Piata locala de consultanta este dominata de afacerile de consultanta in management. Desi consultanta financiara este terenul de joaca al firmelor din Big 4, alte segmente cum ar fi consultanta in logistica sau sisteme de productie nu au inca un impact semnificativ pe piata. Business Review, primul saptamanal de afaceri in limba engleza, prezinta in cover story-ul de saptamana aceasta tendintele pietei de consultanta. “Consultanta in management este, in acest moment, abundenta in categorii ca: dezvoltare organizationala, imbunatatirea performantelor liderilor si echipelor, sisteme manageriale pentru coordonare si dezvoltare (managementul performantei, sisteme de recrutare si selectie)”, spune Eugen Dragomir, Manager al Diviziei de consultanta in dezvoltarea organizationala si training a CODECS, pentru Business Review.
Segmentul de consultanta in management nu este unul matur deoarece in momentul de fata este foarte fragmentat ca rezultat al numarului important de competitori. Cateva dintre acestea sunt companii formate din unul sau doi oameni, spune Dragomir. Dar piata incepe sa devina mai profesionista si cateva companii de consultanta in management valoroase incep sa se impuna. Urmatorii 5 ani se asteapta sa aduca companii experimentate din afara. Ele vor forma un grup principal care vor prelua cele mai importante proiecte si de aceea si cele mai importante parti din piata, declara Dragomir pentru Business Review.
Valoarea pietei de consultanta este estimata la 30 milioane euro, cu o crestere in jur de 24% fata de ultimii doi ani. Piata va continua sa creasca intr-un ritm mult mai rapid dupa venirea fondurilor europene. In momentul de fata este o piata relativ mica dar in 5 ani poate atinge aproximativ 150 milioane de euro, spune Dragomir. Cateva companii care sunt deja bine pregatite vor beneficia de toate avantajele cresterii pietei, atingand cifre de afaceri notabile in jur de 15–16 milioane euro. Fenomenul de consolidare prin achizitii este deja asteptat.
Cei mai importanti clienti ai firmelor de consultanta in management sunt in general companiile mari din industrii ca: banci, productie, retail si farmaceutica. Totusi, fondurile europene vor contribui la a avea consultanta in management si in companiile medii. De regula, un program efectiv de consultanta in management in valoare de minimum 60.000 euro, cat a fost pana acum, a desurajat companiile mici, spune Dragomir.
Piata romaneasca de consultanta este o piata care se dezvolta rapid, spune Peter Jansen, Managing Partner la Bucharest Consulting Group. Motivul principal este competitia in crestere; in acelasi timp, companiile au nevoie sa fie mult mai eficiente si sa aiba strategii clare. Pentru firmele locale de consultanta, specializarea este o necesitate, pentru a putea concura cu firmele existente. Pentru firmele internationale cu competente suficiente si resurse financiare, o strategie generala este posibila. “Cred ca exista o nevoie de crestere in toate segmentele, deoarece competitia si complexitatea sarcinilor este in crestere”, spune Jansen, adaugand ca cele mai profitabile domenii sunt probabil consultanta in IT si strategie.
“Piata de consultanta este foarte fragmentata”, spune Mihai Svasta, Presedinte al Asociatiei AMCOR, care cuprinde aproximativ 80 companii furnizoare de consultanta si training in management.
Exista intre 600-700 companii de consultanta in management, dar doar 20 au o cifra de afaceri ce depaseste 1 milion de euro pe an si 600 au o cifra de afaceri sub 100.000 euro pe an, spune Svasta. “Deoarece piata este asa de fragmentata, exista oportunitati in orice nisa de consultanta”, spune Svasta.
“Valoarea pietei de consultanta este greu de precizat si depinde de modul in care definesti piata de consultanta. Daca incluzi, de exemplu, bilantul companiilor din Big 4, vorbesti probabil despre un plus de 200 milioane euro. Pe nisa noastra, de consultanta in strategie, valoarea pietei este probabil intre 20-30 milioane euro”, spune Jansen.
Conform estimarilor AMCOR, valoarea totala a pietei de consultanta anul trecut s-a ridicat la 300 milioane de euro. Piata este impartita in parti aproximativ egale intre sectorul public, reprezentata in principal de proiecte de consultanta finantate de Comisia Europeana si Banca Mondiala, si sectorul privat. “In sectorul public noi estimam ca aproximativ 95% din consultanta este importata din afara Romaniei, cu toate proiectele semnificative implementate de companiile straine. In sectorul privat, situatia este mult mai favorabila pentru companiile locale”, spune Svasta.
“Estimam o rata de crestere in jur de 40%”, spune Svasta. Cererea de consultanta in management a fost influentata pozitiv de trei factori, stabilitatea economica, investitiile straine si procesul de aderare la UE. Exista inca o acceptare scazuta a serviciilor locale de consultanta, atat in sectorul public cat si in cel privat, declara Svasta.
In general, deschiderea unei companii de consultanta necesita investitii scazute dar dezvoltarea afacerii implica investitie in oameni, logistica si comunicare. Conform lui Jansen, investitiile sunt in principal in oameni.
“Intr-o companie de consultanta normala, pe o piata stabila, partenerii au, in general, o experienta de 5 ani in consultanta. In Romania, piata se dezvolta si astfel toate tipurile de alte situatii pot fi intalnite”, spune Svasta.
{mosloadposition user10}