Instabilitatea politică şi economică, cauze ale stagnării cifrei de afaceri a firmelor de consultanţă în management
Asociaţia Consultanţilor în management din România (AMCOR) continuă şi în acest an tradiţia, anunţând lansarea studiului „Piaţa de consultanţă în management din România în perioada 2011-2012”. Cercetarea întreprinsă de AMCOR se înscrie în eforturile Asociaţiei de a oferi firmelor de consultanţă româneşti participante la chestionar, fie ele firme membre sau nu, o imagine globală asupra situaţiei curente din piaţă şi asupra tendinţelor resimţite.
„Făcând o analiză comparativă între rezultatele obţinute în studiul anterior şi cele obţinute în ultimul studiu realizat putem observa că anul 2011, similar cu 2010, a fost marcat de o relansare a cererii de consultanţă în management, atât pentru sectorul privat cât şi pentru sectorul public, reprezentânun an de consolidare a pieţei de consultanţă. În acest context, principalele direcţii ale pieţei româneşti de consultanţă, care au condus la o consolidare a acesteia au fost: facilitarea accesului firmelor la contractele finanţate din fonduri publice, adaptarea firmelor de consultanţă în management la diversele cerinţe şi necesităţi ale clienţilor lor, precum şi raportarea la alte coordonate ale proiectelor de consultanţă” declară Sorin CAIAN, preşedintele AMCOR.
În ceea ce priveşte piaţa de consultanţă în anul 2012, comparativ cu anul anterior, participanţii la studiu (51%) prevăd o stagnare a nivelului veniturilor sau o reducere a cifrei de afaceri datorată deficienţelor în încasarea onorariilor din consultanţă, instabilităţii politice şi economice precum şi reducerii bugetelor pentru consultanţă. Pentru 2012 se previzionează că principalele misiuni de consultanţă care vor genera cifra de afaceri sunt: consultanţa strategică (55%), managementul operaţiunilor (31%), la polul opus aflându-se serviciile de management din domeniul IT (mai puţin de 10% dintre participanţi la studiu).
AMCOR a realizat până în prezent patru studii cu privire la piaţa de consultanţă în management din România, ilustrând evoluţia pieţei în perioadele 2008-2009, 2009-2010 şi 2010-2011, precum şi un studiu al pieţei de consultanţă din perspectiva organizaţiilor- client, publicat în noiembrie 2011. Studiile realizate au fost transmise respondenţilor şi concluziile au fost agregate în studiile anuale asupra pieţei europene de consultanţă în management realizate de FEACO, Federaţia Europeană a Asociaţiilor de Consultanţă în Management.