O poveste despre industrie, cultură, tradiție, tehnologie și pasiune
Începe numărătoarea inversă, de la Rio De Janeiro la Shanghai, New York și Milano pentru a celebra aniversarea
De astăzi o nouă campanie de publicitate este lansată pe tv, în presă, în digital și social media
Inițiativele includ noi proiecte editoriale și digitale, emiterea unui timbru și a trei monede comemorative
Milano – „Ce model plin de originalitate, nu crezi? Uită-te la acest P…, pare elastic precum cauciucul”. Acestea sunt cuvintele care au marcat aniversarea a 150 de ani de la înființarea Pirelli, celebrată la Piccolo Teatro din Milano. Prin intermediul unei piese de teatru cu testimoniale, voci și imagini a fost reprezentă istoria industriei, culturii, tradiției, tehnologiei și pasiunii Pirelli, care a început în data de 28 ianuarie 1872.
Cele mai semnificative momente au fost revăzute de Ferruccio De Bortoli, Stefano Domenicali, Paolo Mieli, Renzo Piano, Ferruccio Resta și Annamaria Testa, alături de vicepreședintele executiv și director general, Marco Tronchetti Provera, și Alberto Pirelli, reprezentând astfel legătura dintre familie si companie. Evenimentul, prezentat de Ilaria D’Amico, a expus povestea companiei Pirelli, ce se întinde de-a lungul a trei secole, prezentând cele mai importante realizări: prezența la scară internațională, fabricile, relația cu artiștii și cultura, creativitatea în comunicare, prezența în sport și motorsport, căutarea constantă a inovației și tehnologiei de ultimă oră.
„Am vrut ca astăzi, împreună, să călătorim prin istorie, dar cu privirea spre viitor. Timp de 150 de ani, compania Pirelli a anticipat schimbarea datorită culturii sale antreprenoriale stabile și capacității de a fi un protagonist al prezentului. Aceste realizări ne-au permis să atingem această etapă importantă cu un brand prezent în întreaga lume. Am simțit că este important să împărtășim povestea cu orașul și țara noastră și cu toate grupurile și comunitățile internaționale cu care colaborăm în fiecare zi. Le mulțumim tuturor celor 30.000 de oameni care în fiecare zi duc mai departe istoria Pirelli”, a declarat Marco Tronchetti Provera, vicepreședinte executiv și CEO al Pirelli.
LOGO-UL ANIVERSAR ȘI NUMĂRĂTOAREA INVERSĂ INTERNAȚIONALĂ
Logo-ul creat pentru celebrarea celor 150 de ani, dezvăluit în noiembrie anul trecut la lansarea Calendarului Pirelli 2022, de Bryan Adams, a fost prezentat recent la Raliul Monte Carlo, unde a decorat mașina care a încheiat turul inaugural al pistei. A fost plasat și pe vestele concurenților la Cupa Mondială de Schi de la Cortina și la San Siro la meciul Inter-Venezia. Celebrarea continuă pe tot parcursul anului prin sponsorizările Pirelli.
Evenimentul de la Piccolo a fost precedat de o numărătoare inversă internațională, care a început pe 24 ianuarie la Rio De Janeiro. A continuat zilele următoare cu proiecția siglei și felicitări pe cei 180 de metri ai CITI Tower din Shanghai și cu o animație 3D pe Times Square Nasdaq Tower din New York și pe Palazzo Venezia între Via dei Mercanti și Piazza Cordusio din Milano. Clipul video ilustrează o anvelopă 3D ce rulează pe o șosea la vale, se oprește, apoi demarează în trombă și dispare de pe ecran, ceea ce surprinde exact esența Pirelli, “Puterea nu înseamnă nimic fără control”. Videoclipul se încheie cu logo-ul de 150 de ani și felicitări.
O POVESTE DESPRE ISTORIE, INDUSTRIE, SPORT ȘI INOVAȚIE LA PICCOLO TEATRO
Istoria
Pe scena de la Piccolo Teatro, cufundați într-un decor format din cinci ecrane mari, patru actori au spus povestea Pirelli începând cu istoria sa. Imagini, videoclipuri, fotografii din trecut și prezent au alternat cu vocile actorilor, care alături de Ferruccio De Bortoli, Paolo Mieli, Alberto Pirelli și Marco Tronchetti Provera au revăzut diferite momente ale companiei. Un dialog centrat pe figura lui Leopoldo Pirelli și a tatălui său Alberto, inclusiv prin amintirile nepotului său, și rolul acestuia în contribuția companiei la modernizarea și industrializarea țării – succesele și dificultățile inevitabile întâmpinate pe parcurs.
