În 2014, colectarea de creanţe a înregistrat o creştere de 24% comparativ cu 2013
Pentru analiza evoluţiei şi performanţei sectorului de colectare a creanţelor comerciale din România, AMCC a colaborat cu Ensight Management Consulting în vederea realizării unui studiu detaliat. Acest studiu a fost elaborat în conformitate cu datele prezentate de către 12 companii membre AMCC.
Principalele constatări ale studiului:
Sectorul de colectare a creanţelor comerciale din România a înregistrat în ultimii ani o evoluţie fluctuantă. Perioade de creştere a valorii de piaţă sunt urmate de perioade de scădere. În medie anuală, piaţa de colectare a creanţelor a înregistrat o scădere de 12% în intervalul 2011-2014 în ceea ce priveşte valoarea creanţelor externalizate. În cazul particular al anului 2014, valoarea creanţelor externalizate a înregistrat o scădere de 28% faţă de 2013, în mare parte din cauza creanţelor externalizate de tip B2C, care au înregistrat o scădere de 34% în comparaţie cu 2013.
Valoarea creanţelor colectate a înregistrat o creştere medie anuală de 7% în intervalul 2011-2014. În 2014, valoarea creanţelor colectate a înregistrat o creştere specifică de 24% în comparaţie cu 2013.
Creşterea totală a veniturilor înregistrată în 2014 a fost de 24% în comparaţie cu 2013, în special datorită volumului de achiziţii de portofolii de creanţe din perioada analizată. Aşteptările sunt ca piaţa de colectare a creanţelor să fie constantă, datorită stabilităţii pieţei şi a mediului politic.
Creanţe externalizate
Piaţa de colectare a creanţelor externalizate este mixtă, distribuţia pe domenii de activitate fiind următoarea:
B2C Dimensiunea pieţei. Întreaga valoare a debitelor externalizate din segmentul B2C în al doilea semestru din 2014 a ajuns la ~558 mil EUR în piaţa din România.
B2C Dinamica pieţei. Valoarea creanţelor externalizate B2C în 2014 a crescut cu 7% în semestrul 2 din 2014, comparativ cu semestrul 1 al aceluiaşi an, în ciuda unei scăderi de 24% în segmental creanţelor comerciale redirecţionate. Scăderea menţionată este cauzată de scăderea valorii medii în EUR/caz. Segmentul de creanţe achiziţionate B2C a înregistrat o creştere de aproximativ 60%, de la 130 mill EUR în semestrul 1 2014 la 208 mill EUR în semestrul 2 2014.
B2B Dimensiunea pieţei. Valoarea totală a creanţelor externalizate din segmentul B2B înregistrată în al doilea semestru din 2014 este de ~41 mil EUR pentru piaţa din România, ~7% din totalul de creanţe externalizate în semestrul 2 al anului 2014.
B2B Dinamica pieţei. Creanţele externalizate din segmentul B2B în semestrul 2 2014 au scăzut cu 67% comparativ cu valoarea înregistrată în primul semestru. În segmentul de B2B, creanţele domestice redirecţionate au înregistrat o scădere de 10% în al doilea semestru din 2014 comparativ cu primul semestru, în timp ce achiziţiile de creanţe comerciale domestice B2B au înregistrat o valoare minimă de ~2 mil EUR în al doilea semestru din 2014.
Cele 12 companii respondente reprezintă aproximativ 80% din totalul pieţei de colectare a creanţelor (servicii de colectare a creanţelor şi achiziţii de portofolii de creanţe) şi 90% din piaţa de servicii de colectare a creanţelor. În prezent au un număr estimat de 3000 de angajaţi.
Cea mai mare parte a activităţii se desfăşoară pe activitaţi de colectare specifice segmentului B2C, implicând ~60% din totalul angajaţilor. Doar 8% din totalul angajaţilor sunt implicaţi în colectarea creanţelor pe cale juridică.
“Piaţa de colectare a creanţelor din România este o piaţă dinamică şi competitivă. În prezent se observă o uşoară creştere a industriei, datorată în mare tendinţei recente a băncilor de a vinde portofoliile de credite neperformante, cu scopul de a stimula contractarea de noi credite de către persoanele fizice. Companiile de colectare a creanţelor din România rămân concentrate pe etapa de colectare a creanţelor pe cale amiabilă, iar corespondenţa scrisă rămâne cea mai utilizată metodă pentru colectarea creanţelor în România.” a declarat Georg Kovacs, Preşedinte AMCC.