· ŠKODA Octavia Combi dispune de patru motoare diesel și patru pe benzină
· Gamă largă de propulsoare, de la 1.2 TSI de 63 kW la 1.8 TSI de 132 kW
· Versiunea GreenLine a modelului Octavia Combi cu emisii de numai 88 g CO2 pe km
· ŠKODA Octavia Combi 4×4 (cuplaj Haldex 5) oferă trei variante de motorizare
· Start/stop și sistem de recuperare a energiei de frânare disponibile pentru aproape toate propulsoarele
Noua ŠKODA Octavia Combi îmbină plăcerea condusului cu eficiența. În comparație cu motorizările generației precedente, valorile pentru consumul de carburant și emisiile motoarelor au scăzut cu 17 procente. Cele opt versiuni de motorizare disponibile (patru TSI pe benzină și patru TDI-uri diesel cu common-rail) înseamnă că este disponibilă o gamă largă de propulsoare. ŠKODA Octavia Combi 4×4 cu transmisie integrală va fi lansată cu trei motoare la alegere și toate vor combina tracțiunea integrală cu un cuplaj Haldex de a cincea generație.
Dacă includem și versiunea economică GreenLine, gama de propulsoare disponibile pentru noua ŠKODA Octavia Combi include opt unități, de la 1.2 TSI/63 kW, la motorul cu performanțe de vârf, 1.8 TSI cu o putere maximă de 132 kW. În țările UE, toate motoarele – cu excepția celor de intrare în gamă – sunt echipate standard cu un sistem start/stop și sistem de recuperare a energiei din frânare. Versiunea ecologică GreenLine a noii Octavia Combi, echipată cu un propulsor 1.6 TDI cu o putere maximă de 81 kW, utilizează mai puțin de 3,4 litri de motorină pentru a parcurge 100 km, ceea ce reprezintă valori ale emisiilor de CO2 de numai 88 g/km. De asemenea, este în pregătire și o versiune Octavia Combi cu motor cu gaz natural.
Noua ŠKODA Octavia Combi 4×4 cu tracțiune integrală este oferită cu trei motoare diferite: 1.8 TSI/132 kW, 1.6 TDI/77 kW și 2.0 TDI/110 kW și dispune de un cuplaj Haldex dintr-a cincea generație.
Patru propulsoare pe benzină, care oferă între 63 și 132 kW
Motoarele pe benzină disponibile pentru noua ŠKODA Octavia Combi sunt supraalimentate și dispun de injecție directă, având o arhitectură cu patru cilindri și patru supape pe fiecare cilindru.
Motorul pe benzină de intrare în gama Octavia este un 1.2 TSI de 63 kW (86 CP), cu un consum mediu de 5,3 l/100 km și emisii de CO2 de 122 g/km. Supraalimentarea cu turbină produce un cuplu maxim de 160 Nm (între 1.400 și 3.500 rpm). Acest propulsor de intrare în gamă este cuplat la o cutie de viteze manuală cu cinci trepte de viteze.
Versiunea cu performanțe îmbunătățite a motorului 1.2 TSI Green tec de 77 kW (105 CP), care include un sistem start/stop și sistem de recuperare a energiei de frânare, are un consum de carburant de 5,1 l/100 km și emisii de CO2 de 117 g/km. Propulsorul TSI oferă un cuplu maxim de 175 Nm între 1.400 și 4.000 rpm. Ca o alternativă la transmisia manuală, cu șase trepte de viteză, motorul poate fi comandat cu o transmisie automată DSG cu șapte trepte de viteză. O versiune fără sistemul start/stop și de recuperare a energiei de frânare, cuplată la o transmisie manuală cu cinci trepte de viteză, va fi disponibilă la o dată ulterioară.