O călătorie, cea a lui Pirelli, începută în data de 28 ianuarie 1872 de Giovanni Battista Pirelli, care la doar 23 de ani pariază pe ceva absolut nou: cauciucul. La început, compania producea izolatoare pentru telegrafe și cabluri care legau cele mai îndepărtate puncte ale nou-născutei Italie. Se dezvoltă rapid în întreaga lume și produce obiecte de uz zilnic (de la căști de înot, la jucării și pelerine de ploaie) și anvelope pentru vagoane și biciclete ca răspuns la aceste prime forme de mobilitate. De la înființarea sa, compania s-a axat pe inovație, Pirelli oferă produse care devin și simboluri ale progresului țării. Așa cum modernul zgârie-nori al lui Pirelli (Pirellone) a fost un simbol al orașului Milano, fiind prin anii 1960 sediul companiei, care s-a mutat apoi într-o zonă la nordul orașului cunoscută sub numele de Bicocca, astăzi un adevărat campus corporativ. Dar chiar și Pirelli a întâmpinat obstacole: fuziunile eșuate din anii 1990 cu Dunlop și Continental și planul de integrare a rețelelor și a conținutului în telecomunicații, urmărit de la începutul anilor 2000 prin Telecom Italia și întrerupt de interferențe externe. Aceste crize care au fost depășite repornind activitatea de bază, ceea ce a determinat compania să se axeze pe anvelope.
Prezența pe plan internațional
Pirelli a fost totdeauna internațional. Și tocmai de aceea povestea a mers mai departe. Născută la Milano, compania a devenit rapid o multinațională, până la punctul în care a ajuns să fie considerată de origine engleză în Marea Britanie, braziliană în Brazilia, americană în SUA… O vocație deja evidentă în călătoriile fondatorului și apoi în cele ale fiilor săi, Alberto și Piero. Identitatea sa este cea a unei multinaționale cu rădăcini solide italiene, cu relații industriale de top, atentă la bunăstare și formare. Acestea au fost printre temele discutate de Ferruccio De Bortoli, Marco Tronchetti Provera și Paolo Mieli.
Fabricile
Călătoria prezentată pe scena de la Piccolo Teatro a continuat cu explorarea tradiției industriale a companiei. Prin fabricile sale sigure și sustenabile, Pirelli este prezent în multe țări, astăzi 12. Locuri primitoare pentru oamenii care lucrează cu pasiune și pentru industria 4.0, deținând simulatoare, inteligență artificială și roboți, precum MIRS inventați chiar de Pirelli. Pe scurt, astăzi 18 fabrici frumoase și eficiente, realizate după modelul din Settimo Torinese, proiectat și construit de arhitectul Renzo Piano, care pe scena de la Piccolo a explicat cum se îmbină funcționalitatea cu frumusețea, competitivitatea și durabilitatea.
Cultură, comunicare și imagine
Pe parcursul călătoriei sale, Pirelli a fost mereu în dialog cu artiștii și intelectualii pentru a fi la curent cu obiceiurile în schimbare, cu societatea și evoluția ei. A făcut acest lucru și continuă prin modalități și instrumente inovatoare, cum ar fi: “Rivista Pirelli”, Pirelli Calendar, Pirelli HangarBicocca, publicații și expoziții ale Fundației Pirelli, produse ale Pirelli Design, Revista World, volumele Raportului său anual îmbogățite cu contribuțiile artiștilor și scriitorilor. Lista celor prezentate pe scena teatrului Piccolo este lungă și începe cu emblematica siglă Pirelli, creată la New York la începutul secolului XX, cu acel P lung care se întinde ca și cum ar fi fost un cauciuc. O companie care experimentează noi limbaje, produce anvelope și îl intervievează pe Umberto Eco. Dialoghează cu scriitori, filozofi, poeți: azi, de la Carrère la Kureishi, ieri, de la Elio Vittorini la Eugenio Montale și Salvatore Quasimodo. Colaborează cu Luchino Visconti și John Cage și îl pune pe Carl Lewis pe tocuri, alături de esența Pirelli “Puterea nu înseamnă nimic fără control”. Companie inovatoare și comunicativă, cu o capacitate de reînnoire a trecutului, creează un dialog între industrie și arta contemporană, sport, fotografie și muzică.
Aceste teme au fost abordate de Annamaria Testa, Ferruccio De Bortoli, Paolo Mieli și Marco Tronchetti Provera – ce își povestesc lumile diferite unite prin ideea de bază că atunci când lucrezi cu pasiune pentru o industrie, creezi și cultură.
