va fi dotată cu un motor V8 de 4.8 litri, ce dezvoltă o putere maximă de 400 CP (294 kW). Opţional, pentru transmiterea puterii către roţile din spate este disponibilă cutia de viteze cu ambreiaj dublu şi şapte trepte (PDK).
Automobilul accelerează de la 0 la 100 km/h în 5,4 secunde, atingând o viteză maximă de 283 km/h. Consumul combinat de combustibil pentru standardul EU5 este de 10,8 litri/100 km, iar emisiile de CO2 ajung la 253 g/km.
Panamera S (nivelul de echipare standard), dotat cu cutie de viteze manuală în şase trepte, este disponibil in Romania la preţul de 97.738 Euro (cu TVA inclus).
Modelul Panamera 4S cu tracţiune integrală este echipat cu motor V8 de 4,8 ce dezvoltă o putere de 400 CP (294 kW), puterea fiind transmisă către toate cele patru roti prin intermediul cutiei de viteze cu şapte trepte şi ambreiaj dublu (PDK). Acest model accelerează de la 0 la 100 km/h în 5,0 secunde, viteza maximă fiind de 282 km/h. Consumul de combustibil pentru standardul EU5 este de 11,1 litri/100 km, iar emisiile de CO2 sunt de 260 g/km. Modelul are un preţ de vânzare de 105.297 Euro (cu TVA inclus).
Modelul de top este Panamera Turbo, echipat cu motor V8 biturbo de 4,8 litri, ce dezvoltă o putere maximă de 500 CP (368 kW), aceasta fiind transmisă către roţi de cutia de viteze în şapte trepte şi ambreiaj dublu (PDK). Modelul dispune de tracţiune integrală şi accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,2 secunde, atingând o viteză maximă de 303 km/h. Consumul de combustibil pentru ciclul EU combinat este de 12,2 litri/100 km, iar emisiile de CO2 sunt de 286 g/km. Modelul Panamera Turbo are un preţ de vânzare in Romania de 138.004 Euro (cu TVA inclus).
La fel ca şi Cayenne, noul Panamera va fi construit la fabrica Porsche din Leipzig. Acesta va fi lansat pe pieţele din Europa, America de Sud şi o parte din Asia în septembrie 2009, în America de Nord şi Australia în octombrie, iar în China la începutul anului 2010.
In România, modelul Panamera a fost lansat pe data de 10 septembrie, în premieră europeană.
{mosloadposition user10}