În luna septembrie 2022, iSense Solutions a desfășurat eComm Pulse, un studiu cantitativ în exclusivitate pentru GPeC. Datele arată că sectorul românesc de e-commerce continuă să crească și în 2022, mai ales prin creșterea sumelor cheltuite de cumpărătorii existenți. Estimăm că în 2022 piața de comerț online din România va ajunge la aproximativ 6,8 MLD EUR, astfel crește cu aproximativ 10%, comparativ cu anul trecut.
Categoriile de produse în care românii au investit online cei mai mulți bani în 2022 au fost vacanțele și serviciile hoteliere (1503 lei), electronicele și electrocasnicele (1244 lei) și mobilă și decorațiunile interioare (930 lei). La polul opus, cei mai puțini bani s-au alocat în mediul online produselor de birotică și papetărie (246 lei pe an), cărților și revistelor (255 lei pe an) și biletelor la spectacole, teatre sau meciuri (272 lei pe an).
Categoriile care au crescut cel mai mult în 2022 sunt: fashion (creștere de 25%), catering (creștere de 24%) și vacanțele sau serviciile hoteliere (creștere de 23%). Cele 2 categorii care au înregistrat cele mai mari scăderi au fost cea de bricolaj (13%) și electronicele și electrocasnicele (2%).
Noutatea adusă de studiul de anul acesta este includerea unui indicator de evaluare a preferințelor clienților pentru magazinele online.
Din cele 21 de categorii de produse monitorizate, pentru 14 categorii eMag este în top 3 magazine preferate, devenind, astfel, magazinul online preferat al românilor, câștigând și premiul cel mare. La categoria fashion, H&M este magazinul preferat al românilor, în timp ce Elefant.ro este favoritul pentru cărți. Noriel este preferat de cei care cumpară articole pentru copii, Ikea pentru cei în căutare de mobilă și decorațiuni interioare și Dedeman pentru bricolaj, în timp ce Avon este favoritul pentru cei ce caută cosmetice, iar Decathlon pentru cei interesați de articole de hobby sau sport. Farmacia online favorită a românilor este Farmacia Tei.
Cumpărătorii din mediul online sunt mai pesimiști comparativ cu anul trecut în privința predicțiilor de cumpărare online pentru anul 2023 (54% declară că în 2023 vor cumpăra la fel ca acum (vs 62%, anul trecut), 23% declară că vor cumpara mai puțin în 2023 (vs 12%, anul trecut).
„Evoluția comertului online pentru 2023 este incertă luând în considerare contextul macroeconomic: PIB-ul a crescut cu 5,8% (în semestrul 1 2022, sursa INS), consumul gospodăriilor la nivel național a crescut în volum cu 7,6% (în semestrul 1 2022, INS), iar veniturile oamenilor au crescut cu 9% în 2022 (CSS Score iSense Solutions). În același timp, inflația a atins 12,6% (în semestrul 1 2022, sursa INS) și încă nu știm ce se va întampla cu prețurile energiei electrice și a gazului și nici cum aceste prețuri vor impacta bugetele românilor în urmatoarele luni. Ținând cont de aceste informații, dar și de pesimismul consumatorilor în privința intenției de cumpărare online în 2023, estimăm că piața de comerț online va înregistra o creștere mai mică decât în 2022”, declară Andrei Cânda, Managing Partner, iSense Solutions.
„Comerțul online românesc continuă să crească chiar și în vremuri mai dificile din punct de vedere economic, ceea ce arată potențialul mare de dezvoltare al sectorului e-commerce din România și în viitor. Comparativ cu situația de acum 6 an, când am demarat acest studiu împreună cu iSense Solutions, este îmbucurător să vedem că e-commerce-ul nu mai este ceva exotic, ci a intrat în obișnuințele de consum ale românilor și continuă să se consolideze prin gama diverisficată de produse, simplitate și conveniență”, spune Andrei Radu, CEO & & Founder GPeC.
Datele prezentate fac parte din studiul anual iSense Solutions pentru GPeC, cercetare reprezentativă pentru populația majoră, utilizatoare de Internet din mediul urban. Studiul a fost efectuat pe un eșantion de 1.025 de respondenți, cu o marja maximă de eroare +/- 3.06%, la un nivel de încredere de 95% și a fost desfașurat în perioada 8-14 septembrie 2022.