Motorsport și pasiune pentru sport
Pasiunea pentru care bat inimile la Pirelli: motoarele. Un domeniu în care tehnologia este fundamentală, după cum a explicat Alberto Pirelli, pasionat de raliuri, și un sport în care compania a fost implicată încă din anii 1970. Astăzi Pirelli este prezentă în peste 350 de competiții de motorsport. Beijing-Paris din 1907 este deosebit de memorabil, când prințul Scipione Borghese, la volanul unui Itala echipat cu anvelope Pirelli, a parcurs 17.000 de kilometri și a terminat cursa cu 20 de zile înaintea echipei de pe locul doi. Un mare succes, care transformă mobilitatea în inovație și spectacol; și competiții în laboratoare în aer liber. În GT, raliu, superbike și Formula 1. Stefano Domenicali, care astăzi conduce Formula 1 a discutat despre cea mai mare competiție de motorsport, înaintea unei schimbări importante: introducerea anvelopelor de 18” într-o competiție în care, în mijlocul steagurilor italiene, este și cel al Pirelli. Pentru Pirelli, însă, sportul nu se rezumă la motoare, ci și fotbal, ciclism, sporturi de iarnă și navigație, cu Luna Rossa.
Inovație, cercetare, produs
Istoria dezvăluie o companie care evoluează privind spre viitor. „Priviți înăuntru pentru a înțelege”, pentru a descoperi noi soluții, așa cum spunea domnul Emanueli, care a semnat multe dintre cele 6.700 de brevete înregistrate de Pirelli în cei 150 de ani. O lecție a domnului Emanueli, care astăzi este pusă în practică de cei peste 2.000 de oameni care lucrează în Cercetare&Dezvoltare, un sector de o importanță fundamentală pentru companie. Colaborările sale cu universități de top (peste 50) sunt, de asemenea, fundamentale, așa cum a explicat Ferruccio Resta, care îi povestește Ilariei D’Amico și despre relația reciproc avantajoasă dintre Pirelli și Politecnico di Milano.
Astăzi „succesorii lui Emanueli” sunt implicați în gestionarea accelerării inovației, ca și în cazul vehiculelor electrice, unde Pirelli este deja prezentă cu Elect, un pachet de soluții tehnologice ad-hoc care ajută la gestionarea greutății, accelerației și consumului diferit față de vehiculele tradiționale. Dar și noi produse conectate precum Cyber Tyre, cu senzori care furnizează șoferului informații în timp real. Inovație continuă, pe drum și nu numai. Pentru că tehnologiile evoluează, iar lumea virtuală accelerează timpii de cercetare și dezvoltare. Anvelopele sunt create și dezvoltate în realitate digitală, prin crearea de alter ego-uri virtuale pentru a proiecta și produce produse sigure, performante și durabile datorită materialelor tot mai regenerabile. În centru, ca întotdeauna, se află cauciucul natural din care Pirelli a produs prima anvelopă certificată FSC (Forest Stewardship Council) din lume, ce demonstrează un lanț de aprovizionare 100% sustenabil. Astfel mediul este protejat, de exemplu, Pirelli este și parte a Birdlife, proiect ce contribuie la ocrotirea ecosistemului natural al Indoneziei. Datorită angajamentului său la nivel social, de mediu și economic, Pirelli a atins cei mai importanți indici de sustenabilitate.
O NOUĂ CAMPANIE DE PUBLICITATE REINTERPRETEAZĂ “PUTEREA NU ÎNSEAMNĂ NIMIC FĂRĂ CONTROL”
O nouă campanie publicitară difuzată de astăzi la TV în prime time și lansată în presă, digital și social media, care marchează cei 150 de ani ai Pirelli, oferă o reinterpretare a esenței istorice „Puterea nu înseamnă nimic fără control”. Reclama, printr-o poveste vizionară și metaforică, asupra a două concepte complementare și opuse, invită oamenii să reflecteze. Datorită tehnologiei și rețelelor sociale, oamenii au o putere enormă, dar, în doar o secundă își pot pierde controlul și apare haosul. Mai mult ca oricând, trebuie să fim conștienți că puterea trebuie să fie controlată, și nu doar pe drum. Filmat în Barcelona, regizat de Manson – o echipă de regizori mexicani formată din Gerardo del Hierro, Pau López și Tomás Peña – produs de Utopia și sub conducerea creativă a M&C Saatchi, reclama este planificată și pentru difuzare pe canalele digitale la nivel internațional.