Al doilea motor în ierarhia puterii este 1.4 TSI Green tec de 103 kW (140 CP), care poate fi cuplat la o transmisie manuală cu șase trepte de viteză, sau una automatică DSG cu șapte trepte de viteză. Consumul de carburant al propulsorului 1.4 TSI este de 5,3 l/100 km, iar emisiile de CO2 sunt de 121 g/km în combinație cu transmisia manuală și sistemul start/stop. Motorul atinge valoarea maximă a cuplului, de 250 Nm, între 1.500 și 3.500 rpm.
Motorul pe benzină cu cele mai înalte performanțe, oferit pentru ŠKODA Octavia Combi, este 1.8 TSI Green tec de 132 kW (180 CP). Acesta este disponibil cu tracțiune față sau tracțiune integrală (4×4). Motorul combinat cu transmisia față consumă 6,1 l/100 km și emite 141 grame de CO2 pe km. Cuplul maxim de 250 Nm este disponibil între 1.250 și 5.000 rpm. Motorul poate fi comandat în combinație cu o transmisie manuală cu 6 trepte de viteză, ori cu o transmisie automată DSG cu 7 trepte de viteză.
Motorul 1.8 TSI cu tracțiune integrală poate fi cuplat doar la o transmisie automată DSG cu șase trepte de viteză. Consumul său mediu este de 6,7 l/100 km, iar emisiile de CO2 sunt de 156 g/km. Cuplul maxim de 280 Nm este disponibil între 1.350 și 4.500 rpm. Aceste informații despre versiunea cu tracțiune integrală pot suferi modificări.
Motoare economice TDI cu common-rail pentru noua ŠKODA Octavia Combi
Toate propulsoarele diesel disponibile pentru noua Octavia Combi sunt TDI-uri supraalimentate cu turbină, care dispun de injecție directă și de o arhitectură cu patru cilindri și patru supape pe cilindru.
Motorul diesel de intrare în gamă pentru noua Octavia Combi este un 1.6 TDI de 66 kW (90 CP), cuplat la o transmisie manuală cu 5 trepte de viteză. Acesta are un consum mediu de 4,1 l/100 km și emisii de CO2 de 109 g/km (date preliminare).
Propulsorul 1.6 TDI Green tec de 77 kW (105 CP) este disponibil cu tracțiune față și tracțiune integrală. Consumul de carburant pentru versiunea cu tracțiune față este de 3,8 l/100 km, iar emisiile de CO2 sunt de 99 g/km. cu start/stop și transmisie manuală cu cinci trepte este de 3,8 l/100 km, iar emisiile de CO2 sunt de 99 g/km. Versiunea cu tracțiune față poate fi comandată în combinație cu o transmisie manuală cu 5 trepte de viteză, ori cu o transmisie automată DSG cu 7 trepte de viteză. Motorul furnizează un cuplu maxim de 250 Nm între 1.500 și 2.750 rpm.
Consumul de carburant pentru versiunea cu tracțiune integrală a motorului 1.6 TDI de 77 kW (110 CP) este de 4,7 l/100 km, iar emisiile de CO2 de numai 122 g/km. Acesta este disponibil împreună cu o transmisie manuală cu șase trepte de viteză. Motorul furnizează un cuplu maxim de 250 Nm între 1.500 și 2.750 rpm (date preliminare).
Versiunea GreenLine 1.6 TDI de 81 kW (110 CP) este cel mai economic motor disponibil pentru ŠKODA Octavia Combi. Având emisii de CO2 de numai 88 g/km și un consum de motorină de 3,4 l/100 km, acest motor este extrem de eficient. Versiunea GreenLine este disponibilă împreună cu o transmisie manuală cu șase trepte de viteză. Debutul pe piață este programat pentru a doua jumătate a anului 2013.
