În România mărcile auto franceze dețin 8,5% din piața mașinilor noi și 7% din cea a autoturismelor la mâna a doua
La nivel global se vând anual peste 5,5 milioane de mașini produse de grupurile auto franceze.
În Uniunea Europeană, mărcile din Franța au 17% din volumul total, în ultimii patru ani cota de piață a acestora înregistrând o scădere considerabilă. Cei mai mari trei producători francezi, mai exact Renault, Peugeot și Citroen, realizează modele pentru toate segmentele pieței oferind clienților mașini din clasele A, B și C, dar și SUV-uri. De câțiva ani, toate cele trei mărci au în ofertă și autoturisme 100% electrice, cele mai bune vânzări avându-le Renault cu modelul Zoe.
Pe piața din România, mașinile franceze au o oarecare tradiție încă de pe vremea comunismului când la noi în țară erau uzine Renault (Dacia) și Citroen (Olcit). Și în prezent, cea mai mare fabrică auto de pe teritoriul statului roman este deținută de francezi – Uzina Vehicule Dacia.
În ceea ce privește numărul de înmatriculări, în România, în anul 2015 au fost înscrise peste 7.000 de unități noi ale producătorilor francezi și 17.000 unități de autoturisme la mâna a doua. Prețurile pentru mașinile produse în Franța încep de la aproximativ 9.000 euro, iar pentru unele modele viitorii proprietari pot plăti chiar peste 40.000 euro.
Pe piața mașinilor noi, autoturismele produse de francezi au avut anul trecut o pondere de 8,5%, în scădere față de cele 11 procente din 2011. Trebuie spus însă că România reprezintă un caz special în Uniunea Europeană fiindcă marca națională Dacia are o cotă ridicată, de peste 30%, astfel ca brandurilor auto străine le rămâne să-și împartă 70% din piață.
Pe piața second-hand, care în România este dominată de Volkswagen, Opel și Ford, mărci ce dețin împreună 50% din total, mașinile franceze reprezintă 7% din piață.
“Unele dintre principalele avantaje ale mașinilor de origine franceză sunt motorizările fiabile și economice, respectiv prețurile pentru variantele la mâna a doua, în comparație cu cele ale mărcilor germane sau asiatice. Ceea ce poate fi perceput ca dezavantaj este faptul că întreținerea curentă și reparațiile sunt la același nivel cu cele alor mărcilor competitoare, raportul acestor cheltuieli față de valoarea de piață a mașinii fiind mai ridicat.” spune Cristian Cojocaru, Sales Manager Autovit.ro.
Pe Autovit.ro, cea mai mare platformă profesională online dedicată vânzării mașinilor noi și second hand, sunt prezente autoturisme de la peste 30 de producători auto, iar cele trei marci franceze se regăsesc în 9% din anunțuri. Dintre acestea, Renault are o pondere de 60%, Peugeot are 25%, iar Citroen 15% din totalul anunțurilor.
Cele mai mai multe anunțuri de vânzare sunt pentru modelele Renault Megane, Renault Clio, Renault Laguna, urmate îndeaproape de Peugeot 308 și Peugeot 508.
Cele mai ieftine mașini franceze de pe Autovit.ro în stare tehnică bună pornesc de la aproximativ 3.000 de euro, fiind modele de clasa mini și cu câțiva ani vechime. La polul opus, există și modele care trec de 30.000 de euro (un Peugeot 308 din 2016) și culminează cu 44.000 de euro (pentru un Renault Espace din 2016). Pe Autovit.ro sunt la vânzare și mașini franceze rare, de importanță istorică, un exemplu fiind Citroen 2CV, al cărui preț ajunge la 7.990 de euro.
Analiza Autovit.ro: Piata masinilor frantuzesti (producatori, masini, vanzari)
Informatii pe scurt
• Pe plan mondial se vand anual peste 5,5 milioane de masini ale grupurilor auto frantuzesti.
• In Uniunea Europeana marcile auto frantuzesti au 17% din piata, in ultimii patru ani cota de piata ale acestor marci scazand.