UN WEBSITE DEDICAT CU „SĂLI” 3D PENTRU A VIZITA LUMEA PIRELLI
Pentru a prezenta povestea celor 150 de ani în mediul digital, a fost creat un site inovator – www.pirelli.com/150years – care permite „călătoria” în lumea Pirelli. Prin intermediul a patru săli virtuale dedicate domeniilor Product and Research & Development”, “Sustainability”, “Sport”, “Art & Culture” vizualizate în 3D, sunt prezentate produsele de ieri și de azi, angajamentul față de sustenabilitate, implicarea în competiții sportive, precum și în inițiative artistice și culturale, începând cu Calendarul Pirelli.
UN NUMĂR SPECIAL AL REVISTEI ‘WORLD’
Aniversarea a 150 de ani va fi, de asemenea, sărbătorită cu un număr special al „World”, revista companiei care din 1994 duce mai departe moștenirea „Rivista Pirelli” apărută între 1948 și 1972. Numărul propune 26 de cuvinte, câte unul pentru fiecare literă a alfabetului, alese pentru semnificația, forța și capacitatea lor de a descrie Pirelli. Fiecare cuvânt, datorită contribuției ilustratorilor, autorilor, romancierilor și eseiștilor, este explorat într-un mod original.
O NOUĂ EDIȚIE A „ROMANULUI GRAFIC” CARE SPUNE POVESTEA PIRELLI
Pentru a reconstitui istoria Pirelli, compania și-a actualizat romanul grafic, un fel de profil de companie 4.0, creat cu diferite stiluri și tehnici, de la ilustrații la grafică în mișcare. Videoclipul, într-o versiune prescurtată de aproximativ nouă minute, reconstituie istoria Pirelli din 1872, anul înființării, până astăzi, prezentând cele mai semnificative momente.
Proiectul a fost realizat pe baza materialelor din arhivele Fondazione Pirelli și a reconstituirii istorice realizată de profesorul Carlo Bellavite Pellegrini în cartea sa „Pirelli. Innovazione e passione”, publicată de Il Mulino, care a fost actualizată.
TREI MONEDE ȘI UN TIMBRU PENTRU CELEBRAREA ANIVERSĂRII
Ministerul Economiei și Finanțelor și Monetăria de Stat și Tipografia au prezentat o nouă colecție de timbre care, ca parte a seriei „Eccellenza Italiane”, va include un set de trei monede comemorative în aur și argint dedicat Grupului Pirelli. În plus, din 28 ianuarie 2022, a fost emisă o nouă ștampilă dedicată Pirelli, ca parte a seriei tematice „Excelență în economie și în sistemul de producție”.
ALTE INIȚIATIVE ÎN 2022
Începând de astăzi, Pirelli va realiza o serie de inițiative dedicate celor 150 de ani, care inițial vor fi implementate în cele 12 țări în care compania are o prezență industrială. Proiecte și evenimente care vor continua în 2022 prin sponsorizări în sport, începând cu Formula 1, întâlniri instituționale, evenimente culturale și lansări de noi produse.
Printre proiectele principale se numără publicarea cărții “Thinking Ahead. Pirelli: 150 Years of Industry, Innovation and Culture”, editată de Fondazione Pirelli și planificată pentru martie. Publicată de Marsilio în italiană și engleză, cartea adună contribuții de la personalități instituționale, printre care Maria Cristina Messa, de la Ministerul Universității și Cercetării, Ferruccio Resta și Guido Saracco, decani ai Politecnico di Milano și Torino, mari autori italieni internaționali, precum Ian McEwan și personalități importante din lumea artei și culturii, precum Renzo Piano și Salvatore Accardo.
Proiectul editorial va fi prezentat pe platforma web pirellibuildsthefuture.org, ce corelează cu site-ul dedicat aniversării a 150 de ani și va prezenta, de asemenea, o cronologie care reconstituie cele mai importante evenimente ale companiei, din 1872 până în prezent, inclusiv noi tururi virtuale și o secțiune dedicată noului afișaj de la Fondazione Pirelli „Când istoria construiește viitorul”. De asemenea, va avea loc o expoziție prin care vizitatorii vor putea vedea călătoria parcursă de Pirelli în cei 150 de ani prin intermediul documentelor, desenelor tehnice ale primelor anvelope, evidențiind realizările inginerești în cercetare și dezvoltare și alte mari inovații. Imagini, obiecte, instalații multimedia în „Inner Future”, clip video cu „Forme, Modele, Mișcări și Culori”, și o lucrare fotografică care interpretează lumea cauciucului, de la materia primă la produsul finit.