Bucureşti/München. Traficul urban este punctul său forte, dar MINI adoră uneori să se aventureze şi în afara oraşului. Să se bucure de puţin aer proaspăt, o excursie de o zi sau o călătorie de weekend sunt soluţia perfectă. În nordul Germaniei, MINI a explorat regiunea în care “moin” este salutul obişnuit indiferent de momentul zilei, o regiune recunoscută pentru numărul mare de turbine eoliene contribuie semnificativ la producţia de energie. În acest peisaj, primul model electric al mărcii premium britanice este o potrivire cât se poate de naturală. Iar datorită celei mai noi tehnologii a celulelor de baterii, nu există nici o piedică pentru ca noul MINI Cooper SE să parcurgă o călătorie scurtă din oraşul hanseatic Hamburg pe insula Sylt din Marea Nordului.
De fapt, cu o autonomie între 235 şi 270 de kilometri, noul MINI Cooper SE este ideal pentru o ieşire din oraş, în care să te bucuri de condusul fără emisii prin mediul rural înconjurător. Propulsat de un motor electric de 135 kW/184 CP, maşina îşi atinge limita pe autostrăzile rapide la 150 km/h – o limită impusă electronic din motive de eficienţă. Energia necesară pentru acest lucru este furnizată de o baterie de înaltă tensiune, concepută special pentru acest model cu cea mai nouă tehnologie a celulelor de baterii, care oferă o capacitate energetică brută de 32,6 kWh. Este realizată din 12 module aranjate într-o configuraţie cu forma literei T, jos în podeaua noului MINI Cooper SE. În consecinţă, volumul portbagajului, care variază între 211 şi 731 de litri, este la fel de mare ca al unui MINI Hatch (3 uşi) cu propulsie convenţională.
Călătoria la Sylt sau “pe insulă”, aşa cum este cunoscută de localnicii din Hamburg, începe cu bateria încărcată complet şi bagaje confortabile pentru weekend. O călătorie de aproape 200 de kilometri te poartă de la limita oraşului Hamburg la insula de vacanţă situată în extram de Nord Est a Germaniei, chiar dacă noul MINI cu propulsie electrică nu va trebui să parcurgă ultima etapă a călătoriei prin forţe proprii. La Niebüll este încărcat pe Sylt Shuttle al Căilor Ferate Germane. Trenul se îndreaptă spre destinaţie pe calea ferată cu un singur fir de-a lungul Barajului Hindenburg. Pământul se întinde cât vezi cu ochii de-a stânga şi de-a dreapta, în timp ce energia rămasă în bateria noului MINI Cooper SE poate fi economisită pentru o o explorare a insulei.
În mod firesc, soluţii de încărcare sunt disponibile şi pe Sylt. Şi contrat multor altor lucruri, energia nu este mai scumpă decât pe continent. Aici, cel mai valoros bun este timpul. Fiecare minut petrecut pe cea mai nordică insulă a Germaniei merită savurat. Iar cel mai bun mod de a te bucura de acel timp este să porneşti într-o călătorie prin minunata lume a dunelor. Pe kilometri întregi nu există prize electrice, dar energia generată de valuri şi de vânt este o prezenţă foarte reală.
Cine vrea să descopere Sylt trebuie să experimenteze ambele laturi ale insulei. Există un peisaj cu dune cu kilometri întregi de plaje cu nisip care se întind de la Hörnum, în sud, până la cotul de dincolo de List, în nord. Apoi este acea parte a insulei mărginită de întinderile de noroi, cu pajiştile verzi luxuriante, oraşul hanseatic monden Keitum şi porturile pitoreşti precum Munkmarsch. Străzile aglomerate din capitala insulei, Westerland, barurile elegante şi restaurantele tradiţionale din Kampen sau decorul natural neatins de pe faleza Morsum sunt explorate cel mai bine la pas, în timp ce MINI Cooper SE este conectat la reţeaua electrică pentru a avea bateria reîncărcată în vederea returului. Trei ore şi jumătate de conectare la un panou (wall box) sunt suficiente pentru o încărcare completă – nimeni nu vrea să se grăbească în Sylt. Este suficientă şi o priză casnică. Dacă se întâmplă să te grăbeşti, bateria noului MINI Cooper SE poate fi reîncărcată până la 80% la o staţie de încărcare rapidă cu putere de până la 50 kW în doar 35 de minute.