• In Romania s-au inmatriculat anul trecut aproximativ 7.000 de masini noi ale marcilor frantuzesti si 17.000 unitati second-hand. Cele mai scumpe masini franceze noi trec de 40.000 euro, iar cele mai ieftine sunt sub 9.000 de euro.
• Pe Autovit.ro marcile frantuzesti sunt bine reprezentate si sunt la vanzare si modele ce valoraza peste 25.000 de euro.
Masinile frantuzesti au traditie in Romania, mai ales ca inca de pe vremea comunismului au existat in tara uzine Renault (Dacia) si Citroen (Oltcit). Si in prezent cea mai mare uzina auto a tarii este detinuta de francezi, iar pe piata auto marcile franceze figureaza in aproape toate segmentele. Specialistii Autovit.ro au realizat o analiza despre masinile marcilor frantuzesti in Europa, in Romania si pe platforma Autovit.ro.
Franta este a 11-a tara producatoare de automobile, cu o productie ce a atins 1,97 milioane vehicule anul trecut, putin fata de 2003 si 2004 cand in “Hexagon” s-au produs peste 3,6 milioane vehcule. Peste trei sferturi din productie este realizata de marii producatori interni Renault si PSA Peugeot-Citroen, insa printre companiile de nisa se numara Bugatti.
Fata de alte mari puteri ale industriei auto, Franta se deosebeste prin faptul ca exista mai multi producatori de masini electrice de mici dimensiuni, insa si marii producatori au lansat astfel de modele (Renault Zoe, Peugeot iOn, Citroen C-Zero), care au fost cumparate pentru flote si de autoritati. Tot in Franta produce si Bugatti care vinde masini de peste un milion de euro/exemplar si care este parte a Volkswagen Group.
Cei trei mari producatori francezi sunt Renault, Peugeot si Citroen, ultimii doi alcatuind grupul PSA care colaboreaza strans la constructia masinilor. In acelasi timp, in procesul de comercializare cele doua brand-uri sunt rivale, dar ajung sa vanda impreuna in lume peste 5,7 milioane de masini/an, din care 2,9 milioane PSA si 2,8 milioane Groupe Renault, incluzand aici si cele peste 500.000 de masini Dacia.
Cele mai multe masini franceze sunt produse in afara Frantei, Renault avand uzine in locuri precum Maroc, India sau Brazilia, in timp ce PSA are unitati de productie in Spania si China.
Masinile frantuzesti in Uniunea Europeana si in Romania
Avantajul masinile frantuzesti este ca sunt mai ieftine de cumparat la mana a doua fata de cele germane sau asiatice si au in general motorizari fiabile si economice. In cateva tari importante din Europa de Vest impozitele anuale sunt mai mici pentru masinile cu emisii reduse de CO2, iar aici masinile franceze puncteaza puternic.
Un minus tine de faptul ca intretinerea curenta si reparatiile (atunci cand intervin) sunt la fel de costisitoare ca la marci mai scumpe si adesea complicat de efectuat de catre mecanici.
Marcile franceze au acoperit aproape toate segmentele pietei, stand bine mai ales la clasele A, B si C. In ultimii ani au intrat puternic si pe segmentul SUV, dar au avut mai putin success in clasele sport si in cea a berlinelor premium. Avand aspiratii premium, PSA Peugeot-Citroen a lansat sub-marca Citroen DS in 2010, devenita marca separata in 2015 (DS).
Toate cele trei marci, Renault, Peugeot si Citroen, au in gama de cativa ani si masini 100% electrice, cele mai bune vanzari avandu-le Renault, cu modelul Zoe.
Cele mai ieftine masini ale celor trei brand-uri au preturi ce pornesc pentru modelele noi de la sub 10.000 euro (Renault Twingo, Peugeot 108 si Citroen C1), iar cele mai scumpe variante pot trece de 40.000 euro (Renault Espace diesel 160 CP, Peugeot 508 Hybrid, DS5 Hybrid).
Cota de piata cumulata a celor trei marci a scazut de la peste 20% in 2007, la 17% in prezent. Nu au existat probleme de fiabilitate, insa concurenta a devenit tot mai dura in piata si numarul de modele disponibile a crescut puternic.
