Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Pirelli dezvaluie “sufletul cauciucului” in cadrul unei expozitii La Triennale Di Milano

pirelli

Germano Celant: … "Actul expoziţional a virat de la o colecţie de obiecte expuse şi ilustrate "ca într-un muzeu" la o punere în scenă specifică, la o expunere care este o comunicare pur non-materială, alimentată prin mijloace media foarte tehnologizate"

Umberto Eco: … "Nu există obiecte, ci reprezentări care ne pot îndrepta atenţia de la aspecte tangibile ale modei la nivelul visurilor: o imagine-portret a modei"… "Astăzi, totul este multimedia şi în acest fel poate fi chiar frumos să te uiţi înapoi spre trecut"

Pirelli dezvăluie "sufletul cauciucului" în cadrul unei expoziţii al cărei curator este Fondazione Pirelli, găzduită începând cu 21 iunie şi până pe 24 iulie de către Muzeul Triennale di Milano. “L’anima di gomma – Estetica e tecnica al passo con la moda” (“Sufletul cauciucului. Estetică şi Tehnică în pas cu Moda") este titlul expoziţiei care înfăţişează istoria îmbrăcăminţii Pirelli şi a publicităţii făcute acesteia prin lucrări de artă originale şi instalaţii multimedia, din momentul întemeierii companiei, de la sfârşitul secolului XIX, şi până astăzi. Peste un secol de industrie şi cutume sociale, remarcabil prin cercetare aplicată pe materiale şi procese, care caracterizează toate activităţile Pirelli, este ilustrat de patru spaţii de expunere: unul dedicat mersului (tălpi şi călcâie de cauciuc), unul îmbrăcăminţii (îmbrăcăminte pentru exterior şi impermeabile), unul mării (costume de baie şi alte produse pentru plajă şi apă) şi unul dedicat Pirelli PZero, proiectul curent al Pirelli axat pe aplicarea designului industrial la articole de îmbrăcăminte. Cauciucul joacă rolul principal şi, sub forma unei mici sfere multimedia, ghidează vizitatorul prin expoziţie, ilustrând proprietăţile unui material care, prin diverse procese, este transformat în anvelope, fire elastice, materiale şi obiecte.

Începând cu arborele caucciù, "arborele care plânge", al cărui cauciuc a fost folosit de maiaşi încă din anii 500 e.n., primele trei spaţii de expunere sunt dedicate trecutului, folosind reprezentări multimedia inovatoare şi arătând pentru prima dată de la recuperarea şi restaurarea lor schiţe originale de publicitate din secolul XX pentru Pirelli, semnate de nume de top în materie de design grafic şi fotografie, recunoscute pe plan naţional şi internaţional: Jeanne şi Franco Grignani, Alessandro Mendini, Bruno Munari, Ugo Mulas, Ermanno Scopinich şi alţii. Acest material, care constituie o mostră de lucru importantă şi care este conservat în Arhivele Istorice ale Fondazione Pirelli, va fi arătat în public pentru prima dată după ce a fost recuperat şi restaurat cu atenţie. Va fi o "premieră" pentru că în urma activităţii arhivistice s-a descoperit recent chiar o reclamă din 1952 cu Marilyn Monroe care poza în costume de baie din Lastex, o fibră elastică din acea vreme produsă exclusiv de Pirelli. Aşadar, ultimul salon este dedicat proiectului actual Pirelli PZero.

Aceste spaţii găzduiesc imagini înfăţişând tehnologia, inovaţia şi comunicarea specifice Pirelli, toate acestea dovedind schimbul continuu de cunoştinţe dintre diversele zone de producţie: de la anvelope la impermeabile, de la tălpi de cauciuc la cizme, de la costume de baie din fibre elastice la bonete pentru duş şi toate celelalte articole care au însoţit generaţii întregi atunci când visau, pregăteau sau îşi petreceau vacanţele la malul mării.

Expoziţia a fost inaugurată astăzi de către Preşedintele companiei şi fundaţiei Pirelli, Marco Tronchetti Provera şi de către Preşedintele Triennale di Milano, Davide Rampello, împreună cu Germano Celant, Alessandro Mendini la care s-a adăugat şi un comentariu video din partea lui Umberto Eco. "Actul expoziţional- a comentat Germano Celant – a cunoscut o schimbare de la o colecţie de obiecte expuse şi ilustrate "ca într-un muzeu" la o punere în scenă specifică, la o expunere care este o comunicare pur non-materială, alimentată prin mijloace media foarte tehnologizate". "Nu există obiecte, ci reprezentări care ne pot îndrepta atenţia de la aspecte tangibile ale modei la nivelul visurilor: o imagine-portret a modei", a comentat Umberto Eco, subliniind că "astăzi, totul este multimedia şi în acest fel poate fi chiar frumos să te uiţi înapoi spre trecut".

Expoziţia

Cele trei saloane dedicate trecutului au la bază campaniile publicitare ale acelor vremuri trecute şi sunt concepute conform cu două direcţii: prima este direcţia istoric-iconografică – expunerea unor lucrări de artă publicitară originale din anii 1910 până în anii 1950, în timp ce cea de a doua direcţie este cea tehnologică, cu o serie de instalaţii multimedia care permit privitorului să retrăiască campaniile publicitare ale trecutului într-o lectură contemporană.

Între acestea se numără o animaţie după reclama lui Bruno Munari din 1953 pentru talpa Coria (aflată de asemenea şi la MoMa în New York), precum şi o animaţie după şedinţa foto realizată de Ugo Mulas pentru impermeabile şi ţinută deasupra zgârie-norului Pirelli, una din clădirile simbolice ale Milanului. În salonul dedicat mării, vizitatorii, întâmpinaţi de o mărturie excepţională a costumelor de baie din fibre elastice (Marilyn Monroe, din 1952), se vor simţi scufundaţi vizual în mare, putând vedea plutind deasupra lor câteva şalupe Pirelli, în timp ce tineri şi tinere se aruncă în mijlocul valurilor purtând, evident, costume de baie, ochelari şi înotătoare Pirelli.

Un salon întreg este dedicat consultării atât analogice, cât şi digitale a bogatului patrimoniu de imagini, cataloage, postere, reviste şi materiale video Pirelli care compun o istorie a comunicării în Italia şi în lume. O consultare atât analogică, cât şi digitală, graţie instalaţiei multimedia de tip "arhivă controlată manual" produsă de NABA (Noua Academie de Arte Frumoase din Milano). De asemenea, publicul poate vedea pentru prima dată şedinţe foto integrale pentru campanii publicitare, inclusiv imagini de culise.

Salonul dedicat articolelor de îmbrăcăminte PZero de la Pirelli este ocupat în locul acestora de o instalaţie interactivă care măsoară 14 metri, prin intermediul căreia vizitatorul devine protagonistul unui univers imaginar de gesturi, mişcări şi acţiuni reprezentate în opalescenţa unei lumi onirice. Moda nu este fizică, fără substanţă. Produsele se estompează în dorinţe şi viziuni. Imaginile care apar în acest cadru generos ne vorbesc despre o lume care apare bi-dimensională, în care întrezărim fulgurant oameni şi obiecte. Sfera de cauciuc intră în scenă şi conferă acestei lumi proprietăţile sale incredibile care ne permit să facem lucruri care par imposibile.

Milano / Bucuresti, 21.06.2011

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.