Cel mai puternic propulsor diesel destinat noii Octavia Combi este un 2.0 TDI Green tec de 110 kW (150 CP) – disponibil cu tracțiune față sau cu tracțiune integrală. Versiunea cu tracțiune față este cuplată la o transmisie cu șase trepte de viteză. Clienții pot alege între o transmisie manuală cu șase trepte de viteză și una automată DSG cu dublu ambreiaj. Consumul de carburant cu o transmisie manuală este de numai 4,2 l/100 km, iar emisiile de CO2 sunt de 110 g/km. Mai mult, motorul impresionează prin caracteristicile sale de rulare foarte fine și obține un cuplu maxim de 320 Nm disponibil într-un interval foarte jos, cuprins între 1.750 și 3.000 rpm.
Motorul 2.0 TDI/110 kW cu tracțiune integrală are un consum de motorină de 4,9 l/100 km și emisii de CO2 de 124 g/km. Automobilul cu motor 2.0 TDI și tracțiune integrală are o transmisie manuală cu șase trepte de viteză și produce un cuplu maxim de 320 Nm între 1.750 și 3.000 rpm (date preliminare).
Cifrele pentru consumul de carburant al versiunilor cu tracțiune integrală sunt semnificativ mai mici în comparație cu cele de la generația precedentă. Scăderea, în cazul motoarelor diesel, este de până la 14 procente. Greutatea redusă cu până la 40 kg, îmbunătățirile aduse tehnologiei tracțiunii integrale și motoarele Green tec eficiente sunt factorii care au făcut posibil acest lucru.
Cea mai nouă generație de tracțiune integrală (cuplaj Haldex 5)
Versiunile cu tracțiune integrală ale noii ŠKODA Octavia Combi beneficiază de tracțiune integrală cu un cuplaj Haldex de a cincea generație. În comparație cu sistemul utilizat până acum la Octavia, cuplajul Haldex 5 este cu 1,4 kg mai ușor. Acesta nu necesită un acumulator de presiune și va reacționa în numai câteva milisecunde, la orice factori de tracțiune imaginabili, ceea ce îmbunătățește nivelul de siguranță activă al mașinii și performanțele sale dinamice. În timpul rulării normale, puterea este transmisă către roțile din față, dar în momentul în care este necesar mai mult cuplu, sau roțile au nevoie de mai multă aderență, motorul distribuie fluent propulsia pentru a include și roțile din spate. În cazul în care acest lucru este necesar, tracțiunea poate fi direcționată aproape exclusiv către roțile din spate.
Sistemul de tracțiune integrală este deja activ înainte ca mașina să înceapă să derapeze, deci pierderea tracțiunii este aproape insesizabilă. Acest lucru este posibil grație unui sistem de pre-control, care depinde de condițiile relevante de condus. Unitatea de pre-control va măsura alunecarea, actuala dinamică a deplasării și cuplul de tracțiune. La turații joase, ori în timpul rulării din inerție, cuplul va fi transmis în principal către roțile din față, iar puntea spate este decuplată. Aceasta poate fi recuplată în orice moment, în câteva fracțiuni de secundă, prin intermediul cuplajului Haldex, care este acționat de o pompă de ulei electromecanică.
Distribuția forței către toate cele patru anvelope depinde întotdeauna de situația respectivă. Unitatea de control calculează constant nivelul ideal de cuplu transmis către puntea spate. Cuplul pentru puntea spate este reglat prin utilizarea presiunii variabile de contact dintre discurile cuplajului. Ca regulă, roțile nu se rotesc în gol nici măcar dacă Octavia Combi 4×4 demarează sau accelerează brusc. Unitatea de control evaluează și viteza roților și unghiul de bracare al roților.
Cea de-a treia generație Octavia Combi 4×4 este în general dotată cu un diferențial cu blocare electronică (EDL) și funcția extinsă XDS. EDL și XDS sunt active pentru punea față și spate și asigură distribuția ideală a puterii de tracțiune către cele patru roți. XDS asigură un comportament neutru al automobilului în viraje și un stil dinamic de condus. Frânarea ușoară a roții de pe interiorul virajului permite automobilului să crească nivelul cuplului pentru roata de pe exteriorul virajului. Momentul de girație rezultat ajută la învârtirea roții și asigură mai multă siguranță și, în același timp, posibilitatea abordării mai rapide a virajelor. Cu cât mai puternic acționează XDS, cu atât mai dinamic va parcurge automobilul virajele.
