Peste 2,5 milioane de persoane din România au primit informații și sfaturi medicale de încredere pe tema contracepției și sexualității în cei 10 ani de existență ai platformei educative Planifică Neprevăzutul. În ultimii ani, platforma câștigă tot mai multă popularitate în rândul adulților de peste 25 de ani, care simt nevoia unei informări documentate pe acest tip de subiecte.
Platforma Planifică Neprevăzutul a fost lansată în urmă cu un deceniu, pe 3 octombrie 2013, printr-o campanie a Societății de Educație Contraceptivă și Sexuală (SECS), cu susținerea Gedeon Richter, cu scopul de a crește nivelul de informare al tinerilor din România cu privire la contracepția de urgență.. Campania a atras imediat atenția prin amplasarea unui pat în Piața Unirii din București, purtând mesajul ”Accident în pat? Află despre contracepția de urgență”.
În scurt timp, Planifică Neprevăzutul a devenit una dintre puținele surse de informații sigure și de încredere din acea perioadă, bazată pe studii medicale moderne și supervizate de medici cu pregătire specifică în domeniu. De-a lungul celor 10 ani, platforma online a crescut alături de utilizatorii săi, îmbogățindu-și oferta de articole cu subiecte de mare interes pe tema sexualității, precum protejarea împotriva bolilor cu transmitere sexuală, prima discuție cu un medic ginecolog, pregătirea pentru prima experiență sexuală, mituri despre sex și contracepție, tipuri de relații, comunicarea cu partenerul sau cu părinții șamd.
Sute de mii de adolescenți, iar în ultimii ani și foarte mulți adulți, au găsit răspunsuri importante la întrebările lor despre contracepție și sexualitate, atât în articolele furnizate constant pe website, cât și prin transmiterea de întrebări directe în secțiunea Întreabă Medicul. În total, peste 16.000 de întrebări personale transmise prin email și-au găsit răspuns punctual din partea medicilor care s-au alăturat proiectului de-a lungul timpului.
”Este o călătorie pe termen lung, care ne oferă marea satisfacție de a ști că mii de tineri au avut o viață sexuală ceva mai responsabilă și mai sănătoasă datorită interacțiunii cu articolele și medicii noștri. Am început de la un proiect mic, care a devenit pe parcurs un punct de referință pentru informarea tinerilor pe subiecte tabu în societatea românească. Am colaborat cu influenceri și cu reprezentanți ai presei pentru a ne asigura că află cât mai mulți despre această resursă sigură de informații. Vrem să continuăm această călătorie, iar ambiția noastră este de a ne extinde tematicile și către alte categorii de vârstă, precum proaspetele mămici sau femeile aflate la vârsta menopauzei, pentru oferi un sprijin avizat cât mai multor persoane”, au declarat reprezentanții platformei.
”Noi, medicii, ajutăm în fiecare zi zeci de pacienți care ne calcă pragul cabinetului, însă am așa o satisfacție extraordinară când știu că, prin ceea ce facem în cadrul acestei campanii, reușim să ajungem la alte sute de mii de oameni care ne citesc și ne adresează întrebări. Unii dintre ei nu știu încotro să o apuce, nu au acces la un medic, nu au cu cine să discute anumite lucruri legate de sănătatea reproducerii sau contracepție”, a declarat dr. Elena Ucenic, medic primar în obstretică-ginecologie și cea care de mai bine de 4 ani răspunde întrebărilor primite pe platforma Planifică Neprevăzutul.
În fiecare an au fost adăugate pe website un număr de 45 de articole noi, acoperind teme clasice ale sexualității, dar și subiecte moderne, adaptate noilor vremuri. Pe lângă cele 48 de newsletter-e trimise anual comunității de utilizatori Planifică Neprevăzutul, aceștia au beneficiat și de conținut pe canalele social media ale platformei, respectiv pe facebook.com/PlanificaNeprevazutul și instagram.com/iepurasu_in_love, care au interacționat anual cu peste 100.000 de persoane. În cei 10 de existență, platforma a primit circa 3 milioane de vizite din partea celor celor 2,6 milioane de utilizatori unici.
Informații valoroase au fost furnizate inclusiv de miile de tineri care au răspuns la sondajele inițiate de platformă, pe teme precum ”care sunt cele mai populare metode contraceptive”, ”cât e frecvent folosim pilula de a doua zi”, ”de la ce vârstă începem viața sexuală”, ”de unde ne luăm informațiile despre contracepție și sexualitate” etc., rezultatele fiind comunicate public pentru o mai bună înțelegere a comportamentului tinerilor.