Parlamentul European, Consiliul și Comisia și-au onorat angajamentele asumate în cadrul reuniunii la nivel înalt pe teme digitale care a avut loc în luna septembrie la Tallinn, punând capăt geoblocării nejustificate, unul dintre dosarele prioritare ale UE pentru 2017
Parlamentul European, Consiliul și Comisia au ajuns la un acord politic de a pune capăt geoblocării nejustificate pentru consumatorii care doresc să achiziționeze produse sau servicii online în interiorul UE. Noile norme vor stimula comerțul electronic, în beneficiul consumatorilor și al întreprinderilor care profită de avantajele pieței online tot mai dezvoltate din UE.
Andrus Ansip, vicepreședinte al Comisiei și comisar responsabil cu piața unică digitală, a declarat: „Punem capăt astăzi discriminării nejustificate care afectează cumpărăturile online. Aceasta este o veste excelentă pentru consumatori. Noile norme le vor permite cetățenilor europeni să aleagă site-ul de pe care doresc să cumpere, fără să fie blocați sau redirecționați. Până la Crăciunul următor, aceasta va deveni o realitate.”
Comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska, a adăugat: „Aducem piața unică a UE în era digitală, oferindu-le consumatorilor posibilitatea de a avea acces la o gamă cât mai largă de oferte, indiferent dacă aceștia intră fizic într-un magazin din altă țară sau dacă fac cumpărături online. Următorul pas: să reducem tarifele pentru serviciile de livrare transfrontalieră a coletelor, care continuă să îi descurajeze pe cetățeni de la achiziționarea și vânzarea produselor dintr-o altă țară din UE.”
Mariya Gabriel, comisarul responsabil cu economia digitală și societatea digitală, a concluzionat: „Eliminarea geoblocării nejustificate reprezintă un pas important pentru consumatori și pentru crearea unei veritabile piețe unice digitale care să funcționeze pentru toți. Pe lângă eliminarea tarifelor de roaming și portabilitatea, cetățenii UE vor beneficia și de posibilitatea de a achiziționa online mobilier nou, de a rezerva camere de hotel sau de a-și utiliza cardul de credit peste granițe, la fel ca acasă.”
Pentru cetățeni, acest lucru înseamnă că vor putea să folosească internetul pentru a cumpăra aparate electrice noi, a închiria o mașină sau a-și achiziționa bilete la concerte peste granițe, în aceleași condiții ca și în țara lor de origine. Noile norme vor garanta faptul că cetățenii nu se vor mai confrunta cu obstacole precum solicitarea de a plăti cu o carte de debit sau de credit emisă în altă țară. Pentru întreprinderi, acestea vor aduce o mai mare certitudine juridică în ceea ce privește desfășurarea activităților la nivel transfrontalier.
Așa cum a afirmat președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, la reuniunea la nivel înalt pe teme digitale care a avut loc la Tallinn în luna septembrie, pentru a finaliza piața unică digitală, legiuitorii UE trebuie să se pronunțe cu privire la toate cele 24 de propuneri legislative înaintate de Comisie de la începutul prezentului mandat. Comisia Europeană dorește să ajute Parlamentul European și Consiliul să găsească soluții acceptabile și a demonstrat acest lucru, făcând posibilă ajungerea la un acord.
Noile norme stabilesc trei situații specifice în care să poată fi exclusă de la bun început orice justificare și orice criteriu obiectiv care ar permite aplicarea unui tratament diferit clienților din state membre diferite ale UE.
Acestea sunt:
· Vânzarea de bunuri fără livrare fizică. Exemplu: un client din Belgia dorește să cumpere un frigider și găsește cea mai bună ofertă pe un site german. Clientul va avea dreptul să comande produsul și să îl colecteze la sediul comerciantului sau să organizeze el însuși livrarea la domiciliul său.
· Vânzarea de servicii prestate pe cale electronică. Exemplu: o consumatoare bulgară dorește să cumpere servicii de găzduire pentru site-ul său de la o întreprindere spaniolă. Aceasta va avea acum acces la serviciu, se va putea înregistra și va putea achiziționa serviciul respectiv fără a plăti comisioane suplimentare față de un consumator spaniol.
· Vânzarea de servicii prestate într-un loc fizic anume. Exemplu: o familie din Italia poate cumpăra direct bilete la un parc de distracții din Franța, fără a fi redirecționată către un site din Italia.
Regulamentul nu impune obligația de a vinde și nu armonizează prețurile. Acesta abordează, în schimb, discriminarea în ceea ce privește accesul la bunuri și servicii în cazurile în care o astfel de discriminare nu poate fi justificată obiectiv (de exemplu, prin obligațiile în materie de TVA sau prin existența unor cerințe juridice diferite).
Noile norme vor intra în vigoare direct, la nouă luni de la publicarea lor în Jurnalul Oficial al UE, pentru a permite în special micilor comercianți să se adapteze la acestea.
Context
Un studiu al Comisiei a arătat că au fost identificate practici de geoblocare pe 63 % din site-urile analizate. Conform studiului menționat, în 2015, mai puțin de 40 % din site-uri le permiteau clienților de peste granițe să efectueze o achiziție. Această situație are ca rezultat mai puține venituri pentru societăți și mai puține opțiuni pentru consumatori. Propus în mai 2016, ca parte a pieței unice digitale, regulamentul vizând eliminarea geoblocării nejustificate a fost identificat drept o prioritate legislativă pentru 2017 prin acordul dintre cele trei instituții europene din cadrul declarației comune de la începutul acestui an. Acest regulament făcea parte dintr-un pachet privind comerțul electronic, împreună cu o propunere legislativă privind serviciile de livrare transfrontalieră de colete și o propunere legislativă vizând consolidarea aplicării drepturilor consumatorilor.
Studiul din mai 2016 privind geoblocarea online a consumatorilor:
Constatările unei evaluări prin metoda clientului misterios efectuate de Comisia Europeană
Fișe informative referitoare la strategia privind piața unică digitală