Utilizatorii web caută să fie cuceriți în experiențele lor online. Se lasă seduși de imagine, în toate formele ei și judecă brand-urile cu care interacționează în funcție de identitatea construită online.
Descoperirea unui website modern, atractiv și funcțional poate aduce un consumator aproape de o companie pe care nu o cunoscuse în offline. Dar și invers, un brand popular în afara internetului, poate suferi o scădere dramatică de imagine în ochii utilizatorului care descoperă un website obositor, cu un aspect prăfuit și îngropat în practicile decadei trecute.
Sorin Voica, CEO la Pixio, explică principiul după care conduce construcția unui site web, în agenția sa, urmărind să creeze întotdeauna interacțiuni memorabile pentru consumator:
“De cele mai multe ori, primul contact între un consumator și o companie sau un produs se face pe site-ul web. Întâlnirea va fi de succes sau nu, în funcție de impresia creată. Iar pentru că marketing-ul înseamnă percepție, design-ul unui site poate face diferența între profesionalism și calitate îndoielnică,” spune Sorin Voica.
Anul acesta s-au conturat deja tendințe clare în web design, care traduc ceea ce înseamnă atractiv în ochii utilizatorilor. Preocuparea creativilor și a agențiilor se îndreaptă tot mai mult către atmosferă, detalii care fac diferența și interactivitate. Companiile care vor înțelege cum să iasă din comun și să capitalizeze aceste tendințe vor câștiga imagine.
Iată o selecție de direcții relevante spre care se îndreaptă creația online în 2014, în viziunea Pixio și mai ales ce beneficiu de imagine aduc ele companiilor.
1. Design plat, minimalist pentru o poziționare modernă (flat design)
De cele mai multe ori, companiile vor un design complicat, în care formele, butoanele și casetele să aibă umbre, texturi realiste, să fie 3 D, să arate ca în viața reală. Consideră că tot ce trebuie evidențiat e necesar să fie mare, cu text îngroșat, eventual roșu. Pentru dinamism, se cer animații în Flash, fără să se ia în considerare faptul că majoritatea device-urilor mobile nu le pot afișa. Dar studiile și analizele experienței utilizatorului din ultimii ani arată că dimpotrivă, aceste lucruri îl îndepărtează de pe pagină și îi îngreunează navigarea și înțelegerea mesajelor.
În schimb, grafica plată, cu margini bine definite, în culori solide, fără ornamente inutile, cu texte vizibile și elemente aerisite pe pagină, va spori atenția consumatorului, lăsându-l să se concentreze asupra informației și acesta va reține cu ușurință mesajele cheie. Principiul este de a nu aglomera site-ul cu nimic din ce nu servește unui scop și a nu introduce niciun element de design decît dacă are și funcționalitate. Rezultatul va fi că utilizatorii vor petrece mai mult timp pe site și vor percepe acea companie drept una modernă, preocupată de tendințe și de ce își doresc consumatorii.
2. Interacțiune pe toate planurile
Obișnuința customizării paginilor în mediile sociale și gama largă de posibilităti de avea control asupra conținutului a creat așteptarea de a interacționa cu orice pagină web. Utilizatorii nu mai au răbdare să citească texte lungi, nu vor să vadă poze plictisitoare, pe post de ilustrație, ci vor să afle ce poate face pentru ei acel site. Infograficele dinamice, efecte care apar la scroll, forme animate de acțiuni produse de vizitator și tranziții ingenioase între pagini îl vor păstra conectat și implicat în lumea virtuală a site-ului. Studiul Human Anatomy & Physiology publicat de Merieb & Hoehn în 2007 explică de ce oamenii sunt cuceriți de experiențe vizuale puternice: reținem 80% din ceea ce vedem, și doar 20% din ceea ce citim, aproximativ 50 % din creierul nostru este ocupat cu procesarea imaginilor, iar 70% dintre receptorii senzoriali umani se află în ochi.
O experiență fără interacțiuni pe un site web nu va transmite informație, nu va fideliza vizitatorul și nu va fi memorabilă.
3. Conținut simplificat, prezentat ca o poveste
Publicul devine captivat dacă primește cele cinci elemente cheie ale unei narațiuni clasice: introducere, intrigă, desfășurarea acțiunii, punctul culminant și deznodământ. Partea bună este că în online, povestea poate fi spusă printr-o mulțime de elemente și cu multe artificii, pentru a o face cât mai interesantă. Textul concis, cu un stil creativ (typography) însoțit de imagini care se mișcă odată cu scroll-ul, efecte curajoase care sparg tiparele lecturii de la stânga la dreapta, informații în timp real, toate acestea pot fi dispuse intuitiv, servite utilizatorului în etape. Senzația obținută este că pe măsură ce participi la povestea spusă în site, simți că ai vrea să afli mai mult și că primești exact ceea ce căutai, fără efort.
Marea provocare este de a găsi echipa de designeri și developeri cu experința necesară, care să poată conduce utilizatorul prin site, arătându-i desfășurarea acțiunii relaxat pentru ca apoi să-l surprindă cu o răsturnare de situație și un final neașteptat.
4. Design responsive (adaptat mai multor rezoluții și device-uri)
Optimizarea site-ului pentru tablete și mobil nu mai este o opțiune, ci o necesitate. Nicio companie nu își poate permite ca pagina online să se afișeze incomplet pe ecranul mobilului, sau ca unele funcționalități cheie să nu poata fi accesate prin touch screen. Un creativ cu experiență va ști cum să gândească layout-ul pentru a păstra cele mai relevante secțiuni, rearanjate pe fiecare tip de ecran și mai ales va ști cum să adapteze porțiuni de conținut la nevoile și obișnuințele de utilizare specifice acelui mediu. Un website neadaptat rezoluțiilor va scădea și poziția afișată de motoarele de căutare și va înstrăina un procent sensibil de utilizatori care nu au timp să browseze din fața unui desktop. Un studiu din toamna anului trecut, realizat de Google și Ipsos MediaCT arată că 28% dintre români dețin un smartphone. Ori aceștia trebuie să simtă că site-urile web sunt concepute și pentru ei.
Un marketing online de succes va ține cont de tendințe și va căuta inovația. Însă fără o agenție care să știe să adapteze noutatea la ADN-ul fiecărui brand, sau să evite capcanele adoptării unui trend când deja piața se orientează către altceva, web design-ul va fi tratat subiectiv , iar eficiența lui nu va putea fi măsurată.