O eră se apropie de sfârşit la uzina BMW Group din Leipzig. Producţia de serie a BMW i3 urmează să se încheie, la aproximativ opt ani şi jumătate de la lansare. O sursă de inspiraţie, un motor al inovaţiei, un pionier al plăcerii de a conduce fără emisii la nivel local: lista atributelor care au însoţit primul automobil electric de serie mare al BMW Group de la debutul său în 2013 este lungă. BMW i3 a început ca un exemplar exotic pe piaţa pe atunci încă abia la primii paşi a automobilelor electrice moderne. Încă din perioada producţiei s-a dezvoltat într-un clasic cu o imagine fascinantă inconfundabilă şi a intrat în istoria companiei ca un pionier al mobilităţii durabile.
Pentru uzina BMW Group din Leipzig, despărţirea de BMW i3 este legată de începutul unui nou capitol în mobilitatea electrică. Într-o tranziţie cursivă, acolo vor fi fabricate şi alte componente ale sistemului de propulsie electric, cu efect imediat, pe lângă producerea modulelor de baterii de înaltă tensiune, ceea ce se face deja din mai 2021. Deja de anul viitor următoarea generaţie MINI Countryman va fi fabricată în aceeaşi locaţie – un model care va fi disponibil în premieră şi cu propulsie electrică. În acest fel, competenţa în mobilitate electrică a forţei de muncă, care a fost acumulată în ultimii ani, va fi valorificată şi se va dezvolta mai departe. În acelaşi timp, uzina BMW Group din Leipzig devine prima locaţie din reţeaua globală de producţie a companiei în care modelele BMW şi MINI sunt produse împreună.
Ultima aniversare: 250.000 de unităţi de plăcere de a conduce electric produse la Leipzig
BMW i3 îşi încheie ciclul de producţie cu un homerun impresionant. Cu doar câteva zile în urmă, exemplarul 250.000 al automobilului electric compact a fost produs la Leipzig. Acest lucru face din BMW i3 cel mai de succes automobil electric din lume în segmentul compact premium. La fel de remarcabil este şi faptul că popularitatea sa nu a scăzut pe măsură ce s-a maturizat.
BMW i3 a fost vândut în peste 74 de ţări din întreaga lume. Pe multe pieţe, a obţinut o cotă de piaţă semnificativ mai mare pe segmentul automobilelor electrice decât marca BMW în zona maşinilor cu propulsie convenţională. De asemenea, a reuşit să inspire grupuri-ţintă suplimentare în ofertele de mobilitate premium de la BMW. În primii ani, peste 80% dintre toţi cumpărătorii BMW i3 erau clienţi noi pentru BMW Group.
BMW i3 a fost un pionier al electrificării şi în România. A fost primul model electric de succes de pe piaţa locală şi a dominat topurile de vânzări în primii ani de la lansare. În total peste 700 de modele BMW i3 au fost vândute pe piaţa locală.
Atracţia de durata a BMW i3, care este produs exclusiv la uzina din Leipzig pentru întreaga piaţă mondială, se datorează şi caracterului sau deosebit de individualist. Arhitectura auto independentă constă dintr-un modul Drive ca un şasiu din aluminiu, care include propulsia electrică, suspensia şi bateria de înaltă tensiune, precum şi o celulă pentru pasageri din plastic armat cu fibră de carbon (CFRP) numită modul Life. Acest design, dezvoltat de la început pentru mobilitate electrică, a făcut posibil un spaţiu deosebit de generos în interior şi un design al cockpitului şi al consolei centrale care este atât de înaltă calitate, cât şi foarte avansat. Acelaşi lucru este valabil şi pentru designul exterior, care încă este revoluţionar în al nouălea an de producţie şi care este dedicat mai puţin modei sau statutului decât avangardismului tehnologic.
Portdrapel al tehnologiei vizionare cu o mare putere simbolică
Aceste caracteristici nu numai că au făcut din BMW i3 un pionier pentru transformarea către mobilitatea fără CO2, dar sunt şi dovada cât de inovator este BMW Group într-o gamă largă de domenii. “BMW i3 are o mare putere de simbol”, declară Oliver Zipse, preşedintele Consiliului de Administraţie al BMW AG. El descrie dezvoltarea BMW i3 ca pe un prim exemplu al “modului BMW”. Acest lucru se caracterizează în special prin curajul de a fi “pionier în multe domenii prin a face ceva diferit, nu doar de a urma curentul principal”. Această mentalitate continuă să reziste, potrivit lui Zipse, întrucât “chiar şi BMW iX, care este destul de surprinzător prin capacităţile sale, îşi are originile în această cultură corporate”.