Cei mai mulţi vizitatori nu pot lua niciodată suficient aer curat de la Marea Nordului. Prin urmare, este aleasă o diversiune pentru călătoria de retur. Din List, un feribot readuce vizitatorii pe continent. Face o oprire pe insula daneză Rømø. Util pentru cunoscători: o staţie de încărcare a fost instalată la bordul “Sylt Express”, iar aceasta permite MINI Cooper SE să-şi încarce complet bateria de înaltă tensiune. Traversarea durează 40 de minute şi este destul de lungă. Taxa de încărcare este inclusă în preţul traversării.
Reîncărcat, MINI Cooper SE rulează de-a lungul căii ferate care leagă Rømø de continent şi apoi călătoreşte spre sud, peste graniţa dintre Danemarca şi Germania. Automobilul electric este deosebit de economic în modul GREEN+. Un supliment de autonomie poate fi obţinut prin optimizarea răspunsului acceleraţiei şi dezactivarea încălzirii şi a aerului condiţionat. Chiar înainte de parcarea autostrăzii Dithmarscher Geest, un viraj lung de dreapta – de-a dreptul minunat – pe o uşoară ascensiune încurajează o viteză ceva mai mare. În cele din urmă, centrul de greutate coborât al maşinii face ca MINI Cooper SE să îmbrăţişeze drumul. Altfel, îşi croieşte drum de-a lungul şoselei şi, la coborârea de la podul peste canalul dintre Marea Nordului şi Marea Baltică, bateria poate primi puţină energie.
Apoi, maşina îşi continuă călătoria spre centrul oraşului Hamburg. O mare de lumini multicolore de-a lungul zonei de divertisment Reeperbahn dă impresia că energia electrică este nelimitată. În schimb, MINI Cooper SE a fost reîncărcat. Din fericire, oraşul hanseatic are o ofertă relativ bună de staţii de încărcare şi este uşor să găseşti un loc de parcare cu un punct de încărcare – cu un pic de noroc chiar în apropierea portului. Nu ştii niciodată, poate şoferul preferă să respire aerul marin. La mare cu MINI şi în România
O experienţă similară poate fi realizată şi în România
Pregătirea pentru călătorie este importantă. Dimineaţa, MINI aşteaptă conectat la panoul wall-box de acasă. Cu o putere mai mare decât o priză casnică, precondiţionarea asigură că automobilul îşi aşteaptă proprietarul cu bateria şi habitaclu la temperatura optimă de funcţionare (în habitaclu se preia temperatura setată înainte de părăsirea automobilului).
Deplasarea în regim de autostradă este cea mai cositisitoare pentru un autombil electric. La jumătatea drumului, cu o abatare scurtă de la autostradă, aşteaptă o staţie de încărcare de putere mare (DC 50 kW), în supermarketul din comuna Lehliu. 15 minute sunt suficiente pentru a asigura aproximativ 12 kWh, şi a adăuga o autonomie de până la 100 km, Aceasta asigură că MINI ajunge în Constanţa cu autonomie suficientă pentru a explora oraşul. În zonă sunt alte 4 staţii de putere mare. O oprire la un supermarket din oraş pentru provizii şi MINI este pregătit pentru câteva zile de vacanţă în staţiunile din Marea Neagră.
Întoarcerea se face din nou pe autostradă. Automobilul a fost încărcat la hotel, la o priză normală şi drumul începe cu un nivel de încărcare de 90%. Ambuteiaj pe drumul de întoarcere? Nicio problemă pentru autonomie – MINI Cooper SE poate fi chiar mai eficient așa, în regim de viteze mici. Pauza de prânz vine pe autostradă, la KM 111-113. Staţia de curent alternativ asigură o putere de încărcare de 11 kW pentru MINI. După masa de prânz, MINI are din nou bateria încărcată şi, ajuns în Bucureşti, are atuonomie suficientă pentru încă o zi de condus în oraş.
* Moin/mojn este un salut specific Germaniei şi Danemarcei, fiind regăsit în Frisiade Est, Schleswig de Sud (inclusiv Frisia de Nord şi Flensburg), Bremen, Frankfurt, Holstein, Mecklenburg-Vorpommern, estul şi nordul Olandei şi sudul Peninsulei Jutlanda din Denmark. Înseamnă “salut” şi, în unele locuri, “la revedere”.