Piata locala de bijuterii este impartita doar intre cativa producatori locali, dejavantajati de taxele actuale si importatori, care acopera majoritatea pietei. Producatorii locali incearca sa-si creasca vanzarile prin extinderea in alte orase din tara. In plus, in jur de 85% din bijuteriile vandute in Romania nu sunt taxate in sistemul actual. Saptamanalul de limba engleza, Business Review, a realizat o analiza a acestei piete.
Conform statisticilor actuale privind piata romaneasca de bijuterii cele mai multe vanzari pe piata locala, in jur de 60%, sunt realizate de importatori, in timp ce producatorii locali acopera doar 40% din vanzarile de bijuterii. Segmentul importatorilor de bijuterii din aur este insa dominat de importatorii ilegali. Intre timp, piata oficiala are un potential de crestere de 10-20% de la un an la altul, conform datelor Asociatiei Producatorilor de Bijuterii din Romania. (PBR).
Piata bijuteriilor din aur la nivel international a atins un volum de 35 miliarde de euro in 2006, fiind una dintre cele mai profitabile industrii din sectorul bunurilor de larg consum. In Romania estimarile duc la o valoare a pietei de 500 milioane de euro.
Piata locala de bijuterii nu a avut o evolutie coerenta dupa 1989. La vremea aceea, cele mai importante probleme au fost lipsa informatiei si echipamentele.
In prezent se pune problema lipsei pesonalului calificat si a competitii neloiale din partea pietei la negru.
In jur de o tona de bijuterii facute din aur de 14 carate sunt vandute in fiecare luna. La prima vedere, cantitatea pare imensa, dar consumul de bijuterii pe locuitor in Romania este mult mai mic decat in celelalte tari din Europa, a declarat pentru Business Review Karl Heinz, directorul PBR.
Desi in Romania sunt 3.200 de companii care lucreaza in segmentul bijuteriilor, doar 200 dintre ele folosesc metode moderne de productie. In afara de ei, doar cateva produc cantitati mai mari, pana la 30 kg pe luna. “Cativa dintre ceilalti si-au inchis productia, in timp ce altii intampina dificultati”, spune Heinz. Cel mai important motiv sunt impozitele mari, de pana la 25%, ceea ce incurajeaza piata la negru. “Piata neagra formeaza 75-80% din piata locala de bijuterii. Producatorii locali fac fata unor taxe foarte mari de pana la 50% cu impozite, TVA si alte taxe”, spune Heinz.
Statul colecteaza in jur de 30.000 de euro pe luna din taxele platite de producatorii locali de bijuterii care lucreaza legal, dar pierde 1.8 milioane de euro, care ar putea veni numai din TVA-ul celor care vand bijuterii pe piata la negru, conform directorului PBR.
“Noi am incercat sa convingem autoritatile locale sa reduca impozitul, dar nu am avut nici o sansa. In plus, de cand noi am discutat acest lucru cu ei, impozitele au crescut de la 20% la 25% in 2005”, spune Heinz.
Majoritatea producatorilor locali, pana la 90%, pot sa-si inchida afacerile daca la urmatoarea stabilire a bugetului nu se modifica impozitul pentru bijuteriile de aur, spune Heinz. Piata bijuteriilor de argint sufera mai putin din cauza vanzarilor ilegale, deoarece impozitul pentru argint este mult mai scazut.
Conform datelor oficiale diamantele si alte tipuri de pietre pretioase si semipretioase ocupa doar 5% din bijuteriile vandute in Romania. Acest lucru poate fi explicat prin numarul destul de limitat al companiilor care lucreaza cu pietre pretioase, deoarece echipamentele si indemanarea cu care trebuie lucrate acestea sunt mult mai elaborate decat daca s-ar crea o simpla bijuterie de aur sau argint.
Majoritatea pietrelor pretioase vin din import. Companiile care lucreaza in Romania le lustruiesc si apoi le exporta inapoi in tarile de unde ei le-au importat. Romania produce diamante sintetice abia printr-o recent privatizata companie numita Rami Dacia, care este si singurul producator de diamante sintetice din Europa de Sud-Est. In ciuda acestui lucru, compania vinde mare parte din productie altor tari – in jur de 85% merge in tarile Europene, SUA si chiar Asia. Rami Dacia a realizat o cifra de afaceri de 1 milion de euro in 2006.
{mosloadposition user10}