Angajaţii implicaţi în fabricarea BMW i3 de la uzina BMW Group din Leipzig ştiu prea bine ce înseamnă această cultură în practică. BMW i3 a fost un portdrapel vizionar al tehnologiei din prima zi şi nu doar datorită propulsiei sale electrice. Cu arhitectura sa Life-Drive, acesta stabileşte, de asemenea, noi standarde în domeniul construcţiilor uşoare inteligente. La Leipzig, au fost stabilite procese inovatoare unice în industria auto pentru turnarea pieselor de caroserie de format mare din materialul de înaltă tehnologie CFRP deosebit de uşor. Astăzi, BMW Group are o competenţă unică în utilizarea industrială a fibrei de carbon în construcţia caroseriei şi a aluminiului în proiectarea componentelor şasiului.
“BMW i3 este un adevărat pionier şi simbolul spiritului de pionier”, spune Milan Nedeljković, membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG, responsabil pentru producţie. “Datorită BMW i3, uzina din Leipzig a devenit locul de naştere al mobilităţii electrice la BMW.” Odată cu extinderea producţiei de componente ale sistemului de propulsie electric, uzina de la Leipzig va rămâne “electrică” în viitor, spune Nedeljković. “Va deveni hubul pentru mobilitatea electrică şi va aproviziona reţeaua noastră de producţie din întreaga lume cu componente.”
Motor de inovaţie pentru mobilitatea electrică şi multiplu câştigător de premii
Datorită dezvoltării tehnologice specifice modelului, BMW i3 a devenit şi un motor de inovaţie pentru mărcile BMW şi MINI în numeroase alte domenii. Din 2020, motorul electric de 135 kW/184 CP al BMW i3s oferă distracţie la condus urban şi sentimentul go-kart fără emisii la nivel local în stil MINI. De atunci, modelul electric MINI Cooper SE a devenit cea mai populară variantă de model a mărcii britanice.
Dezvoltată iniţial pentru BMW i3, a cincea generaţie de tehnologie BMW eDrive este acum în producţie. Este folosită la numeroase modele electrice şi plug-in hybrid de la BMW şi MINI. Amplificarea mobilităţii electrice va continua şi în următorii ani. Până în 2030, fiecare al doilea automobil BMW Group vândut în întreaga lume va fi electric.
BMW i3 a primit numeroase premii în perioada de producţie. În Germania, a fost distins cu “Volanul Verde” încă din 2013, iar trei ani mai târziu a urmat “Volanul de Aur”, acordat tot de “Auto Bild” şi “Bild am Sonntag”. Designul, conceptul de automobil, interiorul, dezvoltarea durabilă, păstrarea valorii şi tehnologia de conectivitate ale BMW i3 au primit alte premii naţionale şi internaţionale şi succese în sondaje publice, inclusiv victorii de clasă în competiţiile revistelor “Auto Zeitung” şi “auto, motor und sport”, premii ca “UK Car of the Year”, “Green Car of the Year”, “Clasicul Viitorului” şi “Maşina Anului în Elveţia”, precum şi “World Car Design Award”, “Premiul iF gold pentru design de produs” şi premiul francez “Trophée de l’argus”.
Regândirea mobilităţii: abordarea completă a mărcii BMW i
Pe lângă propulsia electrică, echilibrul ecologic remarcabil al BMW i3 provine şi din alegerea materialelor, care este pe deplin orientată către dezvoltare durabilă şi producţie care economiseşte resursele. A fost primul model BMW Group care a primit un certificat ISO despre amprenta de emisii de CO2 eliberat de auditori independenţi la momentul lansării pe piaţă, confirmând performanţa sa optimizată de mediu de-a lungul întregului său ciclu de viaţă.
Pentru exteriorul caroseriei din materiale termoplastice sunt folosite materii prime parţial reciclate. Plasticul folosit în interior este fabricat în proporţie de 25% din material reciclat. Materialele textile folosite pentru suprafeţele scaunelor sunt realizate în întregime din fibre reciclate. Panourile uşilor BMW i3 sunt realizate din fibre kenaf. Lemnul de eucalipt din cultivarea certificată în Europa serveşte drept materie primă pentru părţile tabloului de bord.
Conceptul complet pentru dezvoltare durabilă include, de asemenea, utilizarea pe scară largă a energiei regenerabile în producţia BMW i3. Patru turbine eoliene aflate în incinta uzinei BMW Group din Leipzig furnizează energia electrică necesară pentru producţia acestuia. Încă de la început ele au făcut din locaţia din Leipzig un pionier în producţia de automobile neutră din puncte de vedere al CO2, care este standard în toate uzinele BMW Group din lume începând de anul trecut.
În plus, marca BMW i a oferit un impuls pentru plăcerea de a conduce sustenabil şi o transformare vastă către mobilitatea neutră din punct de vedere CO2 în multe feluri şi mult dincolo de dezvoltarea automobilelor cu propulsie electrică. Aceste activităţi includ serviciul de car-sharing urban DriveNow (numit astăzi SHARE NOW), care pentru mulţi utilizatori este oportunitatea ideală de a intra în contact pentru prima dată cu mobilitatea electrică, precum şi serviciile cunoscute acum ca BMW Charging şi MINI Charging pentru încărcare convenabilă acasă şi pentru acces uşor la staţiile publice de încărcare şi participarea BMW Group la reţeaua europeană de încărcare rapidă Ionity.