• Renault a vandut anul trecut in Uniunea Europeana aproape un million de masini, recordul fiind in 2004 cand s-au depasit 1,6 milioane.
• Peugeot a livrat in 2015 circa 850.000 de masini in tarile Uniunii Europene, recordul de 1,3 milioane fiind stabilit in 2001 si 2002.
• Citroen a livrat in 2015 aproximativ 550.000 de unitati, recordul absolut fiind in 2005 cu 950.000 unitati vandute.
Cota de piata a masinilor frantuzesti in Uniunea Europeana
Marca/Anul |
2007 |
2011 |
2015 |
Renault |
7,6% |
7,8% |
7% |
Peugeot |
6,9% |
6,8% |
6,1% |
Citroen |
5,9% |
5,8% |
3,9% |
Cele mai vandute masini frantuzesti in primele opt luni ale anului in Uniunea Europeana (numar de unitati)
Renault Clio |
203.000 |
Peugeot 208 |
169.000 |
Renault Captur |
141.000 |
Peugeot 308 |
137.000 |
Peugeot 3008 |
117.000 |
Cel mai vandut model Citroen a fost C3 care si-a gasit peste 85.000 de clienti.
Masinile fratuzesti in Romania
In Romania masinile frantuzesti au avut anul trecut 8,5% din piata masinilor noi, in scadere fata de cele 11 procente din 2011. Trebuie spus insa ca Romania reprezinta un caz special in Uniunea Europeana fiindca marca nationala Dacia are o cota ridicata, de peste 30%, astfel ca marcilor straine le ramane sa-si imparta 70%.
Anul trecut s-au inmatriculat in Romania 7.000 de masini frantuzesti noi si peste 17.000 second-hand. Pe piata second-hand, dominata in Romania de trei marci care au impreuna jumatate din total (Volkswagen, Opel si Ford), masinile franceze detin 7%.
Masini noi frantuzesti pe piata din Romania
Marca/Anul |
2011 |
2015 |
Renault |
8,4% |
6% |
Peugeot |
1,9% |
1,7% |
Citroen |
1% |
0.8% |
Masini second-hand frantuzesti pe piata din Romania
Marca/Anul |
2011 |
2015 |
Renault |
3,9% |
4% |
Peugeot |
2,4% |
2,1% |
Citroen |
1,1% |
0,9% |
Masinile frantuzesti pe Autovit.ro
Pe platforma Autovit.ro sunt prezente masini de la peste 30 de marci auto, iar cele trei marci franceze se regasesc in 9% din anunturi. Renault are o pondere de 60%, Peugeot are 25%, iar Citroen 15%.
Top 10 masini ale marcilor franceze pe Autovit.ro
Renault Megane
Renault Clio
Renault Laguna
Peugeot 308
Peugeot 508
Renault Scenic
Citroen C4
Peugeot 407
Peugeot 207
Citroen C5
Cele mai ieftine masini de pe Autovit.ro in stare tehnica buna pornesc de 3.000 – 4.000 de euro, fiind modele de clasa mini si de cativa ani vechime.
Cele mai scumpe masini frantuzesti de pe Autovit.ro trec de 30.000 de euro (un Peugeot 308 din 2016) si culmineaza cu 44.000 de euro (pentru un Renault Espace din 2016). Tot pe Autovit.ro se gasesc si modele ale marcii DS de la Citroen (DS5 se apropie de 18.000 euro).
La Renault, Megane este modelul care apare cel mai adesea pe Autovit.ro, fiind prezent in 40% dintre anunturi, in timp ce Clio si Laguna se regasesc fiecare in peste 10% dintre anunturi. SUV-urile Captur, Kadjar si Koles se regaesc in 25 de anunturi, iar noul Talisman, in doua anunturi.
La Peugeot modelul 308 se regaseste in aproape 20% dintre anunturi, iar 508 si 407 sunt fiecare subiectul a peste o zecime dintre anunturi.
Pe Autovit.ro au fost la vanzare si masini franceze rare, de importanta istorica, un exemplu fiind Citroen 2CV.