Comisia Europeană invită părțile interesate să transmită observații privind angajamentele comunicate de Transgaz ca răspuns la preocupările în materie de concurență legate de fluxul liber de gaze naturale din România. Scopul angajamentelor ar fi de a permite exporturile de gaze naturale din România către alte state membre, în special către Ungaria și Bulgaria.
Margrethe Vestager, comisar responsabil cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Consumatorii de gaze naturale din întreaga UE ar trebui să se bucure de beneficiile unei piețe europene unice a energiei, integrată și concurențială. Analizăm dacă angajamentele propuse de Transgaz promovează fluxul liber de gaze naturale la prețuri competitive pe piețele din Europa de Sud-Est, în special prin conectarea României la țările vecine, Ungaria și Bulgaria. Înainte de a lua o decizie, dorim să aflăm opiniile părților interesate”.
După deschiderea unei investigații oficiale în iunie 2017, Comisia și-a exprimat preocuparea că Transgaz, operatorul român al infrastructurii de transport al gazelor, controlat de stat, ar fi încălcat normele UE în materie de concurență prin restricționarea exporturilor de gaze naturale din România.
Astfel de restricții s-ar fi putut produce prin întârzierea construirii infrastructurii necesare pentru exporturile de gaze și prin creșterea tarifelor de interconectare, astfel încât exporturile de gaze să devină neviabile din punct de vedere comercial. Acționând în acest mod, Transgaz ar fi putut urmări crearea sau menținerea unor bariere în calea fluxului transfrontalier de gaze naturale din România către alte state membre, ceea ce contravine obiectivului Uniunii energetice referitor la piața internă europeană a gazelor naturale. Un astfel de comportament, dacă este dovedit, ar încălca normele UE în materie de concurență, care interzic abuzul de poziție dominantă pe piață.
Pentru a răspunde preocupărilor Comisiei legate de concurență, Transgaz a propus angajamente care ar permite punerea la dispoziție pentru prima oară a unor capacități de export din România, semnificative din punct de vedere comercial. Mai precis, Transgaz propune:
• să majoreze capacitățile de export de la 0,1 miliarde metri cubi la 4 miliarde metri cubi pe an la punctele de interconectare cu Ungaria și Bulgaria, cu garanția că acestea sunt capacități minime ferme (respectiv, care nu pot fi întrerupte);
• să se asigure că în propunerea de tarife pe care o va înainta autorității române de reglementare în domeniul energiei (ANRE) nu va face discriminări între tarifele de export și tarifele interne;
• să se abțină de la utilizarea oricăror alte mijloace de obstrucționare a exporturilor.
Aceste angajamente ar rămâne în vigoare până la sfârșitul anului 2025, iar monitorizarea îndeplinirii acestora de către Transgaz ar fi încredințată unui administrator fiduciar.
Comisia invită toate părțile interesate să prezinte observații privind angajamentele în termen de patru săptămâni de la publicarea acestora în Jurnalul Oficial al UE. Ținând seama de observațiile primite, Comisia va adopta o opinie finală, în care va stabili dacă angajamentele răspund sau nu preocupărilor sale în materie de concurență.
În caz afirmativ, Comisia poate adopta o decizie prin care angajamentele devin obligatorii din punct de vedere juridic pentru Transgaz [în temeiul articolului 9 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003 (Regulamentul antitrust al UE)].
O astfel de decizie nu ar stabili dacă a avut loc sau nu o încălcare a normelor antitrust ale UE, ci ar obliga din punct de vedere juridic Transgaz să respecte angajamentele propuse.
Dacă o societate încalcă aceste angajamente, Comisia poate impune o amendă de până la 10 % din cifra de afaceri la nivel mondial a acesteia, fără a fi necesar să dovedească existența unei încălcări a normelor antitrust ale UE.
Context
România ocupă locul al treilea din UE la producția de gaze naturale (după Țările de Jos și Regatul Unit) și are rezerve semnificative de gaze, ținând seama și de descoperirile recente din Marea Neagră. În prezent, numai capacități de export foarte limitate sunt puse la dispoziția participanților la piață.
Societatea Națională de Transport Gaze Naturale Transgaz S.A. („Transgaz”) este unicul administrator și operator al rețelei de transport al gazelor naturale din Romania, care include toate punctele de interconectare cu țările vecine.
Comisia a deschis o procedură oficială de investigare a comportamentului Transgaz în iunie 2017 și a comunicat societății preocupările sale preliminare în septembrie 2018. Procedura oficială de investigare a fost deschisă după inspecțiile efectuate în România în iunie 2016.
Articolul 102 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) și articolul 54 din Acordul privind SEE interzic abuzul de poziție dominantă, care poate afecta comerțul și poate împiedica sau restricționa concurența.
Articolul 9 alineatul (1) din Regulamentul antitrust nr. 1/2003 permite societăților care fac obiectul unei investigații lansate de Comisie să propună angajamente pentru a răspunde preocupărilor Comisiei.
Acest caz completează eforturile Comisiei de a face posibil fluxul liber al gazelor naturale la prețuri competitive pe piețele de gaze din Europa Centrală și de Est. Cazul se înscrie în obiectivele strategiei energetice a UE, întrucât piețele concurențiale ale energiei favorizează securitatea aprovizionării. Comisia a adoptat deja în mai 2018 o decizie prin care a impus Gazprom obligații în acest scop. Limitarea capacităților de export de către operatorii sistemelor de transport afectează substanțial eforturile Comisiei de a crea în UE o piață a energiei integrată și concurențială. În prezent, Comisia s-a angajat în combaterea unui astfel de comportament și pe piețele energiei electrice, de exemplu, prin investigarea eventualelor limite ale capacității la punctul de interconectare dintre vestul Danemarcei și Germania.
În Jurnalul Oficial al UE va fi publicat un rezumat al angajamentelor propuse de Transgaz. Textul integral al angajamentelor va fi disponibil și pe site-ul web al Comisiei dedicat concurenței, în Registrul public al cazurilor, la numărul de caz 40335.