Introducerea perfectă în lumea mobilităţii electrice – şi un alergător de anduranţă de încredere
Pentru mulţi clienţi, BMW i3 a devenit un însoţitor constant de la început în mediul urban, pentru naveta zilnică, iar deseori şi mai departe. Conducătorii, frecvenţi din rândul “early adopters”, laudă mai ales costurile reduse de energie şi întreţinere, dar şi cât de fiabil este automobilul şi stabilitatea ciclului bateriei sale de înaltă tensiune. Ei raportează că plăcuţele de frână nu au trebuit înlocuite nici după mai mult de 250.000 de kilometri, deoarece o mare parte a puterii de decelerare este asigurată de recuperarea la condusul unui BMW i3 şi de fiabilitatea pe termen lung a bateriei de înaltă tensiune, ceea ce duce la o reducere neglijabilă a autonomiei chiar şi după perioade de funcţionare la fel de lungi. BMW Group a luat această experienţă pozitivă ca pe o oportunitate de a creşte, la începutul anului 2020, kilometrajul maxim asociat cu perioada de garanţie de opt ani pentru baterie de la 100.000 la 160.000 de kilometri.
Bateria de înaltă tensiune a BMW i3 a fost supusă unei dezvoltări continue de la lansarea sa pe piaţă, dublându-şi capacitatea de stocare, păstrând în acelaşi timp acelaşi spaţiu de instalare. Acum, cu o capacitate a celulelor de 120 Ah şi un conţinut brut de energie de 42,2 kWh, aceasta permite parcurgerea unei distanţe de până la 307 kilometri (BMW i3) conform WLTP.
Bateriile de înaltă tensiune dezvoltate şi produse de BMW Group sunt folosite şi în alte domenii. Exemple în acest sens sunt autoutilitarele Streetscooter folosite de serviciul poştal german şi autobuzele urbane ale producătorului turc Karsan, precum şi bărcile cu motor cu propulsie electrică ale mărcii Torqeedo, pentru care servesc ca sursă de energie. În plus, bateriile de înaltă tensiune BMW i sunt folosite ca sisteme staţionare de stocare a energiei electrice generate din surse regenerabile, cum ar fi energia eoliană sau solară. Uzina BMW Group din Leipzig are şi o astfel de fermă de stocare a energiei. Este formată din 700 de baterii de înaltă tensiune BMW i3 interconectate în care poate fi stocată electricitatea generată de cele patru turbine eoliene din incinta uzinei.
Fără emisii la nivel local, elegantă şi exclusivistă: BMW i3s HomeRun Edition
Pe ultima linie dreaptă, BMW i3 îşi prezintă din nou latura elegantă şi extravagantă a caracterului, care a făcut deja obiectul mai multor modele speciale limitate. BMW i3s HomeRun Edition a fost tratat pentru prima dată cu un finisaj Frozen de la BMW Individual. Această premieră este asociată cu un maxim de exclusivitate: au fost produse doar 10 unităţi BMW i3s HomeRun Edition.
O exclusivitate pentru BMW i3s HomeRun Edition, două noi finisaje BMW Individual au fost adăugate gamei: Frozen Dark Grey şi Frozen Red II. În plus, HomeRun Edition include jante de 20 de ţoli, din aliaj uşor, cu design double-spoke, un acoperiş de sticlă acţionat electric, geamuri cu protecţie solară şi faruri LED adaptive. Modelele speciale vin şi cu designul interior Suite de înaltă calitate, care include tapiţerie cu piele Vernasca Dark Truffle, un panou de instrumente îmbrăcat în piele, volan din piele cu ornamente galvanizate, o tapiţerie Carum Grey a acoperişului, iluminare ambientală şi Welcome Light. Alte opţiuni includ scaune încălzite, acces confort, sistem de alarmă, informaţii despre trafic în timp real, serviciu Concierge, control al distanţei de parcare şi cameră cu vedere în spate. De asemenea, sunt incluse pachetul Comfort şi Driving Assistant Plus, sistemul de navigaţie Professional, telefonia cu încărcare wireless, sistemul de difuzoare hi-fi Harman Kardon şi divertismentul online cu muzică la tarif fix.
Producţia celor 10 modele speciale a fost un punct culminant final nu numai pentru angajaţii implicaţi în producţia modelului la uzina BMW Group din Leipzig. Clienţii modelelor speciale au putut asista personal la finalizarea automobilelor în hala de asamblare.
Uzina BMW Group din Leipzig
Uzina BMW Group din Leipzig este una dintre cele mai avansate şi durabile uzine auto din lume. Producţia de serie a fost începută în 2005. În prezent, aproximativ 1.100 de automobile ies zilnic de pe liniile de producţie, modelele fabricate aici fiind BMW Seria 1, BMW Seria 2 Gran Coupé, BMW Seria 2 Active Tourer şi BMW i3. BMW Group a investit deja în total peste trei miliarde de euro în locaţia sa din Leipzig. Forţă de muncă principală cuprinde aproximativ 5.300 de persoane.