Aspecte tehnice importante ale noii generații de propulsoare
Motoarele pe benzină ale noii Octavia Combi aparțin seriei de modele EA211 a Grupului Volkswagen. Aceste motoare TSI cu patru pistoane și câte patru supape pe cilindru impun noi standarde în ceea ce privește eficiența energetică, designul cu greutate redusă și puterea. Frecările interne și masele reduse, precum și managementul termic optimizat, stau la baza reducerii cu până la 17 % a consumului și emisiilor.
Propulsoarele EA211 reprezintă o dezvoltare complet nouă. În comparație cu generația precedentă, EA111, seria EA211 este semnificativ mai compactă, cu o lungime de instalare cu 50 mm mai scurtă, oferind astfel mai mult spațiu pentru interior. Poziția de instalare a motoarelor a fost, de asemenea, optimizată. La fel ca și în cazul motoarelor diesel, cele pe benzină sunt montate acum cu latura de evacuare a gazelor spre spatele mașinii și sunt înclinate la un unghi de 12 grade.
Greutatea acestor propulsoare pe benzină, construite din aluminiu turnat, este de numai 97 de kg pentru versiunea 1.2 TSI și de 106 kg pentru 1.4 TSI. În comparație cu motoarele precedente, din seria EA111, care au fost utilizate pentru Octavia, aceasta reprezintă o reducere cu până la 22 de kg a masei. Pentru arborele cotit reducerea masei este de 20 de procente, iar bielele au pierdut 30 de procente din greutate. În plus, fusele de lagăr ale bielei sunt acum golite la interior prin găurire, iar pistoanele au partea de jos plată, toate acestea fiind optimizate din punctul de vedere al reducerii greutății.
În ceea ce privește managementul termic, motoarele pe benzină EA211 sunt echipate cu un sistem modern, cu dublu circuit de răcire. Aceasta înseamnă că un circuit de temperatură înaltă, cu o pompă de răcire angrenată mecanic va răci motorul propriu-zis, în timp ce un circuit de temperaturi joase trece prin intercooler și carcasa turbinei. Circuitul care trece prin chiulasă va încălzi și interiorul habitaclului. Colectorul de gaze de evacuare este integrat în chiulasă, ceea ce permite motorului să se încălzească mai repede, astfel pasagerii putând dispune mai repede de căldură în interiorul mașinii. La sarcini mari, evacuarea este răcită cu ajutorul lichidului de răcire, ceea ce reduce consumul de carburant.
Motoarele diesel, care sunt deosebit de economice, fac parte din seria de modele EA288. În comparație cu generația precedentă, consumul de carburant al noilor motoare este mai mic cu 0,8 l/100 km. Au fost îmbunătățite componente relevante pentru sistemul de evacuare, cum ar fi sistemul de injecție, sistemul de supraalimentare și de răcire intermediară. Componentele dedicate tratării suplimentare a gazelor de evacuare, precum catalizatorul de oxidare și filtrul de particule diesel, sunt acum amplasate mai aproape de motor. Segmenții cu un nivel redus de pretensionare și rulmenții cu role de contact cu frecare foarte redusă, utilizați în cazul arborelui cu came, reduc frecările interne din motor.
Noile propulsoare diesel dispun, de asemenea, de un concept inovator de management termic. În timpul fazei de încălzire a motorului, chiulasa și blocul motor sunt răcite de circuite separate, ceea ce permite motoarelor să atingă mult mai repede temperatura optimă de funcționare, iar interiorul automobilului se va încălzi mult mai repede pe timp de iarnă.