- Sistemul Pirelli Cyber Pneumatic marchează începutul unui dialog între mașină și pneuri
- Acesta este încă un pas spre conducerea autonomă, în care mașinile recunosc drumul și oferă o siguranță completă
Pentru prima dată, Pirelli echipează o anvelopă standard cu senzori care pot vorbi cu o mașină. Această premieră mondială în ceea ce privește echipamentele originale se datorează sistemului Cyber Tyre de la Pirelli, ce conține un senzor în fiecare anvelopă.
Acesta colectează date vitale pentru o conducere sigură și funcționează împreună cu un sistem de software integrat în computerul de bord al mașinii. Mașina în cauză este McLaren Artura, dotată cu anvelope echipate cu senzori: un supercar hibrid, ce dispune de tehnologia necesară pentru a oferi o experiență de conducere mai sigură și mai antrenantă.
Cyber Tyre oferă o mulțime de informații mașinii și șoferului: „pașaportul” anvelopei – tipul de anvelopă, indiferent dacă este o versiune de iarnă sau de vară, presiunea prescrisă, indicele de sarcină și viteza nominală – precum și informații curente de rulare, cum ar fi temperatura și presiunea.
ANVELOPA CYBER A PIRELLI
Aceste informații – inclusiv temperatura și presiunea, monitorizate constant și transmise în timp real – sunt vitale atunci când vine vorba de siguranță. Informațiile sunt, de asemenea, livrate, cu o precizie mai mare în comparație cu senzorii tradiționali de pe supapă, deoarece senzorii de transmisie Pirelli sunt în contact direct cu anvelopele reale, mai degrabă decât cu jantele.
Datele furnizate de senzori sunt procesate de un software creat de Pirelli, care este integrat în componentele electronice ale mașinii.
Unele informații pot fi văzute pe tabloul de bord și pe afișajul central; alte informații sunt utilizate de dispozitivele electronice ale mașinii pentru a calibra sistemele de alertă ale șoferului pe baza caracteristicilor exacte ale anvelopelor și a stării acestora.
SIGURANȚA ESTE PE PRIMUL LOC PE DRUM
De exemplu, o mașină echipată cu sistemul Cyber Tyre de la Pirelli poate avertiza un șofer că trebuie să verifice presiunea anvelopelor pentru a continua să conducă în siguranță. Alternativ, când este timpul să schimbați tipul de anvelope – care adesea au o viteză diferită de vară până la iarnă – mașina avertizează șoferul când a fost atinsă viteza maximă pentru acea anvelopă.
Funcționalitatea specifică anvelopelor Cyber este aleasă și definită de producătorii care le adaptează pentru fiecare model.
UN INGINER DE CURSE VIRTUAL LA BORD
În cazul McLaren, unele dintre aceste funcții au fost selectate special pentru a fi utilizate pe o pistă de curse. De exemplu, Pirelli Cyber Tyre permite șoferului să adapteze presiunea anvelopelor pentru a obține performanțe mai bune pe pistă pe baza stilului lor individual de conducere. Ca urmare, alertele primite de fiecare șofer sunt modificate.
Șoferii pot fi, de asemenea, informați cu privire la momentul în care anvelopele au atins temperatura optimă, permițându-le să acceseze fereastra corectă pentru a extrage performanța maximă posibilă din pachetul auto de anvelope. În plus, șoferilor li se poate spune când să își răcească din nou anvelopele. Ca și cum ar fi un inginer de curse pe scaunul pasagerului.
ANVELOPE CU SENZORI
Inginerii Pirelli împreună cu cei ai McLaren au dezvoltat anvelope personalizate P Zero pentru McLaren Artura în dimensiunea 235 / 35Z R19 pentru față și dimensiunea 295/35 R20 pentru spate. Anvelopele au un model asimetric al benzii de rulare, care oferă performanțe excelente de frânare pentru a garanta controlul mașinii în toate condițiile, în special atunci când este umed. Anvelopele P Zero Corsa, dezvoltate special pentru a fi utilizate, atât pentru curse, cât și pe șosea, sunt de asemenea disponibile, având un compus derivat din experiența Pirelli în motorsport.
Pentru iarnă, McLaren Artura beneficiază de anvelope unice de iarnă P Zero concepute special pentru a se potrivi cu caracteristicile sale, cu un design compus pe măsură și modelul benzii de rulare care garantează performanțe similare anvelopei de vară P Zero.
Toate aceste trei anvelope pentru McLaren Artura se pot distinge prin marcajele lor MC-C de pe flancuri, ceea ce indică dezvoltarea unică realizată de Pirelli în special pentru McLaren, utilizând tehnologia Cyber Tyre.
PIRELLI CYBER: O TEHNOLOGIE CU O MULTITUDINE DE APLICAȚII DIFERITE
Sistemul Pirelli Cyber Tyre va reprezenta viitorul anvelopelor: capabil să ofere mașinilor un simț tactil, permițându-le să identifice sau să prezică situații potențial periculoase, cum ar fi pierderea aderenței și acvaplanarea, ceea ce înseamnă că sistemul electric al mașinilor poate interveni cu promptitudine.
Următorul pas va conecta anvelopele la o rețea cu alte vehicule și cu infrastructura din jur. În noiembrie 2019, Pirelli a fost prima companie de anvelope din lume care a împărtășit informații referitoare la suprafețele drumurilor din rețeaua 5G, datorită anvelopelor inteligente, echipate cu senzori.
Acest lucru a fost prezentat la evenimentul “world-first 5G enhanced ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) services” din Torino.
SPRE O CONDUCERE AUTONOMĂ
Aceste sisteme evoluează constant, în același mod în care sistemele de conducere autonomă devin tot mai avansate. O parte din atribuțiile avute astăzi de un șofer – evaluarea nivelului de aderență oferit de suprafața drumului și de condițiile meteorologice – vor fi preluate din ce în ce mai mult de anvelope, ceea ce înseamnă că mașina va încetini automat atunci când condițiile devin alunecoase, cu ajutorul senzorului activat, pentru a crește siguranța.
Pe măsură ce conectivitatea dintre vehicule este online, o mașină va putea avertiza alte mașini fără șofer despre un potențial pericol iminent. Toate acestea se adaugă la un sentiment real tactil oferit de singura parte a mașinii în contact cu șoseaua: anvelopele sale.