· Valoarea totală a pieţei locale de media a scăzut cu 9% în 2010 atingând un nivel sub cel din 2006, conform studiului MFB
· Studiul poate fi descărcat în format digital de la adresa www.mediafactbook.ro
„Scăderea pieţei media a început să se tempereze începând cu anul trecut, iar în 2011 ne aşteptăm la o reducere mult mai mică, de circa 3%. Cu toate că s-a vândut mai mult spaţiu publicitar, preţurile au continuat să scadă în 2010. Toate canalele de comunicare au fost afectate şi au înregistrat venituri mai mici, mai puţin digitalul care, ca şi încasări, s-a situat anul trecut la acelaşi nivel cu printul”, spune Steve Dallas, Managing Director Initiative.
În 2010, valoarea totală netă a pieţei locale de media a scăzut cu 9%, până la 316 milioane de euro, atingând un nivel sub cel din 2006. Printul a fost în continuare cel mai afectat (-30% vs. 2009), urmat de outdoor (-20%), radio (-16%), în timp ce TV-ul a înregistrat o scădere mult mai mică (-6%), arată studiul MEDIA FACT BOOK 2011. Internetul a fost singurul mediu care a crescut semnificativ ca volum (mai mult de 30% creştere comparativ cu 2009).
„Digitalul şi-a consolidat poziţia, ceea ce arată că a devenit un mediu de comunicare cheiei pentru clienţi. Dacă îşi va menţine dinamica de creştere în 2011, online-ul va deveni al doilea mediu ca investiţii în publicitate atrase, după TV”, declară Steve Dallas.
Principalii factori de creştere au fost campaniile de marketing online de performance şi platformele de social media. De asemenea, site-urile de socializare au atras investiţii semnificative (estimate ca valoare la 3% din investiţiile nete în online).
Anul trecut, TV-ul a înregistrat o scădere a veniturilor atrase, până la 209 mil. euro, dar şi-a crescut cota de piaţă până la 66% din investiţiile totale de media.
Print-ul s-a situat la acelaşi nivel de încasări ca şi online-ul, respectiv 26 mil. euro. Unele titluri s-au mutat online, în timp ce altele au fost închise. Pentru a-şi creşte veniturile, publisherii au apelat la acţiuni agresive de marketing, una dintre acestea fiind lansarea primelor ediţii print 3D.
Şi radioul a încercat să se adapteze la noua situaţie a pieţei prin lansarea unor programe noi, prin activităţi de PR şi prin întărirea prezenţei în online.
Outdoor-ul a fost al doilea mediu, după print, care a înregistrat o scădere dramatică a veniturilor, la fel cum s-a întâmplat şi în 2009. Principalele categorii care au investit în OOH au fost retailul şi companiile din telecom.
Conform estimărilor Initiative, investiţiile totale în publicitate în 2011 vor continua să se reducă, însă cu un procent mult mai mic, de 3%, urmând ca din 2012 piaţa de media să revină pe creştere.
Media Fact Book este singura lucrare de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, ghid editat anual de agenţia Initiative din anul 1997.